Toronto 5. Juni 2019 Som nevnt tidligere, så sovnet jeg "tidlig" dagen før og dermed stod jeg opp tidlig dagen etter. Idag var det meldt regn, men når jeg omsider kom meg ut var det opphold så da droppet jeg jakken, mer om det siden. Jeg stod opp etter en stund ligende i senga. Jaja. Idag var jeg ute av huset litt over kl. 11 og tuslet ned mot det jeg ville kalt trikk, men som Kanaderne kaller Streetcar og den tok jeg helt til jeg gikk ombord på Subway linje 1. Jeg skulle til Union Station. Der skulle jeg møte vennen min som endte opp med å ta med meg på en kjapp omvisning i område før jeg skulle ut på guidet tur med AirBnb. Guidet tur med AirBnb Jeg hadde aldri hørt om Path før jeg tilfeldigvis kom over en guidet tur til en billig penge (ca. 185kr) på AirBnb som ga meg inspirasjon til hva jeg skulle gjøre. Jeg kastet meg over det og dermed skulle jeg lære litt om Toronto by. Vi var ca. 8 stykker på denne turen: 1 fra Toronto, 2 fra Skottland (Dundee) 2 fra Alberta (Sør for Calgary), 1 fra Florida og 1 fra Portland, Oregon + meg og Guiden (som opprinnelig var fra Montrèal). Så vi var en liten blanding av folk. Turen skulle vare i ca. 2t 30 minutter og det gjorde den. Turen startet ved Union station, UP express platform inngangen og avsluttet ved Dundas Station. På veien ditt var vi ute og så CN tower i tåke. Vi gikk for det meste i Path og vi var en kjapp tur ute for å se på rådhuset + Toronto skiltet som riktignok ser slik ut: Jeg lærte masse på turen og anbefaler alle å ta denne turen når dere er i Toronto. Turguiden het Dave og han hadde studert Urban planning engang i tiden og har bodd i Toronto i mange mange år også hadde han fløyet SAS Jeg snakket med flere av de andre i gruppen og fikk et innsyn i deres verden for å si det sånn. Jeg likte at vi var en liten gruppe med en turguide som kunne det han snakket om. Det var ofte stopp på veien hvor han fortalte om stedet vi var også viste han oss bilder som han hadde på laminert ark. Alt i alt, en spennende tur som sluttet ved Yong-Dunde square (rettelse fra innledningen) Baseball: Toronto Blue Jays - New York Yankees Da var det kun 2t 30min igjen til Baseball kampen startet når turen var over (Den tok litt lenger tid enn først antatt) Da vandret jeg først til McDonald's av alle steder på jord og kjøpte meg enn Angus burger og McDonalds i Toronto har gratis påfyll av drikke. Etter å ha spist den ble jeg mett (Syntes det var bedre i Canada enn Norge) og da bestemte jeg meg for å vandre tilbake til Union Station og dermed Rogers center. Jeg endte først opp med å gå feil vei, men så lastet jeg ned path kart (Siden google trodde jeg var på gatenivå) og dermed fant jeg ut av veien! Ved Union Station kjøpte jeg Presto kort og jeg endte opp med å kjøpe et kort med noen Canadiske dollar på fordi den ikke tillot meg å kjøpe ukespass men heller månedspass... Sånn går det som turist på tur Jeg var nå kommet til Rogers center og der var det bare å finne frem billetten også gå igjennom en sikkerhetskontroll. Ikke like strengt som på en lufthavn, men nesten. Jeg var ved plassen min ca. 1t før kampen begynte og jeg ventet spent. Det var ikke mange som så kampen idag som var i kategori B hos MLB. Toronto ledet etter de tre første rundene og mot halvveis i spillet var det litt kjedelig å se på, men så økte spenningen når Yankees tok ledelsen og Jeg håpet Toronto skulle vinne. Lenge lo det an til at New York Yankees skulle vinne med 7-4 men så rykket Toronto kraftig til og vant med 11-7 uten å spille sin egen niende runde. Kampen var spennende allikavel! Etter kampen gikk jeg for å kjøpe Toronto Blue Jays t-skjorte. Nå har jeg 2 baseball t-skjorter (Hiroshima Carps og Toronto Blue Jays) Etter kampen endte jeg opp med å ta trikk og buss tilbake til huset og her er jeg nå og skriver litt på reisebrevet. Nå får Norge ha god Morgen og nå skal jeg selv gå å legge meg. Natta i Canada. Tidlig opp imorgen når Toget til Niagara Falls, ON går 08:20 fra Union Station. Imorgen blir det Niagarafallene + USA
Hehe, ser at den ble formulert litt annerledes enn det jeg mente Nei, jeg sov ikke så mye på flyet nei. Underholdningsystemet var greit det. Sjekka det ikke så utrolig nøye, men prøvde noen av spillene dems, så på film og da av de nyeste. Var noen filmer der som var av interesse også så jeg på fly kartet. Chattet endel med kameratene mine hjemme i Norge. Jeg syntes det var ganske så grei plass egentlig. Jeg følte jeg fikk strekket ut beina mine fint selv med kamera bag der. Følte jeg overlevde fint på økonomiklassen til Delta ihvertfall
