CT Trondheim - Tokyo på first i oktober?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Elmo, 02. april 2016.

  1. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Hei!
    Her kommer mitt første innlegg her på forumet, tilgi mitt litt naive utgangspunkt da jeg aldri har booket en bonusreise før i mitt liv...

    Jeg har latt meg inspirere av diverse guruer på dette forumet og startet for to år siden et lite poengspareprosjekt med mål om å få til en drømmereise fra Trondheim til Tokyo for meg og kona. Nå har jeg kommet opp i 200 000 eurobonuspoeng og fått meg en Companion Ticket for SAS amex platinumbruken, og tenkte å begynne å sy sammen turen.
    Vi har en uke i oktober som er optimal å reise i (24.-30.oktober), og håpet er altså å komme oss dit på first class.

    Har forsøkt å se etter turer gjennom united sin bookingtjeneste, og ser at det ligger noen alternativer med "business saver" seter der med feks turkish og thai, men er ikke sikker på hvilken rute en bør sy sammen for å ha størst mulig sjanse for å kunne få til til drømmeturen med first.
    Er det noen som kunne hjulpet meg med noen ruteforslag eller tips så vil jeg for alltid være takknemlig!
     
  2. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Hei og velkommen på InsideFlyer, og takk for at du har bestemt deg for å bidra på forumet!

    Som du sikkert vet verdsetter mange av oss Lufthansa First veldig høyt. Minuset er at man kun kan bestille bonusbilletter med Lufthansa First tidligst 14-15 dager før avgang. Det gjør det jo litt vanskeligere. Alternativet er å bestille reisen i business class, og så oppgradere til First OM det blir ledig. For det er selvsagt ikke sikkert. Men Tokyo har hatt litt ledige seter. Søk 14 dager frem i tid og se hvor ofte de legger ut seter så får du en indikasjon.

    ANA er også et alternativ til Tokyo. Men de har blitt mindre og mindre tilgjengelighet med dem i First Class. Og for å være helt ærlig er det heller ikke noe å trakte etter. De hadde god tilgjengelighet fra Paris en stund, men så byttet de flytype til Dreamliner og kuttet First Classen og dermed var den et avsluttet kapittel.

    Dermed står du igjen med to alternativer.

    Asiana via Seoul. De har kun en destinasjon i Europa med First Class, og det er Frankfurt som traffikeres med selskapets 2 747-400 combi. Det er dog gammel First Class, men personlig synes jeg den er helt grei (tv-skjermen er nærmest ubrukelig, men service og mat/drikke er upåklagelig) Setet blir også en god seng så ingen problemer der heller.

    Ditt andre alternativ er med Thai via BKK. Der er det ofte ledige seter, og utgangspunktene fra Europa er mye større. London, Frankfurt, München, Düsseldorf, Milano, Roma, Zürich som jo er mange ganger bedre enn andre. Og for alle andre enn Lufthansa, legges jo billettene ut laaaaang tid i forveien, så det er mulig å finne alternativer.

    Husk også at det er mulig å endre en EuroBonus billett for bare 150 kroner inntil dagen før avreise (minst 24 timer) hvis du finner bedre alternativer.

    God fornøyelse og håper du finner en fin routing!
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Flys ikke A380 her?
     
  4. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, ikke frem til nå iallefall. Har heller ikke hørt om noen planer for det.
    Sjekket flightradar nå og dagens avgang er med 747-400 combi.
    Så svaret er nok nei.
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ok. Da må jeg ha blingset..
     
  6. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Trodde Asiana brukte en 777-versjon med First fra London? A380 flyr kun på Bangkok, Hong Kong, LA og NYC nå.

    En annen ting; Dersom man sikrer seg en tur/retur i C, men kun får oppgradert til F på én av veiene, prises da hele billetten som F?
     
