Business til Sør-Amerika/Karibien

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Oslo1989, 12. okt 2017.

  1. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Hei.

    Jeg er helt ny her. Kommer med litt bakgrunnsinfo.

    Jeg har alltid flydd vanlig økonomi, vært medlem hos Sas Eurobonus lenge, men aldri spart opp poeng.
    Har noen få tusen, men det er bare etter å ha registrert litt her og der.

    Er ute og flyr noen ganger i året, og gjerne minst 2-3 langdistanse.

    Var på en langtur til mellom-amerika nå nylig, og slo endelig til på cash upgrade til business og elsket det.

    Jeg er nå på jakt etter å finne en reise til Rio, Bahamas, Aruba, Curacao, eller noen spennende reisemål med fine strender et sted mellom Januar til April. Datoer spiller ingen rolle for min del så lenge det er en 14-20 dagers tur.

    Hva kan jeg forvente å finne av priser på business class billetter, og hvor(når) kjøpes de?

    Ved vanlig raske søk for en som ikke har alt for mye peiling finner jeg priser rundt 35k tur retur for meg og min kone.

    Er også på noen reiser her og der i skandinavia og bor ofte på hotell. Kan visse typer kredittkort, smarte løsninger hjelpe meg noe særlig?

    Ønsker gjerne å vite generelt andre tips.

    Tusen takk på forhånd!
     
  2. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Feil forum. Dette er forumet for å varsle om gode tilbud.
    Innlegget ditt førte til at en masse folk fikk epost nå...

    TK hadde et salg her om dagen CPH-EZE via IST til 12k eller noe sånt, kanskje det pågår fortsatt.
    En annen mulighet er å kjøpe Avios og fly IB fra MAD/BCN.
    Undertegnede skal f. eks. tilbringe nyttårsaften i Rio...
     
    Flight Cancelled liker dette
  3. mofser8

    mofser8 Medlem

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg flyr en del ned til Sør-Amerika (Brasil, Argentina osv). Flyr oftest til Brasil med Lufthansa og Swiss, men har også testet TAP. Til Argentina flyr jeg mye Turkish selv om de har dumme tider for connections i Istanbul (man må bli over natta, men du kan få gratis hotell). Oftest flyr jeg C-klasse, men noen ganger bak i bussen også.

    Er mest fornøyd med Swiss, men Lufthansa er også bra. Turkish har oftest billigst priser, men er ikke så begeistret for deres C-klasse. Setene er gode men syntes ikke servicen er i nærheten av de andre. I tillegg syntes jeg Istanbul er en kjip flyplass. Loungen er bra, men alt for mye folk.

    TAP er helt greit, men jeg har ikke testet den nye C-klassen deres enda. Den ser helt OK ut og skal vel få testet selv en dag.

    Prismessig er det vel Turkish som har størst sjanse for å finne en bra pris. TAP syntes jeg er litt overraskende dyre på C-klasse, men de har noen billige billetter i ny og ned. Lufthansa ligger jevnt og trutt på 22-23k per person til Brasil men også her kan man være heldig.

    Poengmessig er TAP den beste med størst sjanse for å få 200% poeng i C-klasse når man flyr her. For Lufthansa er det oftest 100% opptjening (fare class P) for de billigste business-billettene. Man må ofte opp 3-5k per pers for å få 150% eller 200%. En positiv ting med LH er at jeg har opplevd å bli oppgradert ved gaten til F-klasse på en 12 times tur (jeg er EBD). Var veldig fornøyd med det og fikk med meg en badeand i first loungen i FRA når jeg landet.

    Tror ikke det er så mange smarte triks annet enn å bare følge med på tilbud, søke på diverse søkemotorer for flypriser og være klar til å hoppe på et tilbud når det dukker opp. Det er stadig kampanjer, så hvis man er litt fleksibel på tidspunkt så kan man plutselig treffe gull.
     
  4. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Tusen takk for bra svar!

    Jeg er ikke der poengmessig etc, så det er ren betaling som gjelder for tiden.

    Du nevner 22-23k per person til brasil som vanlig.
    Hva er bra pris under kampanje? Hva kan jeg satse på å finne hvis jeg holder øynene åpne de neste månedene og har et vindu på 3 mnd jeg kan reise på?

    Poeng med 150%200% osv er sikkert bra, men jeg er ikke helt inne i de greiene, og vet ikke hvor mye det vil hjelpe meg for at det skal være verdt å betale ekstra for å få ekstra poeng.

    Hele karibien og sør-amerika med litt eksotiske strender etc er av interesse, men når jeg kommer meg til singapore for 11-12k per person så har jeg selvfølgelig håp om å finne noe tilsvarende på andre siden.

