53 timer i New York, med SAS Plus og Business Class

Tråd i 'Reisebrev' startet av mathiasfe, 10. aug 2015.

  1. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Advarsel: Jeg er dårlig til å ta bilder og de bildene jeg har tatt har vært mye fra snapchat. Så dere må bære med de vertikale bildene mine.

    Etter en lang sommer med jobbing, så jeg at det var ledige ungdomsbilletter for en liten helgetur til USA. Etter å ha konfrontert dette med sjefen, fikk jeg fri fredag-mandag og det var bare å bestille billetter.

    Straks etter at billettene var bestilt, var det bare å logge seg inn på Optiontown, for å se hva de skulle ha for Plus og Business class (kan jo ikke drive å fly monkey). Det ble lagt inn forespørsel om Plus til EWR, ettersom at det var en dagflight og jeg sannsynligvis ikke kom til å sove uansett, og Business på returen som gikk på kvelden.

    Jeg ble så sittende en god stund for å finne hotell og med et relativt nytt gullkort fra Hilton i lomma falt valget på Hilton New York Fashion District, som så ut til å ligge ganske sentralt og til en veldig vennlig pris til New York å være.

    Dagen før våknet jeg til en mail fra Optiontown om at oppgraderingen fra Go til Plus var gått gjennom, så da var det bare å glede seg.


    0515 ringte alarmen (som jeg kom meg opp til) og dagen var startet.

    Jeg hadde til og med fått min snille mor til å så opp med meg denne morgenen og kjøre meg på flyplassen. En kjøretur som tar ca 3 minutter.

    SK4105 - 07.08.15
    BOO-OSL
    Avgang: 07.10
    Ankomst: 08.35
    Sete: 10A (Nødutgang)
    [​IMG][/URL][/IMG]

    Heelt standard flyvning til OSL, uten noe spennende i det hele tatt. Ikke ledig midtsete (men det så det ikke ut som om det var mange som hadde uansett).

    Men greit med beinplass i alle fall.
    [​IMG]

    Ved ankomst gikk turen rett opp i gullstua, hvor jeg hadde mitt første besøk. Her traff jeg en bekjent som hadde en sofagruppe for seg selv og jeg slo meg ned og pratet med han i 5 minutter før han måtte gå å rekke sitt fly, og jeg fikk hele gruppen for meg selv. Når jeg kom tilbake fra å ha hentet meg mat, hadde en familie på 6 okkupert resten. Mor i familien var veldig keen på å flytte seg, men det var ikke resten, så de ble sittende. Jippi.

    Ellers var det relativt stille og rolig denne morgenen.

    Ikke så mye bilder herfra, ettersom at jeg synes det er kleint å ta bilder på slike plasser. (Altså, ikke misforstå meg, jeg elsker at folk gjør det, da reisebrevene blir mye bedre av det, klarer bare ikke å få meg til å gjøre det selv)


    Ca 45 minutter før avgang begynte jeg å tusle bortover til gaten.


    Pri-boarding funket overraskende bra her og det var ikke kø i det hele tatt når jeg tuslet ombord, rett før de skulle annonsere boardingen for resten.
     
  2. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    SK907 - 07.08.15
    OSL-EWR
    Avgang: 11.10
    Ankomst: 13.15
    Sete: 20H (Bulkhead i Plus)

    Bare 10-12 personer i Plus på denne flyvningen, så jeg fikk hele raden for meg selv. Hadde heller ingen bak meg, så jeg slapp å tenke på de når jeg skulle legge meg bak.
    [​IMG]

    Beinplass på 20H:
    [​IMG]

    Så ut som om det var greit belegg i økonomi og business.

    Først ut ble det servert nøtter og drikke, her gikk jeg for en Mikkeller Wit, som jeg forøvrig syns er en ganske god øl.

    Til middag kunne man velge mellom to retter, laks eller kylling. Valget mitt falt på kyllingen, og det angrer jeg ikke på i det hele tatt. Det var faktisk en ganske saftig og god kylling.
    [​IMG]

    Litt om mine tanker rundt setet i Plus:

    I ettertid angrer jeg litt på at jeg valgte bulkhead, da dette setet har IFE i armlenet, og jeg følte at skjermen ble for lav til at det var behagelig å se på den, i tillegg kom den i veien for at jeg kunne ha beinet mitt slik jeg ville ha det. Skjermen er også mindre enn det den er på de andre setene. Det er heller ingen grunn til at IFE ikke kunne vært montert på veggen foran, slik at man kunne fått riktig størrelse på skjermen.
    [​IMG]

    Den lille koppholderen man kan dytte ut kommer også i veien for å ha beinet der man vil ha det, men det funket greit å ha den oppå armlenet, hvis man derimot har en person ved siden av seg, blir armlenet litt for lite til at man begge kan bruke det.
    [​IMG]

    «Fotskammelen» som man dytter ut, kunne uten problem vært laget slik at den kom høyere opp og akkurat der man lener undersiden av foten er bare en rektangulær metallstang, som gjør det meget ubehagelig å benytte den uten sko.

