Amex platinum / SAS Amex

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av tohellandback, 26. okt 2019.

  1. tohellandback

    tohellandback Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Prøvde å søke på forumet med fant ikke det jeg lette etter så spør her.

    Jeg har ett Amex platinum kort, men kan jeg ikke opptjene meg CT ved bruk av det? Må jeg ha ett SAS kort for at jeg skal få en CT etter 100 000 brukte kroner?
     
  2. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293

    Ja, med SAS Amex Classic så trenger du 100.000 for en CT i Europa.

    Med SAS Amex Premium, trenger du 150.000, gjelder world wide.

    Med SAS Amex Elite, trenger du 150.000, men den gjelder world wide. Evt 300.000 for 2 CT.


    https://www.americanexpress.com/no/?inav=NavLogo
     
  3. tohellandback

    tohellandback Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    ah ok, det jeg var redd for. Så da burde jeg heller bestille ett sas amex elite og bruke det istedet for amex platinum? Det var litt dumt, ettersom jeg fikk platinum kortet i år. Men man lærer etterhvert :/
     
  4. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    All omsetning resettes ved nyttår. Så du burde vente om du Ikke klarer kravet innen da. Ved bytte av kort resettes også all tidligere omsetning.
     
  5. tohellandback

    tohellandback Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    ok, takk for svar! Men alle EB poeng kan man spare over lenger tid eller?
     
  6. Travv

    Travv Medlem

    Innlegg:
    149
    Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Ja men de går ut etterhvert (hvis du ikke er diamond)
     
  7. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,992
    Likes mottatt:
    10,934
    Bonuspoeng:
    183
    Men samtidig er det bedre bonusopptjening på Elite, så jeg ville byttet hvis eurobonus er årsaken til å ha amex.
     
  8. tohellandback

    tohellandback Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ja det er jo andre fordeler med amex platinum også, men hovedgrunnen til at jeg evt vil bytte er da for å få CT , ettersom dette gir så mange flere alternativer når man først skal benytte seg av bonuspoengene. Men bestiller jeg elite så er det jo ikke verdt å ha platinum kortet lenger, ettersom jeg må bruke elite kortet til alle kjøp for å komme opp i 300k årlig. hmm;)
     
  9. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Sannheten er at det aldri er verdt å bruke Platinum kortet til kjøp, inntjening er for dårlig uansett, eneste grunn til å ha kortet er fordelene (som for noen er riktig gode).
     
    Xaantiam and EndreD like this.
  10. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Spørsmålet er om AmEx noen gang kommer til å forstå dette. Å bruke kortet i utlandet er rene tapsprosjektet med de gebyrene som er, uten noe ekstra opptjening. Tenk om AmEx kunne komme med noe lignende bonuser som i USA, eks. ekstra opptjening på restauranter/dagligvarer etc. Og fjerne gebyret på utenlandstransaksjoner....
     
  11. tohellandback

    tohellandback Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ja det er fryktelig høye gebyrer. Men hva anbefaler dere erfarne for kort om jeg skal ha ett kort i tillegg til platinum? Burde jeg f eks ha Norwegian kortet og bruke det i utlandet? Ser det er lite av hotellene som amex samarbeider med på Norwegian sine sider. Men om dere bruker trumf til å bestille via Expedia etc, da er vel Norwegian kortet ikke så gunstig? Bare spør litt siden jeg er helt grønn
     
  12. AB69

    AB69 Medlem

    Innlegg:
    126
    Likes mottatt:
    210
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har norwegiankortet kun for å ta ut kontanter utenlands. Hadde både SAS MC Premium og Saga gulll i tillegg til Amex Elite for å få statuspoeng hos SAS, men nå blir det nok bare Norwegian og SASMCP en periode for min del. Pluss Choice og Flying Blue. Og kanskje et bensinkort? Amex reintroduseres vel når jeg skal i gang med neste prosjekt i heimen, men jeg er ikke på CT-kjøret ennå! :D

    Hotell bestilt på viatrumf kan fint betales med norwegiankortet, men hvorfor? Har du Amex (eller SASMCP) bruker du jo det for å få Eurobonus... (Har jo Norwegian Reward også da, men det føles ikke like festlig som Eurobonus etter at de droppet limited edition reward.)

