Da var det fredag igjen.. god morgen!

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Eddie47, 05. mai 2023.

1. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Solkysten leverer .. litt kjølig fremdeles men vi har tosifret dagstemperatur
    Livet er lett
    6A477E77-6972-4EC7-A707-807DEEEA0514.jpeg

2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,735
    Bonuspoeng:
    293
    God morgen!
    Hvis du fjerner all bebyggelse, så ser utsikten min omtrent ut som hos @Eddie47 .
    Solen er på vei opp, og i dag er det meldt 14 grader i Oslo. (Ikke at jeg bor i Oslo, men det er nok ikke så langt unna her heller).

Noen timer på hjemmekontor før helgen tar oss.

Også er det bare en uke igjen til neste USA-tur! Det blir stas. :)

Ja en finfin fredag, folkens!

3. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,517
    Bonuspoeng:
    183
    Morn fra godstolen.
    Det skal straks setter kurs mot St. Olavs der fruen skal få gleden av en narkoserus, deretter lære seg å gå på krykker før alt skal være greit igjen om en uke eller 6.
    Mulig at Altaturen utgår, men vi får se an.

Ha en flott dag!

Calling, EndreD, kjeeli and 13 others like this.
  4. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,950
    Bonuspoeng:
    293
    God morgen fra Larvik!

Strålende sol og deilig temperatur :)
    Kontoret kaller til kl. 14. Så er det siste forberedelser til konfirmasjon imorgen.

Ha en flott fredag, sol eller ei!

T-49 Tokyo

IMG_3675.jpeg

Calling, EndreD, kjeeli and 12 others like this.
  5. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    15,473
    Bonuspoeng:
    183
    God morgen fra badekarskanten, den kommunale sådan.

Godt og tjenelig vær, og bare -0,5 °C kl 06.00. Det blir hagen som får oppmerksomhet i dag.

Tur til det aust-finnmarkske er bestilt, bare 118 dager igjen nå!

Ha en kjekk dag, alle IFere.

Calling, EndreD, kjeeli and 12 others like this.
  6. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,518
    Bonuspoeng:
    183
    God morgen fra toget til Lysaker!

Fikk poengene for mandagens MR til HEL. Bra uttelling for å fly i Go!
    IMG_2648.jpeg

Ha en finfin dag!

Earl, Calling, EndreD and 13 others like this.
  7. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,555
    Bonuspoeng:
    183
    God morgen fra hq.

Frisk tur i dag fra vest til øst. Jeg er langt raskere en bussen:)
    Skal ikke undervurdere 22km/t nesten konstant;)

Ha en strålende fredag alle bonusnisser:) Sas dragene er nå på opplæring;)

upload_2023-5-5_8-2-7.png

Calling, EndreD, kjeeli and 7 others like this.
  8. funkenstein

funkenstein Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,224
    Bonuspoeng:
    183
    God fredagsmorgen fra hovedstaden!

Småkjølig fra morgenen av, men solen har værsågod å varme opp gatene raskt. Lunchplanen er en joggetur og det ble kun pakket kort bekledning, både nedentil og oventil.
    Eneste reiserelaterte er vel at jeg snarest må booke et hotell på Expedia, for ikke å miste opptjente poeng. Ja... må vel bestemme seg for reisemål&tid også da, noe sier meg at det skal bli en overkommelig utfordring.

Ha en flott inngang til helgen!

Calling, EndreD, kjeeli and 8 others like this.
  9. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,146
    Bonuspoeng:
    293
    Da ønsker vi lykke til med fentanylrusen til @flyingdutchmam.

I selve Oslo var det antydning til vårlig i temperaturen. Uten at jeg har gradstokk på sykkelen. Men konstaterer at vårtøyet fremdeles er litt for kaldt for denne våren.

Snart er det helg, selv om sjefen hinter om at det aller beste er å gå doble vakter gjennom helgen. Får sjekke siste Amex rekning og se om det trengs.