    Det jeg derimot liket godt med setet, er hvor langt bak man kan legge det, og med fotskammelen oppe sitter man relativt behagelig, plassen på setet er også god, og man sitter ikke trangt etter min størrelse å måle i alle fall.

    En liten stund før landing fikk vi utdelt et andre måltid, som i dag besto av en kaldt kylling med potet til.
    [​IMG]

    Ellers kom kabinbesetningen flere ganger å delte ut drikkevarer fra et brett, og de var raske med å svare når jeg ringte på.

    Amenity kittet besto av en skopose, ørepropper, tannbørste, tannkrem og sovemaske (om jeg ikke husker feil). Skoposen var det eneste jeg beholdte.

    Alt i alt fornøyd med hele turen og det var ingen store ting å sette fingeren på.

    Etter landing bar det ned til togstasjonen og toget inn til New York. Har hørt mye om kollektivtransport i USA, men jeg mener dette er den beste måten å komme seg fra flyplassen og inn til byen, og ikke minst til en grei pris (Rundt 12$ eller no).


    Når hotellet jeg skulle bo på også ligger en kort gåtur fra Pen Station, var det heller ingen tvil om hva valget ble.
     
  3. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for fint reisebrev! Gleder meg til å lese fortsettelsen.

    Kan jeg spørre hva du har betalt for fly, OT og hotell?
     
    mathiasfe and tommy777 like this.
  4. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Hilton New York Fashion District.
    Status:
    Gull
    Booket: Billigste, 1 Queen Bed
    Oppgradert: Ja, til King Bed, i de øverste etasjene med utsikt til Empire State Building
    Annet: Fikk to halvlunkne vannflasker i en papirpose i resepsjonen når jeg sjekket inn, nettverket fungerte godt. Samt sen utsjekk til 1400

    Etter å ha knotet litt med å finne veien, ankom jeg hotellet rundt klokken 1400, og det var klart til å sjekke inn med det samme.

    Fikk den mest upersonlige velkomstgaven noen sinne, som var en pose med to flasker vann. Hadde de nå bare vært kalde ... En alternativ velkomstgave kunne vært at jeg kunne ta to flasker fra minibaren uten at det ble belastet på rommet, men neida.
    [​IMG] [​IMG]

    Fikk litt blandet inntrykk av hele hotellet, og ble usikker på om det var relativt nytt eller ganske gammelt.

    Rommet:
    [​IMG]
    Badet:
    [​IMG][​IMG]
    Kjip minibar:
    [​IMG]
    En slags utsikt til Empire State Building:
    [​IMG]

    To mangler, som trakk veldig opp, var at det ikke var badekar (men en stor og flott dusj), og man trengte ikke å sette nøkkelen inn for å få lys eller aircondition, slik at det var kjølig og fint når jeg kom på rommet.

    Fredag ble benyttet til en tur på Times Square, og litt i området rundt der. Det ble også selvfølgelig tid til en tur innom Shake Shack, for litt mat. Måtte også en tur til Grand Central Station i viktig Apple Watch oppdrag for min kjære sjef.

    Ettersom at jeg hadde vært våken siden 0515 norsk tid, og jeg ikke hadde sovet et sekund på flyet, ble det en tidlig kveld.

    Lørdagen ble det obligatorisk besøk på World Trade Center memorial-plassen for litt bilder.
    [​IMG]

    Når jeg skulle tilbake herfra derimot, gikk det galt på subwayen, først gikk jeg inn feil inngang, og fikk passet påskrevet av en som jobbet der om at jeg måtte lese skiltene og deretter havnet jeg i Brooklyn .. Greit nok det altså.

    I første etasje ligger restauranten Rare(?), som ble benyttet lørdags kveld, og det var ikke noe problem å få bord, oppe ved barområdet. Maten var ellers ganske god, men ikke noe å skrive så veldig mye hjem om.
    [​IMG]

    På taket av hotellet ligger en bar, som det var veldig god stemning på da jeg kom opp rundt 2100 lørdags kveld. Godt øl og god mojito, da er jeg fornøyd. Det kan nok være noe støy fra denne baren, men ikke noe jeg hørte noe til på mitt rom i 19. etasje (Øverste er vel 23 eller 24, tror jeg).

