Battle of Japan - ANA F versus JAL F

Tråd i 'Reisebrev' startet av haakonks, 14. jan 2020.

?

Hvilken allianse vinner reisebrevet?

Poll closed 20. jan 2020.
  1. Star Alliance

    28 vote(s)
    48.3%
  2. Oneworld

    30 vote(s)
    51.7%
  1. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Nå tar jeg også neste fly for Kobe og Scarlett må ha vært opptatt den kvelden, lurer på hva hun fant på nå som verden er reddet i Endgame Avengers filmen.:rolleyes:
     
    Last edited: 20. jan 2020
  2. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    Lounge - HND

    Vi viste allerede før reisen startet at Japan Airlines sin First-lounge på HND var under oppussing, så de hadde tatt en av Business lungene, og reservert den til First Class (og oneworld Emerald). Det er egentlig ikke noe veldig spesielt å skrive hjem om, det var en ganske gjennomsnitlig lounge, men siden det nå var "midlertidig first" så hadde de oppgradert drikkevarene...

    IMG_0882.jpeg

    Etter etter en Japansk frokost, og et par glass Champagne valgte vi å ta rulletrappen en etasje opp, der har Cathay Pacific en lounge, og her var det mye mindre folk.

    20200119_100819.jpeg

    Lounge var ganske lik Cathay sine Business lounger i Hong Kong og London (dessverre har Cathay ingen First-lounge i Tokyo),

    IMG_0884.jpeg

    Menyen her var også helt lik den du får på Cathay sine Business lounger rundt omkring, og vi bestilte en Wonton Noodle Soup før vi etterhvert begynte å bevege oss mot flyet.
     
    Flymunda, SAJblue, Kalsnes and 26 others like this.
  3. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    The force was strong with Yoda, except on grammar ;)
     
    indahla, Points4Fun and drsyk like this.
  4. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,205
    Bonuspoeng:
    293
    Artig! Men Yoda burde vel få curtesy upgrade til F? Godt han fekk kome innom, då! Og tusen takk for fabelaktig reisebrev så langt :)
     
    haakonks, ArthurDent and drsyk like this.
  5. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    Segment 4:
    JL 43 - HND-LHR - Boeing 777-300ER
    First - 1D & 1G

    Vi var på gate et par minutter før flyet til London skulle starte boarding. Så fikk tatt noen bilder av flyet før vi gikk ombord.

    IMG_0886.jpeg

    I motsetning til flyturen med ANA hvor kun 3 av 8 seter i First var tatt så var alle 8 setene i First tatt på denne turen. London er også et marked hvor det er større etterspørsel etter First sammenlignet med Chicago...

    20200119_110904.jpeg
    20200119_110910.jpeg
    Ombord ble vi tatt i mot av kabinbesetningen som viste oss til setene våres, og hjalp oss med å få opp sekker og trillekofferter. Vi ble også spurt om vi ville skifte til pysj med en gang eller vente til senere.

    Ved setet lå amenity kit, slipperser, menyer, etc. allerede klart.

    IMG_0888.jpeg
    IMG_0889.jpeg
    Varme håndklær og pre-departure drinks (Champagne for vår del) ble ganske kjapt delt ut. Som pre-departure ble samme Champagne som de hadde i First-lounge (Laurent Perrier 2012) brukt.

    Setet var meget behagelig, og det var god med lagringsplass til menyer, sko, laptoper, etc. Vi fikk også utdelt en voucher for WiFi. JAL gir First-passasjerene ubegrenset WiFi, mens ANA har samme modell som Singapore Airlines med maks 100MB...

    Dørene ble lukket presist, og pushback var på rutetid, noe man også venter seg av et japansk flyselskap... ;)

    Edit:

    IMG_0901.jpeg

    Tar også med et bilde av setet gjort om til seg. JAL hadde to valg av madrass i First, myk og hard. Jeg valgte den myke madrassen, og må si at det ble en veldig komfortabel seng.
     
    Last edited: 20. jan 2020
    Flymunda, SAJblue, geddi and 29 others like this.
  6. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,394
    Bonuspoeng:
    183
    Det ser ut som om d'herrer @haakonks og @Bernd gløymde middagen vår på Sushi Aoyagi, The Tokyo Station Hotel, lørdagskvelden, så eg albogar meg inn igjen.