So far so good, takk for at du deler. Skulle gjerne likt å se litt mer bilder fra kabinen og av setet på turen over, men ellers er dette tipp topp
Takker. Jeg får prøve å huske på det når jeg skal hjem igjen. Ble fort mørkt i kabinen raskt etter avgang og alle måtte ned med vinduskjermen. Fullt fly også så jeg tok lite med bilder over
State of New York besøkes, hva skal jeg legge til på taxes på f.eks. t-skjorte? Må si det hadde vært mye lettere om det var i prisen allerede
Sales tax i USA kan variere fra by til by, da man både har state og city tax. Jevnt over i New York ligger dette på 4.5% state tax og rundt 4% city tax. Akkurat for klær er dette litt spesielt i NY, da klesplagg under $110 har fritak for NY State sales tax. En del byer har også fritak for city tax her (deriblant NYC), men ikke alle.
Toronto 6. Juni 2019 Dagen hvor jeg skulle gå ca. 29km ifølge Google Maps. Dagen hvor jeg skulle besøke alle tre Niagara Fallene; American Falls, Birdal Veil Falls & Horseshoe falls var kommet. Jeg hadde bestilt togtur til Niagara Falls med Via Rail og avgang 08:20 og ankomst 10:16. Toget mitt tilbake skulle gå 17:45 og være i Toronto 19:41 Jeg stod tidlig opp denne dagen for å rekke ned til Union station. Da jeg kom ditt var det allerede en lang bordingkø og det tok litt tid. Da vi kom ut til plattformen ble vi som skulle av før den amerikanske grensen losset inn i egen vogner, for dette toget går hele veien til New York City. Jeg ble positivt overrasket over hvordan toget var. På turen til Niagara Falls, ON ble jeg kjent med en Mexican-American som bor i Phoenix, Arizona. Og da vi omsider kom til Niagara Falls, 10 minutter etter rutetid skilte vi vei. Jeg hadde nok ikke sjekket kartet nøye nok for når jeg kom ditt var jeg overraske over hvor langt unna sentrum jernbanstasjonen var. Men jeg tok fatt og begynte å gå mot sentrum med hjelp fra Google Maps Når jeg kom inn til byen ble det første jeg gjorde å besøke Hard Rock Café Og der ble det selvfølgelig handlet en t-skjorte. Men det som overrasket meg her var at momsen ikke var medregnet før jeg skulle betale for den sånn som i USA. Jeg trodde Canada hadde den inne jeg.. Når den ble handlet tuslet jeg videre bort for å se fossene. Jeg skjønner hvorfor man sier at det er best på den Kanadiske siden! Jeg krysset også grensa til USA. Jeg lar bildene tale for seg selv Første gangen jeg besøkte dette og jeg syntes det var meget spektakulært! For å komme over til USA måtte jeg betale en avgift på 1$ Så da var det å finne kontanter siden den ikke tok kort. Jeg syntes det ene distriktet i Niagara Falls, ON minte meg litt om en "fornøyelsespark" mens byen på Amerikansk side var litt "trist" egentlig, men det var fint å få opplevd fossene på den amerikanske siden også. Niagarafallene bør oppleves minst 1 gang mener nå jeg. Neste gang jeg er i område kan jeg fokusere heller på andre ting å gjøre. Toget tilbake gikk greit og det ble forsinket med 25 minutter. Jeg satte ved siden av han jeg ble kjent med på vei til. Da vi kom frem til Toronto Så gikk jeg litt på sightseeing før jeg kjøpte meg noe mat på en dagligvarebutikk ved navn Metro også dro jeg til Airbnb huset. Da jeg kom til Hotell Airbnb så var jeg ganske trøtt og spiste maten jeg hadde kjøpt på Metro også gikk jeg for å legge meg. Var godt med litt søvn etter en dag som igår
Toronto 7. Juni 2019 Sightseeing i Toronto dag 1: Greektown Jeg var nå kommet til dag 4 i Toronto ferien min og første dagen hvor jeg hadde en hel dag å bruke på å se Toronto. Allerede frem til nå var jeg kommet frem til konklusjonen at jeg liker Toronto og vil definitivt besøke byen igjen. En gang jeg spilte geoguessr (Må vel ha vært ifjor engang) så skulle jeg finne frem til en destinasjon i Toronto og havnet i Greektown, Toronto og det er det jeg hhusker best bra den gang. Så da når jeg først var i Toronto så kunne jeg dra for å besøke Greektown! Jeg har aldri vært i Hellas og heller har jeg aldri spist gresk mat. Jeg var også sulten da jeg var på vei ditt. Jeg tuslet litt i Greektown og tok en noen bilder og til slutt fant jeg meg et sted å spise: Athens Resturant. Jeg endte opp med å bestille Lamb Kefta on Pita. Første gang prøvd gresk og det falt i smak. Kostet med en liten Cola, 11 Cad. Lar bildene fra Greektown tale litt for seg selv:
