Via SAS sitt bonussøkeverktøy har jeg endt opp med: DAR-ZRH 23:20-06:15 Swiss Business 40 minutter layover ZRH-FRA 06:55-08:05 Swiss Business Hvordan skal dette gå da? Det er riktignok en torsdag morgen, men kan jeg forvente at vi blir bumpet til neste fly, eller klarer vi passkontrollen og rekke frem til en annen terminal før boarding er complete? Siden det er gjennomgående så burde det siste flyet vite at vi kommer med det første.. Noen med erfaring fra ZRH? Ser ut til at nattens fly fra Nairobi (den stopper innom der) landet 15 minutter før tiden, på arrival 2. Og flyet til frankfurt lettet først 20 minutter etter planlagt avgang, men så flaks kan man jo ikke regne med å ha :-D Ser også at Zürich sine websider har ført opp Nairobi på både gateområde D og E, men det ser ut til at dagens fly går fra E, og fra E til A tar det 25-30 minutter ifølge flyplassen. Slipper man ny sikkerhetskontroll etter passkontrollen i det minste?
Den lander med stor sandsynlighed på E-gates. Herfra skal du gennem security, paskontrol og med toger til A/B gates. Det afhænger naturligvis af, hvilken "plads" i rækken i security du har. Sidder du bagerst i flyet, er der en risiko for en meget tight connection. Jeg har selv klaret at lande fra Singapore - paskontrol - tog til lounge på lidt under 15 min. MEN, arrival fra Singapore kræver ikke nye security kontrol.
Vi sitter foran i C så vi burde være raskt ute. Må vi gjennom ny sikkerhetskontrol når vi kommer fra Afrika?
Ville regnet med det. Relativt få flyplasser utenfor EU/USA som regnes som "rene" ved ankomst i Europa.
ZRH kjører konsekvent svært tighte connections. Hvorfor vet jeg ikke. Men har selv løpt gjennom terminalene der flere ganger. De holder som regel alltid flyet er min erfaring.
Jeg reiste motsatt ( med familien for en stund siden, men da ZRH - SIN og vi hadde i utgangspunktet en knapp connection fra OSL som ble enda knappere pga forsinkelse. Ble smått bekymret på veien nedover til ZRH, spesielt siden vi reiste med ett spedbarn og når vi landet og endelig parkerte var jeg helt sikker på at vi ikke skulle rekke flyet videre til SIN. Vi var vel fem-seks passasjerer i Business på OSL - ZRH om jeg ikke husker feil, og når dørene åpnet seg så stod det faktisk en minibuss og ventet på oss. Denne kjørte oss direkte til en liten pass- og sikkerhetskontroll (samme som First class passasjerene bruker i terminal E mener jeg), før minibussen så kjørte oss videre direkte til flyet til SIN. Mulig dette var ett unntakstilfelle, men jeg var i alle fall på det tidspunktet mektig imponert over opplegget og vi rakk altså flyet med god margin.
Vi hadde 40 min da vi fløy med Swiss til India via ZRH. Flyet fra Oslo var fullt av folk som hadde connecting flights og absolutt alle hadde like kort connection. Dette førte til fullstendig "stampede" gjennom flyplassen. Tenk en løpsk gnu-flokk... Dette visste alle som jobba på butikkene så de sto utafor og lo av alle de stressa folka. Glemmer aldri hun uber-stressa dama med unge som skulle springe rulletrappa som gikk motsatt vei for å komme forbi resten. Hun gikk tom for pust halvveis og ble rullet resignert til bunns igjen Det gikk veldig fint og vi rakk flyet med god margin. Bottom-line: dette gjør Swiss hver eneste dag så det går sikkert bra. Og hvis ikke blir du booka om til nytt fly. No worries
Connection på 40 min ved ZRH i november går greit, du kan spasere i rolig tempo til ny gate. Ved sen inbound vil LX være proaktive med enten transport eller rebooking. https://www.zurich-airport.com/map
Takker, da er vi litt mer avslappet. Synd utgående connection er så kort også (bare 1 time), så det blir litt for knapt for loungebesøk
Til sammenligning: Vi ankom D gates, dro til senator lounge på E gates. Hadde en is og en whiskey, så tilbake til senator lounge ved A gates. Jeg tok ikke tiden, men jeg tror vi brukte rundt 40 min på hele greia.
