Avixlo's etterlengte reise til Toronto (Canada) (Reisebrev nr. 4)

Tråd i 'Reisebrev' startet av Avixlo, 03. juni 2019.

  1. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Imponerende rapport, fristende med Toronto eller er det ditt talent @Avixlo til å snuse fram godsakene i enhver by, uansett takk skal du ha :)
     
    Avixlo liker dette
  2. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Takk!:D Toronto er fantastisk! En av mine nye favorittdestinasjoner. Det er veldig bra at jeg treffer på reisebrevene mine når du og andre finner inspirasjon i det og det setter jeg pris på at andre får lyst å reise på grunn av et reisebrev av meg.

    Jeg vil skrive om de 2 siste dagene og flyreisen hjem når jeg kommer til Oslo. Opplevde Fylla i Toronto etter basketball kamp :oops: derfor ble det litt taust fra meg om gårdsdagen.
    Siste del av reisebrevet blir gårsdagen, dagen idag og flyreisen hjem og til slutt en oppsummering av turen
     
  3. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Takk igjen for et supert reisebrev. Dine fine bilder av Toronto og Niagara medfører garantert til kjøp av en flyreise dit innen et år eller to. Det er jo noe av det supre med dette forumet at slike som deg bidrar til å finne nye flotte reiseopplevelser. Artig at du fikk drukket russisk cola som jeg selv også har testet. Enig i din beskrivelse. Nyt ferien.
     
    Avixlo liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Sa til frua at vi må få Canada på reiseplanleggeren. Bra jobba @Avixlo :)
     
    Avixlo liker dette
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Flott og detaljert rapport. Takk for at du deler :) Frister skikkelig med en retur til Torontoi når jeg leser dette.
     
    Avixlo liker dette
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for et veldig bra og innholdsrikt reisebrev! Fikk lyst til å reise selv :)
     
    Avixlo liker dette
  7. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Toronto 10 juni 2019

    For å forsette der vi slapp så var jeg nå kommet til siste hele dag i Toronto. Jeg startet dagen ved å ta en titt i boken min om Toronto og bestemte meg for å besøke The Federal i Little Portugal. Jeg reiste bort og likte plassen fort 20190610_092020.jpg
    20190610_091636.jpg
    Jeg bestilte Eggs Federal, men så etter noen minutter fant jeg ut at jeg hadde glemt lommeboken med penger igjen i Airbnb.. Så jeg kansellerte bestillingen og dro hjem og hentet den før jeg omsider kom tilbake å bestilte på nytt. 20190610_102254.jpg
    Frokosten smakte særdeles godt og jeg anbefaler denne plassen når man besøker Toronto!

    Etter frokosten min besøkte jeg Canada Post for å poste postkort til familie og venner og det ble en del til slutt det. Jeg er en av de som holder liv i postvesenet!:D 20190610_145032.jpg
    Så gikk jeg for å møte vennen min i lunsjpausen hennes på jobben hvor vi snakket sammen og tok farvel og sånt siden hun hadde andre ærender å gjøre den kvelden og jobbet dagen etter.

    Så etter det ble det til at jeg snakket med en kamerat over Messanger og han krevde postkort han også. Da var det å oppsøke Canada Post for å sende nytt postkort! 9 postkort totalt (rekord)
    I Toronto og mest sannsynlig for øvrig Canada kan man kjøpe ferdig stemplet internasjonalt postkort med integrert frimerke for 2,65 + tax.

