Beregn svært god tid på OSL i dag!

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Scandipendler, 14. mai 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Fullstendig kaos på OSL i dag. Ingen bagasjebånd går, og dermed nødes man til å stå i evige køer for å hensette kofferten på anvist plass. Håndteringen av det hele er direkte patetisk fra Avinors side, men det hjelper heller ikke at SAS ikke akkurat går systematisk til verks heller. Status er intet verdt i dette kaoset - absolutt alle må belage seg på minst 45 minutter i kø for å få hensatt bagasjen etter å ha vært innom check-in, uansett om du er Pandion, EBB eller flyr Norwegian.

    Når man etter en slik prøvelse kommer inn i SAS' gullstue, vil man forøvrig legge merke til at den i dag er åpen for alle. Heldigvis ikke så mye folk, men noen har fått fullstendig hjerneblødning når det kom til serveringen: kalde, kokte poteter (full-size), en eller annen risotto, sedvanlige cherrytomater, diverse grøntfôr og... salamipølse! Hvordan er det meningen at man skal komponere en anretning av dette!? Og havregrøten står fremdeles og putrer og har sikkert gjort det siden klokken halv seks. Det kan da umulig være særlig dyrere på servere en eller annen brukbar varmrett, som pasta bolognese eller en wok? Når selv studentkantiner (i Danmark riktignok) klarer å lage et anstendig varmmåltid til under 20 kroner hodet, så burde det være mulig hos SAS også.
     
  2. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Reagerte på denne uttalelsen fra en reisende i VG;

    "Ved å ringe Avinor har jeg fått vite at vi må hente bagasjen selv om vi velger å reise fra den, sier han."

    Han hadde da ventet i to timer på bagasjen. Dette kan vel ikke stemme?
     
  3. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    SAS løste dette problemet ganske elegant: Det ga bare f i å ta med seg noen bagasje overhodet. Jeg har lyst til å surve, men i visshet om at jeg i 99 av 100 tilfeller reiser bare med håndbagasje og i disse tilfellene aldri hadde brydd meg, så skal jeg holde munn.
     
  4. Det er rart at de som er mest negativt innstilt alltid utsettes for de "verste tingene". Jeg har flere venner og bekjente som har reist via OSL i dag. "Problemfritt", med unntak av køene. F.eks var det noen som reiste longhaul, med connection i CPH. De fikk ta med seg baggasjen sin gjennom security på OSL, leverte fra seg bag ved gate i stedet, og baggasjen gikk rett i transit til destinasjon.
     
    epletyv and RoadKing like this.
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Hva er rart og hvorfor? Du har ingen iboende trang til å mistro noen som kritiserer SAS? Eller anser du deg selv som saklig og objektiv når det gjelder SAS og andres kritikk?

    Personlig velger jeg å tro på de som poster egne opplevelser her, i motsetning til folk som bare poster hearsay, og det uavhengig av om de kan anses hjernevasket eller ei, eller bare troller.
     
    vegardg liker dette
  6. Konspirasjonsteori, much?
    Siden du trenger det inn med teskje:
    Jeg har venner, som var på OSL i dag, som reiste via CPH, ut på long haul med SAS. De opplevde ikke problemer. Tvert i mot. Jeg har også venner som reiste innenriks, uten at det medførte problemer. Så når noen skriver "SAS løste dette problemet ganske elegant: Det ga bare f i å ta med seg noen bagasje overhodet" - synes jeg det er rart, for det er ikke det som skjedde i 3 andre tilfeller av SAS flights i går. SAS tok med seg all baggasje. Det er derfor rart at noen skriver noe annet.

    Hyggelig å høre at du vektlegger en manns ord mer enn mine. Hva din agenda for det er, får stå for ditt eget hovmods fall. Hvorfor skulle jeg lyve om mine venners opplevelser? Er det noen regel som sier at man bare må skrive negative ting om SAS for å bli tatt seriøst her inne? Det grenser til absurd, innimellom. Jeg er en positiv person, som forholder meg til observasjoner av virkeligheten. Om noen påstår noe som ikke stemmer overens, kommer jeg med en kommentar. Enkelt og greit. Og nei, jeg bruker ikke tid og energi på "hearsays", jeg skriver kun ting jeg er sikker på.
    You want proof? I shall give you fahking proof. Screengrab fra snapchatstory som enda ruller og går.