Det går helt sikkert greit .. vi kom fra utenfor Schengen og tok toget til E drakk og tok toget tilbake .. var gjennom security og passkontroll og ny Lounge på under 40 min ., du får god tid
Generelt om tidspunkt ved transit, for nye reisende. Avgangstiden som står i billetten din er ikke et tidspunkt du kan dukke opp ved gate og forvente å bli med flyet. For lengre flyvninger avsluttes boarding gjerne 10-20 minutter før, avhengig av flyplass og flyselskap. Tidspunkt for gate close skal være oppgitt på boardingkortet ditt eller annet synlig sted. Ved remote stand/bus gate stenger gaten ofte tidligere. På infoskjermen ved flyplassen kan det vises «gate closing» i rødt en stund før actual gate close. Det er for å hinte til passasjerene som mangler; få opp farta. Ved gate closed er boarding avsluttet og manifestet blir skrevet ut. Det betyr at du kan stå ved riktig gate, se flyet parkert med døren åpen og fortsatt ikke få bli med – og det er helt din feil. Du er på dette tidspunktet no-show og rebooking på en restriktiv billett er goodwill fra flyselskapet. Unntaket er forsinket inbound og gjennomgående billett, da har flyselskapet ansvar å få deg videre. Kø i security, passkontroll og andre lurifaxforhold på flyplassen holder ikke som begrunnelse så lenge innkommende maskin var på plass ved Minimum Connection Time (MCT). Dette er tiden de forventer du skal komme deg fra A til B. Avgangstid (rutetid) for flyvningen er ved normale forhold identisk med Target Off-Block Time: “The time that an aircraft operator / handling agent estimates that an aircraft will be ready, all doors closed, boarding bridge removed, push back vehicle present, ready to start up / push back immediately upon reception of clearance from the TWR.” Flyselskapet og kapteinen må overholde denne tiden for å treffe bestilt flight plan/slot-tid og det kan få økonomiske/tidsmessige konsekvenser om de bommer. Ved ankomst gjelder tilsvarende. Ankomsttid er ikke når du kan begynne å spasere fra gaten, men det tidspunktet flyet ankommer plassen sin og setter på bremsen; Scheduled In-Block Time. Dette tidspunktet er før seatbelt off. Ved forsinkelse og transit til short-haul flight (spesielt om flyvningen videre er fra utenfor flyselskapets hub) – kan du bruke Flightradar24 for å finne hvilket fly du skal med og se hvor denne maskinen befinner seg. Søk opp ruta og kjennetegn/registreringsnummer. Dersom den ikke har landet enda, kan du estimere innkommende tid + turnaround for å finne et realistisk tidspunkt for boarding eller be om rerouting ved lengre delays. Om det er wide-body og interkontinental flyvning videre, vil flymaskinen nesten alltid være på plass ved gate under klargjøring. På lengre flyvninger kan forsinkelser også lettere hentes inn underveis. Din status hos flyselskapet, kabinklasse og antall i samme flokk vil påvirke hvor lenge de er villige til å holde flyet for manglende pax. Ved forsinkelse inn trenger du ikke bruke tid på å fortelle noen ansatte at du har fly videre og at du er på vei. Dette og bagasjen din har flyselskapet/gaten full oversikt på. Med mindre du er i Jalla-land, da er det bare å melde, snike og ordne opp. Mange flyplasser har fine mobilapper som viser endringer i Status, Gate, Tid og kan sende deg push-varsel så du er oppdatert. Min tommelfingerregel er min. 90 minutter i transit overalt, det føler jeg gir en behagelig dag. Men noen ruter og destinasjoner har få alternativ.
I dag kom fasiten for vår del. "Joda, dere rekker dette fint.. hvis dere løper" sa flyverten på DAR-ZRH da jeg spurte om vår connection. Det ble ny sikkerhetskontroll, og undertegnede hadde glemt en brusflaske som ble med fra loungen. Kostet meg 3 minutter. Passkontrollen gikk greit, vi rakk toget til B og var de siste passasjererene som boardet flyet videre til FRA. Flyverten der smilte og ga oss våtservietter og vannflasker før vi dro videre.. uten bagasjen vår. Den rakk nemlig ikke den korte forbindelsen. Men Star Alliance ordnet opp og bagasjen vår tok et senere fly ZRH-OSL som landet samtidig med vårt FRA-OSL, så alt ordnet seg :-D Jeg vet ikke om jeg ville tatt den samme forbindelsen igjen, det var litt stress.