Noen som har sett noe om Eb slipp til BKK?

10. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,628
    Bonuspoeng:
    183
    God morgen fra Beograd. Nok en masseskyting, her er det bare å komme seg hjem.

Turen går via MUC med LH

11. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Goooooooooood morgen kjære IF`re

Endelig er uka snart over med papir flytting, sekretær oppgaver for pasientene, NAV, barnevern, forsikringsselskaper med mer.

Nå må en få fullført reisebrevet i kveld. På tro og ære :rolleyes:

Gjenstår en meget solid reise med Finnair sitt nye kabin, er litt sånn enten så liker du det eller ikke, utfordringen er at en har forsøkt meget behagelig BA og AA sine biz seter, som virkelig får både 9 og 7 av 10 mulige. Mer om dette senere.

Skal vi ta en lufte tur i helgen... Litt sånn søndagtur til kærka for noen, mens andre tar turen til LHR? :D

Ha en super helg!

Last edited: 05. mai 2023
    Calling, EndreD, kjeeli and 8 others like this.
  12. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    God morgon frå Aust-Finnmark!

I gårsdagens tråd nemnde eg at det var 60 år sidan Alta, Lakselv og Kirkenes lufthamner opna. I samband med dette kom eg over ein artikkel som viste flyrutekartet i Noreg per hausten 1964:
    upload_2023-5-5_8-35-4.jpeg
    Rutekartet for Noreg hausten 1964

upload_2023-5-5_8-42-59.jpeg
    Slik så rutenettet ut i Finnmmark ut i 1988.

I tillegg kom eg over ein artikkel om sjølve opninga av Banak (LKL) lufthamn 4. mai 1963:
    4. mai 1963 klokken 16.50 løste en jetflyformasjon seg over Lakselv. Militære jagerfly tegnet SAS-initialer i kondensstriper mot himmelen. Like etter landet et Convair CV-440 Metropolitan i rute for SAS. Propellflyet, som hadde 52 seter, ble behørig tatt imot på Banak. Skolebarn fra hele Porsanger hadde gått i tog fra Lakselv skole, ledsaget av ikke mindre enn syv musikkorps. Til sammen 800 mennesker hadde tatt turen til flyplassen for å ta i mot det første flyet i ordinær rute. Ut av flyet steg samferdselsminister Trygve Bratteli, luftfartsdirektør Einar Bøe, SAS-direktørene Egil Gløersen og Johan Nerdrum sammen med flere andre prominente gjester som var med på åpningsturen.

upload_2023-5-5_8-38-18.jpeg
    Braathens SAFEs DC-6 maskiner fraktet mannskaper fra Østlandet til Banak i forbindelse med øvelsen 'Barfrost' i september 1967. Foto fra magasinet Bakkekontakt. Foto: Bakkekontakt

upload_2023-5-5_8-39-2.jpeg
    Først i 1966 stod nytt terminalbygg og tårn ferdig. Mellom 1963 og 1966 ble blant annet en hangar benyttet som terminal. Bildet av terminalbygget er tatt i 1987. Her har flyplassen besøk av et DHC-6 Twin Otter-fly fra Widerøe. Foto fra magasinet Bakkekontakt. Foto: Bakkekontakt

upload_2023-5-5_8-39-25.jpeg
    Avgang fra Banak: Et SAS Caravelle før avgang fra Lakselv lufthavn Banak. Foto fra Teknisk museum.

«Etter hvert nærmet den store dagen seg, 4. mai 1963, og det ble mer og mer hektisk. Det var nærmest døgntjeneste for snekkere, rørleggere og teknikere. Ja, tiden ble til slutt så knapp at en tekniker ble liggende under kontrollpulten og koble ledninger da SAS-flyet landet» refereres det om åpningen, i Luftfartsverkets informasjonsmagasin «Bakkekontakt» fra mai 1988.

