Champagne Ticket v2: Rekker jeg DP-ekspressen?

Tråd i 'Reisebrev' startet av Upsaker, 15. nov 2019.

  1. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,210
    Likes mottatt:
    22,272
    Bonuspoeng:
    183
    God tur!
     
    Upsaker liker dette
  2. tfo

    tfo Aktivt Medlem

    Innlegg:
    322
    Likes mottatt:
    1,211
    Bonuspoeng:
    93
    God tur!
     
    Upsaker liker dette
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    OSL-LHR

    Etter en langtekkelig innsjekking og en rask tur hos DNB ble det en rask tur i loungen. I trappa møtte jeg en bekjent som skulle på samme fly, men SAS-Turi mente det enda var 35 minutter til avgang så jeg burde rekke et rundstykke. Utenfor gullslusa fant jeg et par som lurte på om man skulle gå sammen eller hver for seg når man hadde gjest, så jeg gjestet like gjerne inn den statusløse for et karmapoeng. Vinn-vinn.

    Tiden flyr når man smører rundstykker, så ett var alt jeg rakk før tuslet mot passkontrollen. Der var det heldigvis køløst og da jeg passerte hørte jeg priority boarding-meldingen. Bingo!

    FCF926E9-7A01-40DA-A49E-716266B31B01.jpeg

    Ved gaten stod det 5-6 stykker før meg, så tydelig at almuen ventet til det var sin tur. Vet ikke om det var flaks eller godt oppdratt forsamling, men uansett en veldig hyggelig start på dagen.

    50E2D1EE-DAE5-4B9D-A6A8-72AE90EBB52D.jpeg

    Som noen kanskje har skjønt klarte ikke Tallinn å sette meg i Plus til tross for ledige seter på sas.no, men nødutgang kunne de by på. 11F var setet og i likhet med Europas beste businessklasser var midtsetet blokkert (eller tomt). Basert på samtalene i flyet skulle 90% på tennisturnering, mens undertegnede hadde andre ting å gjøre. Kapteinen droppet de-ice, så den største begivenheten på veien til London var at jeg måtte dra kortet for en flaske Ringi.

    Det. Var. Vondt.

    50DB3C14-0C91-4B12-A17A-010F1A53F1B8.jpeg
    Ready for takeoff

    540AAA7F-E30B-4405-98F1-CD6EC1B2898F.jpeg
    Soloppgang over OSL

    51AE12AD-49C5-4285-AAE1-51FA23EDD8A9.jpeg
    Månelyst over Nordsjøen

    23A6C905-F841-4DBE-953F-7B2C63C6E7D5.jpeg

    Selv om vi landet 09:13 lokaltid hadde jeg tatt på solbrillene, glemt alt som het økonomi og tatt på solbrillene i håp om å leve det glade rockestjernelivet jeg leser så mangt om. Det kunne jeg se langt etter, for her var det ingen personlig entertainer, buggy eller navnelapp. Sistnevnte fikk vi faktisk da @pef og jeg var på vei til Australia i økonomi for et lite kvarter siden. Men det var en helt annen grunn.

    A6658BAA-183D-49BA-8B7F-75FAFAA11AE6.jpeg

    Til tross for forstyrrende pyjamas fulgte jeg skiltene så godt jeg kunne og fant noe som lignet på den VIP-behandlingen jeg ventet.

    76A95E84-233A-4A9D-B55C-DD728588E73B.jpeg

    Det viste seg selvfølgelig at det var lengre kø i Gold Tracken enn hos folk flest, men veldig overkommelig begge steder. Hvis vi sier 20 stykker totalt så tar jeg i.

    7AE72201-04B6-4101-A225-5C338674B30E.jpeg

    Da jeg passerte sikkerhetskontrollen så det ut som at 11 av 10 hadde fått ekstra sjekk på bagasjen sin, så i passkontrollen var det klar bane.

