Australia - Nødpass - Computer says no

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av pomok, 30. des 2022.

  1. pomok

    pomok Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,

    Deler litt info og inviterer til bidrag.
    Bakgrunn.
    • Familiemedlem ble nektet check-in i Bergen på KLM flight. BGO-AMS-SIN-SYD. KLM skranke bemannet av Widerøe Ground handling.
    • Reisedok. Håndskrevet nødpass, godkjent visa med link til nødpass. Bekreftet av VEVO (Visa Entitlement Verification Online).
    • Sjekker med Australias ambassade i Danmark. De finner ingen restriksjoner på innreise med nødpass, men henviser også til Home Affairs. Ringer Australsk Border Force - de bekrefter innreise med nødpass og linket visa. De bekrefter ikke skriftlig, men henviser til sine web sider.
    • Drar tilbake til flyplassen med dokumentasjon, utskrift av web sider, svar fra ambassade.
    • Computer says no - traveldoc.aero
    • Skranken sier at familiemedlemmet ville blitt nektet videre flyvning fra AMS av border control.
    Det hører med til historien at:
    • Nødpasset er utstedt av den norske ambassaden i Canberra pga frastjålet pass i Sydney ikke lenge før reisen.
    • Dette er en T/R julereise SYD-BGO-SYD - det stopper nå opp på returreisen.
    • Det er søkt om nytt hovedpass ved ambassaden in Canberra - etter råd fra ambassaden. Nytt hovedpass er på vei til Australia...
    Noen som har erfaring med å reise til Australia på nødpass?
     
    snus_mumrikken liker dette
  2. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,321
    Bonuspoeng:
    183
    Be om og få snakke med supervisor på flyplassen?
    Ringe KLM?
     
  3. pomok

    pomok Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,

    Har ringt servicetelefonen til KLM. Hjelpsom dame som mente dette burde gå i orden. Hun foreslo at check-in skranken kunne ringe henne så de kunne snakke seg i mellom. Foreslo dette for Widerøe Ground Service som sto i skranken, outsourcet av KLM. Dette var vedkommende ikke interessert i å gjøre i det hele tatt.
     
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,383
    Bonuspoeng:
    293
    Ring på mobil, få KLM på linjen på egent telefon og hold den fram?
     
  5. pomok

    pomok Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,

    Tilbydde meg å ringe KLM. Jeg tilbydde meg å ringe Australia border force. Null interesse i skranken. Computer says...
     
  6. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    3,327
    Bonuspoeng:
    113
    Be om navn, dette må jo dokumenteres til du sender krav om erstatning.
     
  7. pomok

    pomok Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Jepp, har et fornavn. Etternavn ble nektet oppgitt.
     
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er en utrolig historie!
    Selvsagt vel verdt å forfølge, om så rettslig ..
    Først KLM ..

    Og siden dette er en reise så faller jo dette inn under Transportklagenemndas mandat ..
     
  9. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er det sykeste jeg har lest på lenge. Soleklart at dette må forfølges og ja, det faller som @Eddie47 sier, inn under transportklagenemdas mandat.

    Utrolig kjipt opplegg. Tror jeg hadde fått hjerteinfarkt om det hadde vært meg i samme situasjon.

    Hold oss gjerne oppdatert.
     
  10. pomok

    pomok Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Hadde litt problemer med å holde meg skal jeg innrømme. Begynner med forsikringen og ser hva de sier. Transportklagenemda er et godt forslag.
     
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    Dersom systemet til innsjekkingsagenten spesifiserte dokumentkrav som ikke ble tilfredsstilt er dette tildels forståelig. Handlingselskapet blir bøtelagt om de sender avgårde passasjerer uten at alt er i orden, og de ansatte er trolig instruert i at det ikke skal gjøres unntak.

    Fikk du se teksten som tilsa at håndskrevet nødpass ikke er OK? Timatic-oppslaget på Expertflyer.com oppgir ingen spesifikke krav til pass for Australia, til forskjell fra f.eks. USA.
     
    NoLimit liker dette
  12. pomok

    pomok Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Hei, du har nok rett i at det er en instruks et sted. Fikk ikke se noen tekst, men hun hadde Traveldoc.aero på skjermen. Jeg har også prøvd Traveldoc med samme resultat som person i skranken. Men det stemmer ikke med det som er opplyst på Home Affairs sine hjemmesider eller muntlig fra Australian Border force. Har også prøvd Timatic. Fikk ikke røde flagg på nødpass, bare at jeg måtte ha visa i tillegg.
     
  13. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Utrolig vanskelig sak. Intuitivt vil jeg jo tenke at norsk nødpass m linket visum burde være helt ok for reisen til AUS, men jeg er godt kjent med at nødpass har en del begrensninger og ikke aksepteres for innreise til en del land feks USA, Qatar, UAE).
    Norsk nødpass er i grunn kun noe man kan stole på hvis man har blitt frastålet passet sitt i utlandet og trenger et nød-dokument for å komme seg hjem til Norge.

