CT-tur med 9-10 mnd baby

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Magnus77, 09. febr 2019.

  1. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor stort var bassinettet da? Litt vanskelig å vite hvor stor kidden kommer til være når vi skal ut å fly da...
     
  2. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Da bør du Google tuvalu kompis. Og lese hva jeg skrev en gang til
     
  3. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    No har eg ikkje reist med småborn i biz eller F, men har hatt dei med i Eco og fremmover i flyet når dei vart større.

    Me har hatt med begge våre små til Italia i 4 veker før dei var 6 mnd gamle, og det var godt for både born og familien. Eg er vel ikkje slik stor fan av å reise til ikkje vestlige land med born under 1 år i lengre tid, då knytta opp mot risiko til både helse og infrastrukturkatastrofer. Å ta dei med til USA, Australia, NZ og lignande land ser eg ikkje på som noko problem. Men eg planlegger alltid for worst case i risikovurderinga, då spesielt med barn. Å vera stuck er aldri gøy, men det er enkelte land ein klarer tilpassinga betre.

    Når det gjeld reise med born i sørvisklasser, så har eg delt C kabinen ofte med småbornsfamilier, og ikkje hatt noko problem med dei. Men då er det ofte reisevande foreldre, og som det er sagt før, så ville eg vel valgt C. Du vil aldri få moglegheit til å oppleve sørvisen i F med born, og dette meiner eg også gjeld for større born. Men du verden hvor godt det er å kunne reise i Biz, og vakne opp av att ungen på 6, sit i sitt eget, store 180 graders sete og leiker med biler, samstundes som han har cola, potetgull og ein flyvert som seier at han har oppført seg svært fint!

    Ungene takler lange reiser bedre enn vaksne, så pass på å dele på arbeidet med skiftarbeid
     
    Sunnfjordingen and drsyk like this.
  4. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    F=opplevelse, F=eventyrlige reise, F=luksuriøs oppvarting:cool:

    F=ikke barnehage :D:D:D
     
    magnusant liker dette
  5. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Svært merkelig/servil holdning fra en del her. Har ikke barn og har ingen planer om å få det, men mener likevel at det bør være helt greit å ha med barn både i C og F. Så lenge man har betalt for billetten (med penger eller poeng) og flyselskapet tillater barn så må de selvsagt være helt greit. De hensyn man kan ta, som å sørge for å forberede seg mtp sovetid, mat osv. må gjelde uansett hvilken klasse man reiser i.

    At noen i F eventuelt måtte bli skuffet over at ikke er barnefritt ser jeg ikke noen grunn til å ta hensyn til. Jeg har selv erfaring med at det er slitsomt med barn på fly, men dette er noe man må leve med. Ingen barn - ikke noe samfunn. En kan til og med si at det er mer fornuftig med barn i C eller F. Det er bedre plass, lavere antall folk som eventuelt blir forstyrret (i ECO kan det være hundrevis som blir plaget av støy) og crew har mer tid til å hjelpe ved behov.

    Dersom selskapet har policy hvor barn ikke tillates stiller saken seg annerledes. En kan selvfølgelig synes dette er bra eller dårlig, men da er dette er valg som er tatt og ikke noe en kan si noe på. Ellers mener jeg den voldsomme omsorgen for de som har råd til å fly F er feilplassert. Reiser jeg selv i F håper jeg selvfølgelig at det ikke er baby/barn som skriker, men at andre reisende skal ta på seg denne forventningen mener jeg ikke er rett.

    EDIT: når det er sagt hadde jeg, som en del her påpeker, selv valgt business siden det som en del påpeker er vanskeligere å få full verdi av F på en sånn reise, samt at det er litt mindre "høytidelig". Men det valget bør være opp til en selv.
     