    Jeg dro så tilbake til Airbnb også dro jeg til en bar kalt The Dime i Downtown Toronto. Her kan du kjøpe mat og drikke for en billig penge. Uvant for meg var at her betaler du når du er ferdig. Jeg er vant med at man betaler før man får drikke og mat (sett bort fra Resturant) ble en Burger på meg 20190610_182931.jpg 20190610_182935.jpg 20190610_185610.jpg stemningen var topp. Jeg var her med min nye venn fra Phoenix som jeg ble kjent med noe dager i forveien. Etter at vi var ferdig spist kom det 2 stykker og satte seg ved siden av oss og utover kvelden viste det seg at det var en Basketball kamp: Toronto Raptors vs. Oakland Golden state Warriors og stemningen ble enda bedre 20190610_185003.jpg Canadas nasjonalsang ble spilt og jeg og han fra Phoenix fikk beskjed av de to canaderne vi ble kjent med den kvelden om å reise oss for å synge med dem. Ingen av oss kunne "O Canada". Det var artig å se kampen når stemningen på baren var så bra som den var! Dette var første gang jeg hadde sett Basketball og det var gøy å se på pga. Stemningen blant folket! Desverre tapte Raports 106-105
    Etter kampen gikk vi til et annet sted og spilte biljard og spiste nattmat 20190610_235036.jpg 20190611_011932.jpg 20190611_013509.jpg
     

    Attached Files:

    Last edited: 30. okt 2019
    Calling, pgaa, jgroneng and 15 others like this.
  8. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk! Ja, det er det som er så fint med dette forumet! Det er jeg helt enig i.
    Toronto er en fantastisk by som jeg har gjort til en av mine favorittdestinasjoner frem til nå, så ferien ble nytet til hvert minste minutt!

    Godt! Takk! Toronto og Canada reiser jeg selv gjerne tilbake til.

    Takker! Når jeg deler turen så føles det ut som at jeg reiser med fler. Jeg vet ikke hvor lenge det blir til at jeg tar turen tilbake, men håper det ikke blir altfor lenge til så skjønner godt at dette fristet til at du vil ta turen tilbake

    Det som er så fint med reisebrevene her inne. Godt du likte reisebrevet og Toronto skuffer ikke, så bare å pakke kofferten;)
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for flott reiseskildring .. herlige beskrivelser


    Gleder meg til Canada, lander i Toronto og Vancouver 27.08 ...
    7 timer i Toronto ...og Vancouver/Victoria i 5 dager...
     
    SAJblue, Avixlo and OttoL like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    HVA??? Trodde du gledet deg til neste helg jeg? :eek:
     
    Calling, drsyk, Eddie47 and 1 other person like this.
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Nå handlet vel denne tråden om Canada og ikke om alt jeg gleder meg til???
    Gleder meg til å være morfar i kveld også!

    Gleder meg selvfølgelig til neste helg .. lurer egentlig på hvordan jeg kan sjekke inn?
    Er det nok med PNR og sjekke inn til Dublin på BGO???
     
    Avixlo and RoadKing like this.
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    PNR, navn og pass så burde det funke :)
     
    anders82 liker dette
  13. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kan ringe Flesland og si at Edvard skal fly alene til Oslo før han skal møte reisefølget sitt. Da ordner de alt :)
     
    RoadKing and Eddie47 like this.
  14. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Ellers et herlig reisebrev @Avixlo Toronto er offisielt på listen min. Takk for at du tar deg bryet med å lage reisebrev
     
    Avixlo liker dette
  15. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Toronto 11. Juni 2019 (og litt 12. juni 2019)

    Siste timene og hjemreisen KLM

    Så var jeg kommet til turens siste dag! Dagen hvor denne fantastiske ferien tok slutt:( Alle ferier har en slik dag...