    CE43E23C-32B3-448F-895D-D9899811F6C0.jpeg

    Til tross for at komikeren i meg prøvde å være nasjonalløs fikk jeg kun en artig kommentar av kontrolløren med ønske om en god reise videre.
     
    flying_all, Kalsnes, SAJblue and 43 others like this.
  4. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor melder man ser på? :)
     
    RoadKing liker dette
  5. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Dette var en god start:) god karma får en aldri nok av. Her krysses fingrene i håp om at resterende tur går på skinner. Rockestjerne liv, huff for en drøm(ikke bare for deg), men du er ung og kjekk! Det er forsatt muligheter, Just Do It, du har min stemme på Idol:p
     
    Upsaker liker dette
  6. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Vibeke hjelper deg med gullkort også tenker jeg... :)
     
    Upsaker liker dette
  7. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Visa on arrival er null problem. Det tar lenger tid i passkontrollen, en å få visum. Står også at en måtte ha med passbilder, men det var bare tull :)
     
    Upsaker and Xflipper like this.
  8. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,310
    Likes mottatt:
    35,211
    Bonuspoeng:
    293
    Ikkje verst å få ein humoristisk kommentar frå ein grensekontrollør, då :) God tur vidare! Og som vanleg er forteljarstilen strøken :)
     
    Upsaker liker dette
  9. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Det er eit hardt liv.

    Sikkert å ha med seg nokre U. S Grant i lomma, han kødder du ikkje med!
     
    Upsaker liker dette
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    De tar noen dollars ekstra for å "kopiere" bildet i passet om du ikke har med deg passbilde.
     
  11. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, de gjorde ikke det.
    Jeg hadde passbildet, men det ville de ikke ha, og det ble ikke en eneste dollar ekstra :)
     
    Upsaker liker dette
  12. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo en positiv utvikling :)
     
    Upsaker and EgilSk like this.
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Muligens innomellom, men en veldig enkel avbestilling på fredag ble blankt avvist av en "Marie". Er det en devaluering av gull jeg er vitne til? :eek:
    Takk og helt korrekt. Her var det bare å gå rett frem, putte $30 på bordet og få visum i passet. Bilde var ikke påkrevd og det elektroniske visumet dukket selvfølgelig opp på epost et par timer senere. Noen krøllete mennesker som trenger et billig visum?
     
    EgilSk and Eddie47 like this.
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Så, hvor var jeg. Passkontrollen var gjennomført og etappe to var i gang.

    9FDF0594-1512-411B-A50B-23C7B9112EE6.jpeg

    Da jeg kom opp rulletrappa kjente jeg meg igjen og orienterte meg uten å sjekke hvor flighten gikk fra stødig mot T2B. Som jeg lærte på forumet denne uka er det bare Singapore Airlines som har beholdt F-loungen sin. Kanskje ikke så rart ettersom de har hele 4 flighter med førsteklasse i løpet av dagen. De to første har avreise kl 09 og 11, mens de siste har xx og xx. Når SQ 317 har reist er det ganske (helt) rolig.

    6AE688A4-1292-4CBA-9120-B422A04399A2.jpeg

    Singapore Airlines sin lounge er godt merket i hele terminal 2 og godt kjent for endel av leserne, men på den vanlige MRen til London får man ikke tilgang til F-loungen. I resepsjonen er det to veier. Begge veier fører til rom, men bare en til Champagne og det er døren til venstre for resepsjonen.

    B662F82E-BDC5-4B28-925C-A0DAED906ACD.jpeg

    Bak dør nummer 2 finner vi, i motsetning til business-loungen, ála carte dining, ekte champagne og mer personlig service.

    CFB76617-71CA-4794-9090-DADB1461199F.jpeg
    Det var Laurent-Perrier La Cuvée som forsørget oss i dag.