    Last edited: 11. febr 2019
    Sikiduck, TJT, Magnus77 and 6 others like this.
  6. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Skal eg vera ein egoist, så håper eg alltid at ein slipper unger ved siden av meg når eg reiser åleine eller på partur. Men skjer det, så er det alltid å gjera det beste ut av det. Alt blir betre av at dei rundt barnefamiliane har ein positiv haldning, og kanskje bruker litt tid på ungene, og spesielt om du møter på åleineforsørgere med fleire born.
    Men enkelte finnes det ikkje håp for, les nyrike personer som trur dei eig verda...
     
    anders82 and polscifly like this.
  7. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig med din kommentar her. Fløy selv LH F fra Frankfurt til Beijing i november, og hadde en kinesisk småbarnsfamilie i kabinen bestående av mor, far, 2 små barn og nanny. Alle oppførte seg eksemplarisk, og vi tenkte ikke på dem som et uromoment i løpet av hele flyvningen. Barna spiste, så på TV og sovnet tidlig. At de ved et par anledninger utforsket kabinen og kom frem til oss på rad 1 med nysgjerrig blikk, var bare hyggelig.

    Nå ser det ut til at vi er heldig førstkommende helg og har hele F-kabinen (dog bare 4 seter) for oss selv. Ingen å "plage" - kun et større areal for minstemann til å utfolde seg på, noe som gjør at han slapper adskillig mer av enn om vi hadde sittet lenger bak.
     
    anders82, kristiaan and polscifly like this.
  8. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    Litt på siden, men hvor gammel er baby i dag?
    Du skriver 9-10 mnd, men 1 år i januar neste år?

    Og når skal dere reise?

    Vesentlig forskjell å reise med 9-10mnd og 2år gammelt barn
     
  9. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Hei.

    Vi har foreløpig OSL - BKK - DPS - BKK - OSL i C til sommeren med baby som er 10 mnd på reisen. Du får vel ikke kortere rute til Bali tror jeg, ganske smidig med en mellomlanding. Men har ikke bestemt oss enda.. Mest urolig for om det er mye søppel i havet der for tiden?

    Ang F og barn, kjør på.. Dine med passasjerer sitter i pysjen, gode og fulle på champis med silencer headset på.. Tror ikke barnet ditt blir noe problem.. Pensjonister er verre..
     
    kristiaan and bighc like this.
  10. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Hmmm, helt greit alle har forskjellig oppfatning av barn på F/C eller ei.

    Jeg personlig hadde ikke orka masset til 4 og 6 åringen, som peprer i vei med følgende utsagn under hele F-Flighten:

    Pappa må på do.
    Pappa jeg er ferdig på do.
    Pappa jeg er sulten
    Pappa æsj, vil ha pølse og pommefritts.
    Pappa, ipad er skrudd av.
    Pappa Youtube fungerer ikke.
    Pappa kan du åpne ipad.
    Pappa jeg vil ha godteri.
    Pappa kan jeg få det du drikker?
    Pappa jeg vil løpe i gangen.
    Pappa jeg søla,
    Pappa kan jeg få ny kjole.
    Pappa hvorfor hører du ikke etter
    Pappa halloooooooooooooo paaaaaaappppppppppaaaaaaaaaaaaaa

    (Da har pappa plutselig fått ulovelig mye mengde bobler innabords)

    Skal jeg begynne med 6 åringen?Han gnåler kun på mamma :p

    Da velger jeg heller fly CRAP og straffe de dødelig der og ha respekt for de som enten har tømt lommeboken, eller triksa seg fram til EB-F flights, dog det er min mening :cool:.
     
  11. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Det er en stund siden vi reiste med baby, men vi hadde sykdomsproblemer hver gang vi var på langtur. Dvs, før 3 års alder, det er ca da immunsystemet er fullt utviklet. Ørebetennelse, halsbetennelse, pusteproblemer, feber godt over 40. Det er en grunn til at forsikringsselskapene har vurdert å ikke tilby reiseforsikring for de minste. De koster penger.
    Jeg har ikke noe problem med babyer, unger, etc, uansett hvilken klasse jeg flyr i. Det er foreldrene som har det verst, ikke alle oss andre.
    Jeg husker godt ei mor som sto i midtgangen på LH C og gynget på en baby som ikke ville sove. Der sto hun store deler av turen FRA SIN.
     
