Beste businessclass/firstclass Europa - New York!

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Jørgen, 19. nov 2013.

  1. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg sitter og planlegger en tur med fruen til New York. Har etter MYE frem og tilbake klart å overtale henne til å bli med på en tur med business/first (via Europa) til USA, istedet for den sedvanlige monkey-class direkte fra OSL-NYC. Hun er med andre ord særs forskjellig fra meg hva angår reisedilla/bonusfeber..

    Anyways..

    Når vi skal reise på denne måten ønsker jeg mest mulig ut av opplevelsen. Jeg ser for meg å fly fra OSL via en hub i Europa (fortrinnsvis Tyskland/Frankrike/England eller andre land som ikke tar FOR lang tid å fly til), for å tilbringe noen timer i en bedre lounge før man reiser videre til NYC. Samme tilbake, om enn ikke nødvendigvis samme via-destinasjon.

    Så er spørsmålet.. Hva gir mest for "pengene/poengene" på en slik tur? Jeg tenker da at man også må vurdere groundservice, lounge, to (fire) flyturer etc.. Altså alt i ett..

    Jeg vil på tidspunktet ha EB Gold (eller sågar "Diamond"?) og Qatar Gold (oneworld) av nevneverdige bonuskort..

    Jeg er selvsagt oppdatert på mye av tilbudene selv, men det er såpass mange som flyr disse destinasjonene at jeg er litt spent på hva folket mener..

    Lufthansa First er jo selvsagt en toppkandidat, mye pga. FCL/FCT i Munchen/Frankfurt, men hva med andre i FIRST/Business?

    Takker for gode råd og vink :)
     
  2. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    First: LH / LX. Har faktisk sett First-tilbud til Boston til rundt 22 000, og man kan da kombinere med LH den ene veien og LX den andre. Husker ikke hva New York har vært priset på i disse kampanjeperiodene,

    Business:
    1) Singapore A380, som i hvert fall er bookbar med Lifemiles. Et fantastisk hard product og god mat, men man merker at servicen blir litt mer upersonlig pga størrelsen.
    2) Austrian. Veldig god mat fra DO&CO (hadde tatt med TK av samme grunn, om det ikke var for den store omveien), og de har nylig pusset opp kabinen - se f.eks. http://boardingarea.com/pointsmiles...ustrians-new-business-class-is-a-real-winner/ og http://www.svenblogt.de/review-austrian-new-business-class-in-the-767/
    3) Swiss, BA. Trygge valg.
     
    Jørgen liker dette
  3. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Business er vel helt klart BA, Swiss eller Austrian. Ser i og for seg ganske bra ut med Brussels Airlines også.

    Singapore 380'en er kul, men har jo veldig kleine flytider. Turkish... Vel, om du noensinne håper å få med fruntimmeret på noe sånt igjen så hadde jeg vel unngått den.

    First... Får vel si BA, da i påvente av at Tommy kommer og kaller meg 'idiot' og retter til LH. ;) Bare så stereotypen min er på plass. Har aldri flydd Lufthansa First, så der er jeg blank.
     
    Jørgen liker dette
  4. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Glemte Brussels, absolutt et alternativ.

    Jeg har bare flydd BA F én gang, og var kanskje uheldig med Mixed Fleet-crewet jeg fikk (som jeg ikke tenkte over før etterpå, så jeg stilte ikke forutinntatt), men jeg var ikke imponert. Setet er absolutt veldig komfortabelt, men ikke veldig privat mot midtgangen. Litt få muligheter til å justere setet, men det fungerte likevel bedre enn jeg forventet. Problemet var servicen, som var treg, ikke i sync (laaangt ut i måltidet fikk jeg tilbud om brød for første gang - "more bread?"), glasset stod tomt flere ganger. Biffen var grå og alt for gjennomstekt, men smakte OK, desserten var god. Den ene gangen jeg brukte call-knappen skjedde det ingenting på 5-10 minutter. Tok den av og på. Fortsatt ingenting, tipper at det tok totalt 15-20 minutter før en tilfeldig kom forbi og så paff ut da hun oppdaget lyset. Før ankomst ble det servert Afternoon Tea med scones og noen alt for søte kakebiter. Alt i alt var det selvfølgelig ingen kjip opplevelse, men klart dårligst totalt sett av det jeg kan sammenligne med (LH, OZ, EK, QF, TG). På bakken blir BA knust av LH (og TG, men det er ikke så relevant til NYC), Concorde Room imponerte ikke.

    Må ta med at jeg liker BA, og flyr dem gjerne igjen, men First er ikke verdt forskjellen fra Club World.
     
    Jørgen liker dette
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Over atlanteren i business er BA tingen dersom komfort og privacy er viktigst. Swiss, Brussel, United (exCo), Lufthansa (nye versjonen, men det blir lotteri) og Austrian har også gode seter, men BA vinner uansett siden de er suverent mest privat og har hatt stødig service de 8 flightene jeg har hatt over dammen med dem siste året. Servicen ved irr ops kan være krevende med lavere status eller uten status.

    Er totalt uenig i at Singapore har ett godt hard product. Har flydd deres C klasse mange ganger og setet er ikke langt nok for meg. Avgangen deres fra Frankfurt er også så tidlig at du må ha overnatting der.

