American Airlines AA100 fra JFK til LHR

Tråd i 'Reisebrev' startet av Bjoern In America, 19. nov 2016.

  1. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Tenkte å prøver meg med et lite reisebrev fra en tur med American fra JFK til LHR.

    Som BA fan og innehaver av BA gold card, må jeg være så ærlig å si at jeg velger AA fremfor

    BA over Atlanteren så fremt det er mulig. Jeg synes AA har all over bedre service og ikke minst bedre seter.

    Denne turen med Boing 777-300ER fremsto som en helt ny maskin var ikke noe unntak. 1-2-1 i business hos AA sier seg selv er mye mer romslig enn 2-4-2 hos BA i samme type maskin. Vindus setene hos AA er også skrå mot vinduet, så sete blir veldig privat.

    Setene er fantastiske, mye bordplass og rikelig med oppbevaring. Her kan jeg virkelig kose meg.

    american-airline-business-97.jpg

    american-airline-business-95.jpg

    american-airline-business-89.jpg

    Etter takeoff var det klart for varm nøtteblanding og min favoritt drink vodka og giner ale. Jeg husker jeg satte på filmen om Eddie the Eagle.

    Meny og vinliste for de som er interessert:
    american-airline-business-93.jpg
    american-airline-business-94.jpg


    Så oppdaget jeg plutselig at jeg hadde skap med vann, kit og Bose øre-klaffofoner.

    american-airline-business-92.jpg

    Vanligvis velger jeg fisk, men denne gangen luktet det så godt av kjøttet at jeg måtte prøve biffen.

    Skal ikke se bort fra at alkoholmengden også påvirket mitt valg. Kjøttet var mørt og godt. Jeg angret ikke på valget.

    american-airline-business-88.jpg

    american-airline-business-87.jpg

    Jeg besøkte galley for etterfylling av fuel og lot meg imponerer av utvalget og hvor fint det var ordnet. Etter refueling sovnet jeg så alt for godt og turen gikk alt for fort.

    All over AA til og fra JFK anbefales!
     
    Last edited: 19. nov 2016
    Upsaker, miura, afirm and 7 others like this.
  2. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Takk! Jeg digger også American over Atlanteren. Isen er selvsagt høydepunktet. Deilig. Min neste tur med American er MAD-PHL og JFK-ZRH i april. ;)
     
    Bjoern In America liker dette
  3. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Så riktig så bra ut dette. Har kun fløyet BA i C, men må si at ut fra dette så ser AA noen hakk over.
     
    Bjoern In America liker dette
  4. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Ja meg må si det at AA er litt over BA i C. Ikke minst pga setene. Så hvis du har mulighet til å velge AA fremfor BA @Fredrik81 så gjør det.

    Hvis du kommer fra Norge så må du skifte terminal på LHR. AA bruker T3, men det er ikke noe problem.
     
    Fredrik81 liker dette
  5. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som en flott tur, må si AA imponerer med stilige seter, veldig kult med eget skap til vann og hodetelefoner :)
    Selv har jeg bare fløyet BA 747 over Atlanteren, men antar AA bør settes opp på listen over muligheter fremover, eneste som er litt kjipt er jo at AA ikke har 747 da, liker å sitte i 2.etasje altså ;)
    Har flere ganger byttet fra T5 til T3 og tilbake igjen og må si at jeg synes det er egentlig veldig greit så det skal ikke være noe hinder for å fly AA. Bare man er innstilt på at på Heathow er det alltid ny sikkerhetskontroll ved transfer fra utlandet så går det greit...
     
    RoadKing and Bjoern In America like this.
  6. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Takker for flott rapport selv om jeg ikke kunne være mer uenig med deg om AA vs. BA business ;) Husk at AA kun har 14 fly med den configen.