Toronto 7. Juni 2019 Sightseeing i Toronto dag 1: Distillery District + Little Norway Park Etter å ha vært i Greektown gikk jeg inn på Google Maps for å se hva som var nært Greektown av ting som jeg hadde lagt opp i en liste. Dermed var jeg nå på vei til Distillery District. For å Komme ditt fra Greektown kan man ta Buss, noe jeg gjorde. Maps fortalte meg at jeg kunne ta buss 72 så jeg gikk på neste 72 buss som viste seg å være 72C om jeg ville komme meg til Distillery District måtte jeg ta 72B. Jaja. Når bussen nådde endestasjonen sin var det jeg og en annen enn som gikk av og til busstoppet og ventet de neste 2 minuttene på 72B bussen. Omsider kom jeg meg frem til Distillery District. Her lar jeg nesten bare bildene tale for seg selv: Etter å ha sett Distilliery District fulgte jeg Google og gikk ombord på 121 bussen som gikk like fra der jeg kom ut ved Distillery District. Nå skulle jeg besøke Little Norway Park på andre siden av byen. Lite tenkte jeg over at nå begynte rushtrafikken... Etter en goooood stund kunne jeg endelig gå av bussen og da var et på vei til Little Norway park. På veien bort ditt så så jeg Cirkle K og tenkte med engang tilbake til Norge og Wiener for en tier, men så kom jeg til å tenke på at Cirkle K er jo fra Canada. Men nok om det. Jeg kom meg til parken og her lar jeg også bildene tale for seg: Litt om Little Norway Park: dette er en park åpnet i 1986 av daværende Kong Olav V. av Norge på samme sted som Little Norway var under krigen. Under krigen var mange som dere sikkert vet, i eksil fra det tyske regimet som herjet i Norge. Og mange av dem var Canada og da ble det opprettet i Toronto en treningsleir for den kongelige norske luftforsvar som var i eksil. I 1976 med daværende Kronprins Harald V. av Norge ble en liten del gjort om til det det er idag og en stein fra Norge ble sendt over til Canada. Mer kommer grunnet størrelse og bilder
Toronto 7. Juni 2019 Sightseeing i Toronto dag 1: Billy Bishop Airport (Flynerden bare måtte) Når jeg var ved Little Norway Park så kunne jeg jo ikke unngå å ta turen over til Billy Bishop Toronto City Airport Flynerden i meg bare måtte Så da var det bare å ta fatt på beina og tusle. Først gikk jeg mot kanten ved siden av fergen for å se over. Da jeg forsatt var i Tromsø vurderte jeg på om jeg skulle bestille en tur med Porter kun for å ha prøvd flyplassen, men så kom fornuften i meg og det ble ikke noe av. Første gangen jeg i Toronto og kun i 1 uke, nei det får bli eventuelt neste gang. Men nok om det. det var tid for flyplass titing eller kun å reise over. For å komme seg til Billy Bishop Toronto City Airport kan man enten å ta fergen over eller å gå i en tunnel som er et stykke under vannet. Jeg valgte det siste alternativet. Tunnel Da jeg kom inn i bygget var det en del heiser som gikk opp og ned til tunnelen, men jeg bruke litt tid over for å se på statuen av Billy Bishop: Også fant jeg en planche med informasjon om han, både på fransk og Engelsk og jeg tror Engelsk er det forutrekkende her? Ou quoi? Da var det det min ferd til Toronto city Airport. Først gikk jeg inn på neste ledige heis. Det er mange som bruker lufthavnen, men jeg klarte likevel å skaffe meg en heis alene. Jeg kjente trykket forandre seg. Så langt nede gikk tunnelen også på andre siden kunne man velge mellom heis eller rulletrapp. Jeg tok rulletrappen opp Til å ha høydeskrekk så gikk det greit å ta den opp. For da jeg skjønte hvor høyt den gikk så var det forseint. Ble heis ned igjen! Det første som møtte meg da jeg kom opp var et fly: Første jeg gjorde etter å ha tatt bilde av flyet var å gå ut. Jeg ville ha bildet av byen Toronto, for jeg så for meg at fra YTZ ville det bli rimelig fint bilde. Noe jeg fikk rett i (Subjektiv mening) Men mer om det snart. Jeg tuslet ut av flyplassen og mot kanten som vendte mot CN Tower og Downtown Toronto: Så tuslet jeg tilbake til Flyplassen og dermed så jeg litt fly: Jeg valgte nå å tusle tilbake til fastland og da endte jeg opp i Ireland Park. Jeg satte meg ned, men spratt fort opp da jeg så Air Canada gå