    [​IMG]


    And with that, I'll just say:

    [​IMG]
     
    Last edited by a moderator: 15. mai 2016
  7. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Av de minimum 12 pax som reiste OSL-CPH-FCO i går med innsjekket bagasje, fikk ingen bagasjen sin. Jeg antar de aller fleste av disse reiste med det (forsinkede) 13:30-flyet fra OSL til CPH, og ankom med andre ord OSL når bagasjekrøllet var på sin høyde. Og, for å være ærlig: Når SAS bare stuer bagasjen ved innsjekkingsområdene i et salig kaos med under 40 minutter igjen til avgang, så sier det seg selv at de ikke har noen intensjon om å la denne bagasjen bli med flyet. Det var ikke snakk om å sortere etter (eller for den saks skyld spørre om) flyavgang, selv om hele rasjonalet med å stå i evige køer i følge Avinor nettopp var at SAS skulle "sortere". Priority tag hadde heller ingenting å si. Ingen SAS-ansatte verken nevnte, foreslo eller tilbød å ta bagasje med gjennom security for levering ved gate.

    Kort sagt: SAS løste dette så enkelt som å samle inn bagasje og, når bagasjebåndene begynte å gå igjen, begynte de å plukke ytterst i de store havene av kofferter. De heldige var da de som hadde bagasjen sin ytterst i disse havene - de uheldige var de som havnet innerst, og det var antakeligvis alle som ankom OSL før 13-ish. Det kan godt være at SAS ikke så noen annen måte å løse dette på, men jeg synes fremdeles det er merkelig at de ikke gjorde det ringeste forsøk på å i alle fall noenlunde sortere bagasjen etter reisetid og, som statuskunde, synes jeg også det er litt synd at de heller ikke engang forsøker å yte noe som helst ekstra til dette kundesegmentet i slike situasjoner. Det hadde de faktisk hatt kapasitet til å gjøre, hvis de ville.

    At bagasjebåndene på OSL stopper er ikke SAS' skyld, men SAS har ansvar for hvordan de håndterer slike situasjoner. Hvis man i alle fall forsøksvis hadde hatt system i sakene, så hadde det blitt litt mindre bingo hvem som fikk bagasje eller, kanskje rettere sagt, når: Jeg ser nå at SAS ikke engang har fått somlet seg til å ettersende min bagasje med dagens eneste direktefly OSL-FCO med avgang 09:25. Det er rett og slett ikke godt nok.

    Helt til slutt: Jeg tviler ikke på at dine venner og bekjente kanskje har vært heldige, men jeg tror nok longhaul er en forklaring i seg selv for noen av dem (SAS forstår at det blir mer pes med uteblitt og ettersendt bagasje i Asia og USA), samtidig som disse tre reisendes opplevelser ikke på noen måte er representative for det havet av bagasje i check-in-områdene som SAS overhodet ikke hadde noe system i og, desto mer, at 12 bagasjeløse pax på FCO nok sier mer om hva som passerte enn dine tre, hvorav altså i alle fall en reiste longhaul. Og jeg tror sågar at min observasjon av 11 av disse foran Aviapartners skranke på FCO kvalifiserer mer til hedersbetegnelsen "observasjoner av virkeligheten" enn din videreformidling av et kontekstløst snapchatbilde.
     
    Last edited: 15. mai 2016
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,674
    Likes mottatt:
    32,531
    Bonuspoeng:
    293
    @Ida og @Scandipendler, slik jeg oppfatter historiene deres så dekker dere forskjellig case (LH vs SH).
    Jeg oppfatter dere begge som troverdige og ser ikke at historiene er motstridende.
    Foreslår at dere ikke lar dette eskalere og stopper her.
     