    Hele kvelden ble tilbrakt på overnevnet bar, og jeg ble selvfølgelig alt for full, noe som resulterte i en finfin (les: forferdelig) hangover dagen etter, hvor jeg hadde mest lyst å hoppe ut av vinduet. Brukte så 1 time på å bestemme meg om jeg skulle gå ut å finne noe mat, eller bestille romservice. Det endte med romservice. Osteomelett med stekte poteter, og det lille jeg spiste var helt greit.

    13.59 sjekket jeg ut av rommet, og fikk lagret bagasjen, mens jeg tok meg en tur til Macys på Herald Square. Etter å ha surret litt rundt der en stund, kom sulten tilbake og jeg viste nøyaktig hvor jeg ville gå, nemlig Kobeyaki, som jeg hadde lest mye bra om.

    Og det viste seg å stemme, fantastisk Kobe Beef Burger (usikker om det er faktisk kobe kjøtt), med nydelig søtpotetchips. Dette kan anbefales til lunsj.
    [​IMG]

    Så var det bare å komme seg til Pen Station og ta toget til EWR.

    Lett å finne frem, både fra hotellet til Pen Station, og inne på stasjonen.
     
    Baldrick, Satyv, Robamu and 7 others like this.
  5. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    7,638
    Bonuspoeng:
    183
    Dette ser knall ut -- spent på returen!
     
    mathiasfe liker dette
  6. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Vell fremme på EWR gikk turen først til innsjekk, for så gjennom sikkerhetskontrollen. Fast track på EWR er en spøk. Man blir bare sluset foran køen, og når TSA vaktene ikke er konsekvent på å vinke frem de i FT-køen, blir det bare tull. Uansett ikke noe stor kø i noen av slusene.

    Herfra gikk turen til Lufthansa Senator-loungen, hvor det var relativt fullt, men boarding til Austrian flighten ble annonsert bare noen minutter senere, så da ble det god plass. Det var godt utvalg av både varm- og kaldretter og jeg fant meg en liten pretzel-baguette med ost og skinke, samt poteter og no «kjøttgreier». Det var vell ca 4-5 varmretter og litt flere kaldretter, i tillegg til to typer suppe. Og selvfølgelig alt man trenger av drikkevarer. Senatordelen har forøvrig ikke egne toaletter, så man må rundt hjørnet til almuen i business class delen. Syns også det var alt for mye støy fra kjøkkenet, ansatte som snakket høyt og det hørtes ut som om de kastet glassene rundt.

    Så kom dagens største skuffelse, når jeg tok turen som raskest over i SAS-loungen. Dette var virkelig ikke bra. Mye folk og høyt støynivå, samtidig som det var minimalt med matservering. Glad jeg ikke måtte benytte lang tid her inne.

    Pri boarding funket veldig bra, med egen sluse for de med prioritet.

    SK908 - 09.08.15
    EWR-OSL
    Avgang: 18.55
    Ankomst: 08.30
    Sete: 4A

    Etter boarding kom jeg fram til setet mitt, som er et vindussete med konsollen mot midtgangen, som gjør setet mer privat enn oddetallssetene på denne siden av flyet.
    [​IMG]
    Underveis i boardingen kom de rundt med champagne eller appelsinjuice. Som det barnet jeg egentlig er (i alle fall når det kommer til visse drikker), falt valget på appelsinjuice. Et stort pluss er at de kom gjennom to ganger og spurte om velkomstdrink.
    [​IMG]

    Straks etter avgang, kom de gjennom med menyen:
    [​IMG]

    Og like etter det, var første runde med drikkevogna, samt varme nøtter. Fikk endelig smakt på den siste Mikkeller-ølen, og må si at Wit fremdeles er favoritten.
    [​IMG]
    For min del (ettersom at det var en kvelds/nattflight) kunne de godt ha skippet nøttene og begynt rett på maten.

    Til forrett valgte jeg "Grilled shrimp with lime mayonnaise, mango and papaya salsa". Dette smakte overraskende godt.
    [​IMG]
    Til hovedrett falt valget på «Grilled chicken breast with farro, sautéed spinach and red pepper coulis». Her angrer jeg litt mer. Kyllingen var tørr og det hele smakte egentlig ikke veldig godt. Jeg viste heller ikke helt hva farro(?) var, så det var et skudd i blinde (og jeg bommet).
    [​IMG]

    Og til dessert valgte jeg «Raspberry lava cake with mixed berry compote» samt litt frukt. Dette var meget smakfullt. Kaken var veldig god, og den friske frukten gjorde det enda bedre. Jeg glemte (les: griset cola på duken under turbulens og syns ikke det ville se fint ut på et bilde) dessverre å ta bilde, men dere vet vel hvordan oppskjært frukt ser ut?