Også selve åpningen bar preg av kaos ifølge Luftfartsverkets informasjonsmagasin: «En storstilt og verdig åpning skulle det bli. Ordfører Opstad hadde avtalt med en reineier som skulle ligge med reinflokken sin på vestsiden av banen og vente på et avtalt signal. En og annen sau var visstnok også innblandet i flokken. Men for å hindre «katastrofe» ble en motorsykkelpatrulje fra Porsangmoen engasjert og holde flokken på plass. Så, når SAS-flyet hadde landet og passasjerene gikk ut av flyet, skulle hordene slippes løs og omkranse flyet og folkene. – De var kommet til reinsdyrenes og julenissens land.

Men det gikk ikke helt etter oppskriften. SAS-maskinen var forsinket, og på grunn av et stramt program måtte den ta av igjen etter bare noen minutter. Der sto mottakelseskomiteen i nypressede bukser med en masse multekrem og sherry. De syv musikkorpsene, som skulle lage 17. mai-stemning, rakk så vidt å få fram notene før fuglen var fløyet.

Det var ingen god grunn til å kaste god mat og drikke. Da notabilitetene ikke hadde tid til å forsyne seg, var det ingen som hadde fortjent den gode maten og drikken bedre enn de som hadde slitt for dette arrangementet. Reinsdyrene fikk greie seg selv».

upload_2023-5-5_8-41-22.jpeg
    «Skoeske»: Busy Bee fløy på Lakselv lufthavn Banak på oppdrag fra Forsvaret. Her er flytypen Skyvan på besøk. Flytypen fikk blant annet navnet «Flyvende skoeske» og «Flyvende kjøleskap». Foto fra magasinet Bakkekontakt. Foto: Bakkekontakt

Kjelde: iFinnmark.

Ha ein fin-fin dag, godtfolk!

Flymunda, Earl, Calling and 12 others like this.
  13. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    8,248
    Bonuspoeng:
    183
    God morgen fra Stavanger. Også her skinner solen, men det blåser sur, kald vind.
    På eftan tar SK meg til BGO for jobbing. Ja, det må faktisk jobbes av og til :D
    Ha en glitrende flott helg :)

14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    JetTime for SAS til CPH denne morgenen.

Rad 1, og nå er det spennende hva de byr på i "Plus" :D

Folk passerer front-setet mitt og spør på vei inn crewet om dette er SAS. Svaret fra crew er "ja, det er SAS, flyet er bare malt i andre farger" :D

20230505_085543.jpg

20230505_090046.jpg

Calling, EndreD, kjeeli and 9 others like this.
  15. Rohass

Rohass Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Fredagsmorgen lyspunkt :)

Screenshot 2023-05-05 091141.png

Earl, Calling, EndreD and 22 others like this.
  16. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    15,473
    Bonuspoeng:
    183
  17. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    15,473
    Bonuspoeng:
    183
    Artig at dette kom opp @Kristian. Det har seg nemlig slik at min første ordentlige flyreise var fra KKN til FBU i 1965. Det var med Metropolitan og DC6, flybytte på TOS. Mellomlandinger LKL, ALT og BOO. Billetten betalt av SAS pga sommerjobb på Koksaverkstedet.

Flymunda, kjeeli, holmen and 2 others like this.
  18. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    14,502
    Bonuspoeng:
    183
    God formiddag fra Porsgrunn.

To dager kjelpasserkurs med skriftlig eksamen unnagjort. Så får vi se om det ble bestått. Svar ila to uker..

Nå er det langfri- skal fyre grill i em.

Blir litt småfiks av div i heimen i dag.

Lite flying i nærmeste framtid- får ikke sett på min reise hos SAS- møkkaside.

Edit: Ser i app at det er 202 dager til OSL-IST-MLE- jaja, greit å ha noe å glede seg til.

Ha en herlig helg

19. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Da får vi feire dette på en felles fremtidig LHR safari, kanskje vi tar en champis skål for deg på søndagen :)

20. Rohass

Rohass Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Takk takk, veldig greit å ha sikret det & slippe å opprettholde status lenger.

Del denne siden