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for oppklarende bilder og detaljer. Da tror jeg vi friskmelder OSL/SAS/Ida.
     
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen som beskylder Ida for å lyve. Det er mange shades of grey. Du kan videreformidle ting i beste mening som ikke stemmer, er misforstått osv. Enhver som har passert folkeskolen vet noe om metode og statistikk, samt kildekritikk. Det er åpenbart mer troverdig med et kvantitativt utvalg fra førstehåndskilde enn et begrenset utvalg fra annenhånds. Det betyr ikke at noen av delene nødvendigvis er feil.
    At jeg skulle la en manns ord veie mer enn ditt (Ida)må være noe du selv dikter opp. Jeg kjenner ikke deg og aner ikke om du feks er ultrafeminist, sur og bitter aldrende mann, yrkeskverulant, transe eller bare en genuint god person. Min default går alltid på det siste til det motsatt er bevist. Uansett prøver jeg å lese og forstå det som blir skrevet, uavhengig av hvem som skriver det, da argumenter og info bør kunne stå på egne ben.
    Mange som skriver flotte reisebrev og annet med SAS og tas seriøst her, men det som skiller ut mange seriøse er evnen til å se ting fra to sider.
     
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Gotta be the Law of Attraction in action. :rolleyes: Jeg opplever lite snag på tur.

    [​IMG]
     
    RoadKing, Kjakan and milehigh like this.
  12. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    For en latterlig håndtering på OSL på lørdag! Skulle fly OSL-LHR på lørdag formiddag (1 EBD og 2 EBG), og etter lang kø for å få bagasjetags ble bare bagasjen tilfelig plassert i et hav av bagasje. Vi prøvde i det minste å få personalet til å plassere bagasjen vår sammen, inkl. andre som skulle på samme flight, men "nei, det har ikke noe å si..."! Jeg nekter å tro at de hadde ambisjoner om et system eller lignende. Her var det bare å plassere alt ett sted, og så slenge alt på bagasjebåndet så fort det startet opp igjen... Status? Pøh! Plus/Business? Care!
    Vet ikke hvor mange passasjerer flyet vårt tok, men de opplyste at 30 pax fikk med bagasjen sin, så regner med at det var de koffertene som stod mest beleilig til for personalet på OSL, da det var få priority-tags på bagasjebåndet på LHR og flest uten... Og når kom bagasjen til hotellet vårt.... Sent søndag(!) kveld(!)! Og det skulle være med priority-levering pga. diamant-status...Flott med status..! Latterlig!!! (I tillegg ble kofferten min skadet, og i tillegg kom ikke bagasjen vår med hjem igjen idag på LHR-CPH-OSL - visste ikke om jeg skulle le eller gråteo_Okommer forhåpentligvis imorgen....)

    Men hadde det fint i London da :)
     
  13. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Men.... Er ikke normen at de skal ta med bagasjen? Er det ikke det vi betaler for? Er det altså noe å rope hurra for?o_O
    Jeg har forståelse for at det blir kaotisk når bagasjebåndet står på en flyplass, men det er jo her man ønsker at status skal ha noe å si! Eller at man skal gjøre et forsøk på å sortere litt, så ikke bagasjen kommer frem 30 timer for sent når man er på weekendtur:)

    "Det er rart at de som er mest negativt innstilt alltid utsettes for de "verste tingene". Jeg har flere venner og bekjente som har reist via OSL i dag"
    Så fint da for vennene dine - men vi som faktisk var ute å reiste og opplevde håpløs "service" må få lov til å skrive om dette her på forumet uten at du går til personangrep (jf. sitatet ditt).
    Dog synes jeg det fungerte rimelig greit på gullstuen mtp. at det var streik, men selvfølgelig nedtur med dårlig matutvalg.
     
  14. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Slapp av, vi har forummedlemmer som vet bedre, som faktisk har venner (sic) som sier det var annerledeso_O
     
    mariusbb liker dette
  15. milehigh liker dette
  16. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden