Beste strategi for bonusopptjening og kredittkort i USA/ Canada.

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Brunello, 02. april 2015.

  1. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Min datter, henns samboer og deres lille datter skal seks uker til Canada i sommer, hvorav fire uker på ett sted i forbindelse med studier. De to øvrige ukene skal de reise rundt. Fly er bestillt (BA). De har ingen bonuskort nå, jeg mener det bør være litt å hente om de tenker seg om litt.

    Er det noen som kan foreslå et bra kombinasjon av kredittkort, bonusopptjening på fly, hoteller og leie av leiebil? Jeg har foreslått at de ser på Eurobonus og AMEX, ettersom jeg har dette selv, men tror vel kanskje at det er andre muligheter som kan passe bedre, all den tid de skal fly med BA.

    Et poeng er dette med dekning av egenandel på leiebil. Jeg ser at det enkleste SAS/Amex-kortet har dette, og det er naturligvis attraktivt, om man skal bruke en del leiebil. Men EB er vel ikke det optimale i forhold til bonusopptjening her. Noen som kjenner til andre kombinasjoner med kredittkort som dekker egenandelen på leiebil slik Amex gjør?

    Takknemlig for svar.
     
  2. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Tror ikke det er noen norske kredittkort som gir oneworld-opptjening. Hvis de reiser lite med Star Alliance er TrumfVisa (+evt Shell MasterCard) praktisk - begge er uten årsavgift, og gir Trumf-opptjening i stedet for direkte EB-opptjening. Så kan man vente i et par år og se om man vil overføre Trumf-kronene eller bruke dem på andre måter.

    En fordel med BA Executive Club er har man kan opprette en "household account" for å samle poengene. Men fra 28. april kutter BA økonomiopptjeningen kraftig. Enn så lenge er derfor AA bedre, som har beholdt 100% opptjening for alle AA- og BA-flighter - men det kan jo endre seg. Hadde ventet til nærmere avreise for å se hvilket av programmene som lønner seg.
     
    Brunello liker dette
  3. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Vanlig AMEX kan man opptjene MR poeng som kan overføres til BA.
     
    Brunello liker dette
  4. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar. Ja, det ser ut til å være lurt når det gjelder flybonusen. Lurer på om ikke SAS/Amex Premium vil være et godt valg for dem, i tillegg til et Trumf Visa for daglig bruk. Det blir jo fort en innenlandsreise eller to ut av det, har jeg erfart. Den største fordelen er nok egenandelsdeksningen på leiebil. Med en 15-20 leiebildøgn på turen så blir det jo noen kroner ut av det.

    Så er det jo hotellene, men der kan kanskje jeg bestille for dem. Er det slik at det jeg måtte bestille av rom for andre, via CC eller Hilton, gir tellende netter på min konto? Har ikke funnet noe om dette i programmenes betingelser.
     
  5. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Brunello liker dette
  6. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, men dessverre gir opptjening til BA halvparten av opptjening til SAS med EB Amex Platinum (10 poeng per 100 kroner vs. 20 poeng per 100 kroner). Det er litt småkjipt. Hvis BA hadde fått til samme dealen som Finnair MC, hadde det jo veldig kurant (for de med BA Silver eller Gold).
     

Del denne siden