    I First er Lufthansa min favoritt. Kombinasjonen med verdens beste bakkeservice/lounger med herlige nye seter og ombord service gjør dem til en vinner. BA er elendig på bakken i forhold til Lufthansa. Concorderommet, eller rottereiret som det kalles pga av mange påpakninger av helsemyndighetene på Heathrow, er overhodet ikke imponerende og selv om setet er bra ombord, er det Lufthansa tilbyr, inkludert kaviar, mye bedre. SQ First er også veldig bra, men igjen, det gir deg overnatting i Frankfurt. Swiss er også bra i F, men dyrt og blokkert fra Star redemption. Har ikke flydd La Premiere. Skal vistnok være veldig bra
     
    Jørgen liker dette
  6. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Takker så mye for alle innspill så langt! Skal bli morsomt å se hva jeg klarer å ende opp med. Fortsatt en stund til, så skal følge med på både tilbud og kampanjer i tillegg til bonusseter :)
     
  7. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg trives veldig godt i både BA F og Concorde room.

    Når det gjelder Business Class kan du jo også sjekket ut Dreamliner'n til LOT (WAW-JFK). Virgin Atlantic har tidvis anstendige priser i Upper Class (under 14.000 kr t/r), men da må du komme deg til London først.
    Ellers har Air Canada et bra Business-produkt om du ikke har noe imot å fly via Toronto.
     
    Jørgen liker dette
  8. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Et par oppfølgingsspørsmål..

    Om jeg skulle bestemme meg for å booke ved bruk av EB-poeng:

    1) Hva er oddsen for at LH slipper to seter i F som er tilgjengelig for EB til NY i juli? Små eller mikroskopiske?

    2) Om jeg allerede har bestilt en reise med SAS eller annet selskap i *A, hvor lang tid tar det å få poengene tilbake på konto om du avbestiller (fordi andre muligheter åpner seg)?
     
  9. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet angående spørsmålene mine i forrige post?
     
  10. Helikopter

    Helikopter Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    271
    Bonuspoeng:
    63
    1.Jeg tror de er mikroskopiske.

    2. Jeg gjorde dette i sommer, bare avbestill første reise og umiddelbart be om den nye ruten. Fungerte helt fint.
     
  11. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Takker så mye :)
     
  12. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Du klarer nok å få tak to LH-seter - juli er ikke høysesong for premiumseter, men du må i så fall regne med å være veldig fleksibel. Hvis du både har is i magen, et par dager fra/til å gå på, sjekker både MUC og FRA og godtar at det kan bli en connection i USA (f.eks. FRA-DFW-NYC) er jeg nesten sikker på at du vil klare det. DFW-ruten går ofte med gammel First, og er derfor blant de letteste å finne seter på, men sjansen blir jo stadig større for å få oppusset kabin med sete og seng. Forskjellen fra tidligere er at de i praksis har gått fra å slippe seter 14 dager før til at det nå kan være så lite som 1-6 dager. Så lenge du har en backup kan det være verdt styret.
     
    Jørgen liker dette
  13. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Takker så mye Bjørn Helge!!
     
  14. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Kom på at FRA-BOS-NYC også er et av de mest sannsynlige alternativene, som ikke blir en like stor omvei. Per nå er den nesten garantert med gammel F, men det er jo fortsatt veldig behagelig, og bakkeservice, catering osv er jo lik - og hvem vet hva som skjer i løpet av 6-7 måneder? I sommer, da jeg satte meg inn i dette, var det også én av de daglige 744-avgangene på FRA-NYC som stort sett gikk med den gamle kabinen, og den var litt lettere å finne seter til (http://www.lufthansa.com/de/en/First-Class-Product gir en veiledning).

    En fordel med EB er at det bare koster 150 kr å endre billetten. En mulig strategi kan derfor være å booke det første og beste som blir tilgjengelig (f.eks. via DFW), men fortsette å følge med mot avreise for å f.eks. booke om til direkteruten hvis den blir tilgjengelig senere.
     
    Jørgen liker dette
  15. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Bump på denne. Vurdere å svi av epoeng på en tur over dammen i first.
    For meg så ser det som det kun er LH og UA som har tilgjengelige seter. Destinasjon(EWR, ORD eller IAW) ser da u som jeg slipper unna med 80k per vei. Er det andre som fly F1 som dere mener har et bedre tilbud/komfort. Er det poeng rabatt for barn under 12år slik som SAS har.
     
    Last edited: 29. nov 2015
  16. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    På biz ville jeg kanskje prøvd Austrian. Ikke fløyet selv, men de får stort sett skryt over hele linja.
    Skal du fly F er det Lufthansa som gjelder til USA da man ikke får Swiss F på Eurobonus lenger, hvis ikke ville jeg tatt de en vei. Har testet begge og Swiss står seg godt mot Lufthansa i luften, men på bakken er LH best.
    Tipset er å booke Austrian og så håpe at LH slipper F-seter 15 dager før
     
  17. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Støtter siste taler, Austrian leverer varene.
    Vet ikke om det er åpnet noe OSL-MIA med SK på awards enda ?
    LH til BOS pleier å være ledig, men det er en kort tur og YQ pleier å være ganske grisete på LH.
    Eller virker SN Brussels som et hyggelig alternativ, flyplassen i BRU er kanskje kjedelig, men ganske effektiv for skifter.
     

Del denne siden