Vell fremme på EWR gikk turen først til innsjekk, for så gjennom sikkerhetskontrollen. Fast track på EWR er en spøk. Man blir bare sluset foran køen, og når TSA vaktene ikke er konsekvent på å vinke frem de i FT-køen, blir det bare tull. Uansett ikke noe stor kø i noen av slusene.
Herfra gikk turen til Lufthansa Senator-loungen, hvor det var relativt fullt, men boarding til Austrian flighten ble annonsert bare noen minutter senere, så da ble det god plass. Det var godt utvalg av både varm- og kaldretter og jeg fant meg en liten pretzel-baguette med ost og skinke, samt poteter og no «kjøttgreier». Det var vell ca 4-5 varmretter og litt flere kaldretter, i tillegg til to typer suppe. Og selvfølgelig alt man trenger av drikkevarer. Senatordelen har forøvrig ikke egne toaletter, så man må rundt hjørnet til almuen i business class delen. Syns også det var alt for mye støy fra kjøkkenet, ansatte som snakket høyt og det hørtes ut som om de kastet glassene rundt.
Så kom dagens største skuffelse, når jeg tok turen som raskest over i SAS-loungen. Dette var virkelig ikke bra. Mye folk og høyt støynivå, samtidig som det var minimalt med matservering. Glad jeg ikke måtte benytte lang tid her inne.
Pri boarding funket veldig bra, med egen sluse for de med prioritet.
SK908 - 09.08.15
EWR-OSL
Avgang: 18.55
Ankomst: 08.30
Sete: 4A
Etter boarding kom jeg fram til setet mitt, som er et vindussete med konsollen mot midtgangen, som gjør setet mer privat enn oddetallssetene på denne siden av flyet.
Underveis i boardingen kom de rundt med champagne eller appelsinjuice. Som det barnet jeg egentlig er (i alle fall når det kommer til visse drikker), falt valget på appelsinjuice. Et stort pluss er at de kom gjennom to ganger og spurte om velkomstdrink.
Straks etter avgang, kom de gjennom med menyen:
Og like etter det, var første runde med drikkevogna, samt varme nøtter. Fikk endelig smakt på den siste Mikkeller-ølen, og må si at Wit fremdeles er favoritten.
For min del (ettersom at det var en kvelds/nattflight) kunne de godt ha skippet nøttene og begynt rett på maten.
Til forrett valgte jeg "Grilled shrimp with lime mayonnaise, mango and papaya salsa". Dette smakte overraskende godt.
Til hovedrett falt valget på «Grilled chicken breast with farro, sautéed spinach and red pepper coulis». Her angrer jeg litt mer. Kyllingen var tørr og det hele smakte egentlig ikke veldig godt. Jeg viste heller ikke helt hva farro(?) var, så det var et skudd i blinde (og jeg bommet).
Og til dessert valgte jeg «Raspberry lava cake with mixed berry compote» samt litt frukt. Dette var meget smakfullt. Kaken var veldig god, og den friske frukten gjorde det enda bedre. Jeg glemte (les: griset cola på duken under turbulens og syns ikke det ville se fint ut på et bilde) dessverre å ta bilde, men dere vet vel hvordan oppskjært frukt ser ut?
Med det samme maten var fortært var det natt for min del. Jeg spurte etter overmadrass og fikk dette relativt fort. Madrass er vel kanskje å ta litt hardt i, da det er mer som et litt tykt laken.
Fikk uansett ballet meg inn og var klar til å sove.
Halvveis i sovingen våknet jeg av en grusom snorkelyd og det var bare å flekke på QC25en, og jeg fikk så sove videre.
Som den idioten jeg er, hadde jeg sagt ja til å bli vekt til frokost, som startet 1 time og 45 minutter før landing ... Og igjen som det barnet jeg er, drikker jeg heller ikke kaffe, så det var tungt å holde øynene åpne under frokosten.
IFE funket bra, men jeg så ikke før vi landet på OSL, at de alternativene jeg hadde bladd jeg gjennom bare var «SAS favorites»... Så lur er jeg.
Hun som styrte med instruksjonsfilmene slet også med IFE. Spilte av den første "om flyet"-filmen 2 ganger, før hun spilte av sikkerhetsrutinene, og også denne slet hun med, da hun starte denne på nytt 2-3 ganger, før hun startet en bilreklame som hun også spilte av ett par ganger.
Da jeg våknet var amenity kittet mitt borte og jeg fant det heller ikke mellom setet, men jeg fikk kjapt et nytt kit.
Som førstereisgutt i business class, var dette en super tur. Skulle ikke valgt å bli vekt til frokost, så det får jeg huske på til neste gang. Matserveringen kunne fint vært gjort litt raskere, slik at jeg kunne kommet meg fortere i seng. Ellers et flott crew (kun kvinner, tror jeg) som gjorde en god jobb og som var veldig vennlig. Artig å se folk som virker genuint glad i jobben sin.
Etter landing bar det kjapt gjennom tax-free, og opp gjennom fast-track og videre inn i innenlandsloungen. Det var relativt fullt der, men alle hadde sitteplasser. Jeg fant meg en stol helt innerst, og når jeg så meg rundt etter en halv time, så var det nesten helt tomt, og det samme var det når jeg gikk til gaten.
SK4106 - 10.08.15
OSL-BOO
Avgang: 10.45
Ankomst: 12.10
Sete: 11C (nødutgang)
Sovnet før vi tok av og våknet rett før vi landet .. Ikke ledig midtsete.
Rakk heldigvis å ta et bilde av beinplassen før avgang
Taxi hjem etter landing, da ingen hadde anledning til å hente meg. Vurderte egentlig å gå hjem, men var alt for trøtt.
Tusen takk for at du har lest, og har klart deg gjennom alle mine kornete vertikale snapchat-bilder (Skal prøve å tenke mer på dette til neste gang).
Vis alt...