Devaluering av poengopptjening på SAS

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Fleksnes, 20. febr 2022.

  1. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    396
    Likes mottatt:
    709
    Bonuspoeng:
    93
    I en tråd på businessclass.se så viser det til at poengopptjeningen i høst blir hardere

    Kikket litt på MR til London i høst, og ser nå at det er enkelte billetter i SAS Plus Pro som bare gir 1200 poeng pr leg.Billettene er i klasse A og B.

    Screenshot 2022-02-20 at 10-27-44 Velg flygninger SAS.png Screenshot 2022-02-20 at 10-31-20 Velg flygninger SAS.png
     
  2. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    469
    Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    La merke at jeg allerede har fått dårlig betalt for flyturer nå de siste ukene, Go light har utelukkende gitt meg 125 poeng uansett om jeg har betalt over 1000 kr en vei til feks TRD. Tidligere så mener jeg at poenginntjening var basert mer på hvor mye man hadde betalt og ikke bare billettklasse. Virker ikke som det er sånn lenger? Vanlig Go fikk jeg derimot 625 for, "312 poeng" har jeg ikke sett på lenge.....har ikke akkurat fin lest opptjeningstabellen til sas i det siste heller.
     
  3. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    SAS gir med den ene hånden og tar med den andre... og i kjent stil glemmer å kommunisere noe som helst!

    Ser vel ikke helt krise ut dette umiddelbart, med forebehold om hva de gjør med longhaul opptjeningen.

    Alle dere som har sytet og klagd om at "loungene blir stappfulle nå med alle kampanjene" har vel ingen grunn til å klage nå vel :D
     
  4. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Go light har vært 100 poeng + statusbonus uavhengig av billettpris i flere år. Selv på long haul til SFO/HND
     
  5. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Det har vært flere endringer her, litt rare beregninger på inntjening av poeng ja :confused: .... Noen steder har de kuttet kraftig mens andre steder har de økt? Kan det være de justerer for distanse flydd igjen?o_O... Ser at en kan få god bang for the buck av å fly til Las Palmas på enkelte dager her.

    Mitt tips er å holde øye med dette nå, det kan være SAS gjør en brøler her, og gir oss for godt betalt på enkelte bookinger, så anbefaler dere å jakte rundt litt på siden nå :)
     
  6. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    469
    Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, formulerte meg litt feil. Mente at prisen for Go light er blitt høyere og at man skal ganske mye opp i kr før Go "kicker inn". Ergo mindre poeng for dyrere billetter.
     
  7. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Virker som om SAS har tatt steget fullt ut i revenuebasert poengopptjening. Og kuttet poengopptjeningen pr. rute samtidig.
     
  8. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Har vært slik i flere måneder allerede. SAS ser ut til å prise seg ganske godt over konkurrentene. Kan bare spekulere i hvorfor.
     
  9. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, og "SAS forward" programmet kommer til å gjøre det enda mindre poeng-lønnsomt å reise på billige billetter. Bolaget skal jo spare penger.

    Men dette har de hatt på gang lenge uansett. Og helt nede i 100 poeng for en Europa-tur i Go er jo ikke noe nytt. I tillegg er det lurt for selskapet, for de ønsker å kunne måle hvem som reiser mye, på godt betalte billetter, og både gi dem fordeler ombord, i loungen, og med gull+ status.

    Helt vanlig hos alle flyselskaper og hotellkjeder også på sin måte.
     
  10. tombom

    tombom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    288
    Bonuspoeng:
    63
    På en annen side ser prisdifferansen mellom klassene ut til å ha minket. 750,- mellom Go Light og Plus Pro i første tilfellet her tror jeg aldri jeg har sett før.
    Hvis man antar at antall gull- og diamantmedlemmer har økt kraftig etter 4x-kampanjene siste år så er det vel en forretningsmessig god strategi å forsøke å få flere av disse (pluss tidligere lojale kunder) til å opprettholde status med billetter i høyere/dyrere klasser.
     
    view liker dette
  11. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
  12. tombom

    tombom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    288
    Bonuspoeng:
    63
    For et suppeopplegg hele opptjeningstabellen til EB er/blir! :rolleyes:

    Hadde det ikke vært bedre å skrote systemet og tegne opp noe enklere og mer forståelig? For eksempel opptjening direkte linket mot billettpris, eller ha færre varianter som ikke avhenger av bookingklasser innenfor samme billettype. Det er jo ikke akkurat som om vi kan velge og vrake i bookingklasser når vi bestiller.

    Kan ikke si problemet er eksklusivt for SAS akkurat, men flyselskapene gjør for ofte statuspoengopptjening unødvendig komplisert.

    #dagensventil
     
    Bolle, EndreD, OyvindN and 6 others like this.
  13. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    https://dilbert.com/strip/1996-12-24

    [​IMG]
     
    turbotobben, Mbj, Sonictravel and 7 others like this.
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Er vel en devaluering for alle som bestiller rimelige billetter det her. Men SAS har jo kastet status og poeng etter folk de siste årene, så skjønner at de kniper igjen. Kjipt for de som forsøker å komme raskest og billigst til et statuskort, men på meg virker det rart at de ikke kjører enda hardere på inntjening:poeng ratio.

    Uansett. I digress. Ekstremt komplisert system.
     
    Last edited: 24. febr 2022
    OyvindN and jonss like this.
  15. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Så man burde booke det man kan med Smart Plus før devalueringen da? Eller blir det korrigert i ettertid?
     
    Shyneno liker dette
  16. Brukernavnet

    Brukernavnet EBD

    Innlegg:
    410
    Likes mottatt:
    2,931
    Bonuspoeng:
    93
    Vil anta at opptjeningen tilsvarer tabellen som gjelder på det tidspunktet en reiser. Altså at alle reiser etter ny tabell trer i kraft gir opptjening etter denne, uavhengig av når reisen ble booket.
     
  17. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Ved tidligere justeringer har SAS operert med to tabeller for reiser bestilt før/etter en gitt dato.
     
    Brukernavnet and Kalsnes like this.
  18. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Det blir veldig feil om vi får ny opptjening på gamle billetter, vi ble jo "lovet" en viss sum poeng da vi booket.

    Nevermind at vi har kalkulert dette inn i opptjening for å opprettholde statusnivå. Hvis vi nå plutselig ikke lenger klarer å beholde status fordi sas plus smart får en reduksjon så blir jeg arg.

    Og da kommer jeg til å gjøre hva vi gjør best, sutre i et innlegg her inne og gjøre ingenting annerledes :mad:
     
    Reiseglad, Kalsnes, Are and 2 others like this.
  19. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    SAS har vært ryddige på dette før - så billetter bestilt med gammel opptjening gir nok "gamle poeng" nå også.

    Poengene man tjener står jo til og med rett ved siden av prisen når man bestiller på web, så det skulle bare mangle at de leverer det de lovte ved salget av billetten.

    Screenshot er alltid OK å ha både hos sas.no, trumf og andre hvis det skulle bli spørsmål etterpå...
     
    petrate liker dette
  20. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Men nå økes jo faktisk opptjeningen for noen klasser også, så kjipt å gå glipp av poeng fordi man bestiller for tidlig :p
     
    tobeornot999 liker dette

Del denne siden