inn for landing, for et sånt bilde tenkte jeg måtte komme i god jord her. Det var blitt kveld nå i Toronto og jeg tenkte det hadde vært fint med en butikk tur for å handle litt mat og andre diverse ting slik at det ikke bare ble restaurant besøk. jeg bor jo i AirBnb med tilgang på Kjøkken. Jeg søkte opp på Google Maps for å finne en butikk og jeg valgte meg en. Var litt å gå, men det var en størrelse på den. Inne på butikken møtte jeg vennen min i Toronto og både jeg og hun ble overrasket over at vi fant hverandre uten å avtale det. Vi snakket litt før vi omsider tuslet til vårt. Hun bodde vist i område så det var helt naturlig for henne å bruke denne butikken. Jeg fant 3 cidere fra et lokalt bryggeri: Brickworks Cider som jeg tenkte jeg kunne prøve ved AirBnb. Jeg tenkte å ta 1 hver kveld. Så idag blir det en og den siste imorgen. For å holde på spenningen får dere bare bilde av den ene cideren jeg drakk. Jeg kjøpte 3 forskjellige fra samme lokale bryggeri. Etter litt tid kom jeg meg frem til AirBnb og satte meg ned for å spise det jeg hadde kjøpt på butikken samt smake på Cideren som jeg syntes var meget god! Jeg fiklet med VPN slik at jeg kunne bruke HBO kontoen min til å se siste episode av Chernobyl, noe jeg syntes var vel så bra. Jeg tenkte å skrive litt på reisebrevet etter det, men jeg var for trøtt til det. Idag blir det å utforske litt til og å dra på kino med vennen min. Jeg liker meg i Toronto
Toronto har tydeligvis mye å by på. Før visste jeg kun om Little Norway, nå ser jeg at det er mye mer. Flott med mange bilder.
Takk Godt reisebrevet inspirer deg til å reise! Toronto er en fantastisk by Toronto er en Nord Amerikas fjerde største by så her er det mye de tilbyr. På 1 uke så får jeg ikke gjort alt, men det betyr vel bare en tur tilbake senere. Godt dere blir mer kjent med byen også
Toronto 8. Juni 2019 Sightseeing i Toronto dag 2: Casa Loma , Entertainment District + kino (Scotiabank Theather) Da var det dag 2 av sightseeing rundt om i byen. Så dermed startet jeg dagen sent etter å ha skrivet litt på reisebrevet. Jeg bestemte meg for å se Casa loma og gikk dermed ned til Streetcar stoppet, men så var jeg litt tørst og søkte opp hvor dagligvarebutikk var og gikk inn der og kjøpte meg en brus og butikken tok ikke Visa! Men jeg hadde kontanter så det gikk seg til. Jeg gikk ned til Streetcar stoppet og hoppet på neste streetcar og gikk av ved veien som går ned til Casa Loma: Etter å ha gått noen minutter kom jeg ned til Casa Loma. Casa Loma er spansk for Huset oppe ved bakken "Hill House". Jeg tok bildet av informasjonen om huset så henviser til det #lat Det koster for en voksen 30 Cad å gå inn og det gjorde ikke jeg fordi jeg heller ville gjøre andre ting. jeg tuslet så inn i Spadina Park som ligger rett ved siden av. Jeg tuslet parken ned og gikk ned en del trappetrinn før jeg tuslet videre bortover veien jeg nå fant. Jeg bestemte meg for å tusle ned til CN tårnet og vandre i område der litt. Jeg tok nå Subway linje 1 til St Andrew og gikk derfra ned til CN Tårnet. Siden jeg har Høydeskrekk så ble det ikke noe tur opp til tårnet, men jeg har litt lyst kun pga. utsikten man får der oppe. Men istedenfor ble det en tur inn på Toronto Railway museum. Det kostet 5 Cad å besøke. Var litt lite, men interessant var det! For en med Jernbaneinteresse som meg var dette interessant. Da jeg var ferdig her så gikk jeg til en Tim Hortons for å prøve en Chicken Sandwich til 2,07 cad. Ikke mettanes, men når jeg var i Canada måtte jeg jo prøve Tim Hortons, det var ihvertfall det en kamerat fortalte meg. Etter det gikk jeg opp til Chinatown og fant meg en Popeys Louisiana Kitchen og kjøpte en burger med chips her. Nå ventet jeg egentlig bare på å møte vennen min også skulle vi på kino for å se X-Men Dark Phoenix som jeg ikke skal bruke tid på her. Kinosalen var tja, litt dårligere enn det jeg er vant med i Tromsø. Men vi var ved Scotiabank Theather for å se filmen. Etter filmen ble det til at vi gikk vært for oss. Klokka var jo tross alt blitt litt sent. Jeg søkte på Google etter suvernir butikker som var åpne og dermed fant jeg enn i Chinatown og jeg gikk bort ditt og kjøpte en suvenir til min søster. Tilbake på AirBnb rommet prøvde jeg dagens Cider og også var god, men om jeg skulle velge var gårdsdagens Cider bedre.