  7. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Ja
     
    GinTonic liker dette
  8. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Hei og takk for gode tips å ta utgangspunkt i! Jeg satte meg ned og lese reviewene for de forskjellige first-flyvningene her på bonusfeber og det begynner å krystallisere seg en slags reiseplan. Innser jo at lufthansa first ligger høyest på ratinga til alle her (med unntak av en elefantelskende kar med en haug innlegg som jeg har humret mye over).
    Av de flyvningene jeg har søkt på for oktober så ser det ut som jeg allerede nå kan låse to first-muligheter (Asiana FRA-ICN-NRT den 23. oktober), og retur m samme selskap den 30.oktober.
    Mistenker jo at lufthansa vil være hakket vassere, men vil nok uansett være veldig fornøyd med Asiana hvis nivået likner på det som ble beskrevet i anmendelsen her på forumet, og da har jeg iallefall sørget for et slags minimum som vi vil være veldig fornøyd med. Det gjenstår jo selvfølgelig å finne noen tilsluttingsbilletter rmellom Trondheim og Frankfurt, men det burde være en smal sak.

    Hvis jeg nå booker den ruta med Asiana, vil det være mulig å bytte en av veiene med to plasser på lufthansa first hvis det skulle dukke opp noe slikt 14 dager før avreise, eller er det kun byttemulighet hvis man har booket seg inn på lufthansa business i utgangspunktet?

    Noe annet jeg burde vurdere? Hva kan man forvente å måtte betale i avgifter for to slike billetter?
     
  9. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan bytte/forandre reiserute mot ett lite tillegg helt opp til avreise så det går bra. Og siden dere bare skal være vekke en ukes tid så kan du da faktisk finne LH F begge veier og booke om om du ønsker det og har litt flaks. Lykke til! :)
     
  10. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor tilslutningsbilletter.....? Kan du ikke booke TRD-OSL-FRA-ICN-NRT//retur på bonus+CT ?
     
    Jan Fredrik liker dette
  11. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,
    Hjertelig velkommen til forumet.

    Jeg er langt fra den beste på dette, men min erfaring er at å bestille ruten (dersom-ledig) i LH C class, begge veier, gjør det vesentlig enklere å fixe upgrade.

    Jeg bruker Experflyer.com med premium abonnement. Dette koster mindre enn en øl på byen pr. mnd, så det er heilt innafor.
    Her kan du sette opp alarmer (alerts), og det er ganske easy-peasy.

    Du skal være klar over at du, dersom du fikser en "O"-class leg, må du svare "O"-First Class for hele turen.
    Jeg hadde Business class med CT - OSL-MUC-HKG-ARN-OSL til 140K poeng, men valgte å ta MUC-HKG i First (O-class) og ble trukket ekstra -50 K poeng.

    Nok en gang velkommen, og forhåpentligvis god tur,
    Vi har mange andre fora, hvor man kan stille gode/dumme/lure spørsmål. :)
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Om du aldri har booket en bonusreise før kan du også vurdere en reise i business.
    Jeg booket en rundtur med Eva Air en vei og SAS tilbake.
    Tror dette gir svært god valuta for p(o)engene.
    F er selvfølgelig kult men du risikerer jo at alt annet er kjedelig etterpå..
     
    Xflipper and peterfox like this.
  13. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Men dersom man skal smake på karamellene, er det jo greit å være der?
    Jeg har reist så utrolig mye CX-F i gamle dager, med hele indrefileten servert/skåret ved ditt bord.
    CX raser jo ned hver eneste måned i cateringen, men de har et godt hard-product.

    Nå antar jeg at dette er Star reiser. Da er jo CX gone.
    De øvrige *Star selskapene" er jo også bra.
    Jeg ville ha valgt LH-C til Hong-Kong og deretter videre i NH til TYO
    Kanskje SK på returen ???
     
  14. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Var litt upresis der. Søkte bare på en leg om gangen for å finne ut hvor det var ledige seter i first. Tok det for gitt at vi klarer å oppdrive noe mellom TRD og FRA i en eller annen klasse (enten vi havner i plus, ståplass, lasterom, eller hva enn de tilbyr). Så den delen av ruta har jeg ikke leitet etter enda.
     
