Den store Afrikareisen

Tråd i 'Reisebrev' startet av tommy777, 02. mai 2014.

  1. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er jeg på langt nær så lynrask som det Fnate er. Og jeg er ett hav dårligere til å skrive. Men jeg har ett kamera, en datamaskin og en 3 ukerstur booket til Afrika.

    Ja, du hørte riktig. 3 uker. Jeg har ikke vært på en så lang ferie siden jeg tasset rundt i kortbokser oppi nordnorge, back in the day da Oluf var tingen og hockesveis var populært.

    Det startet som det ofte gjør med en mistake rate. Fruen har hatt kjempelyst til å besøke Afrika og satt og surfet rundt på nettet mens vi var i DC 4. juli helgen. "wow" hørte jeg fra andre delen av suiten vår på Park Hyatt. "what?", "this must be a mistake, Fairmont Masai Mara wants only 150 dollar per night, including game drives, full board and everything".

    Og voila, 30 minutter senere hadde man trykket på bestillknappen og booket tur 7-8 måneder senere.

    Reisen til og fra har Fnate og undertegnede rapportert mange ganger før. WT+ eller BAs Premium Economy ble booket og vi oppgraderte til Club 3 av 4 flightene. Og det var langt. vanvittig langt til Afrika.

    Etter en 1715 avgang fra Chicago og 11 timer på Heathrow (Hilton disket opp med rom der) og 10 1/2 time med BA, landet vi i Johannesburg. For fruen som sprinter maraton, gikk det som en drøm. Jeg var heeeeeelt kokt.

    Og vi starter der. I Johannesburg. Dette er en lang rapport, så vi starter etter at en stk. kokt nordlenning svimlet seg igjennom tolla og ut i Afrika

    Transit fra flyplassen gikk med en Mercedes C klasse av eldre type etter litt akkodering og krangling på pris. Men det virket som at begge parter var fornøyd. Tok 45 minutter og kosta vel 25 daler.

    Hyatt Johannesburg var ett enkelt valg som laveste kategori. 8K poeng per natt

    Resepsjonen
    [​IMG]

    Heldigvis ingen som rørte pianoet denne morgenen

    [​IMG]

    Det bar rett opp til Regency Club for innsjekking

    [​IMG]

    Suiten vår var ikke klar denne morgenen, og jeg var ikke særlig klar for å vente veldig lenge. Frokosten var helt kurrant og pågikk fortsatt

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Siden vi kun skulle bo ett kjapt døgn, satte jeg foten ned og sa nei til suiten så jeg fikk snorka litt. De beklaget noe voldsomt og ga oss ett Clubrom istedetfor

    Hotellet var helt OK, men ikke noe spektakulært. Servicen var helt fantastisk

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Det gjorde godt med 13 timers søvn. Vi bestilte romservice til frokost og koset oss ved bassenget i spaet noen timer. På tide å ta turen ut mot bushen

    Ut til Tambo International igjen med en E klasse denne gangen, forrige generasjonen. Det kostet en 5 dollar ekstra. Vi droppet også en del av tingene på Hyatt siden vi skulle innom der en tur til så vi slapp å drasse så mye med oss.

    Tambo int. er stedet der BA sender flyene sine for å dø eller 737 gamlehjemmet om du vil. BA sto ikke på programmet i dag, men her en av pensjonistene

    [​IMG]

    En av South Africans underselskaper sto på programmet. Vi fikk sjekket inn og ble sendt til Baobab loungen deres i innenriksdelen av flyplassen

    [​IMG]

    De hadde ett par brødblingser, kake (!!) internet og alkohol fra nederste hylle

    [​IMG]

    Richards Bay var destinasjonen, vi ble timen sen, noe som er en del av gamet når man flyr i Afrika. Ække så nøye

    [​IMG]

    Stå på krava og heng på!