    Spørs om ett kort er nok ved siden av, det er jo så mange å ta av!
     
  13. tohellandback

    tohellandback Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ja jeg tenker kanskje å bruke trumf og sas amex for å opparbeide meg EB poeng og for å ha muligheten til å få CT. Også beholde amex platinum for fordelene, og som du sier kanskje Norwegian kort for kontantuttak i utlandet. Høres det ut som en ok plan?
     
  14. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    lørdag, og litt forefallende "kontorarbeid" på bonusfronten;)

    er det som før kun telefon som gjelder til amex? dvs jeg får ikke sagt opp i dag, men må vente til ukedag når det er bemannet?
    de opererer kun pr brevpost når det er skriftlig fortsatt?
     
  15. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,670
    Likes mottatt:
    6,657
    Bonuspoeng:
    183
    Det finnes nå chat i appen, men spørs om noen svarer før til mandag
     
    leeds1979 liker dette
  16. eventyrer

    eventyrer Medlem

    Innlegg:
    189
    Likes mottatt:
    348
    Bonuspoeng:
    63
    Noen erfaring i bruk av restaurant fordelen til American Express Platinum?
    Er det bare til å stikke innom f.eks. Grand Cafe eller Lofoten fiskerestaurant og si at en ønsker en 3-retters for 2 personer? Eller må dette gjøres på noen spesiell måte?

    Jeg har rett nok ikke hatt kortet mer enn et par uker, men blir en informert via nyhetsbrev eller må en ta initiativ selv for å benytte seg av Dining by Amex?
     
  17. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    https://www.americanexpress.com/no/fordeler/

    0E42239A-8E13-4140-AA54-144CF7308A41.jpeg
     
    eventyrer liker dette
  18. eventyrer

    eventyrer Medlem

    Innlegg:
    189
    Likes mottatt:
    348
    Bonuspoeng:
    63
    Last edited: 01. okt 2022
    jgroneng liker dette
  19. FlyMCO

    FlyMCO Aktivt Medlem

    Innlegg:
    489
    Likes mottatt:
    605
    Bonuspoeng:
    93
    Lysere tider for oss bonusjegere.
    Fikk denne på mail. Kan være personlig vist linken under ikke virker.
    Er ikke dette den høyeste SAS-AMEX bonusen noen gang.
    ----------------------------------------------------------------
    SAS Amex Elite: Søk senest den 31.10.2022 og få 100 000 EuroBonus Ekstrapoeng.
    ...........
    SAS Amex Premium: Søk senest den 31.10.2022 og få 60 000 EuroBonus Ekstrapoeng.
    ...........
    Tilbudet gjelder under forutsetning av at du handler for minst 45 000 kr t.o.m. 31.1.2023,og 36 000kr for Premium
    ...........
    Tilbudet gjelder bare personer som ikke tidligere har vært kort- eller ekstrakortmedlemmer. Poengene overføres senest den 31.3.2023.
    Vær oppmerksom på at tilbudet kun er gyldig via lenken under.
    ............
    Elite: https://www.americanexpress.com/no/...id=100500405&eCodsId=k6rf5gCci+3v3H2LAwyXIg==
    Premium: https://www.americanexpress.com/no/...id=100496231&eCodsId=k6rf5gCci+3v3H2LAwyXIg==
     
  20. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Lurer på om vi som er lojale kortholdere noen gang skal få noe tilbake for det.. Med disse kampanjene oppfordrer Amex oss til å si opp og kun ha kort i kampanjeperioder. De er god på å hente inn kunder, men nå bør de snart bli god på å beholde kunder også.
     
    tobeornot999, Liza, NoLimit and 8 others like this.

Del denne siden