CT og EB tur til Cuba og Aruba

Tråd i 'Bonushjelp' startet av odasofiee, 09. aug 2019.

  1. odasofiee

    odasofiee Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Vi ønsker å legge bryllupsreisen til Aruba og Cuba i juni 2020 (helst med avreise i uke 24). Har både CT og nok EB-poeng til å ta reisen på F eller C, så det er selvfølgelig å foretrekke. Hva er beste måten å få til dette på? Fly fra Oslo til Cuba ned og fra Aruba til Oslo tilbake igjen? Regner med at man på en sånn reise med CT og EB må betale flyturen mellom Cuba og Aruba selv?
    Er det noen som klarer å se om det finnes en slik reise tilgjengelig på denne tiden? Vi vil gjerne være borte i to-ukers tid +/- og det er ikke så viktig om det blir Cuba eller Aruba først. Tar gjerne noen dager mer på Aruba enn på Cuba.
     
    Last edited: 12. aug 2019
  2. Oggiwara1

    Oggiwara1 Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg er ny her og lurer på hva CT betyr i denne sammenhengen?
     
  3. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    drsyk and Oggiwara1 like this.
  4. odasofiee

    odasofiee Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Companion ticket. Et kjapt søk på google eller i forumet her vil gi deg mer svar på hva det er:)
     
  5. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Har booket CT til Cuba så jeg kan gi deg noen input på mulighetene til eller fra Cuba. Det første hjelpemiddelet (om du ikke kjenner det) er https://www.flightconnections.com/ Hvis du f.eks. legger inn Havana som destinasjon og velger Star som allianse, så ser du alle ruter til/fra HAV. Klikker du på en får du opp hvem som flyr osv.

    Min reise er pt. OSL-SK-CPH-AC-YYZ-AC-HAV-AC-BOG-MUC-OSL i biz, men jakter på å få utreise OSL-FRA-LH-BOG-AV-HAV i biz, for å være posisjonert for F mellom FRA-BOG, men LH Har ikke lagt ut noen bill i C enda. Ser ut til at de gjør først 3-4 mnd før (F først 14 dg før).

    Det er mange ruter med AV via BOG, de flyr til flere steder i Europa. Når det er kun biz som gjelder så er det også mulig å reise til/fra PTY med LH, med Copa videre via BOG til HAV.

    Det finner ruter med UA via USA. Å reise til Cuba via USA krever visst grunn i USA, dvs. at man skal på kulturelt besøk e.l. og noen mener det kun er en formalitet. Verdt å google om du vil utforske reise via USA.

    I tillegg flyr Turkish til Havana, lengre reise, men bra selskap/biz og ny dreamliner.

    Aruba har jeg ikke sett på, men du må nok bruke litt tid og lete med rette verktøy (se mitt svar til en annen her: https://insideflyer.no/forums/threads/bonushjelp.28/page-104#post-304375)

    Gleder meg til Cuba. Lykke til.
     
    SNG, ChrisTW, drsyk and 1 other person like this.
  6. odasofiee

    odasofiee Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen takk for veldig bra svar, Storbaba!
    Håper du får en super tur til Cuba:)
     
    Storbaba liker dette
  7. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Cuba er en spesiell opplevelse, så jeg håper dere har planer om å se noe mer enn Varadero (da kan man like gjerne reise til en hvilken som helst resort i verden).
    Sørg for å få lagt inn noen dager i Havanna og reis gjerne litt rundt på landsbygda. Taxi koster ikke all verden så det er greit å komme seg rundt.
     
    Trykkern, Sjefen1234 and odasofiee like this.
  8. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Det tror jeg deg på. Ja, jeg og madammen skal bruke tid i Havanna og vil ha opplevelser, men skal også få med oss noen late dager med sol og bad, men det er sekundært. Har du noen gode tips i tillegg så er vi mottagelige ;)
     
  9. LL_Air

    LL_Air Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    18
    Karibien er fint. Vi har fått til en tur til Montego Bay, Jamaica (MBJ) i desember. Arbeider fortsatt med å optimalisere ruten og få C (I) på hele turen. Det viser seg dessverre at det er litt vanskelig å få til t/r fra karibien til neste større hub da det er lite bonusbilletter ledig for EB med United. Jeg ville nok forsøkt å finne en rute som er ønskelig for deretter å se hva mulighetene er til og fra destinasjonen.

