Buss for fly

Tråd i 'Bonusfeber Lounge' startet av cidman, 27. mars 2015.

  1. cidman

    cidman Rastløs online globetrotter

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    8
    Lurer på om man kjører gardin på denne ruten.
     
    afirm liker dette
  2. peterfox

    peterfox EBD-QR GOLD- HH Diamond # www.peterfox.no Offisiell Representant

    Innlegg:
    2,000
    Likes mottatt:
    1,990
    Bonuspoeng:
    113
    Helt klart.
    De som sitter bak gardinet har kaffe-maskin og toalett, mens i Plysj klassen er det trillevogn med noge attåt !
     
    cidman liker dette
  3. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,241
    Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    113
    Det går rykter om at det er satt opp busser Tromsø-Oslo ... shitt påmmfritt! Måtte busse Stockholm-Oslo en gang ... ille nok det.
     
  4. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,442
    Likes mottatt:
    2,442
    Bonuspoeng:
    113
    LN-MOW liker dette
  5. KristianSk

    KristianSk Senior Medlem

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    At de gidder... Nå har jeg aldri vært i Tromsø, men kan da ikke være så ille at man vil sitte på buss i 20t for å unslippe? ;)
     
    Are liker dette
  6. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,241
    Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, da hadde jeg satt meg på Jernbanestasjonen og ventet på toget, gitt ...
     
  7. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,196
    Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Dæven døtte... Jeg tror jeg dro fra BOO i tide i ettermiddag :p Mye oppgitthet hos passasjerene, noen som hadde ventet i hele går og i hele dag på å komme seg sørover. SAS burde jo flydd opp en 330 og få med seg rubbel og stubbel.
     
    SASDC8 liker dette
  8. peterfox

    peterfox EBD-QR GOLD- HH Diamond # www.peterfox.no Offisiell Representant

    Innlegg:
    2,000
    Likes mottatt:
    1,990
    Bonuspoeng:
    113
    Lurer på om det dukker opp et tilbud i løpet av kvelden - one way OSL-KKN i SAS Plus til TNOK 6 - løp & kjøp
     
  9. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,310
    Likes mottatt:
    1,053
    Bonuspoeng:
    113
    Syns det er ganske rart at det kun er SAS som ennå har trøbbel etter torsdags snøfall. Jobber de etter for gamle rutiner for ombooking og problemløsning i bolaget, eller er det sånn at konkurenten ikke har like fulle fly? SAS instiller 5 av 6 fly til SVG, mens DY flyr så og si uten problerm sier jo sitt.
     
  10. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,442
    Likes mottatt:
    2,442
    Bonuspoeng:
    113
    he-he, jeg er i alle fall veldig glad i Tromsø og hadde ikke hatt noe imot å bli der noen dager ekstra (i alle fall viss flyselskapet spanderer hotellet). Men, det er vel sikkert en del som MÅ til Oslo og/eller hater Tromsø og da blir det jo verre. Men 20 timer på buss? A. L. D. R. I.
     
    KristianSk and Robert H like this.
  11. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    838
    Bonuspoeng:
    93
    Husker jeg ble busset fra Roma til Oslo under askeproblemet fra vulkanen på Island for noen år siden. Vi var på jobbseminar og noen desperate kolleger fant ut at vi bare måtte komme oss hjem fort som bare rakkern - viktige oppgaver ventet. Etter 40+ timer nærmest i ett-strekk med alterende bussjåfører kom vi hjem, og da startet normal flytrafikk... Men alternativet tatt i betraktning - et par dager ekstra i Roma på forsommeren med god mat og vin - klart det var mye bedre å komme hjem til gråvær og livet som trell o_O
     
    Islending and KristianSk like this.
  12. afirm

    afirm Senior Medlem

    Innlegg:
    513
    Likes mottatt:
    400
    Bonuspoeng:
    63
    Trur nok eg ville kome meg fortast mogleg vekk ifrå Tromsø. Men no er mine erfaringar med Tromsø stort sett beståande i seine helgekveldar med troppen i forsvaret.
    Men 20 timar i buss? Neppe..
     
  13. ruby1968l

    ruby1968l Tomleskolt

    Innlegg:
    1,371
    Likes mottatt:
    1,065
    Bonuspoeng:
    113
    De siste gangene jeg har reist DY nå etter streiken, har det vert lite belegg, men jeg vil jo tro at all pax'en nå i påsken har booket for lenge siden. Så det undrer meg at SAS har så store problemer, videre er det jo dessverre dårlig reklame for dem og den ekstra tilliten de kanskje fikk under DY streiken er nok minkende, dessverre.
     
    SASDC8 liker dette
  14. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,310
    Likes mottatt:
    1,053
    Bonuspoeng:
    113
    Det er det jeg også tenker dessverre. SAS var sykt gode på dette tidligere, men det virker som om de har tapt seg de senere årene.
     