    [​IMG]

    Ombord i en Q400

    [​IMG]

    Vekt og balanse gjorde at vi var på rad 1 som var rad 6. Times flight, god snacks og godt øl

    [​IMG]

    [​IMG]

    Og ja, du fikk to. :p

    Litt blandede filipinere. :p ikke heldig med den, gitt lol

    [​IMG]
     
    Last edited: 02. mai 2014
    Islending, SASlovah4evah and Henning like this.
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Under timen og vi var fremme. Litt småturbulent på final, åpenbart at det ikke var mange flyvante ombord, makan til skrik&skrål har jeg aldri opplevd

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vi var fremme. Bortsett fra at vi hadde halvannen time i baksetet på en Land Rover LR2

    [​IMG]

    Det gikk greit, etter 100000 banan og ananaselgere hadde svosjet forbi var vi fremme

    [​IMG]

    Velkommen til Thanda Private Game Reserve.

    [​IMG]

    Thanda ligger nord i Kwazulu-Natal og er eid av en svenske (!!) total størrelse er 50.000 hektar og de har masser av dyr på eiendommen, alt er inngjerdet med strømgjerder og gutta boys har AK47 for å skremme unna krypskyttere/kjeltringer. De har også en Robinson som holder utkikk, deler med andre reserves i tillegg. Det er en helt annen opplevelse enn en vanlig safari på steppene. Mye gress og knauser. Her nytter det ikke med amatørguider som det Fnate hadde på Fairmont Mara. Han hadde ikke funnet en dritt. Her måtte man ha en tracker OG en safarimester, i vårt tilfelle var det Mr. X, som var Zulu og Grace som var fra landsbyda i England.

    Thanda har kun 5 villaer og 40 telt, så det er minimalt med aktivitet innenfor gjerdet, noe som gjorde opplevelsen fantastisk. For ordens skyld, vi var i en av de 5 villaene.

    Rett innenfor porten ventet denne karen på oss

    [​IMG]

    Hovedhuset var kun for de som hadde booket villa og var selvsagt vanvittig stille og rolig. Man møtte og ble kjent med alle

    [​IMG]

    Sjekk inn skjedde i baren

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alt, bortsett fra avansert alkohol, var inkludert i prisen

    [​IMG]

    Hotellet var med i Project Rhino og etter 3 uker i Afrika med masse forskjellige game reserves, må jeg ærlig talt innrømme at Nesehornene var dyret som gjorde størst inntrykk og var suverent mest facinerende. Så om jeg går i barndommen og bestemmer meg for å reise med ett filtdyr i stresskofferten blir det ett Fnesehorn.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    SASDC8, Robert H and Jørgen like this.
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Villaen var på 225 kvadrat, inneholdt ikke TV, dårlig mobildekning, men internettet var lynraskt. Men fruen var enda raskere med å inndra alle elektroniske elementer, så det ble ingen surfing de fire dagene vi var der.

    Egen skvalpepytt

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanvittig behagelig seng

    [​IMG]

    Velkomstgave

    [​IMG]

    Detaljer

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gratis minibar

    [​IMG]

    Og ting som lukter mat, beholder vi i en container, ja siden ville dyr tasser rundt 24/7

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mye takhøyde

    [​IMG]

    Ingen TV, men underholdning stilte de med

    [​IMG]

    Meget god presskannekaffe sto klar

    [​IMG]

    Både innendørs og utendørs dusj

    [​IMG]

    Igjen, detaljene!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja, denne villaen svingte

    [​IMG]
     
    Last edited: 06. juni 2014
    Roberto, SASDC8, AndersB and 3 others like this.
  4. Twin Otter

    Twin Otter Airport Collector

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    28
    Åååååååh! Den villaen der skulle man ha besøkt.

    Takk for en flott rapport sålangt! Gleder meg til fortsettelsen!
     
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Stor var den også

    [​IMG]

    [​IMG]

    Middag ble servert kl 1930 sharp. Du fortalte dem hva du likte eller ikke likte ved ankomst og de kokkelerte for deg. Alt var blodferskt. Ikke noe Fairmontjukst og gammelt brød der i gården..

    Etter mørkets frembrudd, måtte du bli eskortert til og fra villaen. Middag første dagen med stemning rundt. Du kunne bestille dyr vin om du ville, men det var ikke noe vits. Vinen som var inkludert var av meget god kvalitet. Det eneste som kom på regningen vår var en Cognac av litt dyrere merket. Thats it. De har ikke dårlige greier på Thanda

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Skal tro om det ikke var antilope? Var noe slikt ihvertfall. Himmelsk!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Fortsatt sliten og siden de plukker deg opp kl 0430, ble det tidlig kveld for undertegnede. På hytta ventet friske blomster

    [​IMG]

    Og en nattaknert

    [​IMG]
     
  6. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Fnater liker ikke å stå opp tidlig om morran. Det gjør slett ikke Fnesehorn heller. Så da en zulukar hamra på døra kl 0430, var jeg ikke akkurat Mr. Happy.

