Korte innenriksreiser er sjeldent mye å skrive om, men dette er nok et av unntakene. Med såpass mange EB-millionær reisebrev i det siste kan vi forsøke å holde denne ruten enkel Bli med meg på et kinesisk luftfartseventyr hvor vi utforsker kontrastene mellom gamle, tradisjonsrike Beijing og Kinas moderne Sillicon Valley, Shenzhen. Turen går med CA i biz, og skader ikke at det er 744 på vei ned og a350 tilbake. Og ja, valgte disse flightene spesifikt for å teste flytypene jeg ønsket. Ikke mange 747-400 operatører igjen, så gjelder å få flydd den før det blir for sent. Kun CA og LH jeg kommer på nå som fremdeles opererer de, hvorav LH allerede har annonsert at de er i ferd med å fases ut. Om ruten PEK/PKX-SZX er en av verdens mest trafikkerte flyruter, med rundt 50 daglige avganger hver vei. Mesteparten av disse går på wide-body. CA har størst variasjon i flytype, og bruker så å si alle typer i flåten på denne ruta. 747, 777, 787 a350 osv. Med distanse på rundt 2000km er dette også en av de lengre innenriksrutene i Kina. PEK eller PKX? Air China holder for det meste til på Beijing Capital International Airport (PEK), som er en av to flyplasser i Beijing. Før åpningen av Beijing Daxing Airport (PKX) i 2019 var PEK veldig trafikkert og slots ekstremt verdifulle. Air China kontrollerte nesten halvparten av disse mens andre store kinesiske flyselskaper som China Southern, China Eastern og Hainan Airlines hadde betydelig mindre andeler. Beijing er et lukrativt flymarked, og CAAC ønsket med PKX å avlaste trafikk på PEK og øke konkurranse. Opprinnelig fikk ikke flyselskaper operere fra begge flyplasser samtidig, så CA og HU skulle bli på PEK, mens MU og CZ skulle flytte til PKX. Eneste problem var at PKX er over dobbelt så langt fra byen som PEK, og forretningsreisende som verdsetter tid sannsynligvis ville fortsette å bruke PEK. Etter store protester fra MU som hadde PEK-SHA ruten som sin cash cow endret CAAC planene sine og MU fikk beholde sin PEK-SHA rute på PEK, men måtte i gjengjeld redusere sine slots på Daxing fra 40% til 30%. Air China fikk den frigjorte 10%-andelen, og begge selskapene opererer nå på begge flyplasser. Min rute skulle gå fra PEK, der CA fremdeles har sin hovedbase. Innsjekk og Lounge Ankom T3 på PEK tidlig, og hadde sjekket inn online med BP på mobil så prøve meg på selvbetjent bag-drop. Det gikk ikke særlig bra, maskinen tok ikke imot PNR og likte heller ikke SAS sitt 117 billettnr. Prøvde å scanne pass men det kjente den heller ikke igjen. Gikk i manuell priority-skranke som heldigvis ikke hadde kø, og der gikk det kjapt. Sikkerhetskontroll på flyplasser i Kina er rimelig strengt, og man får seg en god "pat down". Man får også et stempel på sitt BP som de sjekker ved boarding for å verifisere at man har vært gjennom security. For meg som brukte BP på mobil kom dette stempelet opp digitalt etter at jeg var gjennom. Som biz passasjer ble jeg invitert til å bruke deres "First Class lounge", som rett og slett er en kopi av deres business lounge på andre siden hvor de sender status pax. Hørte at deres virkelige First Class lounge hvor de sender sine F passasjerer er i kjelleren, og er en relativt ny lounge. Uansett, denne gamle "F" loungen hvor de sender biz pax er helt ok, men ikke noe verdt å komme tidlig for. Ganske lite areal, men nok sitteplasser og godt matutvalg. Er verdt å merke seg at de fleste lounger i Kina har utvalgte "mattider", hvor de serverer varmmat. Da jeg kom under lunsjtid var det buffet med mange ulike retter som stod fremme, samt en live noodle-bar. Utenom disse tidene derimot er det nærmest ingenting, kun forhåndspakket snacks og drikke. Pluss for spennende te-utvalg! Satt meg til rette og drev med litt flyspotting. God utsikt ut over gater og rullebane, og mange spennende flyselskap. Kunne skimte 747-400'en som skulle ta meg ned ti Shenzhen fra loungen, boarding next!
