Hallo! Står helt fast på destinasjon i Asia for sol og bading i januar. Skal ta med meg min kjære mor og hun har kun vært i Thailand henholdsvis Patong i Phuket og Pattaya. Hun syns Patong er helt knall. Hvor skal jeg ta hun med meg for litt sol og bading? Reiser en torsdag og lander i Singapore på en fredag. Tenker hjem søndag uken etter via Tokyo.
Cebu, ditt eget reisebrev var en helt fantastisk plass, med lysgrønt vann, sol og varme, som en ekte drøm gå i oppfylles! Jeg skal ditt i 2021 fremfor Bali, ellers så har du Bali
Tenkte på Cebu, men vil liksom en plass hvor jeg selv ikke har vært Bali har dessverre regntid i Januar så frister lite å reise til 100mm regn i døgnet... Skal til Phu Quoc dagen etter at insideflyer møtet i Hong Kong er ferdig og... så...
Har vært på Bali når det har vært "regntid". Kan ikke si det var spesielt plagsomt, men det kan helt sikker variere. Uansett ville jeg heller dratt til Kan absolutt anbefale Sri Lanka i januar. Kom hjem derfra for en uke siden. Fantastisk klima, hyggelig folk og et prisnivå som ikke skremmer noen.
Hva... Liker du ikke litt regn? Tenk på @Eddie47 han ble født med regndrakt og fikk paraply som tilbehør Hva med Hawai? ANA fly vel ditt?
Sørvest så skal det være veldig bra i januar. Siden du (sannsynligvis) ikke skal på partytur kan du kanskje sjekke ut Bentota. Litt dyrere enn områdene lengst sør, men veldig fint og ganske rolig. I følge TripAdvisor er dette Asias 5. beste strand Jeg gjorde en anmeldelse av Centara Ceysands for et par år siden. Helt greit hotell til en helt grei pris. Skal dog sies at jeg var der utenfor sesong: https://insideflyer.no/centara-ceysands-resort-spa/ Det finnes mange alternativer. Vil du ha top of the line, gå for Saman Villas.
Bentota når ikke helt opp når det gjelder natteliv. Du bør kanskje også se nærmere på steder som Hikkaduwa, Unawatuna og Mirissa litt legner sør. Der er det er nok litt mer action, samtidig som i alle fall Mirissa sannsynligvis ikke er langt bak Bentota når det gjelder resort- og strandliv. Selv om det på kartet ser mye lengre ut er det uansett snakk om korte avstander, og det som tar tid er uansett å komme seg ut av Colombo og ut på motorveien. Å krysse øya med Uber koster mindre enn taxitur hjem fra byen i Oslo. Jeg havnet her forrige helg. Herlik miks av lokale, turister, surfere og backpackere:
Unawatuna har fordelen med rev og dermed roligere vann å svømme i, samtidig som en har en greit stabil ( men ikke noe avansert) bølge til surfing. Vannet langs sri lanka er generelt bra, dykkingen ( rev osv er so so). Stranden ligger også noen hundre meter fra hovedveien som går langs hele sydkysten så du slipper å gå langs denne når du skal steder lokalt. Ulempen er kanskje at det ikke var veldig mye uteliv. Selv om jeg ser at kingfisher som har hengt med lenge, har giret opp uteserveringen siden jeg var der sist. Fra Unawatuna er det mulighet for " bybesøk" Galle og en tur til Yala nasjonalpark.
Ser ut som det blir Sri Lanka muligens ja, været er bra her i slutten av januar? Fordelen er jo at man slipper å booke nytt rutefly for å komme seg noen plass som man feks må gjøre hvis man skal til Phu Quoc o.l..
Januar/februar er den absolutt beste tiden å reise på. Lite/ingen nedbør, gunstig vindretning/havstrømmer i sørvest og ikke alt for varmt. Jeg har vært en del på Sri Lanka de siste par årene i jobbsammenheng og liker meg bare bedre og bedre for hver gang jeg kommer dit. Selv om det er blitt et hot reisemål er det fortsatt ikke alt for mye trengsel, og prisnivået er svært behagelig. Alt dette vil nok være ganske anerledes om noen få år, så reis nå!
Fantastisk, ser ut som en klar vinner Synd det var elendig flytid til BKK / SIN så man må vente nærmest ett døgn for hjemreise