    Skal selv fly samme produktet til LAX i morgen, skulle mer enn gjerne tatt BA istedenfor
     
    Bjoern In America liker dette
  7. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    IMG_2883.JPG
    Ser ut som om de har forbedret biffen. Ellers synes jeg AA er greit, men ikke noe bedre enn BA i mine øyne.

    Ellers takk for en flott rapport :)
     
    Last edited: 20. nov 2016
    Bjoern In America liker dette
  8. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Flott du liker BA best. Har noen turer med BA 777 biz, ved midtgangen er lite privatliv, og ved vinduet er det ok, men lite oppbevaringsplass.
    Så for meg er valget enkelt hvis det står mellom AA BA i biz på 777.

    God tur til LAX

    Her et bilde bra BA 777 biz
     

    Attached Files:

    OttoL liker dette
  9. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg like også 2 etasje på 747 :) Fløy en slik for noen dager siden, da var vi 9 stk for delt på 20 seter. :) Er på plass igjen om noen dager, skal ta noen bilder å lage en liten rapport. :)
     
    Earl, Upsaker and OttoL like this.
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er det verdt å merke seg at denne configen er unik for deres 77W. Deres 772 er rimelig begredelig i mine øyne. Skal forsøke tilsvarende produkt (setene helt like) hos Cathay på nyåret, rapport kommer :)
     
    Bjoern In America liker dette
  11. boatc

    boatc Medlem

    Innlegg:
    84
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Helt enig hva angår AA 77W business, velger det fremfor BA biz over dammen hvis det er mulig. Mini-kabinen med radene 3 og 4 er helt på høyde med vindussetene hos BA når det kommer til privacy. Har forøvrig også (med stort hell) valgt AA-loungen fremfor BAs egen Terrace Lounge i Terminal 3 sist jeg fløy BA derfra.
     
    Bjoern In America liker dette
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke for å stjele en flott rapport, men her er mitt inntrykk av AA 77W mot BA CW

    For de som ikke kjenner produktet vi her snakker om, er det samme setene som Cathay bruker i business bortsett fra at American har mye kortere mellomrom mellom radene. American har kun en håndfull med fly som har dette setet. Du finner det kun på rutene mellom JFK og LHR, LAX og LHR og MIA LHR mellom Europa og USA.

    Setene er staggered, så det å si at det er 1-2-1 og at BA er 2-4-2 er bare bambus.

    Screen Shot 2016-08-22 at 10.23.57 AM.png ´´´´´
    Sånn er layoutet til BA, så staggered er de like mye 1-2-1 som alle de andre

    Men det som er unikt med designet til BA er at det ikke er noe høl å putte pedalene inni slik at folk som er opp til 190 kan strekke seg helt ut uten å miste blodsirkulasjonen i ett lite høl.

    Jeg vet ikke hvor du har det fra at det er masse lagring i setet til AA. Du har ett sted å lagre ting og der er det allerede en vannflaske og ett headset jeg ikke kommer til å bruke. Og jeg kan ikke levere inn headsettet, da risikerer jeg for å bli anklaget for tyveri ved landing. ;). Du må legge alt opp under take off og landing. Skuffen har god plass til headset, ipad, pass, lommebok mv. På 380 og 747 oppe har du vanvittig god plass til å lagre ting hos BA i vindussetet.

    Det at setet er privat er bare tull. Du sitter / ligger i midtgangen slik at alle som går forbi har fullt innsyn til setet ditt. Når du sitter kan du også se andre folk. Personlig erfaring er at radene 3 og 4 har masse bråk fra galley og masse trafikk at FAs mellom galley og First galley. Og AA sine flyvertinner er ikke akkurat lette på foten og stille, stort sett. Bakerst i den andre seksjonen er best siden toalettene ligger foran ved galley, så det er minst trafikk der bak

    Her er ett bilde jeg tok for ett par uker siden som lett sier hvor lite privat det er.

    IMG_5505.JPG

    Har du ett vindussete hos BA har du det mest private businessetet i verden, ferdig snakka. Og med neste generasjon som snart rulles kjapt ut, har du direkte tilgang til midtgangen uten å trå over noen.

    Mange påstår også at setet er skikkelig bredt. Det er bredt mellom nederst i ryggen og kneet. Og selv om det er det beste setet av typen reverse herringbone, er avstanden mellom setene såpass kort at det blir en meget trang seng, akkurat som SAS sitt vindussete på nye biz er trang som F når du ligger nede.

    Når det gjelder catering ombord og service, er AA sin mat noe av det verste som finnes. Jeg spiser ikke mat hos AA. Papirlappen de har mekket på Fedex Office som de kaller en meny ( se bilde over i rapporten) er noe av det minst classye jeg har sett. De gidder ikke å trykke opp menyer lengre. Du kan jo sammenligne vinlisten mot det BA har, samt sprit. Nuff said. Buffeten er i beste fall variabel, siste flighten jeg tok var 11 timer og de hadde disket opp med elementer fra sin domestic F snack basket. Poser med chips, popcorn etc. Ingenting ferskt, mens at JFK+LHR hadde en flott buffet.

    Siste flighten min var buffeten samlingspunkt for crewet som hadde en høyrøstet samtale mesteparten av flighten.

    Når det gjelder loungene i Terminal 3, sverger jeg til Cathay som er under oppussing, men dersom noen foretrekker en enkel buffet med billig vin og sprit mot varmmat fra med meny i tillegg til en extensive buffet, 3 typer Champagne, Johnny Walker Blue og Glenlivet 18, velbekomme ;)
     
    Bjoern In America and OttoL like this.
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,651
    Likes mottatt:
    32,501
    Bonuspoeng:
    293
    Men... Du levnet lite tvil om ditt synspunkt :)

    Skal ikke uttale meg så mye om de andre punktene, det er så lenge siden jeg reiste med BA at mye nok er endret. Men jeg tipper gode gamle 62K (upper deck 747) fortsatt er med (ihvertfall er det på seatguru). Aldri opplevd maken til privacy som det setet, kun ved take off/landing, kunne det slumpe til å være en flight attendant sittende i mot) i tillegg fikk du et ekstra rom i kassa mot vinduet og, så du kunne nesten ta med innsjekket bagasje ombord.

    Hadde klippekort på 62K på ruta LHR - LAX og LHR - SFO i mange år.
     
    Bjoern In America and tommy777 like this.
  14. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93

    Jeg bruker å stikke innom begge loungene på T3 jeg :) I hvert fall hvis jeg flyr AA, for AA har en ekstra sikkerhets sjekk før boarding, hvor de stiller deg noen spørsmål og evt. kikker gjennom håndbagasjen. Denne spørsmåls runden gjøres ofte av de som tar i mot meg i loungen, hvis ikke så spør jeg om de kan gjøre det. :)

    I Emerald/Flagship loungen til AA har de litt mer spennende mat, særlig om morgenen. (begynner å bli litt lei engelsk frokost) alacarte meny, champis og en stor krukke med snop som jeg fyller lommene med.
    Utover formiddagen fylles ofte denne loungen opp, da rusler jeg over til BA First lounge :)
     
  15. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Rapporten min var vel egentlig ikke spesielt flott, :) da det var noe jeg kastet sammen på kort tid.

Jeg forstå mange av poengene dine @tommy777

    Men hva mener du om setene til BA first class? Som blir beskrevet som verdens beste business class :) 
Jeg har tilgode å fly BA first, men har en tur rett på nyåret til SFO, den ser jeg frem til.

    Jeg har ikke noe i mot at tråder skjærer ut i noe annet, det er bare å fyre løs med meninger og synspunkter folkens.
     
  16. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Ja @tommy777 fortell mer om denne Cathay loungen på T3. Der har jeg ikke vært og hva har de som ikke AA/BA first har?
    Du har kanskje en rapport derfra et sted?
    Har du noe peil på når den er ferdig oppusset?
     

Del denne siden