Siste turen jeg hadde dit nå var det ikke kontroll i noen av endene. OSL og LGW t/r tidligere denne uken, begge datoer var i oktober.
UK har ikke hatt noen kontroll (utover pass, selvsagt) inn i landet på lenge nå - men man må fortsatt fylle ut passenger locator form og ha en max 72t gammel test:
https://www.gov.uk/guidance/travel-to-england-from-another-country-during-coronavirus-covid-19
Men, andre her på IF sier at det går bra å returnere innenfor 24 timer og være unntatt fra innreisekravene. Mulig det gjelder noen særregler for transitt, og da slipper man som du nevner neppe ut av flyplassen, men jeg klarer ikke å finne noen slik info hos .gov.uk - som altså er det britiske svaret på .regjeringen.no
...og i alle fall SAS er veldig stressa på dokumentkontroll før avreise (manuell kontroll, kan ikke bruke Travel Ready online for reise til UK). I sterk motsetning til NAS, som jeg brukte på siste turen i mangel av fornuftige avgangstider hos SK. Der holder det med en liten egenerklæring på webben, og så får man gjort online check-in med mobilt BP i appen.
Med BA har jeg ikke nylig erfaring - de har jo ganske enkelt ikke fløyet til/fra OSL på lenge
Last edited: 09. okt 2021