American Express International Currency Card

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 09. jan 2018.

1. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,148
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vurderer å skaffe meg et Amex ICC på grunn av mye transaksjoner i dollar, men jeg har et par spørsmål.
    • Regner med at jeg slipper valutapåslaget ved et USD-kort, men hvordan betaler jeg regningen?
    • Hva er den store forskjellen på Green, Gold og Platinum? Hhv $100, $300 og $500 i årsgebyr.
    • Hvor klønete er det å få tak i? Jeg har Amex-historikk fra DNB.
    Håper noen erfarne kortbrukere kan hjelpe meg og er det er verdt bryet?

2. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Amex Historikk i DNB hjelper ikke.. Selv Gold Card som jeg har, får ikke AMEX ICC opp i sine systemer.. SAS AMEX har heller ikke noe historikk hos dem...

Jeg har selv tenkt på dette kortet en stund.. men etter flere forsøk mot ICC i London, har jeg etterhvert gitt opp... Er godt innenfor kravene til inntekt også.. Uten at det hjelper noe.. Dette gjelder da Platinum(som er det eneste kortet jeg kan se av verdi av disse)

C

3. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har også kikket på dette, men synes opptjeningen er så dårlig at det ikke er verd det..

Er fordelene bra nok?
    Skal du f.eks. fly SQ F må du dra kortet for noe i området 4mnok før du har poeng nok...

4. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har vurdert dette kun opp mot fordelene ved gullkort i 5-6 hotellkjeder uten Stay Krav, Centurion Lounger, samt en god del rabatter etc ved å gå ut å spise..

Men rent poengmessig opptjening, er det ikke så mye å skryte av nei....

C

5. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Your hotel benefits:

Enrolment is required to enjoy our preferred partner loyalty programs benefits:

Your Platinum Card provides access to our preferred partner loyalty programmes without having to earn the status yourself.

Your car benefits:

Your lounge benefits:

• Priority PassTM
    • Plaza Premium Lounge
    • Eurostar lounges
    • Delta Sky Club®
    • American Express® Lounges and The CenturionSM lounges
    You could enjoy preferential fares and save when travelling with one of our international airline partners.

C

6. Are

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, er vel noe..
    Har vel bare konkludert med at det ikke gir meg noen særlig effekt i hverdagen.

Da må man opp på Centurion så man får F-lounge tilgang :)

Chrisbgg liker dette
  7. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg forsøkte også å få dette kortet tilbake i 2013 (om jeg ikke husker helt feil), men ga som @Chrisbgg opp underveis i prosessen.

Jeg tror den egentlige (hvertfall den enkleste) måten å få innvilget dette kortet er å ha en personlig rådgiver i en bank som håndterer søknadsprosessen for deg. Jeg fungerte som mellommann mellom DNB og Amex, og selvom DNB ga meg hva jeg (de) etterspurte følte jeg ikke at vi kom noen vei.

Som nevnt er heller ikke fordelsprogrammet superinteressant, så jeg ville nok holdt meg til SAS Amex Platinum.

Angående faktura så antar jeg at du får den på papir eller e-post, og må betales til utlandet i USD med de gebyrer det medfører.

Chrisbgg liker dette
  8. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,148
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for alle råd. Jeg trodde blant annet at det var dette Platinum-kortet som skulle gi F-tilgang i Munchen og Frankfurt. Det koster jo litt å overføre dollar fra norsk nettbank, men det er fortsatt mye mindre enn 1,75% påslaget.

SIN-SYD i nye SQ F koster 158.000 poeng, eller dollar om man vil, kun ~1.3 millioner kroner..

9. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,412
    Bonuspoeng:
    93
    Du må opp i Centurion for FCL tilgang (kun i MUC). ICC handles fra UK, da jeg søkte om mitt (UK kort, men samme prosedyre) var det et sant lite helvete. Bl.a. Skulle de ha bekreftelse fra bankforbindelse om at jeg var "a customer of good standing". DEN formuleringen slet DNB med... Men kortet kom etterhvert, og Centurioninvitasjonen 2 år senere uten ytterligere formaliteter...

Upsaker liker dette
  10. Elo

Elo Snuteflyger

Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg opplevde også at kortet var uproblematisk å få. Litt styr med er skjema som DnB måtte signere bl.a på legitimasjon, men det gikk veldig greit

11. Are

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    150k per pers per vei.
    Tror lynsjestemning er en god beskrivelse av hva som skjer om jeg booker noe slikt uten kona :D
    Så trenger ca 400k poeng.. med mindre man kan finne Saver billetter i F...?

Får jeg spørre hva slags spend du hadde for å få centurion?

12. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,412
    Bonuspoeng:
    93
    jeg hadde hatt en spend på +/- NOK 100-150' pr mnd i 5-6 mnd rett før kortet ble levert med DHL. Det meste av det på "Travel Related Spend", noe som vekter tungt i forhold til invitasjonsberegningen. (Bestilte og arrangerte flere privatturer for og med venner/bekjente over en kort periode). Dette var i UK-rollout fasen, og er definert som "Charter Member"; 20-års jubileum neste år. ;)

DanH and Are like this.
  13. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,148
    Bonuspoeng:
    293
    Har ikke sett så mye på det, men jeg ville ikke forventet det. Nye business ser jo ikke så halvgæren ut den heller og der får du saver til bare 58.000 en vei.

Kanskje det finnes bedre alternativer, det er bare så kjedelig å ikke ha noen goder etter 100k.

14. Are

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, men du får jo fortsatt 20 poeng per hundrelapp.
    På ICC kortet får du 2 eurobouspoeng per 3 membershiprewards.
    Det betyr at du må legge 30 kr på bordet for 2 poeng, som igjen betyr at du får 6,7 poeng per 100kr. Dette regnet på kurs 1€ = 10 nok

Skal du ha 20/100 med ICC så må man ha en kurs tilsvarende 1 € =3,37 NOK :)
    Gir jo bedre utbytte i KrisFlyer, men er fortsatt ikke mer enn 10 poeng per hundrelapp, og ingen CT på KrisFlyer.. så da er det totalt sett ikke så kjedelig å "bare" få poeng hos SAS :)

Er faktisk så ille at det kunne vært greit nok å se på kortet som å kjøpe seg hotellstatuser, så lenge du bruker de, og fortsatt bruke ditt norske kort... Med mindre du er i klassen som kan få Centurion vel og merke..

PS. jeg vet at SQ F henger høyt.. men for meg er det i alle fall vanskelig å gi avkall på 13 poeng/100kr for å få fly SQ F....

Upsaker liker dette
  15. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,148
    Bonuspoeng:
    293
    Det er gode poeng, som vanlig. Centurion er omsetningsbasert?

16. Are

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    ICC Centurion er trynefaktorbasert etter hva jeg forstår.
    Har forsøkt å søke litt rundt dette men er ingen håndfaste krav.. I USA er det vel typ 250KUSD som er kravet, mens løse rykter om at det er top 2 % som får det på ICC.

17. Kkgtm

Kkgtm EBG

Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Er det noen som vet hvilket skjema DNB må signere for at man skal kunne få dette kortet. Har selv forsøkt i flere måneder å få dette kortet men etter å ha snakket med ca "1 million" kundebehandlere hos DNB er det enda ingen som vet hvilket skjema som må signeres for at det skal gå igjennom til tross for at jeg oppfyller alle krav for å kunne få kortet, men det mangler enda rett skjema fra Banken.

18. Are

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Hva er de konkrete krav for å få innvilget kortet?

19. Kkgtm

Kkgtm EBG

Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    https://www.americanexpress.com/change-country.

Have the following items to hand:

• Your existing 15 digit American Express Card Number.
    • Passport or National ID Card.
    • Proof of Address (must be a utility bill or bank statement, not a mobile phone bill) and dated in the last 3 months. You will need to send a certified copy of these to us once you have completed the online application.
    • The same two documents above for any Supplementary Applicants. They will also need to provide certifiedcopies of these.

American Express US Dollar and Euro Personal Cards are issued from the UK and are serviced in English. Please note, they are not offered in the USA to USA residents. Visit our USA website. US Dollar Cards are also issued from Latin America and the Caribbean. We are unable to accept applications through this site from people whose main residence or payment bank is in Singapore. If your main residence is in Singapore or your payment bank is in Singapore and you are interested in applying for an International Currency Card, please contact Customer Services.

The Cardmembership fee for The Platinum Dollar Charge Card is US$550.

For security reasons it is not possible to save and return to your application. You will have 30 minutes to complete your application.

Please be sure to complete all the fields. Those marked with an asterisk * are mandatory.

For information about your personal data at American Express, please refer to your
    Card product Terms and Conditions and the Online Privacy Statement

Please note, alternative Card options are available starting from the Basic Card with no Cardmembership Fee.

The Standards of Lending Practice:

American Express adheres to The Standards of Lending Practice which are monitored and enforced by the LSB: www.lendingstandardsboard.org.uk

The Statement of Lender and Borrower Responsibilities, details the fundamental responsibilities and obligations we have to our Cardmembers and, in turn, outlines what we expect of you in return.
    The Statement of Lender and Borrower Responsibilities can be viewed at americanexpress.com/icc/personalSLBR

20. Are

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Er det ikke et offisielt lønnskrav?

Del denne siden