God formiddag! Dere som reiser mye foran i bussen: Hvis jeg ikke har poeng nok til å reise på first, men "bare" biz, hvilket selskap i Star Alliance skal jeg velge? Reisemål kan være hvor som helst, og jeg skal reise med dama så to seter i bredden ved vinduet er ikke krise. Kjør debatt!
Hvis du får tak i seter, og destinasjonen er ok, ville jeg absolutt tatt SAS når man er sikker på å få ny konfigurasjon.
Kun 2 A340 + den innleide som enda ikke er oppgradert. Gode muligheter med andre ord Anbefaler også SAS i Star Alliance, den nye kabinen er riktig så bra
Henger meg på SAS supporten her, selv om jeg ikke har fått testet den selv enda. Men setene ser veldig like ut som de nye American Airlines har, og det synes jeg er beste biz over dammen. Dog ikke Star. Så SAS, ja. Sannsynligvis med Swiss på god andreplass. Selv om setene ikke er like private så synes jeg også United sin direkterute til NYC er fin. Jeg har brukt den flere ganger og vært veldig fornøyd med service om bord. Gode seter er det også. Lufthansa hadde jeg holdt meg unna.
SK, LX, TK, UA, Austrian, LH- i den rekkefølgen Listen inkluderer ikke LO, da det i skrivende stund ikke er connections til WAW fra OSL.
Vet jo ikke hvor mange poeng du har tenkt deg å svi av, men Singapore Airlines og Asiana er mine favoritter. Air New Zealand og Swiss på delt 3.plass. SAS nye kabine er veldig fin og fresh. Servicen hos SAS holder desverre ikke nivå med de andre selskapene. Priority boarding som sjelden fungerer, champagne serveres i vannglass, ingen tallerken-servering men maten varmes i/på den tallerken/skål den serveres i. Altså, broccoli og kylling får samme temp og like lang TID i ovnen, sånt blir det ikke bra mat av. Føles litt "charter" noen ganger å fly med SAS...
Har nok poeng til å fly hvor som helst, så kan i teorien komme meg på F til amerika. Tenkte bare at det kanskje holder med Business for meg som bare har sittet foran èn gang. Dama vil nok heller ikke sette like stor pris på F som meg, så da kan jeg like godt spare noen poeng.
Jeg vet ikke hvilke charterselskap du flyr med, men de må jaggu ha en fantastisk premiumklasse . Det er lenge siden jeg har flydd charter, men likevel...
Haha....det er mere servicen enn selve kabinen jeg tenker på. På ARN-HKG nå sist tok serveringen 3,5 time, og på spørsmål om det var normalt på SAS Business sier purseren at ja, det var det, ettersom det er en lang flyvning. Lang eller kort reise, skal jeg nå et møte et sted vil jeg gjerne jobbe litt ombord, og det gjøres mye bedre uten tallerken og bestikket i veien. Hos Singapore, Qatar, BA (kun fløyet First), Etihad, ja endda hos AirBerlin, der tilpasses hele servicen den enkeltes behov hvad gjelder tidspunkt for servering, og, ikke minst, varighet for serveringen... Kan det være fordi de har droppet vogn-servering og serverer som på en restaurant?
Hvis dere er "foodies" kan en tur til Singapore anbefales. I 2016 kommer Michelin også med en egen guide til Singapore, og her blir det nok et ordentlig stjerne-dryss
Har opplevd langtekkelig servering hos andre og, BA og Luftwaffe f.eks. Men når det er sagt. 3.5 timer er ganske mye, det har ikke jeg opplevd. Veldig uenig med purser på at det er vanlig.
Grunnen til at Lufthansa og BA kan ta lang tid, er fordi mange av flyene deres har opp til over dobbelt så mange seter i Business som det f.eks SAS har. Jeg har ikke flydd SAS sin nye Business, men setet er jo siste generasjonen av det som Swiss, Austrian mv har hatt en årrekke (og veldig forskjellig fra det American har på sine 77W @Fnate). Det de alle har tilfelles (bortsett fra BA) er at du får ett lite høl å putte pedalene inni som av og til er såpass trangt at du mister blodsirkulasjonen :/ Personlig er ikke setet det eneste som bør ligge til grunn for å velge en business class, servicen og hva som blir servert ombord er også viktig. På nattflygninger skal servering og lys være slukket etter 90 minutter, ferdig med det. Dersom noen bruker 3 1/2 time, følger de ikke prosedyre, ferdig med det. På dagflighter kan det jo ta lengre tid siden de aller fleste er våkne, men 3 1/2 time i en businesskabin på 37 mann er helt koko. Business i alle selskaper kommer veldig ofte an på crewet, det være seg BA, SK eller LH. SAS gjør ofte merkelige ting som feks. å beholde overhead skjermer på full guffe hele natta så masken må på. Lufthansa sine sjefsdamer digger å sette temperaturen på 40 grader så du våkner i ett basseng av svette. BA har ofte en skikkelig buruglefest i galley i biz og nekter ofte å dra ned gardinene på tomme seter (til og med i F der de kan lukke alle med ett trykk) på ettermiddags/kveldsflighter der man har dagslys til langt på natt. Hvem er best? Singapore Airlines -- uten tvil. Skulle jeg brukt mine hardt opptjente poeng på noen, må det være dem. Ellers er jeg enig i at Austrian leverer det mest solide produktet i biz av de som er nevnt over. Maten er beyond konge, businesskabinen er liten og intim på 767, de har også en konge kaffemeny ombord. I Star hadde jeg valgt dem over SAS any day. Personlig har jeg ikke noe problem med Lufthansa heller. De har endret menyen sin drastisk, har internet som faktisk fungerer (siden de ikke gir det gratis til halve flyet), de har Espressomaskin og andre etasje på 748 er meget bra og servicen er mye raskere siden de har separat crew der oppe.
Treg servering er en av årsakene til at jeg virkelig misliker BA sin A380. Notorisk 3-4 timer og det er ganske enkelt for lenge. Opp mot 3 timer... ideelt 2.5 burde holde i C. Ellers er ambisjonene til selskapet for høye.
På long haul flighter prøver jeg alltid å velge sete i mini-kabinen i business. For eksempel bak First på Swiss sin A340, bakerst på andre dekk på Lufthansa sin A380 osv. Er som oftest egne crew som serverer disse kabinene, det er milevis forskjell på servicenivå og tid når det kun er to rader kontra ni å servere.
SAS går før Swiss om det er A340 med Swiss. Begynner å bli bra slitne seter og dårlig IFE. Fløy SAS til og Swiss fra USA i nov/des og er ikke i tvil om at det blir SAS igjen. Allerede til uka faktisk. Men til høsten skal jeg prøve Austrian, det frister skikkelig!!
Du rakk å svare samtidig som meg... Hadde 5A hjem fra LAX med Swiss i desember og syntes hverken sete eller IFE var noe særlig... God mat og service var det, men alt i alt syntes jeg opplevelsen og komforten var bedre hos SAS.