    Tok ikke særlig med bilder før jeg var på flyplassen. Men har mange bilder fra de tidligere dagene om det er av interesse. Men men, videre til reisedagen:
    Denne dagen ble til at jeg stod opp litt sent ettersom jeg kom hjem fra fylla litt sent den natten:oops: Men det var bare kos! Dagen gikk så til å rydde på rommet, kaste søpla også vaske opp koppen jeg hadde brukt. Så gikk jeg opp på rommet. Dagen før hadde jeg fått beskjed om at det var fleksibel utsjekking så da var det bare å bruke tid frem til jeg ville ta bussen til flyplassen. Når klokken nærmet seg 14:00 så var det å gi nøkkelen til hun ene som eide huset også forlate den. Jeg gikk så til en McDonalds i Corso Italia og kjøpte meg en Big Mac meny som jeg spiste før jeg hoppet på bussen til Dufferin Street Subway som jeg tok til endestasjonen Kipling stasjon hvor jeg omsider gikk inn på buss 900 som tok med meg ut til flyplassen YYZ. upload_2019-6-14_1-31-45.png upload_2019-6-14_1-32-37.png https://maps-toronto.com/ttc-map-bus
    Buss nr. 900 kjørte på en 10 felts motorvei som må ha vært den største motorveien jeg har sett :cool: Nå har jeg nesten bare (minus engang sommeren 2015 hvor jeg var i Japan) flydd innad i Europa.

    Litt info om Presto kortet: Dette er et kort som fungerer på alle TTC busser, subway og streetcar + Go trains (Goverment of Ontario) Go Busser og koster 6 Cad å anskaffe seg også er det bare å fylle på kortet etter det. For voksne koster det 3,10 cad hver gang kortet brukes og da har man en tur på 2t altså belastes kortet på nytt etter at 2t har gått. Kortet ser forøvrig slik ut og ifølge min venn skal det gå an å kjøpe flere dager på det, men det skjønte ikke jeg hvordan jeg gjorde:oops: #turistpåtur
    62601559_2436240099954161_9017344753473159168_n.jpg

    Som nevnt tidligere så er dette første gangen jeg flyr alene ut av Europa for sist gang var med speidern når jeg skulle på 23rd world scout jamboree i Japan sommeren 2015. 20190611_153555.jpg Så når jeg kom på flyplassen ble jeg usikker når innsjekkingsskranken spurte om visa inn til Nederland. For visum til Nederland har jeg gjennom mitt norske statsborgerskap så dermed satte jeg skranken over på engelsk og huket tak i en KLM/YYZ ansatt som kunne hjelpe meg. Det tok først litt tid da hun misforsto spørsmålet mitt, men så skjønte hun hva jeg lurte på og etter litt tid da så skjønte hun at jeg var norsk og dermed fikset hun noe for meg og vi avsluttet og jeg fikk boardingkortet mitt og hun tok med meg til sin kollega som godkjente boardingkortet og jeg kunne bare gå til sikkerhetskontrollen.

    Jeg fortalte henne at dette var første gangen min så dermed hjalp hun meg kanskje ekstra (for da virket det ut som hun gjøre mer for meg). Føler at de ansatte på flyplassen har vært ekstra interesserte og hyggeligere når jeg har nevnt det:D

    Gjennom sikkerhetskontrollen og jeg var nå kommet på andre siden. Jeg var i Zone 4 av de som skulle sjekke inn på KLM flyvningen KL0692 til Amsterdam. 20190611_161909.jpg
    Flyvningen min er var som følger:

    Toronto (YYZ) - Amsterdam (AMS) 11. Juni 2019
    KLM Royal Dutch Airlines B747-400 (Jumbojet)
    Sete: 60D
    Avgang: 17:15
    Ankomst: 06:25

    Amsterdam (AMS) - Oslo (OSL) 12. Juni 2019
    KLM Royal Dutch Airlines B737-800
    Sete: 27A
    Avgang: 09:20
    Ankomst: 11:05

