Nå kan du bruke Kr 500.000 per kalender år og få enda 10.000 statuspoeng - totalt 30.000. https://www.dnb.no/kort/kredittkort/mastercard/upgrade Spørsmål og svar Hvordan fungerer statuspoeng? Statuspoeng gjelder for deg med SAGA eller Private Banking Mastercard og har tre nivåer: 1. Bruker du Mastercardet for mer enn 100.000 kroner per kalenderår får du 10.000 statuspoeng overført til din EuroBonus-konto. 2. Bruker du Mastercard for mer enn 200.000 kroner per år får du ytterligere 10.000 statuspoeng. 3. Bruker du Mastercard for mer enn 500.000 kroner per kalenderår får du 10.000 ekstra statuspoeng. Du kan altså tjene inntil 30.000 EuroBonus statuspoeng per kalenderår. EuroBonus statuspoeng gir mulighet til oppgradering av SAS EuroBonus-medlemsnivå, men kan ikke benyttes til reiser, varer eller tjenester innen EuroBonus-programmet. Statuspoengene blir overført til din SAS EuroBonus-konto ved fakturering når omsetningsmålet er nådd.
Spennende, kan det være at dette er er motangrep fra Eurobonus mot det som blir mellom Norwegian + Strawberry, allerede før det er lansert. Eller var dette allerede planlagt for lenge siden.
Marginalt bedre å legge 200k på DNB MC og 300k på SAS MC. 300k forbruk på SAS MC skulle vel gi 300000 * 0,15 * 0,25 = 11250 statuspoeng. Da ikke tatt med eventuelle dobbel-weekends. Og også det faktum at det ikke gir noen statuspoeng for siste nesten 300k forbruk om man bare NESTEN når 500k totalt forbruk. (nå flyr jeg uansett mer for å oppnå status enn tidligere, så ikke så aktuelt som før å hente mest statuspoeng via kredittkort.
Du har fått med deg at SAS MC ikke gir 1000 statuspoeng pr mnd lenger, og nå gir tilsvarende 25% av ekstrapoengene som statuspoeng? Så for 300000 i forbruk vil du få 45000 ekstrapoeng (300000*15/100) og 11250 statuspoeng (45000*25/100) 300k er det ekstra forbruket jeg må ha på DNB MC for å få 10000 flere statuspoeng utover de 20000 statuspoengene jeg får etter 200k forbruk. Som jeg da har regnet ut lønner seg å legge på SAS MC
Helt korrekt dette. Og som du skriver er dette før SAS MC dbl weekend. Da blir differansen stor i favør SAS MC. For mitt vedkommende stopper DNB MC spend ved 200k.
Og det er kanskje det de har merket at folk gjør, og prøver å gjøre noe med. Men, som er skrevet her, det finnes alternativer som er bedre.
Veldig svakt av DNB, men interessant utvikling. Med overgang til spend-basert poeng - som jeg tror snart kommer til EB - så vil jo alltid kredittkortene være bakdøren inn. Jeg tror man får status billigere denne veien enn å fly (noen år i fremtiden) - så fremt man har midlene og forbruket.
Bra de gjør justeringer men denne blir litt for tynn + vet ikke hvor mye det endrer med å komme med dette medio september (når det er snakk om kalenderår).
Må også ta med i beregningen at Premium koster nesten 2k. I tillegg er det mye lettere med å omgå kredittgrensen hos DNB med ekstra innbetalinger og justering av grensen enn hos SEB. På den andre siden er man ikke like bundet med kalenderår med Premium, samt at man også kan omsette for både mer eller mindre enn 300k, og såklart har man også fordelen med Fly Premium. Er fordeler og ulemper med begge, så er nok ingen fasit på hva som er best eller dårligst, det kommer an på hver enkelt sin situasjon. For min del er dette en klar forbedring.
Helt sikkert forskjellig fra person til person ja, og greit med valgmuligheter, uten tvil! Tror kanskje de fleste/mange har SAS MC pga Fly Premium. Så mange variabler her ja.
Ser dessverre ikke helt logikken i dette. Om du har forbruk på 500k eller mer i året og er interessert i reising, så tror jeg du i utgangspunktet flyr inn Diamant uansett. Om du har Amex Elite og 200k i forbruk på DNB, mangler man 50k poeng, noe jeg tror du flyr inn på ca 50k penger.
Dette er vel bare positivt uavhengig av hvordan man plasserer forbruk? Har ikke finregnet helt på det, men DNB-appen sier at vi har brukt cirka 550.000 på det kortet hittil i år, så da kommer det kanskje 10.000 nye poeng neste måned. Kunne sikkert hatt mer forbruk på AmEx (vi hadde opptjent CT på SAS AmEx Premium i mars), men synes det Elite-kortet er skrekkelig dyrt per måned, og har ikke helt det store behovet for enda en CT med det første. Nå har jeg flyttet en del jobbrelatert forbruk til SAS MC Premium for å gjøre privatøkonomien litt ryddigere, og det ruller vel inn noen poeng der også - så får vel hentet ut noen tusen statuspoeng resten av året der også, og da begynner det jo virkelig å bli mye statuspoeng uten innsats.
Hvis du ikke bruker Curve enda kan du virkelig øke inntjeningen ytterligere ved å utnytte dbl poeng helgene. Jeg passer på å fylle opp amex elite med 300k, dnb mc med 200k. Resten flyttes til sas mc dbl poeng helger slik at jeg får 30ebp/NOK 100.
Høres veldig slitsomt ut. Synes det er vanskelig nok å holde track nå på hva jeg har av private utgifter, hva som er felles i husholdningen, hva som er jobbutlegg, hva som er andre typer utlegg og vi har fått vippset tilbake - så å legge på enda et lag med kompleksitet høres ut som oppskrift på hodepine! Eventuelt kanskje noe en kveld eller to med noen intrikate formler i Excel-ark kan løse...
har ikke fått med meg at vi er nede i 25% statuspoeng på sas mc, fikk litt bakoversveis nå, beklager kommentaren over