Toronto 9. Juni 2019 Toronto dag 3: Taste of Russia + litt til Så var vi kommet til 9. juni som er Donald Duck sin bursdag (85 år), men dette er urelevant for reisebrevet, men en liten fun fact da. Vi var kommet til denne dagen hvor min venn (som er fra Russland) skulle ta med meg på en russiske festival som var ved Mel Lastman Square. Festivalen het Taste of Russia og er en av mange festivaler i Toronto. Denne festivalen er en årlig festival for å vise frem russisk kultur i Toronto. Her er noen bilder fra festivalen: Her et bildet fra Mel Lastman Square som ikke var "omringet" av festivalen: Det var artig å se denne russiske festivalen. Jeg var der 1t før vennen min kom ettersom hun ble støkk i trafikken en stund. Sånn er det å leve i storby. Da hun kom ble det å se litt mere rundt også prøvesmake litt mat. Maten jeg fikk smake var fra Usbekistan og det smakte utrolig godt. Etter maten fikk jeg servert en russisk "cola" og til dessert ble det en sjokoladeis. Navn: Palov Opprinnelse: Usbekistan Denne retten her var svært godt og det er noe jeg fint ville spist hjemme i Norge. Navn: Kvas Opprinnelse: Russland Dette smakte interessant. Det var Cola uten kullsyre, men ikke sånn elendig tam Cola. Jeg drakk opp alt og det var egentlig ikke så ille. Men er nok ikke noe jeg ville drukket utrolig mye av Men kan godt drikke det igjen. Og som nevnt ble det en dessert til slutt. Det bestod av en sjokkoladeis fra Russland. Navnet står på bilde med litt Latine bokstaver og kryllisk for de av dere som foretrekker det. Denne isen var faktisk veldig god og det kunne jeg ha hatt mere av. Etterhvert dro vennen min, noe som var sånn sett helt ok og jeg planla Gdansk tur med noen venner av meg i Norge de neste 30 minuttene. Planlegge tur mens man er på tur er tingen Etter at jeg la på med dem så begynte jeg å blø neseblod, men jeg hadde det under kontroll så jeg dro på butikken som var like i nærheten og kjøpte papir og våtservietter. Her er bilde fra plassen butikken var ved. Ifølge min venn så var dette Koreatown. Toronto har vist 2 stykker av det. Jeg dro så inn til Downtown for å kjøpe postkort som jeg skal sende rundt til familie og venner så dermed reiste jeg tilbake til Airbnb og drakk den siste Cideren jeg hadde kjøpt (Denne cideren var var svært god, men jeg tror den beste var den første jeg drakk) og skrev litt på postkortene slik at de er klare til å bli sendt imorgen.
Andre stader, slik som i Russland og Aserbajdsjan har eg støytt på denne retten under namnet plov (andre lokale variantar kan vel òg førekoma). Heilt einig at dette er godt Igjen takk for eit nytt innblikk i Toronto-livet! Ser fram til neste del.
Skulle til å spise på The Federal i Little Portugal, men når maten nesten var klar fikk jeg et lite panisk anfall ved at jeg hadde glemt lommeboken med penger igjen på rommet mitt hvor den lå trygt og godt. Servitøren så at det var bare å hente den så måtte jeg bestille på nytt. Livet i Toronto når det går litt kjapt... at jeg ikke så den komme før