    Jeg hadde på returreisen valgt sete 60D ettersom jeg nå ønsket å teste hvordan det var å sitte i midten samt at jeg da hadde litt flere muligheter ved å gå fra sete istedenfor å måtte vekke medpassasjerene (jeg skjønner hvorfor flere av dere flyr de øvrige klassene!)
    Men jeg tok lærdom fra sist flyvning at dere ønsket flere bilder fra selve flyvningen så jeg har gjort et forsøk! Men så videre til dere jeg var. Det ble omsider vår tur til å boarde flyet. Jeg fikk billetten min godkjent og da ble jeg plukket ut til å levere bagasjen min til at den ble insjekket helt til Oslo. hvorfor? Hun mente den var stor og at flyet ville være fullt. Ok tenkte jeg. Gjorde som jeg fikk beskjed om og omsider fikk jeg gå ombord på flyet. Hadde kamerabagen med det viktigste i. 20190611_164024.jpg Der var det en flytype jeg aldri før hadde flydd, nemlig en Jumbojet eller Boeing 747-400 som var hele 17 år gammel! Jeg kom meg ombord i flyet og fikk satt meg ned og jeg tok noen bilder fra Economy class. 20190611_165238.jpg 20190611_165247.jpg 20190611_165258.jpg
    Må si jeg likte meg bedre ombord på Deltas A350-900 til DTW. Kan ha noe med at det var et nyere fly(?) Personen som satte seg i 60E prøvde å bytte plass med meg og begrunnet det med at han ofte kom til å gå på do, men jeg ønsket ikke å bytte plass. Det viste seg heller ikke at han gikk på do så ofte som han skulle ha det til.

    Flyet ble forsinket ut fra YYZ grunnet 1. Et annet fly blokkerte og 2. Tok lenger tid å laste inn enn beregnet. Så etter 55 minutter klarte flyet å ta av. Jeg forventet litt det samme som jeg fikk på Delta siden KLM var i samme allianse, men hos KLM fikk jeg aldri enn meny som jeg kunne kikke på slik at jeg viste hva de ville servere. Men etter 1t til 1t 30min så fikk jeg først et håndkle (som var ikke like fult så varmt som hos Delta) pakket inn i en pose (hos Delta fikk jeg det utlevert "ny ferske") (Må si jeg ble svært positivt overraska av Delta så jeg følte at KLM lå litt etter der, men kan ha vært dagen og flyvningen)
    Maten jeg fikk var grei den og jeg tok et sikkert valg ved siden av, en Coca Cola. 20190611_191645.jpg 20190611_191840.jpg Som nevnt så smakte maten greit. Fikk ikke helt med meg hva retten het så her har jeg noen tips til KLM: Gi ut en meny liste slik som Delta:) Jo forresten før jeg fikk maten altså ved gate så fikk alle som ønsket det ørepropper av de kabinansatte og jeg tok imot, men også her syntes jeg Delta sine var bedre så jeg brukte de under flyvningen:rolleyes: Det ble å se en film og 2 under reisen. Lego filmen 2 og A Star is Born. Altså ble det lite søvn på meg under flyvningen. Når det var ca. 1t 40 minutter til flyet skulle landet ble lyset i kabinen skrudd på og når det hadde gått 20 minutter så ble det servert frokost. En vegatriansk sandwich fikk jeg servert: 20190611_232724.jpg 20190611_232824.jpg
    Må si jeg likte esken det kom i veldig godt! + til KLM der! Ble appelsinjuice til maten der. Fikk yoghurt også. Maten smakte! + poeng. Her er forresten bilde av skjermen 20190612_003146.jpg Igjen så må jeg skryte av Delta og det kommer mest sannsynlig av at det var Airbus A350-900 som kun var 1 år gammelt kontra KLM sitt B747-400 som var 17 år gammelt (men hey, KLM blir jo 100 år den 7. oktober 2019!!) Jeg likte bedre skjermen hos Delta av mange grunner. For det første så var det hos KLM ikke en mulighet til å ha flight trackeren stilt inn på kun kartet for hos KLM så skiftet den fra Kart til info til stort kart osv.. Jeg kunne godt tenkt å ha den stilt inn kun et sted også heller velge selv. Men jeg syntes KLM hadde flere filmer å velge mellom mens tv-seriene var så som så. Kun 1 episode av en serie blant annet.. Jeg var ikke noe fan av kontrollen til skjermen hos KLM overhodet og det kan komme med at jeg "slet" litt med å sette den på plass. Der var Delta mer handy ettersom det var touch. Siden flyet var 55 minutter forsinket ifra Toronto så ble det 45 minutter forsinket inn til Schiphol også og landet 06:50.

