Heisann, Har hatt en våt drøm i livet om å blåse bonuspoengene på en 1st class billett, og hvorfor ikke dra så «langt» man kommer når man først er igang? Nå har det seg slik at uansett hvem dato jeg ser på, så finnes det absolutt ingen awardtickets tilgjengelig. Er ikke det snodig? Tanken er en t/r Krs - Syd i first, men hvordan i vide verden får man praktisk gjennomført det når hverken SAS, Lufthansa eller Star Alliance siden viser noen tilgjengelig flyvninger? Sydney for bucketlisten dykke på GBR, så er en ukestur ca totalt sett på vinter/vår -23.
Det er diskutert tilgjengelighet i disse trådene: https://insideflyer.no/forums/threads/f-ruter-som-kan-bookes-med-eurobonus-anno-2021.16965/ https://insideflyer.no/forums/threads/first-class-tilgjengelighet.10525/
Skal du til GBR tenker jeg Brisbane er et bedre utgangspunkt (selv om dette også er et godt stykke for lang syd), GBRs sydlige deler er over 1300 km i luftlinje fra Sydney. Vet ikke hvor lett det er å komme seg til Cairns som entry til OZ, men derfra er det i alle fall relativt enkelt å komme seg ut på revet. Vær også obs på at "Great" i Great Barrier Reef refererer til størrelse dvs kvantitet og ikke nødvendigvis kvalitet
Anbefaler deg å bruke litt tid på forumet og lese deg litt opp. Da vil du fort forstå at det ikke bare er å "plukke" bonusreiser selv om man er fleksibel på datoer. Og noen reiser er vanskeligere enn andre å få tak i. Lykke til med jakten på billetter!
Takk for tips. Siden det blir første tur til Australia, blir det ett par dager i Sydney for operahus og litt sånn, før fly til Cairns. Morgenfly opp, tidlig kveld tilbake til Sydney neste dag så det blir tre dykk og flere ting som kan krysses av samme listen da
Per i dag er det vel ingen som flyr bookbare billetter i First hele veien til SYD. Så hvis du leter etter det er det ikke rart du ikke finner noe. Hvis du leter etter Thai og ANA mellom Europa og Asia vil du finne noe first om du er villig til dra de dagene det faktisk finnes 1 billett ledig. Videre fra Asia er det absolutt mest tilgjengelighet med Asiana men da i C, det bør også være litt ANA, men da bare 1 sete, men det er nok godt utplukket her også.
Podcasten Klassereisen gjorde vel nettopp dette pre-covid, med hjelp av @bighc som bookingkonsulent, hvis jeg ikke husker feil.
Takk for tips! For øyeblikket ser det ut som samtlige bonusbilletter tilgjengelig er i økonomi. Sydney kan vel fort ende som en våt drøm i den bookingklassen. (First)
Jeg booket selv 2 reiser for 2 pers biz hele veien til SYD denne våren. Begge for våren 23. For meg ser det ut som om det ikke er mer tilgjengelig nå en før. Samtidig slippes det billetter 1 år fram i tid, så hvis du er villig til å ringe SAS dagen billettene slippes finner du nok noe. Det er flere gode tråder som forklarer søkestrategi og tidspunkter for slipp. Dette er ikke en enkel prosess men noe en må investere tid i, eventuelt finne noen som gjør jobben for en, mot litt betaling av et eller annet slag.
Skjønner, tusen takk for tips. Har spart poengene i åresvis og sånn sett ikke vært klar over hvordan eller hva som må til for praktisk gjennomføring. Drømmen har vært First, for oppleve det en gang i livet, men Biz funker så absolutt for å i det hele tatt få gjennomført planen så godt det går. For meg er ikke nødvendigvis vinter/vår -23 ett must, jeg tenkte bare det trolig var tid nok til å kunne finne billetter. Jeg kan gjerne reise høst/vinter -23 for den del.
Det er nok noe forskjell i tilgjengelighet. Før pandemiet kunne man booke SQ for eksempel, noe som vi fortsatt venter på etter pandemien. Det blir nok vanskelig å få til F hele veien med mindre TG starter å legge ut F BKK-SYD igjen, og selv da blir det nok vanskelig å finne F LHR-BKK som passer med når de andre setene ligger ute. Kommer du deg derimot til HND eller BKK i F så får du ihvertfall prøvd ut First deler av veien hvis du finner seter i økonomi eller biz videre. Alternativt kan du jo dele opp så du krysser F av bucketlisten nå og Australia seinere. Isåfall kan du jo gjøre det til en Japan- eller Thailandferie isteden.. eller eventuelt prøve deg på LH F til USA eller Mexico. Det er det også noen som har fått booket i det siste.
Da vi dykket der praktiserte dykkeselskapene policy med krav om 24 timer mellom siste dykk og flyging, uavhengig av hva dykkecomputeren sier. Måtte krysses av på skjema og signeres.
Ett morgenfly opp og tre dykk med kveldsfly neste dag vil være 24+ timer mellom dykk og flyvning, som er kutymen. Nå er forsåvidt dette en digresjon og noe jeg fint klarer sy sammen på forsvarlig vis - om jeg nå først klarer komme meg ned ☺️
Nå har jeg drevet med bonusreiser i underkant av fem år, og ser at det å samle bonuspoeng er en veldig enkel oppgave i forhold til leting og bestilling av bonusbilletter. Om Australia er målet høsten 2023, bør du allerede nå sette deg inn i hvordan bonusreiser bookes. Og bonusreiser til Australia i biz/first er gjerne litt mer komplisert å få til enn bonusreiser til Asia, Nord og Latin-amerika og Afrika.
Jeg vil sterkt anbefale å revurdere planen og bruke mer tid på GBR. Den beste dykkingen får du om du reiser ut på en liveaboard og er ute på revet i 2-3 dager. Tror ikke dykkingen direkte fra Cairns er all verden. Om man først skal dykke på GBR mener jeg det er verdt å ta seg denne tiden. Det opplegget ditt er jo langt i fra anbefalt i forhold til dykking og flyving også... Forøvrig ikke noe problem å ha Sydney som utgangspunkt for fly fram og tilbake til Cairns. Vi fløy riktignok inn til Brisbane, men kom fra Auckland så da kunne vi like gjerne lande litt nærmere og vi kombinerte med en biltur ned til Gold Coast. På hjemturen fløy vi Cairns - Sydney (før vi fortsatte i TG F SYD-BKK-LHR )
Støttes, vi hadde også 3 dager i Cairns og var ute på revet med liveaboard på julaften. Needless to say, det var en fantastisk julaften