Billeie i Norge i sommer

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av gregas85, 29. juli 2020.

  1. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Hei

    Skal en helgetur til Stavanger for å besøke familien og ser tidenes all time high pris for bilutleie fra Sola. For en liten bil skal både Avis og Hertz ha nesten 4000 kroner for to dager. Har det gått fullstendig bananas for dem ? Snakk om en pris. Er det sånn bilutleie tenker å dekke tapet fra koronatiden ?

    Så over: kjenner noen andre muligheter for en billeie i Stavanger (sjekket bilkollektivet - de har ingen biler), nabobil ser også ut til å være lite responsiv.
     
  2. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
    Er vel kanskje tilbud/etterspørsel? Alle skal vel køyre rundt i landet no i sommar.

    Eg prøvde å leige bil i Tromsø for ei veke sia. Der var alle utleigarane tomme for bilar. Einaste eg klarte å oppdrive var ein Toyota Hiace 2008 frå Nabobil til alt for høg pris.
     
  3. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Sånn er det i år. I Tromsø for to uker siden var det helt umulig å oppdrive en bil på 5 dagers varsel. Tilbud og etterspørsel som nevnt over
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Returbil.no?
     
  5. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    7,638
    Bonuspoeng:
    183
    Nabobil.no bør ikke være noe stort problem. Jeg leier selv ut der i tide og utide, men har kanskje en akseptrate på 10% av forespørslene mine over en 3-årsperiode, nettopp fordi jeg både leier ut egen bil og det iblant dukker opp forespørsler fra personer jeg ikke nødvendigvis stoler på, eller primært, fordi det ikke passer perfekt/jeg gidder å leie ut akkurat på de ønskede tidspunktene.

    Hvis du lander og vil hente bil midt i fredagstacoen, og ønsker å levere tilbake kl. 13.00 på søndagen, midt i søndagsturen, er det nok fort gjort at folk tenker som jeg normalt gjør og tenker at det blir litt for knotete tidspunkt for min del, og det gidder jeg rett og slett ikke. Det er faktisk ikke mer enn det som skal til for at en utleier avslår en forespørsel.

    For en god Nabobil.no-opplevelse, bruk et par minutter på å laste opp et bilde, slenge inn en kort tekst om deg selv, og verifisere med førerkort, e-post etc.. Da øker du sjansen for å oppnå gjensidig tillit, som er det prinsippet Nabobil.no er bygget på. Tilsvarende, når du sender en forespørsel, skriv kjapt en liten hilsen, alder og kjapt hvor lenge du har hatt sertifikatet, og tenkt bruk for leien (besøke familien i Stavanger og omegn), så øker du igjen sjansen. Du leier noens eiendel og det er hyggelig å vite at det ikke er en på 18 år som skal på russetreff med kompisgjengen og trengte en 7-seter, liksom.

    Sjekk også spesielt etter biler som har nøkkelfri opplåsning, der er tilgjengelighet som oftest bedre da utleier slipper å møte deg. Ellers er det naturlig å måtte belage seg på en liten taxitur til Sola eller lignende som nærmeste sted for å finne bil.

    Som alternativ har også Hertz Bilpool en stasjon på IKEA Forus. Da er du igjen en taxitur unna, men du får weekendleie til 899 kr pluss 3 kr/km, og da er det en all-in-pris med bensin bompenger. Det ser ut til å være greit tilgjengelig også, og da får du et mer klassisk leiebilforhold.
     
    Insomnia4u, jgroneng and RoadKing like this.

Del denne siden