    Klm har overhodet ikke skremt meg fra å fly med dem igjen transatlantisk eller interkontinentalt så jeg tar dem gjerne igjen, men kanskje da ikke en 17 år gammel B747-400 i økonomiklassen.

    Flyet landet som sagt 06:50 og neste fly skulle ikke gå før 09:20. Jeg gikk igjennom passkontrollen som var ganske grei og kom "raskt" til gate. Brukte litt tid med vilje og ringte hjem til Norge i mellomtiden.
    Så kom jeg til gate og etter 20 minutter venting der kom det en bort til meg som jobbet på flyplassen og ønsket å stille meg noen spørsmål som jeg sa ja til. La oss si det sånn han ble overrasket over at jeg husket flight nummeret på flyet jeg hadde kommet med også ble han imponert/overrasket at jeg hittil i år (fra nyttår og til nå) hadde 26 flyvninger :D etter spørsmålene ble det til slutt boarding og på KL1143 til Oslo hadde jeg sete 27A. 20190612_090910.jpg 20190612_090919.jpg
    Det var litt mer trangt her enn det var på flyet mellom YYZ og AMS, men jeg overlevde. Første gang jeg fløy KLM B737-800 til Oslo. Vanligvis flyr jeg til TRF med KLM. Men det må jo prøves noe nytt. Siden dette var et formiddagsfly så ble det servert en enkel lunsj bestående av litt vann og en kake bit. 20190612_100155.jpg Som dere kan se valgte jeg appelsinjuice til dette måltidet også.

    Utsikten var også grei 20190612_095416.jpg
    Litt skyet, men som nevnt så overlevde jeg. Flyet ble noen minutter forsinket og det klarte og landet rett etter rutetid i Oslo, så en grei flyvning. Vi kom oss av relativt kjapt i Oslo og der var det å vente på bagasjen min som hadde blitt plukket ut som innsjekket bagasje på YYZ. Det tok tid før bagasjen kom. Jeg tror det ble gjort i to omganger så jeg ble usikker og var nær ved å melde bagasjen savnet men så kom det en ny runde med bagasje og der var den!

    Så gikk jeg gjennom tollen og reisen min var her over! Jeg takker alle for følget!:) Også takker jeg for alle fine kommentarer jeg har fått underveis! har vært supert å gi dere et innblikk i Toronto som jeg mener er en fantastisk by.

    Håper dette reisebrevet fikk flere til å vurdere Toronto som et reisemål for det mener jeg den er verdt! Igjen takk for reisen
     
    Last edited: 30. okt 2019
    Calling, pgaa, jgroneng and 16 others like this.
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Supert reisebrev, takk for turen!
    Som flere har sagt allerede, Toronto er nok en reise verdt. Som så mange andre steder man har på listen :)
     
    Avixlo liker dette
  17. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for turen :)
    Meget informativt reisebrev, med mye gode tips.
    Takk for at du deler :)
     
    Avixlo liker dette
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for turen. Om det hadde vært en poll for årets reisebrev så hadde dette fått stemmen min. Meget detaljert og god informasjon til alle som vurderer å fly DL/KL i eco og besøke Toronto/Ontario.

    Takk for turen :)

    *gårinnogskyverreturtilTorontohøyereopppålisten
     
    Sunnfjordingen, drsyk and Avixlo like this.
  19. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Må virkelig si meg enig der. Og var en fornøyelse å følge med på turen, det må forresten nevnes, at det foreligger et skjult talent her, herr @Avixlo :)
     
    Avixlo liker dette
  20. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,192
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for et flott reisebrev @Avixlo :)
    Fin kombinasjon med tekst og bilder.
    Mulig jeg burde vurdere Toronto som en egotrip destinasjon neste år.
    Ser frem til nytt reisebrev fra deg, når du skal til Øst-Europa.
     
    Avixlo liker dette

Del denne siden