    Japansk kålrabi:
    20200118-IMAG6453.jpg

    Diverse småsnask, mellom anna and, tomatsuppe og juletre.
    20200118-IMAG6454.jpg

    No nærmar vi oss, ein liten oppvekkjar med medium feit tunfisk, maki med gizzard shad, hestemakrell og "japaneseblue fish big eye". Det vart berre godtare og godtare...
    20200118-IMAG6456.jpg

    Steikt makrell, steikt kvitfisk av eit eller anna slag (var opptatt med å le, og høyrde ikkje kva kelneren forklarte) og noko som kunne ha vore skateegg om der hadde vore fire "horn" i endane.
    20200118-IMAG6458.jpg

    Sushi, fat tuna.
    20200118-IMAG6460.jpg

    Her manglar vi eit bilde av neste rett så eg legg inn eit pausebilde...
    834da1b27a5e284086d4b6278eafa543--jon-bon-jovi-dream-man.jpg

    Penn shell og gizzad shad (ein slags ansjos):
    20200118-IMAG6462.jpg

    Barracuda:
    20200118-IMAG6463.jpg

    Kråkebolle og omelett:
    20200118-IMAG6464.jpg

    Tunfisk og agurk:
    20200118-IMAG6465.jpg

    Misosuppe med veldig små skjell:
    20200118-IMAG6466.jpg

    Fyrste dessert, pære, jordbær og mint-gele:
    20200118-IMAG6467.jpg

    Nummer to, ein heller mislykka sjokoladepudding:
    20200118-IMAG6468.jpg
    Veldig god mat, strålande service med kelnerar som forklarte kva vi fekk til alle rettar og som passa på at høgreiste nordmenn ikkje skalla i døropningar. God stemning! Stamp of approval frå oss.

    Sushi AOYAGI
    1 Chome-9-1 Marunouchi, Chiyoda City, Tokyo 100-0005, Japan
    +81 3-6269-9428
    https://maps.app.goo.gl/DVF1i5N8PYBmjhcd8
     
    Flymunda, magnusant, SAJblue and 31 others like this.
  7. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Strålende rapporter fra dere alle tre! Jeg er ettertrykkelig mindre "beflydd", men har vanligvis hatt "europeisk" meny ene veien og "asiatisk" den andre, de gangene jeg har vært i Asia. Erfaringen er nokså klar for min del: "Asiatiske" retter i flymenyer slår europeiske. Dels tror jeg det handler om at det er lettere å komme nærmere ideell tilbereding med "asiatisk kjøkken" i fly, dels handler det om (min egen svakhet for) tradisjonen med utrolig lekker presentasjon av maten i asiatisk kjøkken.
     
    drsyk and Stuttfeiten like this.
  8. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    Japan Airlines First - HND-LHR - Meny

    Her er mat-menyen på flyturen over til London. Som på turen til Japan så valgte jeg vestlig meny, og @Bernd valgte japansk meny, slik at det skulle bli lettere å sammenligne med ANA.

    IMG_0919.jpeg
    Første side var menyen som ble servert etter avgang.

    IMG_0920.jpeg
    Andre side var a la carte delen av menyen som kunne bli server når man ønsket løpet av flyturen.
     
    geddi, Sonictravel, Earl and 20 others like this.
  9. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,008
    Likes mottatt:
    6,432
    Bonuspoeng:
    183
     
    Stuttfeiten liker dette
  10. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,394
    Bonuspoeng:
    183
    Det vart oppgradering på heimveg også!

    Så eg lada opp og prøvde å døyve misunnelsen, som eg kjende ved tanke på at dei to andre perane skulle reise i F, i ANA sin lounge ved ca gate 56. @haakonks og @Bernd ekspederte meg ombord på N'EX nummer 9, så eg hadde rikelig tid til å drukne sorgene med sushi til andre- og tredjefrokost før boarding. Mykje folk i loungen, men eg fann ein fin plass med utsikt, og kosa meg glugg ihjel i nesten to timar før eg gjekk til United Club og beæra dei med eit besøk og smak på sushien der. Boarding frå gate 31 like rundt hjørnet og så sat ein plutselig i 6D på SK984 (dårlig med vindusseter tilgjengelig for oss som blir oppgraderte, her må det skjerpings til SAS :)).

