Det som er litt kult med Røros er at den er så kompakt som det går an. Innenfor 15 min gangavstand har du alt, inklusive jernbanestasjon og lufthavn. I sin tid fløt Widerøe denne ruten, som er en anbudsrute. Når for tiden er det Air Leap. Å få kjøpt billett med dem opplevde jeg som litt klønete, når gotogate i tillegg var mye billigere, så valgte jeg å bryte en av min prinsipper og kjøpte fra 3dje part. Det skulle vise seg å by på en utfordring. For når vi skulle sjekke inn, så var ikke vi på passasjerlisten. Agenten (som jeg regner med var fra Røros flyservice), var imidlertid ikke ukjent med denne type problematikk og etter litt telefonkø og grønt lys fra leddet over så var vi med.
Maskinen vi flyr med er en SAAB 340 som har vært med en stund. 31 år for å være eksakt. Virker litt slitt, men jeg har reist med værre fly. Turen til Oslo tar 40 minutter og det serveres normalt kaffe eller te, men som vi vet. Det er jo «farlig» å servere noe som helst i disse tider.
Bemanningen ombord var foruten pilotene der framme to damer i kabinen. Jeg var litt overrasket over det, Widerøe har vel bare en i kabinen i tilsvarende maskiner? En litt morsom opplevelse var demonstrasjon av flytevest. Den ble et mimeshow. Egentlig rart at ikke den andre fortalte mens den ene mimet.
Plassen ombord var både og. Som man ser av bildet stryker knyttnevetesten med glans. Imidlertid er det god plass sideveis, så reisen gikk helt fint, spesielt når man hadde ledig sidesete. Om det skyldtes smitteverntiltak eller dårlig salg vites ikke, men det var iallefall ledig sete for alle som satt i 2 konstellasjonen av radene som har konfig 1-2.
Anbefale? Jeg vil vel si tja. Vi tok tog opp til Røros og fly tilbake til Lillestrøm. Flyet var omtrent 300kr dyrere. Ikke mye hvis man vil spare tid. Vi tok tog opp fordi jeg måtte jobbe, og det funker ikke på fly, eller er iallefall upålitelig. Bil er også et alternativ, men også utelukket pga behovet for å jobbe. Air Leap har flere avganger daglig spredd utover. For oss som bor med lett tilgang til Gardermoen og kan tenke oss en kjapp weekend på Røros, så er det å fly absolutt et alternativ. En morsom detalj er at vi reiste SJ nordover og altså Air Leap sørover. Begge svenske selskaper.
På slutten av 1970–tallet fløy jeg med Braathens TRD-RRS og noen dager etterpå RRS-FBU .... Braathens la ned ruten i 2001
Det må da ha vært i grenseland å ha TRD-RRS? Tar du med reising til Værnes, frammøtetid mm så er du nesten oppe i samme tid som å kjøre.