  15. peterfox

    peterfox EBD-QR GOLD- HH Diamond # www.peterfox.no Offisiell Representant

    Innlegg:
    2,000
    Likes mottatt:
    1,990
    Bonuspoeng:
    113
    De har jo outsourcet stort sett alt.
    Det er vel svakheten?
    Tidligere hadde du hele verdikjeden / kostnaden i eget selskap.
    Nå er det inntekt og produksjon - støtte apparat?
    I dag morges 00:30 landet en flight fra Finnmark, Kapteinen måtte følge UM til ankomst innenriks. Ingen fra Medema dukket opp.
     
  16. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,310
    Likes mottatt:
    1,053
    Bonuspoeng:
    113
    Var den tanken jeg og satt med... Det er fryktelig synd, men sannsynligvis nødvendig rent økonomisk sett.
     
  17. Are

    Are EBD InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,656
    Likes mottatt:
    2,864
    Bonuspoeng:
    113
    Da hadde du nok blitt værende der oppe..
    Toget går ikke nord for Bodø ;)
     
  18. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,196
    Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Det tror jeg faktisk MOWern veit og det var nok et lite spark i retning en udugelig kommunikasjonsmedarbeider som ba tromsøværingene om å ta toget sørover under en viss streik for litt siden.

    Nå gikk du forresten i en annen felle. Det går tog til Narvik også, dog via Sverige. Men det er vel for det meste godstransport?
     
    Islending and Brunello like this.
  19. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    398
    Likes mottatt:
    625
    Bonuspoeng:
    93
    Du må ikke minne SAS på slike muligheter. Det kan fort bli "Container for fly" på strekningen.
     
  20. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Nå har jeg vært oppi dette med samboer og selvreise + hengt med crew, så jeg føler for å fremme en del tanker.

    1) SAS har en mer ineffektiv utnyttelse av crew enn Norwegian (og Ryanair, og Easyjet og disse LCC). Det vil si at crewene har mer "pauser" i sine rostere, men dermed går raskere ut på arbeidstid og / eller sitter stuck i en eller annen merkelig by langs kysten av norge uten å kunne fly oppsatt program siden flyet de skulle fly ikke kommer seg inn siden rullebanen ble stengt.
    2) SAS har flere hotellovernattinger enn Norwegian, med flere morgenavganger fra norges små avhull og inn til Oslo. Når disse ikke får noe fly å fly før arbeidstiden nærmer seg slutt. Da blir det bare baluba i gangen.

    For å summere opp 1&2 til noe kort og konsist: crewplanningen til SAS er annerledes enn Norwegians. Dermed har det største problemet til SAS vært å fått crew nok til alle avgangene. Flyene har oppført seg bra i denne omgang.

    3) Det har vært smekkfulle fly. Når man kansellerer og mangler crew er det vanskelig å sette opp ekstraavganger. Min samboer gjorde alt han kunne for å få leid inn fly i går, det resulterte i at Icelandair kjørte en slinge for SAS og dermed frigjorde crew til å fly nord-norge rutene. Nord-Norge har vært fokusområde, og prioritet. Det var ellers ingen fly å få tak i i går, på kort varsel.
    4) Bussene som er satt opp ble satt opp Bodø-Oslo og Tromsø-Oslo. Folk gråt og var lei seg og ville hjem, det høres absurd ut men når det ikke er noen andre valg.... Så ble det slik. Disse bussene hørte til nord-norske bussoperatører, og når de returnerte var det derfor fritt fram for de som ville "andre vegen" ASAP og var berørt av streiken å få sitte på disse.
    5) Ekstra-avganger blir satt opp så fort man får frigjort crew, og ble gjort i går bl.a fra Tromsø, og i dag.

    For å summere opp 3&4&5: man har gjort hva man fra operasjons-siden.

    6) SGH er underbemannet. Det er mangel på ansatte siden bakkemannskap (i all generality, ikke bare for SGH) har dårlig lønn og lange arbeidsdager. Det er kjempedårlig gjort for passasjerer, men særlig nå før påske så har ekstra-poolen med ansatte allerede lagt ned veto mot arbeid fordi de skal reise bort, så det er ikke mye å hente. Personlig synes jeg det er en del dårlige strå i SGH her og der, som burde lukes ut, men samtidig finnes det noen ekte helter som gjør alt de kan for å gi SAS' reisende en bra tur. Vi får lage en kloningsmaskin og kopiere disse :)

    7) Personlig synes jeg man kunne gjort mye for å effektivisere ombooking hos SAS at the moment. Det er for tungvindt, og man holdes tilbake av dårlige IT-løsninger. Dette er noe som MÅ tas tak i av de som sitter inne på et kontor og aldri er ute på "the battle field", men som virker å være verna med dører av variant cockpitdør (kan ikke slås inn...).

    For å summere opp 6&7: man halter når det gjelder effektivisering av bakkemannskap, og mangler en del bemanning.
     
    Dash, TOS_EBG, Edvard and 1 other person like this.

Del denne siden