    Heldigvis var det sverdfisk igjen når tralla kom til meg.
    20200119-IMAG6495.jpg
    Litt and gjorde godt etter å ha ete fisk heile dagen.
    20200119-IMAG6496.jpg
    Og den japanske osten smakte også godt. Alt det dei kan i dette herlige landet!
    IMAG6497.jpg
    Turen vidare gjekk heilt fint. Eg fekk ikkje sove, men kan opplyse at eg er ferdig med TPB sesong 9, og fekk også sjå filmen Ad Astra. Før landing vart det servert dampa grønnsaker, grilla paprika, biff og frukt til dessert. Deretter gikk det fort nedoverbakke til CPH.
    20200120-IMAG6499.jpg
    Litt kjapp hauderekning; 295+ m/s? Enkelte røyksvake kal.22 har ei utgangshastighet på ned mot 250 m/s om løpet er dårlig pussa. :D

    Kjapp cola i loungen på CPH, dasskøen var for lang til at eg gadd vente, så eg tissa på flyet heim til Oslo.

    Tusen takk til reiseguidane mine for ein flott tur, og eit ekstra nikk til The Globalist for flott suite i Tokyo!
    20200120-IMAG6389 (1).jpg
    20200120-IMAG6383.jpg
    20200120-IMAG6386 (1).jpg
    We're on a mission. We've got fully charged AmEx's, sake in our tummys, and a nose for drinks and fine dining. Let's hit the road!
    20200120-IMAG6413.jpg
    Mission accomplished! Upgrade secured!
    20200120-IMAG6448.jpg
    This is Stuttfeiten, signing off...
     
    Last edited: 24. jan 2020
  11. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,394
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, heilt enig. Men det er ingenting i vegen for å be om begge. Om det blir pinleg stilt når ein spør, har eg god erfaring med å trekke pusten og slappe av i magemusklane så mykje som skjorteknappane tillet. Då ser crew at ein er stor og sterk og treng mykje mat, og så får ein mikse litt av rettane som scorar høgast på kalorilistaså lenge det er mat på tralla. Ev så kjem dei igjen etter at alle har forsynt seg, og så får ein metta si då.

    (Beskjedenhet er Norges svøpe. Hadde vi generelt og historisk vore meir frampå hadde aldri Aust-Trøndelag vore svensk territorium i dag.)
     
    Flymunda, afirm, Chrisbgg and 16 others like this.
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,406
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at dere setter hodebunner i livsfare og systematiserer matinntaket uten å vurdere egne lyster, for at vi andre skal få best mulig utbytte av reisebrev.

    Glad for at ingen har måttet oppsøke det japanske helsevesenet etter på grunn av farene ved rapportering på Insideflyer.

    Det holder med at vi har noen til tider livebloggende og konsulterende medisinere på jobb her inne :)
     
  13. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,394
    Bonuspoeng:
    183
    Som regel tenkjer vi så klart HMS og har med eigen livlege/spesialist i almenmedisin, men denne gongen gjekk det bra med kun ein doktar. We dodged another one!
     
    Eddie47 liker dette
  14. Trykkern

    Trykkern Medlem

    Innlegg:
    230
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    28
    Nei nei nei... nå spoila du filmen som jeg og ungene skulle se... huff, vel, det var de enda bra det gikk godt for Black Widow. :cool:
     
    Avixlo and drsyk like this.
  15. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    Denne gangen hadde vi jo kun en doktor som ikke kan hjelpe folk... :D
     
    Stuttfeiten and Eddie47 like this.
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,080
    Likes mottatt:
    68,766
    Bonuspoeng:
    293
    Alltid lurt å ha livlege med på tur ..
     
    Sunnfjordingen and Stuttfeiten like this.
  17. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Nå, mener jeg det er litt oppskrytt, tenkt på stakkars legen må være edru og på "vakt" 24/7...Sitter på F og kan ikke engang se på et boble glass:rolleyes:
     
    jgroneng, geddi and Stuttfeiten like this.
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,080
    Likes mottatt:
    68,766
    Bonuspoeng:
    293
    Sist jeg var på tur med lege varte tryggheten til litt etter tredje champisglass over Russland et sted ....
     
  19. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    Japan Airlines First - HND-LHR - Vestlig meny

    Som nevnt i forrige post gikk jeg hovedsakelig for vestlig meny hos JAL. Et tips med First er jo å plukker litt fra begge menyer hvis man finner noe man liker

    IMG_0891.jpeg
    Etter avgang var det servering av bobler, og som nevnt i begynnelsen av reisebrevet så stiller Oneworld veldig sterkt på Champagne-fronten. Champagne Salon er en liten produsent som regnes som en av de beste produsentene av Champagne. 2007 er årgangen som produseres nå, og det blir produsert under 60.000 flasker. Sammenlignet med Krug som ligge på rundt 500.000 og DP på 5 millioner.

    IMG_0892.jpeg
    Sammen med litt Champagne ble det servert en liten snacks.

