Biz OSL-ORD og domestic transfer

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av turbotobben, 17. nov 2022.

1. turbotobben

turbotobben Medlem

Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Hei gode insiders,

jeg flyr til USA nå på søndag. Har biz bonusbillett OSL-CPH-ORD. Det er 5 år siden sist jeg fløy denne ruten og da fløy jeg cattle class ut.

Skal videre med domestic flight fra Chicago ORD til Cleveland CLE. Har United First på denne turen (betalt med penger, ikke bonusbillett).

Det er 4 timer ventetid i mellom ankomst og avgang for å være sikkert på å rekke immigrations osv.

SPØRSMÅL

1) Kan jeg benytte SAS-loungen på ORD ved ankomst? Jeg er EBD. Det står ikke "Lounge for 1" på bestillingsoversikten.

2) Er det mulig for meg å få sjekket inn bagasjen hele veien? Hvem er det jeg tar kontakt med i såfall? SAS? United?

2b) Hvis jeg ikke kan sjekke inn bagasjen: Er det noen "frist" for når jeg må hente ut bagasjen og sjekke den inn igjen? (Litt usikker på hvor jeg finner denne informasjonen)

3) Er det noen OK lounge på Domestic-siden (antar vi snakker terminal 1 på ORD)?

2. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mulig å få tagget bagasjen hele veien(men kan avhenge av kunnskapsnivået til agenten på OSL).

Men selv om du får tagget bagasjen hele veien er du fortsatt nødt til å hente den ut og ta den gjennom tollen i USA før du kan levere den på ett transfer bånd, så du sparer bare tiden det hadde tatt og sjekke den inn på nytt ved skranke på ORD.

Ikke så veldig godt kjent på ORD; men tror du blir sluset rett til immigrasjon ved ankomst, og ikke har mulighet til å gå rett til SAS loungen.

Tror uansett Club loungene til UA er fullt på høyde med SAS loungen..

tobeornot999 and turbotobben like this.
  3. turbotobben

turbotobben Medlem

Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    @Lars, takk det var veldig oppklarende. Så jeg havner egentlig rett på domestic-siden ganske fort.

Da er det nok enklere bare å fullføre immigration, hente bagasje, sjekke inn og så sjekke ut lounge-tilbudet der.

4. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,013
    Bonuspoeng:
    93
    Om du skal benytte ankomst-lounge må du inn igjen gjennom security.

Videre ligger nok bagasjen på båndet allerede når du er gjennom immigration , så du må da bort til terminal 1(?) og sjekke denne for å deretter ta turen tilbake igjen.

Med andre ord, det er en glemme-sak. :) Loungen er i tillegg marginalt bedre enn de nedlagte bollebuene.

5. Lillegutt

Lillegutt Lonesome traveler

Likes mottatt:
    1,031
    Bonuspoeng:
    93
    Du sparer helt klart tid og hassel på å få sjekket inn hele veien i Oslo, da det er enklere å levere koffert rett etter imigrasjon/toll enne å måtte ta den med til ny terminal, stå i kø for innsjekk osv....

turbotobben liker dette
  6. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Når du lander i chicago og går forbi passkontrollen, deretter henter bagasje, så er du på vei ut av terminalen. Men, rett før utgangen til høyre så har United en egen skranke hvor du kan levere bagasjen videre, de skanner den bare og sender den videre innenlands. Så det er lurt å sjekke inn i oslo hele veien.

Når du har gått ut av terminal 5 så slipper du å dra med deg bagasje over til terminal 1. Det eneste du trenger å gå gjennom sikkerhets kontrollen. Og United Club innenlands er bedre enn SAS lounge sin på terminal 5.

Har noen venner som kom inn i Polaris loungen med SAS Business billetter etter de landet i Chicago og skulle videre innenlands til Ithaca, så det er verdt å prøve først.

7. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,721
    Bonuspoeng:
    293
    Definitivt der man bør havne hvis det går. Hvis jeg husker rett så skal det vel egentlig bare være mulig å besøke Polarisloungen på innkommende billett hvis man flyr United, så hold forumet oppdatert hvis det faktisk skulle gå.

8. turbotobben

turbotobben Medlem

Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Tusen takk for råd! Det høres ut som en plan.

SVG_flyer liker dette
  9. turbotobben

turbotobben Medlem

Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Det blir nok vanskelig...
    Selv om jeg har United First på neste leg så er det jo på domestic-siden.

10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,721
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer det. Det skal egentlig ikke gå med Star Alliance-partner med mindre du reiser andre veien, men som @SVG_flyer skrev så er det noen som har fått det til allikevel.

Det er forøvrig ingen forskjell på domestic/international på flyplassene i USA siden det ikke er noen passkontroll på vei ut. Det er derfor man må gjennom immigration uansett om man skal inn i USA eller bare mellomlande på vei til et annet land. Du hadde kommet inn på loungen hvis du ellers hadde hatt adgang pga ankomst.

Are, turbotobben and tobeornot999 like this.
  11. turbotobben

turbotobben Medlem

Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    A-ha! Det har jeg aldri tenkt på. Er i USA ca hvert 5. år så det blir litt lenge mellom hver gang. :)

12. trqen1

trqen1 Medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    28
    Hei, anbefaler polaris loungen på ORD, tror du har tilgang til den..?

13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med @trqen1.

Polaris er verdt en omvei og ekstra mellomlanding, faktisk. Få lounger er såpass bra.

14. turbotobben

turbotobben Medlem

Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Vi har allerede snakket om Polaris litt lenger opp. :) Ser ut som det er vanskelig å gå inn der ved ankomst. Men jeg bør ha tilgang på hjemreisen, vel? Flyr Biz fra ORD-CPH-OSL.

tobeornot999 liker dette
  15. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Ja. Da har du inngang.

turbotobben liker dette
  16. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,721
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, med utgående Star-Alliance business eller First har du tilgang. Flyr man United business interkontinentalt har man også tilgang før alle relevante domestic legs på veien. Det betyr feks at hvis man flyr SFO-ORD-Europa så kan man bruke Polarisloungen både i San Francisco og Chicago, selv hvis man bare flyr økonomi innenlands.

turbotobben liker dette
  17. trqen1

trqen1 Medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    28
    Mener jeg har tilgang til lounge ved ankomst (EBD), men mulig det er kun er SAS lounger..?

Last edited: 19. nov 2022
  18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,721
    Bonuspoeng:
    293
    Det gjelder kun SAS-lounger, og uansett ikke USA siden man ikke kommer seg airside i det hele tatt ved ankomst.

I tillegg er Polarislounge spesiell. EBG, EBD eller *A gull gir ikke tilgang. Man må reise interkontinentalt i Business.

trqen1 liker dette
  19. trqen1

trqen1 Medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    28
    Godt poeng med airside. SAS-loungen på ORD var (er?) ikke noe særlig å skryte av, så om man har tilgang til Polaris er det definitivt verdt turen bort. Generelt lite utvalg på terminalen SAS flyr fra…

Del denne siden