Enig, takk og lov for at man tok til vettet og fikk stoppet prisgaloppen på boliger.
Men jeg mener politikerene kunne ha gjort enda mer. Til eksempel så fatter jeg ikke at vi i Norge syns det er helt greit at bankene skal nærmest risikofritt kunne gi lån til bolig på fire og femgangeren når de vet at kundene vil ha problemer med å betale.
Jeg snakket med flere namsmenn allerede i 2011 som sa at det er så mange banker som agerte helt uten tanke på individ. Fordi norsk lov er så strengt favoriserende til kreditor så vet banken at de kan bare selge lånet til inkassoselskap hvis ikke kunden betaler. Og vedkommende er da garantert å bli gjeldsslave i flere år.
Mange kritiserte USA sitt regelverk etter finanskrisen hvor boligeiere kunne bare forlate boligen og lånet, men om man virkelig tenker seg om så er det jo helt rimelig at den profesjonelle parten skal bære størst risiko? Hvorfor har vi i Norge regler hvor man blir forfulgt herifra og til evigheten? «Man må betale for seg» sier vi i Norge, men hvor kommer det utrykket fra egentlig? Fra rike gårdeierne til sine fattige leilendinger?
Etter finanskrisen så tok USA videre grep med Dodd-Frank for å sikre forbrukernes rettigheter mens vi her ikke gjorde en skit med inkassoloven. Her har man tenkt at det er viktig at alle som har lyst får eie sin egen bolig og dermed har lave renter og nærmest null risiko for bankene økt boligprisene helt ut av proporsjoner sammen streng regulering av trafikk (les: bompenger).
Beklager, dette er ikke riktig type forum men dette er nærmest en hjertesak for meg
Vis alt...