4. mai 1963 klokken 16.50 løste en jetflyformasjon seg over Lakselv. Militære jagerfly tegnet SAS-initialer i kondensstriper mot himmelen. Like etter landet et Convair CV-440 Metropolitan i rute for SAS. Propellflyet, som hadde 52 seter, ble behørig tatt imot på Banak. Skolebarn fra hele Porsanger hadde gått i tog fra Lakselv skole, ledsaget av ikke mindre enn syv musikkorps. Til sammen 800 mennesker hadde tatt turen til flyplassen for å ta i mot det første flyet i ordinær rute. Ut av flyet steg samferdselsminister Trygve Bratteli, luftfartsdirektør Einar Bøe, SAS-direktørene Egil Gløersen og Johan Nerdrum sammen med flere andre prominente gjester som var med på åpningsturen.
Braathens SAFEs DC-6 maskiner fraktet mannskaper fra Østlandet til Banak i forbindelse med øvelsen 'Barfrost' i september 1967. Foto fra magasinet Bakkekontakt. Foto: Bakkekontakt
Først i 1966 stod nytt terminalbygg og tårn ferdig. Mellom 1963 og 1966 ble blant annet en hangar benyttet som terminal. Bildet av terminalbygget er tatt i 1987. Her har flyplassen besøk av et DHC-6 Twin Otter-fly fra Widerøe. Foto fra magasinet Bakkekontakt. Foto: Bakkekontakt
Avgang fra Banak: Et SAS Caravelle før avgang fra Lakselv lufthavn Banak. Foto fra Teknisk museum.
«Etter hvert nærmet den store dagen seg, 4. mai 1963, og det ble mer og mer hektisk. Det var nærmest døgntjeneste for snekkere, rørleggere og teknikere. Ja, tiden ble til slutt så knapp at en tekniker ble liggende under kontrollpulten og koble ledninger da SAS-flyet landet» refereres det om åpningen, i Luftfartsverkets informasjonsmagasin «Bakkekontakt» fra mai 1988.
Også selve åpningen bar preg av kaos ifølge Luftfartsverkets informasjonsmagasin: «En storstilt og verdig åpning skulle det bli. Ordfører Opstad hadde avtalt med en reineier som skulle ligge med reinflokken sin på vestsiden av banen og vente på et avtalt signal. En og annen sau var visstnok også innblandet i flokken. Men for å hindre «katastrofe» ble en motorsykkelpatrulje fra Porsangmoen engasjert og holde flokken på plass. Så, når SAS-flyet hadde landet og passasjerene gikk ut av flyet, skulle hordene slippes løs og omkranse flyet og folkene. – De var kommet til reinsdyrenes og julenissens land.
Men det gikk ikke helt etter oppskriften. SAS-maskinen var forsinket, og på grunn av et stramt program måtte den ta av igjen etter bare noen minutter. Der sto mottakelseskomiteen i nypressede bukser med en masse multekrem og sherry. De syv musikkorpsene, som skulle lage 17. mai-stemning, rakk så vidt å få fram notene før fuglen var fløyet.
Det var ingen god grunn til å kaste god mat og drikke. Da notabilitetene ikke hadde tid til å forsyne seg, var det ingen som hadde fortjent den gode maten og drikken bedre enn de som hadde slitt for dette arrangementet. Reinsdyrene fikk greie seg selv».
«Skoeske»: Busy Bee fløy på Lakselv lufthavn Banak på oppdrag fra Forsvaret. Her er flytypen Skyvan på besøk. Flytypen fikk blant annet navnet «Flyvende skoeske» og «Flyvende kjøleskap». Foto fra magasinet Bakkekontakt. Foto: Bakkekontakt
Kjelde:
iFinnmark.