Bestilt Amex Premium - Hva nå?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av KristianR, 09. febr 2016.

1. KristianR

KristianR Incurably jetlagged

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Hei alle.

Først av alt: Beklager. Dette er kanskje dekt i flere andre tråder allerede, men jeg prøver meg likevel.

Har akkurat bestilt SAS EB Amex Premium (har ikke tilstrekkelig årsinntekt for Platinum dessverre). Hva bør jeg gjøre nå, for å maksimere opptjening? Er det fremdeles slik at Shell MC i kombinasjon med Trumf-kort gir best uttelling/opptjening? Og hvor bør jeg bruke de forskjellige kortene?

Har fra før et Bank Norwegian-kort som har blitt brukt flittig. Tror dette blir degradert til ta-ut-penger-i-minibank-i-utlandet-kort nå :)

Håper noen har vettuge og simple svar til en som ikke har alt for stor greie på dette.

Edit: Er det også slik at Premium-CT'en kun kan brukes på flyvninger med SAS - ikke alle *A?

Mvh
    KristianR

2. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Premium kan brukes på CT med SAS og Widerøe - Platinum hos hele *A. Det er for så vidt greit nok.

Når det gjelder maksimering av inntjening, så er første bud å finne hvor de tar Amex. Ulempen sammenlignet med MC og VISA er at det er relativt få steder det kan brukes. Det finnes egne tråder med tips om dette, og hvordan man med dette kan maksimere inntjening, eller kanskje rettere sagt forbruk.

Statoil har for eksempel en kampanje (eller fast tilbud), Statoil Xtra tror jeg det heter, som gir rabatt og mulighet for å bruke Amex. Nå er riktignok Statoil som oftest vesentlig dyrere enn de fleste konkurrentene, men ved noen Statoil-stasjoner som er i ekstrem hard priskonkurranse (som for eksempel Økern i Oslo), er dette god verdi. Noen Kiwi-butikker tar også Amex. Det korte av det lange: forsøk så langt som mulig å finne steder som aksepterer Amex, men personlig har jeg også øye for at galskapen må stoppe et sted, det vil si at jeg ikke kan rettferdiggjøre å kjøpe en vesentlig dyrere vare gjentatte ganger bare for å få brukt Amex. Da ender man fort opp med å betale CT'en selv.

Ellers er det vel ikke mer hokus pokus enn dette tror jeg. Jeg måtte selv krangle litt for å få Platinum etter å omsider ha søkt forrige måned, ettersom Amex-folkene i DNB regnet danske og norske kroner i et 1:1-forhold (og dermed ble fastinntekten min brått redusert med 22 %), og i tillegg var fullstendig ute av stand til å utlede leieinntekter fra en selvangivelse. Dette forsinket hele prosessen med et par uker, noe som irriterte meg litt, men jeg får forsøke å ta det inn igjen, ettersom omsetningskravet for CT naturligvis beregnes ut fra kalenderår.

epletyv liker dette
  3. Flyer91

Flyer91 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Nå tar vel alle Kiwi og Norgesgruppen sine butikker AMEX?

4. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Viss du handler en del på nettet (med PayPal) så må du huske å registrere Amex´en din der så du får poeng når du handler i de nettbutikkene som ikke aksepterer Amex, men lar deg betale med PayPal. Forøvrig så synes jeg det er overraskende mange steder som nå tar Amex og viss de ikke aksepterer Amex så kan du jo bruke Shell MC/Trumf.
    Sjekk også amexvenn.no om du vil finne steder der du kan bruke kortet.

Helikopter liker dette
  5. AndersWE

AndersWE Medlem

Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Les guiden:
    TJEN EUROBONUS-POENG NÅR DU BETALER MED KORT!
    Er ikke så flink at jeg får lagt inn link, nederst står en fin oversikt over hvoe mange poeng de ulike kortene og kortkombinasjonene gir.

Du kan få i pose og sekk, med å kombinere Trumfkort og Amex-kortet

6. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,043
    Bonuspoeng:
    113
    På FTU i fjor høst var det en som påstod at også for Premium kan CT brukes i hele *A (han hevdet at han hadde gjort det selv). Er du sikker på at Premium kun kan brukes med SAS/WIF, at dette ikke har blitt endret?

Nå har jeg riktignok selv gått over fra Premium til vanlig AmEx da jeg heller tar 5 poeng ekstra per 100 kroner, enn en CT i året, men kjekt å vite om jeg en dag skulle velge å gå tilbake til Premium.

7. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Det er i alle fall dette som sto i vilkårene da jeg veide mellom premium og platinum nå forleden. Det er ikke det samme som å si at informasjonen var oppdatert, men hvis det virkelig er slik at Premium kan brukes for hele *A, så er det jo godt nytt (om enn ikke nødvendigvis for meg, ettersom dette for min del ble tungen på vektskålen i mitt valg av Platinum).

8. miura

miura Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Premium CT kan kun brukes på SAS og WF, ingen endring der.

9. MadsVaHa

MadsVaHa Veteran

Likes mottatt:
    5,758
    Bonuspoeng:
    183
    Har vurder å gjøre det samme. Hvordan gikk du frem for å endre fra SAS Amex til vanlig?
    Søkte du om nytt kort eller gikk du gjennom DNB og fikk de til å endre for deg?

10. Flight Cancelled

Likes mottatt:
    4,043
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg søkte gjennom nettsiden, og skrev så e-post til [email protected] om at jeg ville si opp premium-kortet og nevnte samtidig hvorfor. Går kanskje an å bare sende e-post også, er usikker. Du må vel uansett gjennom en søknadsprosess for å få det andre kortet, like så greit å ta det på nett.

Last edited: 11. febr 2016
    MadsVaHa liker dette
  11. MadsVaHa

MadsVaHa Veteran

Likes mottatt:
    5,758
    Bonuspoeng:
    183
    Takk :)

12. chrisbu

chrisbu Senior Medlem

Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93

Dere skal bruke kortet greit mye før det vil lønne seg å øke opptjeningen meg 5EB poeng pr 100kr kontra verdien av 50% reduksjon i uttak av bonus billetter. LH F til Midtøsten for 60K poeng er jo helt ok deal ;)

13. MadsVaHa

MadsVaHa Veteran

Likes mottatt:
    5,758
    Bonuspoeng:
    183
    Grunnen er at jeg ikke ønsker å være bundet opp mot et selskap. Med vanlig Amex kan jeg overføre til BA, Hilton, Starwood osv. Selv om dette medfører at jeg mister muligheten til å opptjene en CT.

14. Flight Cancelled

Likes mottatt:
    4,043
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo helt feil å sammenligne det slik. Jeg må jo sammenligne de ekstra poengene jeg får fra mitt forbruk kombinert med den større fleksibiliteten AmEx rewards gir (SAS er jo en av maaange overføringspartnere), mot hva jeg trolig ville ha brukt den CT-en til. Og det er ikke en tur/retur reise til midtøsten med LH F. :)

Nå kan jeg jo forøvrig ikke bruke den på annet en SAS, og sjansen for at jeg bruker poeng på SAS business, og ikke LH F er i alle fall lik null. ;) Det siste året har jeg utelukkende brukt bonuspoeng fra SAS på 5k tilbudene innenriks, av det lille jeg har brukt. Der er ikke 50% av så veldig å ettertrakte... :)

15. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Som Amex-platinum-kunde får man åpenbart Priority Pass, lærte jeg i postkassa i går. Men hva i himmelens navn og rike skal man med Priority Pass? Man må uansett betale for adgang til lounger, og 24 euro eller hva det er, er vel omtrent på linje med de prisene loungene tar i utgangspunktet - om man da skal snuble seg til å havne på en flight med et selskap eller allianse hvor man ikke har status som uansett gir slik gratis. Jeg skjønner altså ikke helt poenget. Eller er det noe som har gått meg hus forbi?

16. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, det er bare tull.
    Skjønt, i prinsippet skal du i tillegg til den direkte adgangen, også betale årsavgift for å bruke disse loungene. Fruen og jeg har benyttet PP to ganger, og da utelukkende fordi det ikke var noen *A lounge der vi var.
    Når nøden er der, så er det jo greit, men jeg er enig, det er en syyyyyltynn perk fra AmEx. Især for oss som bor i et land som ikke har PP service, da kunne de hatt en 3-4 besøk gratis for å gi perks'et noe mening.

Last edited: 16. febr 2016
    Scandipendler liker dette
  17. KristianR

KristianR Incurably jetlagged

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Hei igjen,

Har nå også bestilt Shell MC. Må jeg gjøre noe spesielt for å linke det mot Trumf? Og er det "vits" å skaffe seg et fysisk Trumf-kort (med mindre man betaler mye med cash kontant)? Kan Amex-kortet kombineres med Trumf? Ja, jeg er newbie :p

18. MadsVaHa

MadsVaHa Veteran

Likes mottatt:
    5,758
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde trumfkonto fra før når jeg skaffet meg shell mc. Sendte en mail å fikk de til å slå sammen kontoene.
    Ja et eget Trumf-kort er veldig kjekt å ha siden det kan kombineres med Amex. Da vil du både få trumf og poeng på Amex-kortet.

Del denne siden