    Jeg prøver også å sette meg i skoene til en skrankearbeider på Flesland, og går ut fra at denne personen har fått opplæring i form av et sett med svart-hvitt regler som krever at alle kombinasjoner av reisedokumenter og reisemål må plottes inn i ICTS-portalen for innsjekk. Antar at dette er noe han må plotte inn hundrevis av ganger per måned, og hvis man feks plotter inn Dubai vil nødpass også underkjennes. Testet selv kombinasjonen med norsk nødpass for norsk statsborger til hhv Singapore og Australia (måtte gjette på expiry date) men ser jo at dette ikke blir godkjent.

    Hadde jeg da vært denne personen ville jeg nok løftet saken videre til min supervisor (som da får stå ansvarlig dersom boardingen likevel hadde endt med en hjemsendelse fra passkontrollen i Sydney på flyselskapets regning).
     
    RoadKing, tobeornot999 and NoLimit like this.
  14. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    Nettopp, så de har kun tastet inn detaljene på traveldoc.aero og stolt 100% på dette?

    Nødpass går fint til USA, så lenge det er maskinlesbart/biometrisk og ESTA er oppdatert med gjeldende passnummer.

    Traveldoc har heller ikke fått dette riktig, noe som illustrerer at systemet nok ikke er helt vanntett.
     
  15. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,728
    Likes mottatt:
    7,649
    Bonuspoeng:
    183
    Ja.

    Eller om man bare skal reise i Europa. Det går også. Men utenfor EU er det tricky generelt å reise på nødpass. Hvis ikke formålet er å komme tilbake til Norge.

    Har masse sympati med OP, men jeg ville aldri forventet å kunne reise til den andre siden av planeten på nødpass ut fra hjemland Norge.
     
  16. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,728
    Likes mottatt:
    7,649
    Bonuspoeng:
    183
    Nødpass er aldri biometriske. Fordi det tar tid å produsere chip'en inni den plast-laminerte siden.

    Så her bygger du på en umulig forutsetning.

    Kort sagt, hvis noen leser og lurer: du kommer ikke inn i USA på nødpass.
     
    Elmo and NoLimit like this.
  17. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Uten at jeg kan vilkårene i alle selskap, eller vet foranledningen for at man ikke har passet i orden i utgangspunktet, er det lite trolig at forsikringselskapet vil dekke dette, men meld for all del inn en sak på det. Interessant å vite for oss andre også om du får avslag eller om de dekker det.
     
  18. Bonsai

    Bonsai Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    200
    Bonuspoeng:
    33
    Det er nok innsjekkssystemet til Amadeus som har sagt nei (den er koblet til traveldoc. Meldingene som kommer opp er ikke så veldig beskrivene, men kommer en pop-up som enten sier "Ok to board" eller "DO NOT BOARD" samt med hva den ikke godtar. Jeg sitter ikke med timatic oppslagsverktøyet som blir brukt i Amadeus her hjemme, så jeg får ikke sjekket fysisk hvilken restriksjon den reagerer på.

    Erfaringsmessig så er nødpass ofte litt problematiske å få igjennom til tider, da de er håndskrevene og ikke maskinlesbare.

    Handelingselskapet jeg jobber for håndterer ikke KLM så jeg kjenner ikke til check-in prosedyrene der, men det skal ikke være så firkantet det er blitt gjort her. Det er sant at vi ikke skal kjøre acceptance (check-in) på pax som får denne meldingen, det er faktisk umulig for oss å gjøre dette uten en manuell override.

    Prosessen i flyselskapene jeg har handeling for er nok så lik, vi har muligheten til å sjekke de inn frem så langt vi får til (til AMS/SIN i dette tilfellet) og muligens personalet der har mer erfaring med disse spesifike situasjonene ettersom de trossalt har flyvninger dit. Eller så kan vi ringe operasjonssentralen til flyselskapet og få tillatelse av de til å sjekke inn passasjeren.

    Uansett høres det utrolig rart ut for meg at innsjekksagenten ikke valgte å gjøre verken av disse valgene. Spesielt også ettersom det er KLM det gjelder, som har høye servicekrav i forhold til andre flyselskap.

    Det som uansett er super viktig for oss er at vi ikke overkjører acceptance uten å være 100% sikker på at det går, eller at flyselskapet har godkjent det. Feks til London så risikerer vi som handeling selskap å få 2000GBP i bot pr pax hvis vi gjør dette til da feks London.
     
    Last edited: 30. des 2022
    afirm, Elmo, Earl and 3 others like this.
  19. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, norske nødpass er kanskje alltid håndskrevne? F.eks. svenskene får nødpass med chip hos Polisen.
     
  20. pomok

    pomok Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for gode kommentarer. Hovedpass har ankommet den norske ambassaden i Canberra. Har bedt om å få sendt hovedpass så raskt som mulig til norge. Jeg har flere ganger vært på servicetelefonen til KLM. Der er de veldig hjelpsomme. Så snart alle papirer er samlet sier de at de kan gjøre en ombooking fra 28th Dec. til en senere dato. Regner med at dette ikke er gratis. Kommer også til å forfølge forsikringstråden da alt dette er en følge av et frastjålet pass.
     
    tobeornot999 liker dette

Del denne siden