Etter nok en tur fra OSL til CPH, men denne gang for en gangs skyld med Norwegian, kunne jeg ikke unngå å bite meg merke i at boardingprosessen jevnt over er raskere (og begynner vesentlig tidligere) hos Norwegian enn SAS, med det resultat at A) Avgang skjer kanskje opptil 10 minutter før oppsatt tid, B) Man lander på ARN eller CPH 15-20 min. før angitt rutetid. Nå flyr jeg riktignok kanskje bare én gang med Norwegian for hver tiende gang jeg flyr med SAS, men likevel er dette et inntrykk jeg har dannet meg etter et par års nokså intensiv pendling. Hos SAS begynner boardingprosessen gjerne 15-20 minutter før avgang (mot 30 minutter hos Norwegian), og da (eller i alle fall det siste året eller så) med prioritert boarding, slik at alle middelaldrende og korpulente menn i Plus kan blokkere midtgangen en god stund etter at selv alminnelig boarding har begynt. Resultatet er avgang 5-15 etter oppsatt rutetid og i beste fall landing omtrent på oppsatt rutetid (SAS gjør alltid et stort poeng av det når de lander før oppsatt av rutetid, om så bare 3 minutter). Selv om jeg har status og med det prioritert boarding hos SAS (når det fungerer), så synes jeg rent faktisk boardingprosessen går smoothere hos Norwegian. Det samme gjelder forsåvidt debarkeringsprosessen. Hver eneste gang jeg har flydd Norwegian de siste to årene, så har man debarkert både bak og foran - men dette har jeg så godt som aldri opplevd med SAS, spesielt ikke på OSL. Så spørsmålet er... tja... hvorfor? Har Norwegian en strammere turnaround policy enn SAS, slik at boarding og deboarding blir viktigere og dermed mer prioritert? Eller har jeg rett og slett vært usedvanlig heldig med mine Norwegian-flights?
Har også lagt merke til dette. Flyr Oslo - Molde omtrent hver søndag og der går Norwegian og SAS begge klokken 2200. Norwegian boarder konsekvent ca. 30 minutter før avgang noe som resulterer i at de alltid kommer først frem til Molde. Når det er sagt er de oftere forsinket, så vinningen går i snitt opp i spinningen.
Det er vel ikke så ofte at man har så kort turnaroundtid at det er mulig å boarde 30 minutter før .....
Kanskje folk har oppdaget at SAS lar folk steke i sitt eget fett på flyet frem til motorene starter, og at de derfor prøver å drøye boarding lengst mulig? Ellers synes jeg DY jevnt over er flinkere enn SAS til å bruke begge dører på flyet, noe som selvfølgelig fører til raskere tømming/fylling av kabinen.
Ikke nok med bare trapper. Man må også ha vingevakt når man bruker trapp bak. Da går det på tilgjengelig personell.
Jeg skal føre litt uhøytidelig statistikk på dette heretter (Selv om grunnlaget blir litt skjevt): 1) Når begynner boarding (min før oppsatt avgang)? 2) Når skjer take-off i forhold til oppsatt rutetid? 3) Landing i forhold til oppsatt rutetid. 4) Debarkering foran/bak.
Dæven, Turkish er ræva.. Ikke at det forundrer meg etter å ha fløyet dem OSL-IST. Der var det hoing og gåing i midtgangen til vi var langt nedover taxebanen.