    Med det samme maten var fortært var det natt for min del. Jeg spurte etter overmadrass og fikk dette relativt fort. Madrass er vel kanskje å ta litt hardt i, da det er mer som et litt tykt laken.
    [​IMG]


    Fikk uansett ballet meg inn og var klar til å sove.

    [​IMG]
    Halvveis i sovingen våknet jeg av en grusom snorkelyd og det var bare å flekke på QC25en, og jeg fikk så sove videre.

    Som den idioten jeg er, hadde jeg sagt ja til å bli vekt til frokost, som startet 1 time og 45 minutter før landing ... Og igjen som det barnet jeg er, drikker jeg heller ikke kaffe, så det var tungt å holde øynene åpne under frokosten.
    [​IMG]

    IFE funket bra, men jeg så ikke før vi landet på OSL, at de alternativene jeg hadde bladd jeg gjennom bare var «SAS favorites»... Så lur er jeg.
    Hun som styrte med instruksjonsfilmene slet også med IFE. Spilte av den første "om flyet"-filmen 2 ganger, før hun spilte av sikkerhetsrutinene, og også denne slet hun med, da hun starte denne på nytt 2-3 ganger, før hun startet en bilreklame som hun også spilte av ett par ganger.

    Da jeg våknet var amenity kittet mitt borte og jeg fant det heller ikke mellom setet, men jeg fikk kjapt et nytt kit.


    Som førstereisgutt i business class, var dette en super tur. Skulle ikke valgt å bli vekt til frokost, så det får jeg huske på til neste gang. Matserveringen kunne fint vært gjort litt raskere, slik at jeg kunne kommet meg fortere i seng. Ellers et flott crew (kun kvinner, tror jeg) som gjorde en god jobb og som var veldig vennlig. Artig å se folk som virker genuint glad i jobben sin.

    Etter landing bar det kjapt gjennom tax-free, og opp gjennom fast-track og videre inn i innenlandsloungen. Det var relativt fullt der, men alle hadde sitteplasser. Jeg fant meg en stol helt innerst, og når jeg så meg rundt etter en halv time, så var det nesten helt tomt, og det samme var det når jeg gikk til gaten.


    SK4106 - 10.08.15
    OSL-BOO
    Avgang: 10.45
    Ankomst: 12.10
    Sete: 11C (nødutgang)

    Sovnet før vi tok av og våknet rett før vi landet .. Ikke ledig midtsete.

    Rakk heldigvis å ta et bilde av beinplassen før avgang;)
    [​IMG]

    Taxi hjem etter landing, da ingen hadde anledning til å hente meg. Vurderte egentlig å gå hjem, men var alt for trøtt.

    Tusen takk for at du har lest, og har klart deg gjennom alle mine kornete vertikale snapchat-bilder (Skal prøve å tenke mer på dette til neste gang).
     
  7. RemiWM

    RemiWM Aktivt Medlem

    Innlegg:
    313
    Likes mottatt:
    236
    Bonuspoeng:
    43
    Flott tur!
    Hva betalte du for OT? Vi har bestilt samme tur som deg, foreløpig i GO. Vurderer å sitte i GO på tur over og søke OT om biz på returen for å få sove litt, men samtidig få vår første biz opplevelse. Foreløpig koster dette 344 EUR pr pers, uten at jeg har slått til enda.
     
    mathiasfe liker dette
  8. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Flott rapport - og suverene bilder, spør du meg :)
     
    mathiasfe liker dette
  9. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk, endte vell på ca 13-14k inkludert alt av fly og hotell.

    Tusen takk :) Hyggelige ord fra en jeg selv synes lager flotte reisebrev.

    Tusen takk, om jeg ikke husker helt feil, så var OT til Plus 171 Euro og til Business 325 Euro. Om du skulle ende opp med å synes Business blir for dyrt, så tror jeg man kan få en god natts søvn i Plus også.

    Tusen takk :) Kanskje bare jeg som er for selvkritisk til bildene? :p
     
    RemiWM liker dette
  10. mka83

    mka83 MR in progress.

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Flott rapport. thumps up
     
    Larata and mathiasfe like this.
  11. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Supert! Men når begynte de med gul sjampis? ;-)
     
    mathiasfe liker dette
  12. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig lesning:) gleder meg til å prøve den nye cabinen selv nå.
     
    mathiasfe liker dette
  13. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    895
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for rapporten. Ser ut som at benplassen på første rad har blitt dårligere enn den var på rad 14...
     
    mathiasfe liker dette
  14. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    HAHA, satt bak deg og kan bekrefte at det ble mye "humring" av IT geniet som skulle spille sikkerhetsvideo!
     
    mathiasfe liker dette

Del denne siden