  15. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Godt poeng. Har prøvd SAS business noen få ganger til USA (to ganger ble jeg tilfeldig oppgradert, aner ikke hvorfor, og to ganger har jeg kjøpt meg oppgradering med optiontown). Synes dette var helt knall, så jeg kunne absolutt tenkt meg å fly SAS business til Tokyo, det koster relativt lite poeng (sammenlignet med F) og gir i tillegg nesten ingen skatter og avgifter så det virker som bra value. Dessverre har de tydeligvis ingenting ledig (har søkt etter eurobonusbilletter på siden deres). Sånn sett er jeg nødt å finne meg et annet selskap, og da frister det litt mer å prøve first (siden jeg uansett da må betale for diverse avgifter).
     
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Skal åpenbart ikke snakke deg bort fra F, men gir deg uansett en tanke her.
    TRD-OSL-IST-TPE-TYO-HKG/PVG/PEK-ARN/CPH-OSL-TRD

    Her har du Istanbul med sin kanonlounge, Turkish fra Oslo. Her er det riktignok ymse, men treffer du riktig får du A330 med ordentlig business, helt ok med A321 med lenestoler. Kjipeste er A319 med økoseter, heldigvis er midten blokkert.
    Fra Istanbul tar du Eva til TPE og får en av de beste businessprodukt som finnes. Videre er det ANA eller Eva til Tokyo.
    Returen ville jeg tatt der jeg fant C med SAS. Kina har normalt god tilgjengelighet. Er du heldig finner du noe fra Tokyo direkte. Jeg kikket på dette en stund og plutselig åpnet det to seter i sommer, men tilslutningen gikk ikke så vi valgte HKG.
    Jeg har booket en liknende rute og avgiftene er svært hyggelige, faktisk så hyggelige at agenten til amex kommenterte det.

    Kan nevne at Eva ikke lenger slipper mange seter til Europa. Jeg har kun funnet via Istanbul.
     
  17. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Helt uenig. Hva man originalt booket påvirker ikke hvor lett det er å finne seter og endre til LH F når det nærmer seg. LH C er traust og svært lite inspirerende, og jeg ville ikke ha risikert å ende opp med det. Så jeg hadde primært prøvd å booke en F-rute med andre selskap (OZ, NH, TG), eller med bra C-produkter (SK, BR, NH osv) hvis ikke F lar seg gjøre.

    Expertflyer-altert er et godt tips, og det kan man sette opp på haugevis av alternative ruter og datoer hvis man har fleksibilitet. Om man har en tur på ca 10 dager (eller mindre) kan det la seg gjøre å få LH F begge veier da.
     
    Hamburgersmauet liker dette
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Støttes. Lufthansa C ville jeg helt klart unngått så langt som mulig. Middelmådig produkt og høye avgifter. Da booker du heller Asiana F via FRA og håper på LH sete. Retur med Thai for å få med deg Thailand F spa.
     
    Robamu liker dette
  19. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Dette høres ut som en glimrende plan, skal holde øynene åpen for ledig LH-F siste 2 uker før avgang (tenker jeg skaffer meg en påkostet expertflyer-pålogging da). Har som sagt funnet en F billett m Asiana FRA-ICN. Den siste Asiana-leggen mellom Seoul og Tokyo må enten skje på economy (hvis jeg vil ha 2t 50m connection time) eller C hvis jeg kan klare 8t 30 min mellom flyene... Her blir det valgets kvaler. Kan se for meg at det blir litt drygt å vente åtte og en halv time i Seoul for å få seg en totimers tur på business, så det er kanskje bare å bite i det sure eplet og sette seg på turistklasse den siste biten?

    Returen med Thai via BKK høres ut som en bra ide! Skal begynne å lete litt etter F-billetter der
     
  20. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,556
    Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Skal du fly med thai i F er A380 klart å anbefale!! Brukes til LHRog CDG
     

Del denne siden