    Knus gjerne håpene mine eller kom med mer info på hva som kan gjøres.
     
  5. mofser8

    mofser8 Medlem

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Det er veldig sjelden du finner Lufthansa-billetter til Brasil for under 20k. Tror aldri jeg har opplevd dette. Men det man kan oppleve er at selskapene har f.eks. 2-for-1 priser på enkelte av turene. Da kan du få billetter for to for en god penge. Du kan se her for eksempel: https://www.lufthansa.com/online/my...Ge6QBWrSYc/?nodeid=1149962249&l=en&NOSSO=true, selv om de her ikke har noen av stedene du ønsker. Da er trikset bare å følge med og kaste seg over det hvis det en dag kommer et sted du ønsker. Turkish har også ofte gode tilbud.

    Hvis du ikke bryr seg då mye om poeng så er det muligheter utenfor Star Alliance også. Jeg holder meg vanligvis til alliansen jeg har status hos, men f.eks. Air France og BA har også ofte gode priser til Sør-Amerika. Her tror jeg du skal klare å få en business-tur til 15k per pers om du finner gode datoer.

    Jeg kjenner dessverre ikke så mye til Karibien så her er jeg ikke så mye hjelp. Trikset er nok uansett det samme at man bør legge inn litt tid til å lete stadig vekk. Lær deg avansert søk på Google Flights, Kayak og lignende sider og sjekk de ofte. Her kan du f.eks. se business-billetter fra Oslo til Rio i mars der du overnatter mellom 10 og 17 netter: https://www.kayak.no/flights/OSL-GIG/2018-03-01/2018-03-30-flexible-calendar-10to17/business Billigeste billett er BA til 16600 og da begynner det å bli spennende :)

    Gå ofte inn på tilbudssidene til de forskjellige flyselskapene og se om det er noe nytt. Ting legges ofte ut på mandager eller i starten av måneden, så da er det smart å tite. Deretter bør man også følge med på nettsteder som InsideFlyer og i forumet her da mange er flinke til å tipse hverandre når ting dukker opp.

    Til sist kan det også være smart å sjekke reiseruter fra noen av de store byene i Europa fremfor bare utreise fra Norge. Sjekk steder som går direkte til byer du ønsker, som FRA, AMS, LHR og CDG. Da kan det ofte være greit å fly noe billig ned til byen og deretter fly med stil på long-haul delen av reisen. Business-class internt i Europa er sjelden så mye å skryte av uansett.
     
    Henrik and Edvard like this.
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    KLM flyr til en del øyer i Caribbean.
    Et stopp fra mange byer i Norge også.

    Men ikke Star da...
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke glem Avianca som alternativ på sør amerika.
     
  8. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    553
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Avianca har gode priser på business på deres kveldsavganger fra London Heathrow til Bogota og videre sørover, samt fra Barcelona og Madrid.
     
    RoadKing liker dette
  9. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Hva er gode priser på business?

    Det jeg prøver å finne ut av. Burde jeg finne et bra tilbud til 12 per pers, 15, 20? Skulle tro du kunne finne qatar 2for1 lignende priser når reisemål og datoer er åpne?
     
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Sør-Amerika fra Europa er et helt annet marked enn Østen og har alltid vore priset høyere. Business retur under 25 000 NOK er bra deal (om fornøyd med tider/routing/carrier).
     
    Oslo1989 and Chrisbgg like this.
  11. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    50.000 for 2 pers?

    Vanlig economy ligger på ca 12-14.000 for 2.

    Er det bare meg eller er verdien da dårlig for 10-12 timer med business for 36-38k høyere pris. Høy timespris synes i hvert fall jeg?
     
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det er en frivillig ordning.
     
  13. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Frå bildeserien "Blinkskudd fra virkeligheten", i dag bilde #214 - @Edvard skriv lakoniske svar på InsideFlyer:
    singapore-airlines-new-business-class-seat-5.jpg
     
    Last edited: 14. okt 2017
    Baldrick, Guden, mariusbb and 11 others like this.
  14. mofser8

    mofser8 Medlem

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Min erfaring er at business class oftest ligger på 3 til 4 ganger av prisen til economy. Prisene du viser til passer rett inn i dette. Østen er som sagt oftest billigere enn Sør- og Mellom-Amerika men som jeg linket til kan du klare å komme deg til Rio på business class til 16.000 uten å lete alt for mye. Tror ikke du skal forvente å få det noe særlig under 15.000 selv om du leter grundig.

    Qatar sitt 2-for-1 tilbud er jo fantastisk for oss alle. Nå syntes jeg de har litt dårlig connections til Sør-Amerika fra Norge så ville heller satse på å bruke de til å fly andre veien.
     