    732886D0-E42C-4CBD-A9B8-418DF4CCB47B.jpeg

    Loungen er ikke veldig stor, men når SQ317 har reist er det god plass til oss på DP-ekspressen til Bangkok. Da finalcall var meldt telte jeg totalt 5 i loungen, 3 fra InsideFlyer.

    FCD7C3B5-17AF-4C96-946A-73481604D971.jpeg
    Matavdelingen inneholder i 11-tiden en enkel frokostbuffet i tillegg til á la carte.

    5D5EDFF9-BD0A-44CC-9AC5-65544DBDAFFD.jpeg

    Jeg spiste en curry, den var absolutt godkjent og hadde en fin størrelse med tanke på hva jeg skulle gjennom utover dagen.

    3911A9C9-4C62-4F33-ADE6-146B240E163E.jpeg

    Da curryen var fortært gikk jeg i Singapore Sling-fella og plutselig var det boarding. I bakgrunnen ser vi den evige byggeplass.

    E1E9A046-F80D-4205-8C77-21C95EE341C0.jpeg
    Skulle man ønske å trekke seg litt tilbake finnes det en tv-stue i nærheten.

    997717D7-493F-40AA-A24A-F9D721B9645E.jpeg

    Avtalen med loungevertene gjorde at vi fikk beskjed om boarding til tross for at resepsjonistene opplyste om at det ikke ble varslet. Fasiten er at det varsles, i det vide og brede, for SQ-flighter men ingenting for andre flyselskap. Vi tre som satt igjen fikk beskjed i god tid og gikk til gaten hvor boarding var godt i gang.

    3AE11CD2-BEDB-4E3F-9919-C1D52E32B676.jpeg

    Her var køen for priority kort og til tross for en ganske skeptisk vakt fikk til og med jeg slippe inn til selve billettkontrollen. Om det var krøllene eller boardingkortet med tre flighter som gjorde det ekstra vanskelig får være opp til noen andre å bedømme. Deretter var det ombord på en egen bro for first og business. Og uten å vite hvor mange som sitter bak gardina var det i hvert fall ikke folksomt.
     
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    LHR-BKK

    APC_6399-hdr.jpg

    På broa ble jeg tatt godt i mot med beskjed om å gå den eneste riktige veien, til venstre. Med 3A i en treraders kabin er det ikke rom for mye nøling, så jeg satt meg ned ved første og beste sete.

    APC_6454-hdr.jpg

    Thai Airways’ A380 har, i likhet med gode (gamle) Asiana F, tre rader á fire seter med en 1-2-1-konfigurasjon. Jeg vil si at hardproduktet ikke er helt ulikt, bortsett fra større skjerm og høyere dører hos Asiana. Fred være med dem.

    APC_6446-hdr.jpg

    Den varme velkomsten fortsatte raskt med spørsmål om champagne fra opptil flere kabinansatte. Allerede på bakken åpner Thai Dom Perignon 2009, en champagne det snart er slutt på både hos Thai og ellers i verden. Min kabinsjef begrunnet det med at Dom Perignon (LMVH) ikke klarte å levere nok. Det er naturlig nok plausibelt ettersom at 2009-årgangen er utsolgt og det som stort sett selges er 2008. På en annen side sier ryktene at det ikke går spesielt bra hos Thai om dagen og det definitivt er kostnadsbesparende å bytte ut Dom Perignon med Piper Heidsieck. I min egen munn er det også en god champagne, men den er ikke sammenlignbar med Dom Perignon.

    Mens dere leser dette passer jeg i hvert fall på å tømme mest mulig av den gamle champagnen som ikke er til salgs lengre, som noen mener er bedre. Heinemann har den fortsatt til 1299 kr.

    APC_6422.jpg
    Kø for å ta av på London Heathrow

    IMG_1732.jpg

    Etter kaviaren fikk jeg tre kanapeer, blant annet lakserull og hummer.