    Last edited: 11. febr 2019
  12. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Sakset dette fra en nyhetssak om temaet "From December to March seasonal winds and heavy rainfall push therubbish onto Bali's south-westerly facing beaches at tourist hotspots like Kuta, Legian, Seminyak and Canggu"

    Sikreste spot vil være Nusa Dua hvor stranden "rengjøres" hver natt.
     
  13. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Godt me har ulike unger:

    Min 6 åringer masa ganske mykje fyrste timen på sine C-flighter, men på sin 3. og 4. flight så var me ganske drevne. Me fekk ha sekken og baggen på plassen, og han ordna seg sjølv. Han har ei søster på 11 år, og på fleire deler av turen så våkna far eller mor opp, og dei to har ordna seg med midflight snacks og sitter saman i SQ-C setet og koser seg med snacks og drikke og ser film.

    Ingen behov for å springe på flyet, då me hadde plassert oss slik at ein kunne komme rundt på nødutgang eller bulkhead. Me bestilte mat på førehand når ikkje inflightmealen fungerte, men mine er fostra opp på ganske ulik mat en det som er normalt. Fekk eit par overraskelser på turen, men takla det fint, og mor og far var meir utkvilte når me kom heim. Me fekk også skryt av både folk ombord på flyet, personal og faktisk nokon på NZ loungen i SYD, trur ikkje dei var ironiske...

    Poenget er at om du har forberedt deg og ungene godt, har god drill, så trur eg det går bra å fly med både unger og andre. Men eg hadde ikkje brukt poeng på å fly F med ungene, dei får klare seg med C!
     
    drsyk, bighc and Kristian like this.
  14. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    SQ:
    Each bassinet measures at 768mm (L) x 298mm (W) x 158mm (H), and can support a maximum weight of 14kg.

    TG: The Bassinet for babies less than 6 months of age, weighing less than 10 kg and not exceeding 62 67 cm in length.

    SQ har den største jeg har funnet
     
  15. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Granka og Turkia ruller enn så lenge til barna er mer selvoppdragene:D og tilbake til tråden og riktig god tur til trådstarter ;)
     
  16. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Men er ikke maset ber behagelig i seng enn på pinnestol?
     
  17. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Sant, men det er kanskje bedre i den tørre årstiden på sommeren uansett da?
     
    bighc liker dette
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    I Crap sete er det mindre hensyn å ta, øko er vant til øko standard med skrike unger, snør unger og grine unger, da er jeg bare en blant mange, ergo flyr NORWEGIAN og ikke SAS da :D:p:D
     
    ElinPelin and elgaaen like this.
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Takk.

    Må si at jeg bryr meg veldig lite om at folk tar med barn verken i C eller F. Hadde jeg vært sur om et barn gråt i 10 timer i strekk? Ja, både bakerst midt i og forest i kabinen hadde jeg vært det. Men for all del. Fly i vei.

    Det som bekymrer meg, som også er i jobb der jeg i blant ser resultatet av de utenlandsturene som ikke går så bra er potensialet for at ting ikke går bra.

    Det er nok mange blogger som både beskriver foreldre som har planlagt og tenkt på forhåndsregler på forhånd, og som har hatt fine opphold. Tviler på at så mange blogger om de reisen der barnet deres ikke hadde det så bra.

    Tenk over hva legen skriver over. Drar du ut av landet med et spedbarn så har du sørget for å både ha med alt du trenger for å holde barnet ditt friskt både i det daglig, i en krise og du har tilgang ikke bare til et sykehus, men til et sykehus med god barnekompetanse.
     
    tstone and TJT like this.
  20. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Mulig jeg skrev litt feil i åpningsinnlegget, men lillegutt er født i januar i år, så han har akkurat rukket å bli 1 mnd. Så da vil han være drøyt 9 mnd når vi reiser som kommer til å bli i midten/slutten av oktober i år.
     

Del denne siden