    Men det det gikk fort over. For morran i Afrika er bare helt fantastisk. Den friske lufta, soloppgangen og naturen.

    Jeg ble dratt med i baren og ingen hadde nøklene så jeg fikk meg en Bloody. Men god kaffe og diverse gnafs hadde de

    [​IMG]

    På Thanda kan man velge å safariere alene eller maks med ett annet par. Jeg hater ikke alle folk, så vi ble med ett par i fra UK som var veldig hyggelige. Grace kjørte Land Roveren, Mr. X satt på hjørnet og tungspanet. Vi var i gang!

    [​IMG]

    Første dyret vi kom over var en morragretten bøffel som var tørst

    [​IMG]

    Etter 10 minutter, tasset han rett forbi oss

    [​IMG]

    Så da fulgte vi etter

    [​IMG]

    For å finne vennene hans, noe vi ettertrykkelig gjorde. Parkerte midt i flokken og shutta ned motoren. Helt fantastisk

    [​IMG]

    [​IMG]

    Masse bøfler. Eller..

    [​IMG]

    dersom man zoomer litt, ett par nesehorn som later som de er bøfler. Hvem kan klandre dem?? Første ville nesehornspotting!!

    [​IMG]

    Ikke denne veien, kamerat
    [​IMG]

    [​IMG]

    Mye busker
    [​IMG]

    Og når nesehorn har fått nok zoomlinser, legger de røyk. Bokstavelig talt

    [​IMG]
     
    Storg, Roberto, Fnate and 1 other person like this.
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    En løvemor med 4 småbarn var blitt observert og vi dro mot dem. Det ble brått på for alle partnene

    [​IMG]

    Igjen, motoren ble shutta ned og vi ble sittende minst en halv time for å kikke

    [​IMG]

    Mor som var blitt vekket var like morragretten som undertegnede. Hun våknet
    [​IMG]

    Tasset rett foran oss

    [​IMG]

    Satte seg ned
    [​IMG]

    Mekka ett show
    [​IMG]

    Og det var det showet denne dagen

    [​IMG]

    Fantastiske inntrykk allerede halvannen time etter safaristart.

    [​IMG]

    Litt morrakaffe og muffins

    [​IMG]

    Og litt nordnorske røverhistorier møter engelske
    [​IMG]

    Dyrene hadde begynt å våkne

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tilbake kl 0830 der frokosten ventet

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    SASDC8, Roberto and Fnate like this.
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Etter frokost var dagen tom frem til 1430 da afternoon tea startet, jeg tenkte at det kunne kanskje gjøre seg med en liten time på trynet??

    Etter ca. 38 minutter i drømmeland, ringte telefonen. Løver var spottet, så hold dere innendørs. Vi sender den unge Crocodile Dundee for å sjekke

    [​IMG]

    Ikke noe løve akkurat. En Warthog grynta i bushen fikk skylden for all commotion

    [​IMG]

    Ikke noe mer soving, men mer observering av dyrelivet rundt hytta

    [​IMG]

    Afternoon tea, eller afternoon Gin & Tonic for min del, ble servert og igjen, alt var ferskt og godt.

    [​IMG]

    Ut på safari igjen

    [​IMG]

    Litt flora og fauna undervisning må til. Malariatreet og historien beskrives

    [​IMG]

    Vi startet ettermiddagen ved vannhullet, ett par giraffer og zebra hadde lina seg opp. Plutselig hørte de noe vi ikke gjorde og la på sprang

    [​IMG]

    Lillestrømbanden trampet inn og oppførte seg som om de eide stedet!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Drakk som noen svamper gjorde de også
    [​IMG]

    [​IMG]

    Og Fnavoritten var århundrets badedyr. Helt under og brukte snabelen som snorkel. Vanvittig show

    [​IMG]

    Og sjefen i gjengen, Grumpy som lett kjennes igjen på GPSen på toppen av nepa
    [​IMG]

    Kom igjen, vi stikker. Fnavoritten var ikke klar for å forlate badet, men dilta etter

    [​IMG]

    For ett syn!! For en opplevelse!! Men det var ikke over.
     