CA1303, PEK-SZX Gate var et stykke unna, helt i enden av terminalen faktisk. Og der var hun, wow! 30år gammel men fremdeles i arbeid. En av deres to 744 som fortsatt er aktive. CA sine 747-400 har biz kabin i nesa og på upper deck, med en F kabin plassert bak biz. Jeg hadde selvsagt valgt sete oppe på forhånd Skulle gjerne likt å prøve den gamle F kabinen en gang, men var vanskelig å få booket. Tror ikke de slipper F setene som bonus på innenriks. Skikkelig retro, men skikkelig kult for en avgeek som meg. Kjenner det er lite ny teknologi her, men overraskende godt vedlikeholdt! Ting virker ikke særlig slitt, og fungerer som det skal. Biz er i 2-2 config, med angle lie-flat. Mer enn nok for en kort dagstur. Ved setet lå pledd, pute, vann, hodetelefoner og tøfler. Ble ønsket velkommen av purser og tiltalt med navn, hun takket meg for å være *G medlem, på litt gebrokken engelsk. Fikk tilbud om velkomstdrink, tror det var appelsinjuice, vann eller deres signaturdrink. Gikk for signaturdrinken, men vet fremdeles ikke helt hva det var. Smakte ok. Lite folk i kabinen her, tror jeg tellte 3 andre pluss en Air Marshal som er med på alle flyvninger i Kina. Var litt fler i biz nede. Godt med lagringsplass på siden. Og god utsikt! Pushback til oppsatt tid, vi er på vei! Kjenner at man er i gammelt fly, motorene brølte virkelig under takeoff! Musikk for mine ører Flight map var og retro
In-flight service begynte etter en drøy halvtime, fikk varm klut, nøtteblanding og tilbud om mer drikke. Til hovedrett var det valg mellom reker og kyllingnudler, prøvde meg på rekene. Kom med ris, og frukt, kake, kyllingsalat og tilbehør på siden. Smakte veldig godt! Sjekket ut doen ombord etter måltidet. For å vaske hender var det manuell trykking som gjaldt Tok meg en gåtur gjennom flyet, var høyere belegg i eco. Ingen IFE her, men setene så veldig tykke og komfortable ut. Ligner mer på det vi kjenner som premium eco i dag. Etter kort tid var det tid for nedstigning, og man kunne se ut over det enorme Pearl River Delta området. Veldig komfortabel tur, spesielt for en dagsflight på ~2,5t! Spennende å få opplevd litt luftfartshistorie i tillegg. I Shenzhen ble det litt god mat og sightseeing. Brede veier og mange skyskrapere. Sentrum minnet litt om Manhattan med sitt grid system. Stay tuned for retur på CA sin langt mer moderne a350 biz!
SZX-PEK, a350 Retur startet tidlig om morgen, gode t-bane forbindelser i Shenzhen som går helt til flyplassen på en drøy halvtime. QR-kode for offentlig transport kunne fås i Alipay appen. Hele turen fra sentrum til SZX kostet 10NOK, må si meg fornøyd med det. På Baoan flyplass deler CA innsjekkingsområde med sin *A partner ZH. Eget avsperret område var tilgjengelig for Premium-passasjerer, inkludert *G. Veldig stille og rolig, til og med snacks og drikke tilgjengelig. Imponert! Check-in dama ga meg fysisk BP siden security i SZX kun opererer med fysiske stempler på BP. Varierer fra flyplass til flyplass i Kina hvorvidt man kan bruke på mobil så vidt jeg har skjønt. Var en egen BP scanner ved utgang av prio check-in området som man kan se i første bilde. Tar deg rett til security, opplevde ingen kø. Hadde en paraply i håndbagasjen som de var veldig bekymret over av en eller annen grunn. Måtte tas ut, sjekkes, og sendes alene. Ble bedt om å huske å ta ut paraply på forhånd, på lik linje med pc og toalettsaker. ZH har hub i SZX, og tilbyr 4 lounger å velge mellom. Gjorde ikke noen research på forhånd om hvilken jeg skulle gå for, tok bare den nærmest gate som het "King Lounge" Veldig stort areal og lite folk. Var en "cafe" stasjon som serverte baristakaffe, te og kaker, og en annen del med varmmat og nudler. Bestilte biffnudler av kokken, så det var en god del valg på menyen. Loungen hadde massasjestoler og TV i et hjørne så satt og slappet av litt der før boarding ble annonsert over høyttaleranlegget.
CA har sitt nyeste biz produkt ombord deres a350, i 1-2-1 reverse herringbone. Crew gikk rundt og tok bestillinger for velkomstdrink og måltid. Hadde sovet ganske dårlig kvelden før så planla å ta en liten power nap under turen, og var uansett ikke sulten siden jeg hadde spist en del i loungen. Spurte om det var mulig å få servert maten før landing i stedet for, og det var null problem. Hun skulle vekke meg 1,5t før. Var valg mellom vestlig frokost (tror det var omelett) eller kinesisk. Tenkte jeg skulle være sporty og gå for den kinesiske. Sov faktisk veldig godt i rundt 1 time, ble forsiktig vekket av at måltidet var klart. Frokosten så slik ut, klarte ikke gjenkjenne særlig mye. Gikk for egget først, men merket raskt at det var noe som ikke stemte. Fant ut senere at det ikke var kokt egg, men saltet andeegg. Vårrullene var dessverre ikke sprø og smakte i likhet med grøten ikke særlig mye. Frukten og sjøgresset var ok. Innflyvning startet tidlig, og vi var straks tilbake på bakken i Beijing. Alt i alt veldig fornøyd med CA! Godt hard product og serviceinnstilt crew. Maten om bord kan være litt hit-or-miss, men den i lounger og bakkeoplevelse generelt har vært positiv. Største bonus er selvsagt å få flydd med kule widebody'er på short-haul, spesielt 747-400. Kjenner Kina er et noe ukjent flymarked jeg gjerne ønsker å utforske mer, nå blir det vel en fremtid med mer MU og Shanghai i ST fremfor CA og Beijing i *A. Det blir sikkert og spennende, nye opplevelser er bra! Takk for at du ble med