Digital Nomade i Thailand, lovlig eller ikke?

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av Kaffen, 05. okt 2017.

  1. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er jeg der igjen, skal ned til Sør Øst Asia i slutten av oktober på en 40 dagers tur, først 10 i Kambodsja, for så å dra til Singapore ett par dager og så fly SQ/C SIN-PEK-CNX, og være i Chiang Mai i 28 dager og jobbe fra Punspace. Så skal jeg ned etter nyttår og være her i 2 mnd igjen for å kutte ned på den Norske vinteren.

    Nå som jeg har vært der nede i fjor, og blitt kjent med folk og jeg har blitt mer oppdatert på lovverket der nede, så kan jeg oppdatere noe nytt jeg har lært :)

    Reglene blitt klarere i Thailand. Så lenge jeg jobber for ett Norsk firma, hever Norsk lønn, på Norsk konto og at pengene blir brukt på ett Norsk kort, så er det lovlig. Jeg tok litt feil på Spørsmål nummer 3 her, Det har ikke noe å si om bedriften selger varer og tjenester inn mot det Thailandske konsumermarkedet. Kommer det ett Ja på det siste spørsmålet, så kommer det an på. Du har lov til å jobbe for en bedrift som eksporterer varer og tjenester fra utlandet inn til Thailand, så sant denne bedriften ikke har ett registrert kontor i Thailand. Har de registrert ett kontor i Thailand eller har ett Thailandsk telefonummer med Thai kundeservice så kan du ikke jobbe for dem.

    Sånn som en sa, det er en lysegrå sone, som betyr som regel lovlig. Jeg vet om telefonselgere og kundeservise arbeidere som jobber via VPN i fra Thailand, og det går helt fint :D
     
    Insomnia4u liker dette
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Du legger opp til en ganske beskjeden livsstil i Thailand med et budsjett på under 700 THB dagen. Det er litt over dobbel minstelønn for lokale innbyggere.

    Anbefalt artikkel: You’re lying to yourself about what you want. "If you love Tim Ferriss, and are following his "lifestyle design" advice, you’re setting yourself up to be miserable."
     
    Shyneno and Xflipper like this.
  3. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg peker på at 6000 kr mnd er minimum, men drar du inn 10.000 kr mnd, så blir livskvaliteten ganske så bra. Jeg ligger stabilt over 25 laken å rutte med etter at de faste kostnadene for å holde leligheten hjemme i Norge er betalt, så jeg har ingen problem med å leve bra der nede :)

    Men som den artikkelen viser så kan det i noen tilfeller være en ganske så tom livstil i seg selv, derfor er det viktig å jobbe opp ett sosialt nettverk som gir mening til livet. Derfor er det ikke så bra å flakse rundt som en løsfugl uten venner. Jeg bor 4-5 mnd i Chiang Mai, har venner der og venner i Kristiansand så på en måte så virker det som at jeg reiser mye når jeg ikke reiser så mye annet enn å pendle mellom disse to stedene i grunn.
     
    Last edited: 01. sept 2018
    Edvard liker dette
  4. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,031
    Likes mottatt:
    1,470
    Bonuspoeng:
    113
    det er nesten så du er flere steder på en gang! du imponerer meg!
     
    SilverBird and holmen like this.
  5. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er jeg ute å tester ett par andre steder, slik som at jeg nå bor på ett 5 stjerners hotell i Siem Reap i Kambodja. Prisen for 15 dager var skarve 4000 kroner, frokost inkludert. Greit å ha ett fint kontor å jobbe ut i fra mens jeg skriver ut noen prosjektsøknader for ett par organisasjoner. Så jobber jeg med å legge opp ei webside som retter seg mot de litt rikere av oss som vil reise i vill luksus, det vil si Qatar Biz til BKK også to ukers rundreise med fullservice luksus buss og 5 stjerners hotell i på alle overnattinger. Prislappen for turen vil bli litt stiv men skal en tjene penger så skal en tjene penger så ... :cool:
     
    espenlampe liker dette
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,836
    Likes mottatt:
    2,410
    Bonuspoeng:
    113
    266kr natten på 5-stjernernes hotell? God pris. Hvilket hotell er det?
     
    Smurfboy liker dette
  7. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    My unique villa Siem Reap :)

    Ett annet alternativ som er enda billigere er å registrere seg i Hilton Honour programmet å kjøpe poeng ved kampanjer der. Det finnes ett veldig bra hotell på Bali du kan bo på for 5000 poeng døgnet og du for 5 netter for prisen av 4, så du kan gå virkelig langt på å kjøpe 80.000 poeng av dem som tilsvarer 20 netter på Hilton hotellet på Bali så det finnes flere alternativer der :cool:
     
    Last edited: 03. juli 2019
    tobeornot999 liker dette
  8. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er jeg på farta igjen :D

    Denne gangen er jeg på Canariøyene, så da kan dere følge tråden her, om dere vil vite mer om det å være digital nomade nå under pandemien. Jeg jobber også med ett tema angående skatt hvis du jobber fra Utlandet, så jeg jobber med en skikkelig beskrivende artikkel angående dette temaet :)
     
    Last edited: 02. febr 2021
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk ett veldig bra tips fra @tkrunning angående forsikring, og den er virkelig verd å ha med seg, det ble nylig skrevet om den i Finansavisen, den er Norsk og heter SafetyWing, den har full Covid dekning, kan brukes i masse aktiviteter, så ser jeg for min del at det er to punkter en må være obs på, eller to feller en kan havne i.

    1. Dekning for reiser opp til 4500 meter og viktigst, dekker overnatting opp til samme høyde.

    2. Dykking dypere enn 10 meter, så obs obs på det punktet.

    * Fjær i hatten for å dekke motorsykkel i Asia, da 125cc scooter er den mest egnede form for transport, så anbefales, anbefales, for de to øvrige punktene så finnes den enkelte løsninger sånn som egen dykkerforsikring om en trenger det i en måned eller to men ellers bra forsikring :)
     
    Insomnia4u and espenlampe like this.
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,894
    Likes mottatt:
    57,517
    Bonuspoeng:
    293
    Kikket kjapt, og man kan heller ikke være over 39 år..
     
  11. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Da må du kikke litt meir, over 40 er mulig
    https://safetywing.com/nomad-insurance/pricing
    Men prisen går opp, mykje.

    Faktisk så mykje at ein kan lure på om det er bedre andre steder.
     
    Kaffen liker dette
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,894
    Likes mottatt:
    57,517
    Bonuspoeng:
    293
    Se der ja. Sånn går det når man bare leser overskriften. :rolleyes:
     
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Priser for denne forsikringen fra SafetyWing.

    10 - 39 år = 40 USD eller 340 kroner
    40 - 49 år = 65 USD eller 553 kroner = fremdeles en god pris mener jeg :)

    Hvis du har nådd 50 år, så ville jeg vurdert en annen forsikring

    50 - 59 år = 102 USD eller 867 kroner noe som omtrent det samme som en internasjonal helseforsikring for folk i samme alder, og er en 60+ så er ikke denne forsikringen noe for deg!
     
    Last edited: 07. april 2021
  14. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
  15. cahudtwa

    cahudtwa Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    8

Del denne siden