British Airways biz, OSL-MIA, A380 begge veier. American Flagship lounge MIA

Tråd i 'Reisebrev' startet av tobeornot999, 14. juli 2022.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    15ish romslige og rene dusjrom, som strengt tatt var komplette bad, hadde de også. Var ingen kø når jeg kom, men det kan det sikkert være noen ganger.

Fint sted for en dusj og klesskift før nattflyvningen. Pluss for at BA har arrivals lounge på LHR T5 med dusjer også, samt egg og bacon laget på bestilling. Nam!

Dropper nok flyfrokosten og sover heller underveis.

20220719_171506.jpg

Last edited: 20. juli 2022
  2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Kveldens meny. Drikke samme som tidligere opp i tråden.

Blir middag og deretter natta på meg.

Og en beskjed til crew om å ikke vekke meg til frokost. Langt bedre frokost i arrivals lounge på LHR.

20220719_212323.jpg

3. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Note to self, og litt bakgrunn for andre:

På BA sitt A380 oppsett er C klasse som kjent spredt på begge etasjene. Overetasjen er klart best, delt i 2 avdelinger for biz, med en galley på midten. Det var det kjøkkenet jeg satt rett foran på forrige del av reisebrevet her.

Forreste C kabin på upper deck er nok fortsatt å anbefale, fordi den er såpass liten at den nesten føles som privatfly. Sammenlignbar følelse som overetasjen på B747.

Direkte bak lille-kabinen forrest i andre etasje kommer en litt større biz kabin. Og bak der igjen kommer coach.

Service går langt fortere i fremre del med 1 kabinansatt ansvarlig for hver sin midtgang i begge kabinene. Da er det naturlig nok raskere å servere 6ish rader foran istedet for 10ish i den større kabinen.

Når de bærer ut mat etter bestillingene til ett og ett sete fra galley.

Men fikk litt drikke i ventetiden, da. Transatlantisk øl, faktisk ;)

20220719_223741.jpg

4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Og DER kom beef på bordet, en drøy time etter avgang.

Absolutt ikke ille likevel, det altså. Det bare føltes som en evighet når andre fikk mat i slo-mo.

Merkelig forrett (som sist), både iskald og uten smak.

Kjøttet var mørt, og med super-god smak. Ikke varmet totalt til døde, heller. Så dette var en bra overraskelse selv om alt så litt grått ut på utsiden :)

20220719_225113.jpg 20220719_225316.jpg

PS: det så en stund ut til at turen skulle bli totalt AVOD fri, siden ingenting virket. Men de rebootet systemet, varslet på forhånd at dét tar 15 minutter, og sannelig funket alt igjen.

Hadde vært krise om det ikke funket, for i prosessen sluttet alle funksjoner i setet å virke også. Flat bed som ikke blir flat på en overnight flight er ikke moro.

SAJblue, KRS, snus_mumrikken and 20 others like this.
  5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    BA arrivals lounge ligger i 2 etasje rett utenfor toll-slusen på T5.

Heis er lettest, siden rulletrappen er et stykke unna og man ender med å gå langt i feil retning på ground floor, og deretter tilbake igjen i motsatt retning i 2 etasje.

Inngang er med innkommet transkontinental flight samme dag i business. Evt tilsvarende men i coach hvis man er OW Sapphire eller høyere.

Har aldri talt, men de må ha langt over 100 dusjrom samlet i runde fargekodede "baser" med 15-20 dusjer i hver. Har aldri opplevd at det ikke er ledig rom med en gang.

Luksuriøst er det ikke, men fungerer godt for å våkne, få en kjapp vask og kunne skifte klær for videre reise.

20220720_112153.jpg

Og når dusjen er gjort, kan man bestille custom made frokost på en ipad. Og hente seg kaffe/te/champis.

Serveringen utover det har de visst forbedret bort etter covid. Pleide å være salater osv, samt mye større utvalg i drikke.

20220720_113656.jpg

Are, kjeeli, NorFlight and 14 others like this.
  6. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Du må vel ha BA gullkort og fly med BA for å komme inn i Arrival loungen når du flyr i Økonomi klasse?

tobeornot999 liker dette
  7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for rettelse, det stemmer! Gull må det være.

Unntak fra regelen som gjelder alle de andre loungene som C billett ellers gir tilgang til. Hvor Silver og oppover fungerer med Y billett.

TravelManBiz liker dette
  8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, siste lille bit av turen - hvis noen fortsatt leser i denne tråden :)

BA opererer noen få ruter ut av LHR T3, mens resten er fra T5.

Oslo har havnet på den listen, og jeg får tilbake SAS følelsen fra gamle tider da de alltid var på T3 (før T2 ble revet, gjenbygget og nå er hjemme-terminal for *A).

Har fløyet mye BA til London etter terminalbyttet, men aldri *fra* annet enn T5.

Litt kjedelig på T3 i seg selv, den er gammel, med lavt under taket og litt sliten følelse selv etter oppussing.

Men: verdens største tetthet av lounger (uoffisielt, fritt etter Hfp).

Cathay P er en helt rå lounge, med betjent bar, komplett asiatisk kjøkken i restaurantstil, og enorm plass.

Barkart og bar, som en liten illustrasjon.

20220721_120712.jpg

20220721_120831.jpg

Anbefaler ellers Hfp artikkelen, som rater Cathay som den beste business loungen helt der oppe med førsteklasse-loungene:

https://www.headforpoints.com/2022/02/06/what-are-the-best-lounges-in-heathrow-t3/

KRS, Are, NorFlight and 11 others like this.
  9. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    LHR T3 har de beste loungene på Heathrow:) Cathay Pacific C loungen er veldig bra, men F delen er mye bedre. Er en grunn til at jeg sjekker inn T-10 timer før avreise:D

Flymunda, Earl and tobeornot999 like this.
  10. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis jeg bestemmer meg for å droppe det svenske bolaget (og miste diamant), så blir det gull hos BA i stedet.

Da skal F loungen testes!

Earl liker dette
  11. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Et alternativ er å gå for SAS Gullkort (via kredittkort) samt skaffe deg BA Gullkort (via flygninger) Da får du det beste av begge programmene:):D

Are and tobeornot999 like this.
  12. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    You read my mind! :p

13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Siste leg på turen: BA766 fra LHR til OSL

Champagne, fortsatt skjenket fra skikkelig flaske - samme igjen som avbildet tidligere i tråden.

Valg mellom en vegetar-salat og en salat med kongereker.

Gikk for den siste, og den var tasty og bittelitt overraskende med en god gammel thousand island dressing under hjertesalaten. Jeg vokste opp på den dressingen, men har ikke sett eller fått den servert på årevis :D

Etter denne turen er jeg særlig imponert over hvordan BA har gasset opp kvaliteten i club class selv på korte ruter i Europa etter covid.

Der mange andre ble dårligere (ja, SAS, jeg snakker om deg) og kuttet ned på kvaliteten for å tjene inn de tapte pengene fra covid days.

BA er langt bedre nå enn da Cruz satt ved roret, og jeg selv trappet ned på reisingen med dem nettopp fordi de "ble helt SAS", bare dyrere.

Kan etter denne turen trygt si:
    SAS, we've broken up. It's not me, it's you.

20220721_140629.jpg

14. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Her må man jo bare si takk for turen!

Jeg har vært veldig trofast til *A tidligere, men merker jo at flere og flere tar frem sparekniven og snitter ganske hardt i ting som lounger og onboard service, så er fint å se at enkelte klarer å holde trykket godt oppe selv post-covid.

tobeornot999 and holmen like this.

Del denne siden