    IMG_0895.jpeg
    Neste ut var en liten Amuse Bouche, med en sjømatsalat, her var det både kamskjell, reker og kråkebolle. Passet utmerket til Champagnen.

    IMG_0896.jpeg
    Første forrett for meg, ble en klassikker, nemlig belugakaviar.

    IMG_0897.jpeg
    Valgte også en hummer og kamskjell farci, men valgte å hoppe over salaten før hovedretten.

    IMG_0898.jpeg
    Siden jeg valgte biff hos ANA måtte jeg teste hvordan JAL klarte å levere varene, og når man får "Wagyu" på flyet bør man ikke si nei. I likhet med ANA var biffen perfekt stekt, men kjøttet var bedre hos JAL. Synes også at synes også at kombinasjonen med SAS og krydder passet bedre her.

    IMG_0899.jpeg
    Valgte å stå over osten, men tok Deseret. Den var frisk og god.

    IMG_0900.jpeg
    Avsluttet måltidet med litt Japansk whiskey, Hibiki, Blenders Choice.

    Det var ikke noe poeng å spise alt for mye før landing i LHR. Vi hadde tross alt planlagt en god runde med lounger før vi fløy videre tilbake til Oslo.

    IMG_0902.jpeg
    Gikk rett og slett for en "JAL The Curry". Denne var også god.

    IMG_0904.jpeg

    Avsluttet det hele med noen makroner... Jeg og @Bernd måtte også ta ansvar å tømme beholdningen med Salon 2007 på flyet... :) Det klarte vi, så mission accomplished der! :D
     
  20. Bernd

    Bernd Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    1,754
    Bonuspoeng:
    93
    Japan Airlines First - HND-LHR - Japansk meny, with a twist

    På vei til Tokyo serverte All Nippon Airways den kanskje beste flymaten jeg noensinne har spist. Vel, tenkte jeg, dette kan jo ikke overgås av Japan Airlines, og da blir det sikkert uavgjort på både service og mat.
    Det viste seg til å stemme hva angår service. Selv om alle seter i first kabinen var tatt, var servicen like rask, oppmerksom, effektiv og sjarmerende som på ANA first class noen dager tidligere. Flyvertinnene på ANA og JAL var i en og samme liga, og jeg kan ikke huske at jeg noensinne har hatt bedre service enn på ANA og JAL sine first kabiner.

    Men hva med mat og drikke?
    Som Håkon sa, valgte jeg (som nesten alltid) maten som er nærmest flyselskapets opprinnelsesland. Samtidig hadde jeg så lyst på å spise litt kaviar til Salon champagne. “But of course you can also have the caviar”, svarte dem med et stort smil.

    Etter kaviaren byttet jeg Salon med en utmerket japansk Sake, Aramasa Cosmos 2018.

    20200119_134118.jpeg
    Deretter var det på tide å starte med den japanske maten.

    20200119_132914.jpeg 20200119_112129.jpg

    Fra første biten var jeg “blown away”. Jeg har aldri - inkludert i ANA F - fått servert så velsmakende og spennende flymat før. Det var en blanding av smaker og konsistenser som egentlig er forbehold steder som Maaemo eller Omakase.

    Det neste på menyen var en suppe med krabbekjøtt og japansk persille. En fin, enklere kontrast til den meget komplekse forretten.

    20200119_134559.jpeg

    Etter det fikk jeg en bolle med wagyu kjøtt, og en med tang, kamskjell og kråkebolle.
    Mens wagyu smakte som en luksusutgave av julerull, var kamskjell og særlig kråkebollen enda en opplevelse på michelin-stjerne-nivå. Flyvertinnen ble veldig glad når gaijin (utlendingen) på 1G flere ganger bekreftet at kråkebolle er noe av det beste han vet :)

    20200119_135323.jpeg

    Hovedretten bestod av fisk (nodoguro), shiitake-sopp, diverse grønnsaker og ris...som var helt fantastisk.

    20200119_141052.jpeg

    Måltidet ble avsluttet med en miso suppe og japansk dessert.

    20200119_141139.jpeg 20200119_142258.jpeg

    Så feil kan man ta….Japan Airlines sin mat og drikke var faktisk enda bedre enn ANA sin. En kulinarisk opplevelse i særklasse!
    To be fair, JAL sin mat var “fersk” fra hjemmebasen, så det kan godt hende at ANAs mat ved utreise fra Japan er like god. Men på denne turen vant JAL.

    Konklusjon: Jeg trenger flere Avios og jeg må teste All Nippon F fra Tokyo! :)
     
    Last edited: 20. jan 2020

Del denne siden