Boardingprosessen hos SAS og Norwegian

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Scandipendler, 05. juli 2015.

  1. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Etter nok en tur fra OSL til CPH, men denne gang for en gangs skyld med Norwegian, kunne jeg ikke unngå å bite meg merke i at boardingprosessen jevnt over er raskere (og begynner vesentlig tidligere) hos Norwegian enn SAS, med det resultat at A) Avgang skjer kanskje opptil 10 minutter før oppsatt tid, B) Man lander på ARN eller CPH 15-20 min. før angitt rutetid.

    Nå flyr jeg riktignok kanskje bare én gang med Norwegian for hver tiende gang jeg flyr med SAS, men likevel er dette et inntrykk jeg har dannet meg etter et par års nokså intensiv pendling. Hos SAS begynner boardingprosessen gjerne 15-20 minutter før avgang (mot 30 minutter hos Norwegian), og da (eller i alle fall det siste året eller så) med prioritert boarding, slik at alle middelaldrende og korpulente menn i Plus kan blokkere midtgangen en god stund etter at selv alminnelig boarding har begynt. Resultatet er avgang 5-15 etter oppsatt rutetid og i beste fall landing omtrent på oppsatt rutetid (SAS gjør alltid et stort poeng av det når de lander før oppsatt av rutetid, om så bare 3 minutter).

    Selv om jeg har status og med det prioritert boarding hos SAS (når det fungerer), så synes jeg rent faktisk boardingprosessen går smoothere hos Norwegian. Det samme gjelder forsåvidt debarkeringsprosessen. Hver eneste gang jeg har flydd Norwegian de siste to årene, så har man debarkert både bak og foran - men dette har jeg så godt som aldri opplevd med SAS, spesielt ikke på OSL.

    Så spørsmålet er... tja... hvorfor? Har Norwegian en strammere turnaround policy enn SAS, slik at boarding og deboarding blir viktigere og dermed mer prioritert? Eller har jeg rett og slett vært usedvanlig heldig med mine Norwegian-flights?
     
    agrims liker dette
  2. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Har også lagt merke til dette. Flyr Oslo - Molde omtrent hver søndag og der går Norwegian og SAS begge klokken 2200. Norwegian boarder konsekvent ca. 30 minutter før avgang noe som resulterer i at de alltid kommer først frem til Molde. Når det er sagt er de oftere forsinket, så vinningen går i snitt opp i spinningen.
     
  3. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel ikke så ofte at man har så kort turnaroundtid at det er mulig å boarde 30 minutter før .....
     
  4. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje folk har oppdaget at SAS lar folk steke i sitt eget fett på flyet frem til motorene starter, og at de derfor prøver å drøye boarding lengst mulig?

    Ellers synes jeg DY jevnt over er flinkere enn SAS til å bruke begge dører på flyet, noe som selvfølgelig fører til raskere tømming/fylling av kabinen.
     
  5. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Virker ikke sånn når man ser hele flyet storme til gaten når priority boarding annonseres.
     
    Scandipendler liker dette
  6. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke nok med bare trapper. Man må også ha vingevakt når man bruker trapp bak. Da går det på tilgjengelig personell.
     
  7. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skal føre litt uhøytidelig statistikk på dette heretter
    (Selv om grunnlaget blir litt skjevt): 1) Når begynner boarding (min før oppsatt avgang)? 2) Når skjer take-off i forhold til oppsatt rutetid? 3) Landing i forhold til oppsatt rutetid. 4) Debarkering foran/bak.
     
  8. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Dæven, Turkish er ræva.. Ikke at det forundrer meg etter å ha fløyet dem OSL-IST. Der var det hoing og gåing i midtgangen til vi var langt nedover taxebanen.
     

Del denne siden