    Eddie47 and Chrisbgg like this.
  15. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Sant det Edvard. Bra svar..

    Mofser8
    Det skjønner jeg.

    Rundt 15-16 er en fin pris, men 25x2 blir litt i overkant for meg.

    Får bare lete, og håpe det kommer noe bra pristilbud fremover
     
  16. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Siden du ikke er så opptatt av å samle poeng så kan du kanskje vurdere Condor også? De flyr til en rekke destinasjoner med sol & varme og prisene kan være ganske så gode. Jeg har aldri fløyet med de i Business og tilknytning til f.eks. Frankfurt fra Norge kommer selvfølgelig i tillegg til prisene du finner på Condors nettsider.

    https://www.condor.com/eu/fly-enjoy/classes-rates/business-class.jsp
     
    Edvard liker dette
  17. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Fløy med Condor biz fra frankfurt-cancun.

    Var generelt bra, men ser at standarden kan være bedre mange steder. Servicen var fantastisk.

    Skal sjekke ut. Har planer om å spare opp poeng, men per nå er det full betaling som gjelder, og vet ikke om det lønner seg med tanke på neste tur å betale for en dyrere biz med star alliance for å samle poeng til senere? Eller om det holder å spare opp poeng med amex platinum etc? Har du noe formening om hvor mye mer det er verdt å betale per biz billett for å få "riktig" selskap og poeng? Eller tenker jeg feil nå?
     
  18. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Tja, det spørs jo veldig hva du er ute etter. Er du "bare" ute etter poeng eller ønsker du også status, med f.eks. SAS? Viss du ønsker status så må du ha grunnpoeng og de kan du stort sett bare fly deg til, med SAS og Star Alliance. I tillegg kan du spe på med 12 000 grunnpoeng i året om du anskaffer SAS MC Premium.
    Men viss du fortrinnsvis bare ønsker å opptjene poeng for å kunne oppgradere og reise på bonusbilletter senere, så kan du vel like godt satse på opptjening gjennom kredittkort etc og heller handle flybilletter der de er billigst.
     
  19. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for bra svar.

    Ja, flyr lite i jobb, så vet ikke hvor mye status vil gi meg? Er det noe store fordeler du kan påpeke?

    Har bestilt meg Sas AMEX Platinum nå, så regner med å spare opp en del poeng derfra, og få CT i 2018. Flere tips til hvordan man kan samle inn poeng settes stor pris på.
     
  20. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Først, beklager sent svar.

    Jeg reiser selv mest privat og ikke noe særlig i jobbsammenheng lengre. Men jeg fikk tidlig smak på status når jeg for alvor startet å reise i jobbsammenheng på slutten av 90-tallet og man kan si hva man vil, men det er lett å bli avhengig...

    Uansett, etter at vår "venn" Victor Norman fjernet bonusopptjening innenlands i en periode så falt jeg raskt nedover i status - helt til jeg snublet over Bonusfeber/InsideFlyer for noen år siden og feberen ble vekket til live igjen. Etter det har jeg ikke sett meg tilbake og er nå EBG/EBD gjennom oppgraderte jobbreiser, en del privatreiser og en småheftig MR eller to i året. Til min unnskyldning (?) skal det sies at jeg elsker å reise og min erfaring er at stort sett alt blir bedre med status. Ja, det koster å være kar (og opprettholde statusen), men for meg er det verdt hver en krone og jeg er villig til å strekke meg ganske langt for å fly SAS og/eller med Star Alliance for å opprettholde ett minimum av staus (EBG for min del).
    Når det er sagt så er nå EBD målet igjen og med hjelp av PlusGrade oppgraderinger, en velvillig bedre halvdel her hjemme og noen mer eller mindre galne personer med felles interesserer (@Stuttfeiten - I'm pointing at you) så ser det målet ut til å være innenfor rekkevidde, og vel så det, i denne opptjeningsperiode.

    Når det gjelder spesifikk opptjening av poeng så kan jeg kun svare for meg selv, men jeg bruker snart ikke en krone uten å opptjene EB-poeng på det. Kombinasjonen av PayPal (linket til Amex), flere og flere fysiske butikker, restauranter etc. som tar Amex, Trumf & ViaTrumf, det nye SAS MasterCard Premium kortet (med PointEarner kort til madamen) som man kan bruke alle andre steder og som også gir 1000 grunnpoeng i måneden, netthandel osv osv gjør at det fort blir mange poeng i løpet av ett år.

    Problemet mitt? Jo, det er mangel på tid og anledning til å få brukt poengene og CT´ene på en fornuftig måte.
     
    RoadKing, Baldrick, Oslo1989 and 5 others like this.

Del denne siden