    Storg, SASDC8, Jørgen and 4 others like this.
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Nå blir det en liten pause i underholdningen. Kommer plutselig tilbake med mer Fnateri
     
    AndersB and Bizflyer like this.
  10. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Oi .... standing by !
     
    tommy777 liker dette
  11. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    To reisebrev fra Afrika på rappen så nå storkoser jeg meg!

    Før man innså at det blir lenge til neste tur på hytta...

    Venter spent på fortsettelse!
     
    tommy777 liker dette
  12. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Utrolig flott og velskrevet reisebrev - beskrivelsene av Fnatebanden & Co redder lørdagen her :)
    Robert H
     
    tommy777 liker dette
  13. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Ballje... Den Thanda resorten din så jo både kjekk og grei ut.

    Naturlig nok

    It's what we do.
     
    SASDC8, tommy777 and Jørgen like this.
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    And we're back

    Etter at Lillestrømbanden hadde forlatt området, skulle vi på leopardspaning. Vi hadde bare kommet rundt svingen før vi så disse karene som tok opp hele kjørebanen

    [​IMG]

    Baby rhino alert! Han var i perlehumør og fant ut at det var hyggelig å plage mora si med litt lekeslossing.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Til modern hadde fått nok og gikk etter arvingens kronjuveler med storhornet. Hele seansen tok en halv time

    [​IMG]

    Leoparder er tilnærmet umulig å finne i ett slikt miljø med masse busker, kratt og høyt gress, så vi fant ingen, men på returen hadde en enslig zebra listet seg ut etter Lillestrømbanden forsvant for en liten drink

    [​IMG]

    Solen begynte å gå ned

    [​IMG]

    Mer zebra

    [​IMG]

    Solnedgangsstoppen inneholdt god vin, øl og litt å tygge på

    [​IMG]

    Og middagen var igjen meget god

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Denne karen ventet oss i hytta

    [​IMG]

    Mens aftenamenity var fondue. Frukt for å dyppe i sjokolade
    [​IMG]

    I seng før klokka 2130 var gjengs.
     
    Last edited: 06. juni 2014
    SASDC8 liker dette
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    En ny, herlig dag ventet

    [​IMG]

    Rett etter vi hadde forlatt hyttefeltet catcha vi opp til disse løvinnene

    [​IMG]

    Den ene var litt sliten

    [​IMG]

    Slik ser hyttefeltet ut fra veien

    [​IMG]

    Denne morgenen var vi på utkikk etter løver og cheetah, det første som møtte oss var en flokk herlige hyener. Den ene karen hadde fått seg en heftig fleng på nesa

    [​IMG]

    De kom voldsomt nær oss og var nysgjerringe

    [​IMG]

    En liten baby hadde de også

    [​IMG]

    Vakker morgen igjen

    [​IMG]

    Mr. X spaner tungt
    [​IMG]

    Vi var på vei over en knaus der man ofte ikke kjører da fruen faktisk så noe i buskene til høyre. BLACK RHINO!! ett av de mest skye og sjeldneste dyrene som finnes

    [​IMG]

    Han løp paralletl med oss, stoppet samtidig som vi gjorde og etter 15 sekunder la han røyk inn i bushen og var borte

    [​IMG]

    De har rundt 6 Black Rhinos og dette var den første man hadde sett på månedsvis

    Det var fangsten denne morgenen, tilbake til frokost

    [​IMG]

    Kjempevær og flott temperatur. Maten var glimrende

    [​IMG]

    Kun 3 av hyttene var okkupert, så dette var alle som var på resortet

    [​IMG]

    Naptime take two

    [​IMG]

    42 minutt nap denne morgenen før telefonen atter ringte. Lillestrømbanden var kommet for å rane Koi dammen ved restauranten!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lillefnaten fikk endelig plass

    [​IMG]

    Til Grumpy kom

    [​IMG]

    Etter en halvtime var dammen blitt betraktelig grunnere og Lillestrømbanden forsvant oppover fjellsia

