Amex support (DNB)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av knujoh79, 29. aug 2016.

  1. knujoh79

    knujoh79 Har jeg tid til alle disse turene..

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Hei.

    Har prøvd med DNB support å få avklart noen utfordringer jeg støtte på med mitt Amex Premium, men ikke helt lett å bli klok på de varierende tilbakemeldingene der.

    Kredittgrensen, den er kun relevant i forhold til om man ikke ønsker å betale hele regningen ved forfall ?

    Bakgrunnen for dette er de to foregående mnd. har jeg omsatt 25-30k per faktura, ikke hatt noen problem med kjøp av flybilletter m.m
    Så forrige uke blir kortet plutselig avvist v. kjøp hos SAS for jobbtur.

    DNB support melder da at siden jeg har mer utestående (som på dette tidspunkt var rett over 10.000 omsatt i august) enn kredittgrensen så var dette kjøpet plutselig utenfor dekning ?
    Svaret på hvorfor det da gikk med akkurat same kjøp forrige mnd når omsetningen var forbi 20.000 allerede, nei det var litt sånn "at serru det kjøpet var alså ikke sånn å ble registrert litt atte"

    Så litt tips og trik til hvordan man forholde seg til support, hva gjelder, hvordan i alle dager kan jeg bruke kortet når det varierer litt ut fra hvordan det føler seg om kjøpet blir godkjent eller ei ?

    (alle regninger er da dekket fult ut til forfall)

    Takker for input.
     
  2. peterfox

    peterfox EBD-QR GOLD- HH Diamond # www.peterfox.no Offisiell Representant

    Innlegg:
    2,009
    Likes mottatt:
    2,004
    Bonuspoeng:
    113
    Hei @knujoh79 - jeg er ikke ansatt hos verken DnB eller AMEX, og jeg vet heller ikke hva som er din primær-bank.

    Jeg ville i morgen tidlig (AMEX har ingen døgnåpen chat - det har DnB), ringt til AMEX, forklart problemet og bedt om å få hevet grensen eller flyttet til et SAS AMEX Platinum. Du vil evt. ta med deg allerede opptjent "saldo", samt at du kanskje kan fremtvinge 12K sign-up poeng.

    Jeg ville videre ha fortalt dem om bruksmønster og din kreditt-situasjon. En telefon til AMEX i morgen tidlig etter 08:30 og alle har fått seg en kopp kaffe, løser dette.

    Lykke til !
     
  3. LN-KFK

    LN-KFK Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    18
    Hei

    Tror ikke det er noen helt bestemte grenser på dette.


    Jeg hadde en periode med mye utlegg på jobbreiser hvor jeg opplevde at det ble sperret to ganger på nokså nøyaktig 2x kredittgrense.

    Man kan enten bare betale inn oftere, eller kontakte dem for og få grønt lys for høyere beløp over kredittgrense. Med en OK betalings historikk bør det går fint.
     
    knujoh79 liker dette
  4. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    456
    Likes mottatt:
    1,143
    Bonuspoeng:
    93
    Ring Amex, de hjelper! Fikk kort skimmet i sommer. DnB Support: øøøøææææ(trøndersk) Du får nytt om 5-7 daga... Amex 5 minutter etterpå: Kort kommer med budbil innen 24t
     
  5. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,020
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Forskjellsbehandling! Oppdaga 15 mistenkelige transaksjoner i dag, ringte inn og fikk sperret kortet, skal på MegaDO neste uke, lurte på om jeg fikk nytt kort til da, men fikk til svar det kan ta 2-3 uker!!! :(
     
  6. aboerr

    aboerr Medlem

    Innlegg:
    58
    Likes mottatt:
    46
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har tidliger fått opplyst av DNB etter mye mas at det er en uoffisiell "bruksgrense" på 2x "kredit grense". Men de hadde ikke noe godt svar på hvorfor de reklamerer med "ingen bruksgrense"
     
  7. Pingus

    Pingus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    173
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    43
    DNB praktiserer 2x kredittgrense, p.t. har jeg satt min kredittgrense til NOK 100' og har hatt mnd.omsetning over dette beløpet uten problemer. AMEX generelt legger seg litt mer "flytende" når du begynner å nærme deg 6-sifrede beløp; men generelt er det uproblematisk å ha utestående opp til 150% av høyeste tidligere mnd. faktura som er betalt i rett tid.
     
  8. Are

    Are EBD InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,737
    Likes mottatt:
    2,913
    Bonuspoeng:
    113
    Det et er en grense på rundt 135k.
    Den kan økes ved behov, dog aldri mer enn 250k.
     
  9. HenrikE-G

    HenrikE-G Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg har brukt kortet mitt for mer enn 350.000,- pr mnd. ved enkelte anledninger. Dette har både vært med AmEx Gold Card og The Platinum Card.

    Har bare kontaktet de underveis. Aldri noe problem med å få det godkjent.
     
  10. Are

    Are EBD InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,737
    Likes mottatt:
    2,913
    Bonuspoeng:
    113
    Norske kort?
    Da vil vel Fnate høre hvordan fordi han krangler støtt med denne 250k grensa..
     
  11. HenrikE-G

    HenrikE-G Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Ja, dette er norske kort. Har aldri hatt noe annet en norske American Express-kort.

    Har selv vært medlem siden 2000. Først med Gold Card og så med The Platinum Card da de lanserte dette i Norge (DNB) i 2014.

    Videre har andre familiemedlemmer vært American Express-medlem (norsk medlemskap) siden 1983.

    Har ekstremt høy standing hos American Express i Norge, så kan være noe av forklaringen, men trolig ikke alt.
     
  12. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,458
    Likes mottatt:
    2,465
    Bonuspoeng:
    113
    Både jeg og en tidligere kollega handlet bil med Amex for en del år siden og det var da snakk om summer på godt over 250 000,- Men dette var selvfølgelig avklart med Amex på forhånd. Det var snakk om Amex Corporate kort den gangen, men jeg vet ikke om det har noen betydning.
     
  13. kiev

    kiev Senior Medlem

    Innlegg:
    479
    Likes mottatt:
    1,094
    Bonuspoeng:
    93
    Amex/DNB avviser uansett transaksjoner i hytt og gevær. Noen ganger hjelper det å dra kortet en gang til; oftest ikke. Har spurt helpdesk, og ikke minst folk innenfor systemet hva som skjer. "Nei, ikke godt å si. Sikkert en algoritme som feilet. Alt OK, bare prøv igjen".
    Mitt inntrykk er at DNB fraud-algoritmer er mer skvetne og uforutsigbare enn selv Facebook sensur-algoritmer.
     
  14. Are

    Are EBD InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,737
    Likes mottatt:
    2,913
    Bonuspoeng:
    113
    Når du sier det så har jeg også en rekke ganger opplevd å bli avvist for å bli godkjent ved å dra kortet på nytt.
     
  15. kristtorp

    kristtorp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    169
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    28
    Har også opplevd flere ganger at jeg får tastet inn kode og deretter får avvist. En annen ting jeg har opplevd flere ganger er at det står "Manual Check" på terminalen etter at jeg har tastet kode.

    En butikk ringte faktisk AMEX for å få transaksjonen godkjent, men resten sa jeg måtte bruke et annet kort.
     
  16. RoadKing

    RoadKing Senior Medlem

    Innlegg:
    2,711
    Likes mottatt:
    2,046
    Bonuspoeng:
    113
    Problemet er når du ikke er der og kan dra kortet på nytt. I mars var vi på vei til Casa Grande, en liten by sør for Phoenix, jeg hadde med meg en gruppe på 11 mennesker og hadde bestilt 6 rom, med sikkerhet i AmEx'n.
    Vi hadde kommet over fra Europa dagen før og tilbrakte 6 timer på SFO før United innrømte at flyet til SAN aldri ville komme.
    4 timer sen avgang med Harley'ene fra SAN og vi ankom Casa Grande i 22 tiden på kvelden, med jet lag og rimelig slitne etter mange timer på sykkelen.
    Bare for å få vite at kortet hadde ikke virket, og de hadde forsøkt å ringe, men ikke fått svar (naturlig nok hadde jeg ikke tlf på underveis).
    Normalt ville jeg uansett ringt hotellet på morgenen før avgang SAN, men pga tullet dagen før så ble rutinene brukket opp.
    Casa Grande var smekkfull, så vi måtte videre, og kom til neste by rundt midnatt, da hadde jeg ikke mange gode tanker om hverken AmEx eller Best Western.
    Jeg fikk aldri noe svar på hvem som hadde skylden, AmEx og BW skylder på hverandre.
    Etter å ha lest denne tråden begynner jeg å helle mot AmEx.
     

Del denne siden