Cebu Pacific, Philippines AirAsia eller Philippine Airlines?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Alfred, 05. nov 2019.

1. Alfred

Alfred Fly er fantastisk

Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Hva ville dere flydd med innlands i Filippinene og har du testet noen av disse?

2. HaraldTOS

HaraldTOS Medlem

Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    18
    Har kun testet Philippine Airlines, i økonomi. Begynner å bli noen år siden riktignok.

Helt okei tur. Ikke noe merkverdig negativt/positivt sett mot europeiske flyselskap.

Alfred liker dette
  3. einarlol

einarlol EBD

Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg vil tro at alle disse er veldig like hverandre innenlands i Filippinene.

AirAsia er ett budget flyseslskap, veldig likt Norwegian. Philippine Airlines er ett litt mer standard flyselskap. Jeg har aldri prøvd Cebu, men vil tro de er forholdsvis lik med Philippine Airlines.

Uansett så er det jo forholdsvis korte turer man flyr innenlands i Filippinene så det har ikke så mye å si -- jeg velger heller de tidspunktene som passer best, samt ser litt på pris.

Alle Filippinske flyselskap er notoriske til å være forsinket, tror aldri jeg har vært on-time for en innenlandsflight (spesielt ikke fra NAIA).

Alfred liker dette
  4. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,430
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har flydd med Cebu Pacific og er du over 180 som meg så er det rekstivt trangt. Har booket med Philippines Airlines nå i januar.
    Ville valgt det selskapet som har flest avganger til den plassen du skal til i tilfelle delays / kanselleringer.

Alfred and flying_all like this.
  5. Shanker

Shanker Medlem

Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    33
    Fløy med AirAsia fra Manila til Palawan i fjor. Helt ålreit for en kort tur. Kan nok sammenliknes med Norwegian. Terminalen vi fløy fra på NAIA var derimot ikke noe å hoppe i taket for.

Alfred liker dette
  6. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Philippine Airlines er vel den eneste av disse med A330-300 på feks MNL-CEB. En liten forskjell bare

Alfred liker dette
  7. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Nå har vel Philippine Airlines eit Plus lignende product med ekstra legroom som dei selger.
    https://www.seatguru.com/airlines/Philippine_Airlines/Philippine_Airlines_Airbus_A321.php

http://www.passengerselfservice.com/2019/03/philippine-airlines-introduces-premium-economy-class/

Kost vist 2000 pesos å oppgradere på flyplassen.
    https://www.philippineairlines.com/...YouFly/AtTheAirport/premiumeconomy-UpgradeFee
    2000 Filipinske pissetaser blir vel 364 NOK med dagen kurs.

Plus dei har auksjon på oppgradering inkludert biz, vist det er biz på ruta du skal fly..
    https://www.philippineairlines.com/en/ph/Home/myPALupgrade

Last edited: 05. nov 2019
    Alfred liker dette
  8. Rohass

Rohass Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Har endel erfaring med disse, de funker helt fint speselt for enkeltlegs & med tanke på prisene.
    Air Asia har alltid fungert perfekt for meg.
    Det beste tipset jeg kan gi for Cebu Pacific er å alltid beregne veeeldig god tid for connection flights da forsinkelser er rimelig hverdags for dem.

Alfred liker dette
  9. shadow

shadow Medlem

Likes mottatt:
    256
    Bonuspoeng:
    53
    Har flydd mye med alle tre, og er stort sett godt fornøyd med alle. Pleier som regel velge det som har billigst totalpris og mest praktiske tidspunkter.

Som nevnt er Air Asia og Cebu Pacific lavkostselskaper på linje med Norwegian og du må derfor regne med å betale ekstra for setevalg, bagasje og lignende. Du møter nok også litt mindre service og velvilje til å rette opp dersom noe går galt. Det lønner seg å forhåndsbestille bagasje og lignende dette da det er langt billigere enn å kjøpe det ved check in. Kan også være greit å være litt obs om du bestiller på nettsidene deres da de automatisk legger på reiseforsikring som de fleste av oss ikke trenger.

Vil du fly business eller premium er det vel kun Philippine Airlines som har dette, men personlig ser jeg ikke helt behovet på kortere flygninger. Det hender likevel at Philippine Airlines kommer bedre ut på pris om du har med mye bagasje siden de har endel kilo inkludert i biletten avhengig av klasse.

Et problem jeg har hatt flere ganger med Cebu Pacific er at de relativt ofte endrer rutetidene etter bestilling så flighten plutselig går opptil flere timer tidligere eller senere enn det som ble booket. Omtrent samtlige ganger dette har skjedd har det fremdeles vært mulig å bestille det opprinnelige tidspunktet på nettsidene deres. Mistenker derfor dette er fordi de kansellerer avganger med lite belegg og flytter passasjerer til avgangen før/etter. Har selv slitt med å få refundert kjøpet i disse tilfellene da det drar ut i uker og måneder med flere purringer og har først fått refundert etter å ha åpnet dispute med PayPal.

einarlol, Alfred and Sonictravel like this.
  10. matsjonas

matsjonas Medlem

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    18
    Har erfaring med alle selskapene. Velger Philippine Airlines anyday, da de som oftest er i rute. Koster litt ekstra, men du kan hamstre litt miles. De statusmatcher om du har gold/plat i annet selskap, så får du tilgang til lounge osv, selv om du flyr monkey.

Cebu Pacific er dog morsomt, de har alltid litt show/konkurranser ombord.

AirAsia har ikke noe særpreg fra Filippinene, samme som i andre land.

Du må regne med forsinkelser, uansett selskap.

Alfred liker dette
  11. Smurfboy

Smurfboy Medlem

Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Kun tatt Cebu Pacific. Aldri frøset så mye på et fly noen gang, måtte ta på genser og jakke da A/C var på fullt hele reisen. Kan også relatere til det noen skriver tidligere at de endrer avreise tidspunkt plutselig. I mitt tilfelle på returen så vi fikk alt for mange timer på en sliten flyplass. Er du lang er det og rimelig dårlig benplasss

Alfred liker dette
  12. melind

melind Medlem

Likes mottatt:
    215
    Bonuspoeng:
    43
    Har flydd med alle, og har bare positive erfaringer.

Favoritt selskapet er Cebu Pacific sikkert fordi de var eneste selskap som fløy til Camiguin tidligere.

Pass på uansett selskap og betale ekstra for setevalg enten nødutgang eller 1 seterad for alle de selskapene har liten benplass

Alfred liker dette
  13. Alfred

Alfred Fly er fantastisk

Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Oi het var det utrulig mye bra respons! Tusen takk alle sammen. Dere er herlige! Ble litt klokere også. For et flott forum :)

Del denne siden