    [​IMG]
     
  16. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Da ble det en spilldag og litt snacks via gratis romservice

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Og mer mat under afternoon tea

    [​IMG]

    Som denne karen forsøkte seg på å rappe litt av

    [​IMG]

    Ettermiddagen gikk til ett vannhull

    [​IMG]

    Og litt flere nesehorn ble observert

    [​IMG]

    Og en haug med bøffel, samt masse forskjellige antiloper jeg elegant hopper over

    [​IMG]

    [​IMG]

    Opp til giraffområdet

    [​IMG]

    Og solnedgang

    [​IMG]

    Med tilbehør

    [​IMG]

    Middagen ble inntatt via romservice

    [​IMG]

    [​IMG]

    Og tidlig kveld igjen
     
  17. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Oppe tidlig igjen, denne morgenen på hannløvejakt, vi fant han

    [​IMG]

    Men det var lite action

    [​IMG]

    Selv om frokosten var meter unna

    [​IMG]


    Vakkert

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nærkontakt så det holdt

    [​IMG]

    Vanvittig flott soloppgang

    [​IMG]

    Dungbettle
    [​IMG]

    Og en siste buffalotitt

    [​IMG]

    4 herlige dager på Thanda var over og vi satte snuta tilbake til Johannesburg

    Richards Bay flyplass

    [​IMG]

    Nesten som bonusfeber

    [​IMG]

    Flyet var på rute

    [​IMG][​IMG]

    Del en av rapporten ferdig
     
    SASDC8, Robert H and Fnate like this.
  18. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Sjefsrapport! :)
     
    tommy777 liker dette
  19. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det går kun ett fly på lørdagen fra Richards Bay to Joburg og det går på morran. Så vår connection var på hele 8 timer. Dagrom var bestilt hos IC på flyplassen

    [​IMG]

    Rommet var ikke klart selv om innsjekk for dagrom var kl 0930 og det var nesten lunch. Etter 20 minuttt var rommet klart. Ett fresht og flott hjørnerom ventet.

    [​IMG]


    Noe suspekt brennevin var det første som ventet

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    Amenity
    [​IMG]

    [​IMG]


    Brukbart.

    [​IMG]

    Romservice var E L E N D I G, 100% feil i forhold til det vi bestilte og ble sendt i retur. Men pengene ville de ikke gi tilbake. Etter voldsom krangling, fikk jeg pengene tilbake og også poengene som var brent i etterkant. Ketchupen var også åpnet og brukt da vi mottok den

    http://s1269.photobucket.com/user/m...user]=126370697&filters[recent]=1&sort=1&o=63

    Anyways, who cares, on with the show.

    Var litt spent på hvordan 4 til 5 timer på en A320 med South African skulle bli. Vi trasket mot loungen. Platinum er kun for First Class kunder, noe SAA ikke har, så kun LH FIrst hadde adgang, samt SAAs egne Star Gold-Platinum. Alle andre ble sendt til Premium loungen som var stappfull og elendig. Så vi skippa det og stakk til kontraktsloungen som var mye bedre, tilgang med Lounge Club.

    [​IMG]

    Dårlig førsteinntrykk, men vi var klare!

    [​IMG]

    Det viste seg at SAA flighten skulle bli en skikkelig innertier. Setene var som domestic F USA, men med bedre benplass, fotstøtte USB, to ladere mv. VELDIG behagelig shorthaul sete

    [​IMG]

    Plass til iPad eller dårlige ripoff, sjekk plasseringen av USB pluggen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Liten teaser

    [​IMG]

    Taittinger Champagne. Undertegnede var den eneste som drakk Champers, flasken ble eliminert

    [​IMG]
     
    SASDC8, Robert H, Islending and 2 others like this.
  20. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Fruen gikk på portvin

    [​IMG]

    Polenta og salat

    [​IMG]

    Fisk som smakte himmelsk

    [​IMG]

    Ost

    [​IMG]

    Dessert

    [​IMG]

    [​IMG]

    Litt sjokkis før landing

    [​IMG]

    South African Airways short haul anbefales på det sterkeste. Meget bra service, komfortabelt, nye fly, herlig mat og drikke.
     
    SASDC8 and Islending like this.

Del denne siden