    Videre velger du mellom thai- og internasjonal meny, og jeg vil tro du blir mett av begge. Både forrett og dessert er likt for alle. Forretten skulle egentlig være pulled chicken med coleslaw, men ble svinenakke med et salatblad og tomat. Servert kaldt.

    IMG_1770.jpg

    Det var for mye fett og træler i mine skiver til at det var noe for meg, så jeg smakte og kom meg videre.

    IMG_1786.jpg

    Jeg gikk for thai-menyen hvor hovedretten var biff i grønn curry. Curryen smaker veldig bra, men biffen er for tørr og trælete. I følge @snus-mumriken var den “internasjonale” biffen med soppaus god.

    IMG_1791.jpg

    Til dessert var det Thai Sweets, Exotic Chocolate Tart, Caramelized White Chocolate Tart og Vanilla Ice Cream. Her var det den karamelliserte, hvite sjokoladen som utmerket seg for min del, ellers en kjedelig dessert. Verdt å merke at Thai heller ikke har noen dessertvin i sortimentet.

    APC_6483.jpg

    APC_6481.jpg

    Så vidt jeg vet er det et stort toalett foran til venstre, og et mindre bak til høyre. Det frontale er så stort at det nesten har sin egen lounge. Savner pissoaret til Lufthansa, men de var dessverre opptatt i dag. Lufthansa altså.

    APC_6486-hdr.jpg

    Mens jeg tok en tur på toalettet for å pudre nesen ba jeg om å få redd opp sengen, så lente jeg meg tilbake og så Rocketman med et par glass rødvin og før jeg ante det var det plutselig frokost. Skal rapportere tilbake om hvordan sengen er på vei hjem. Forhåpentligvis.

    APC_6681.jpg
    Plutselig var sola på vei opp igjen.

    APC_6615lex.jpg

    Det startet pent med litt frukt, en juice, smoothie og champagne. Alt dette er godkjent.

    APC_6638.jpg

    Til hovedfrokost eggerøre, bacon, pølser, bønner osv. Hadde forsåvidt gode smaker, men eggerøren var bokstavelig talt en røre. Alt for lite tekstur.

    APC_6708.jpg
    Touchdown Bangkok.

    APC_6727.jpg

    Jeg hadde i utgangspunktet 2,5 time før flighten videre til Kuala Lumpur, men vi landet nesten tre kvarter senere enn planlagt. Ved flydøra ble jeg møtt med en navneplakat og noen meter senere kunne jeg endelig sette meg ned på golfbilen som tok meg til loungen.

    APC_6734.jpg

    I loungen hadde de vært proaktive og booket massasje for meg, så vi krysset terminalen og forsvant inn på spa istedet.

    APC_6736.jpg

    På grunn av den forsinkede landingen rakk jeg bare fot-, skulder- og hodebunnsmassasje, men du verden så deilig. Dette kan jeg absolutt bli vandt til og gleder meg allerede til hjemreisen for det forhåpentligvis venter en time med full kroppsmassasje.

    Så da er jo egentlig det store spørsmålet besvart: ja, denne gang rakk jeg DP-ekspressen ;)
     
    Last edited: 21. nov 2019
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Super rapportering, men du... lukta føttene dine så ille at hun måtte ha munnbind? :confused:
     
    holmen, furlong, Earl and 4 others like this.
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, de var fulle av F-smuss :eek:
     
    holmen, furlong, Earl and 2 others like this.
  18. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,985
    Likes mottatt:
    10,867
    Bonuspoeng:
    183
    Det var altså ingen problemer å komme inn i F-loungen selv om du fløy C videre? De sier jo offisielt at det ikke skal gå, men ser jo at mange får det til.

    Vi skal riktignok fly innenriks videre, men skal nok få kranglet meg inn, jeg også :)
     
  19. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, eller til resepsjonen hvor de fulgte meg over til Royal Orchid Spa.
     
  20. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,200
    Bonuspoeng:
    113
    Bra å se at det er noen som lever det gode liv.God tur!
     

Del denne siden