    Du må nok ha separat billett mellom Cuba og Aruba siden dere ønsker mer en 24 t layover.

    Foreløpig er det kun ledig i X (økonomi) fra Aruba og det er så tidlig som midten av juni. Må følge med og se på segment for segment på SAS sin Staralliance side. Alternativet er jo Expertflyer.

    Vi har foreløpig rute

    SK SVG-OSL-LHR i Plus
    AC LHR-YYZ-MBJ i Business (I)

    CM MBJ-PTY i Business (I)
    LH PTY-FRA-OSL-SVG i Økonomi (X)

    Satser på å endre CM til UA gjennom EWR eller ORD for å lettere finne business til Europa derfra. Kan være lurt å finne datoer og gjerne starte med X for å endre etter hvert som det dukker opp billetter.

    Lykke til med letingen. Er jo spennende det også :)
     
    odasofiee liker dette
  10. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Du er jo godt posisjonert for C med LH for PTY-FRA. Ut fra det jeg ser så virker det som om det gjøres tidligst (?) 4 mnd før, ofte kortere. Så det nærmer seg.
     
    LL_Air liker dette
  11. zeala

    zeala zee

    Innlegg:
    155
    Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Du kan fly til cancun i mexico, og kjøpe billig billett derfra og over - kjempekort flytur.
    Jeg var i Cuba i en mnd og backpacka i 2006. Er mye fint å se, men les deg opp på alt de IKKE selger der. Vi ble ganske matlei etter en uke i Cuba. Og det finnes ikke skikkelige matbutikker der.
    Kanskje en stopover i Cancun/Yucatan på vei hjem kan være noe. Dere kommer iallefall til å ønske å spise god mat etter å ha vært i Cuba, uansett lengde :]
     
    morradi, odasofiee and Trykkern like this.
  12. Michel

    Michel Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Det beste tidspunktet å reise til Cuba er april måned i forhold til klimaet. Hilsen en som har vært der 57 ganger.
     
    Kalsnes, Storbaba and Travellingalf like this.
  13. Michel

    Michel Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    I dag er det helt annerledes enn i 2006. Svært godt utvalg i pub/bar og forskjellige typer restauranter med forskjellige temaer.
     
    Travellingalf and odasofiee like this.
  14. Michel

    Michel Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    For å gi alle flere muligheter å reise til CUBA. Den desidert beste måneden å reise er april. Men det er andre måneder som også er bra. Det er mars, mai, juni, november og desember. I mars kan man oppleve kuldefront som varer i 2 til 3 dager. Juli er også aktuell, men det er høysesong og mye turister i Cuba.
     
  15. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Er du kanskje litt vel entusiastisk i din beskrivelse? Dette var langt fra vår erfaring da vi var der for tre år siden. Vi var ikke i Varadero eller tilsvarende steder, men reiste rundt i Havana og andre byer.

    Beskrivelsen til @zeala samsvarer i så måte langt mer med vår opplevelse.
     
    Arvid1410 liker dette
  16. livinspeed

    livinspeed Aktivt Medlem

    Innlegg:
    359
    Likes mottatt:
    770
    Bonuspoeng:
    93
    Tiltredes. Ble fryktelig matlei selv, spiste ikke kotelett på mange måneder etter jeg kom hjem :) Skal du leie bil er det også lurt å være en kløpper på kart. GPS er selvsagt ikke lov å medbringe, og den blekka du får utlevert når du først får tak i en bil er ikke helt prima. Skilt er absolutt mangelvare der (tror jeg så 3 langs motorveien mellom Havanna og Cienfuegos); og plutselig ender man opp på feil side av motorveien, som igjen plutselig kan ta en bråsving og bli en smal grusvei midt i en landsby uten noen form for informasjonsskilt over hvor du er på vei eller lokalisert. Men Cubanerne er superhyggelige, så stopper du på et gatehjørne og sier navnet på byen du skal til, så peker de deg videre i riktig retning uavhengig av spansk kunnskapsnivå. Fyll også drivstoff når du kommer over en bensinsasjon, de er det ikke så mange av, men er gjerne markert på kartene du får utlevert fra utleiebyrået. PS: Er du der i juli, så liker de å tørke maisen/kornet sin på asfalten. Ikke kjør på maisen/kornet, da blir de grinete, velg heller motgående kjørefelt.

    Nå ble det fryktelig mye om kjøring her, men send gjerne en PM om det er noe du lurer på.
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden