DnB Private Banking

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Klokkesamler, 04. juni 2018.

  1. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    @Kimarild - Eiendom telles ikke. Pengene må være disponible på konto og brukes til plassering hos DnB. Listene vaskes årlig, så dersom du selger og kjøper vil du ha PB i 1 år.
     
  2. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Individuell inntekt, men poenget til @Are er vel at ektepar kan samle investerbare midler for å nå formueskravet.
     
  3. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,303
    Bonuspoeng:
    293
    Storfamilie? ;)
     
  4. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet om DNB Private Banking åpner dørene for høyere status i diverse hotellkjeder?
     
  5. Kimarild

    Kimarild Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    kjipt... da jeg tror eiendom vil ha større avkastning enn aksjer/fond... men samme risikonivå.
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Nope, men som @Gullars påpeker, en familie som tjener 2mnok+ totalt klarer nok å skrape sammen en konto med 2mnok likvide midler i løpet av en gitt periode om de virkelig virkelig vil ha 25poeng pr 100kr :)
     
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Og klarer du å putte 2 mill på en konto i løpet av relativt kort tid skal du ikke se bort ifra at du klarer å investere de på en måte som gir det bedre avkastning enn 5p ekstra per hundrelapp.
     
    Petter B-C, Nilsen, Chrisbgg and 6 others like this.
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, men fond og aksjer koster vel ikke mye mer hos DnB enn noen andre, så for du 5poeng/100kr ekstra så vinner du jo mot vanlige folk :)
     
  9. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Om du bruker kortet for en halv mill i omsetning utgjør dette bare 25 000 poeng ekstra. Du er jo halveis til 25 om du handlet taco eller brød på Joker ;)
     
    drsyk and Eddie47 like this.
  10. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,123
    Likes mottatt:
    1,851
    Bonuspoeng:
    113
    Slutt å vær så rasjonell, maks opptjening er målet uansett ;)
     
    drsyk, Xflipper, Are and 1 other person like this.
  11. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    @Kimarild - Dette har jo ingenting med verdien på investeringen. Dersom du har 100 000 kr på konto, og 20 mill i eiendom, så tjener banken 0 kr på deg. Dersom du har 5 mill på konto som du plasserer i fond, aksjer og obligasjoner så tjener banken gode penger på deg.

    Dersom du har eiendom med høy frikapital er det uansett ingen god plassering. Gearing er ABC.

    I et gitt investeringsscenario:
    1. Eiendom med 2 mill. i frikapital. Eiendommen stiger 5 prosent i året - kapitalen taper seg med 2,5% (inflasjonen.) Netto urealisert fortjeneste: 2,5%

    2. Eiendom med 2 mill. i frikapital blir refinansiert. Eiendommen stiger 5% prosent i året - kapitalen blir investert i et godt og trygt obligasjonlån med netto yield på 8%. Netto urealisert fortjeneste: 8,5% (hensyntatt inflasjon og rentekostnad.)
     
  12. Kimarild

    Kimarild Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    DNB tjener mye penger på min eiendoms investering.

    Mener du at når jeg legger 15% (2 mill) egenkapital på bordet og 85% i lån hos DNB, så tjener de ingenting på meg? Jeg betaler faktisk litt renter og lånegebyrer. Mitt alternativ er jo å flytte dette til en annen bank, og da tjener DNB virkelig 0 kr på meg.
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg foreslår at man kobler på bremsen litt her.
    Jeg ser at flere av disse fordelene i Private Banking har jeg gjennom EBD (og tildels EBG), så hvis man likevel reiser en del, og det må man jo gjøre skal det ha noen hensikt å henge seg på dette for lounge tilgang, status på hotell og leiebil... Men altså når man likevel reiser en del, så har man jo tilgang til lounge, og om man så skulle være nødt til å kjøpe seg inn på f.eks Eventyrloungen i CPH fordi den er på rettside av passkontrollen, ja så skal du jaggu kjøpe deg inn der mange ganger før du kommer opp i årsprisen på Private banking.
     
    Eddie47, Insomnia4u and jgroneng like this.
  14. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Nå nevnte du ikke lån opprinnelig, jeg tolket det som at du hadde kjøpt en eiendom hvor DNB var megler.

    Det er en kjent sak at DNB har vært glad i å tilby Saga til personer med planer om å flytte relativt små lån, så det er ikke utenkelig at du kan få PB med et litt større lån. Jeg ville spurt, men på papiret så kvalifiserer du ikke.

    Men som @RoadKing nevner bør man jo også finne frem kalkulatoren her.
     
  15. Kimarild

    Kimarild Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg kunne kanskje vært litt mer tydelig... men nevnte jo ord som "investert" og "eiendomeR" - i flertall.

    Og ja, føler også det har gått litt inflasjon i SAGA, fikk det automatisk da jeg flyttet til DNB for mange år siden.
     
  16. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    @Kimarild - Jeg forstod det som at du hadde kjøpt leilighet for cash, og dermed tatt de ut av banken. Da missforstod jeg :)

    Har du f.eks 8 mill i lån er det helt klart en god inntektskilde for DnB. Jeg tror ellers at de er strikte på PB, og at dette gjelder formuende kunder i form kontanter. Det er jo i utgangspunktet investeringsmulighetene som er den største fordelen med PB.

    Jeg håper hvertfall PB forblir et program der kravene opprettholdes strengt - det er som du sier inflasjon i Saga og det har nok ødelagt programmet for veldig mange :)
     
  17. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Eller bare skrevet at du har lånefinansiert 85%, jeg antok du hadde kjøpt eiendommer som totalt kostet to millioner og betalt kontant.

    Uansett - om du driver med eiendomsinvesteringer på et semi-profesjonelt nivå, helst med utsikter til ekspansjon i nær fremtid, og en relativt betydelig gjeld til DNB tror jeg hvertfall det er en mulighet for at du klarer å snakke deg til PB. Du skal sikkert også ha forsikringer.

    Men igjen, ta for all del frem kalkulatoren. De 5 poengene er ikke verdt allverden. Man må sikkert påregne noe ekstra mas med PB også.
     
    Last edited: 05. juni 2018
  18. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    Det var nøyaktig det samme jeg antok :)


    @Kimarild - Dersom du har lånefinansiert 7-8 mill så har du vel også en inntekt på røft 2 mill? Så da er jo problemet løst.
     
  19. Kimarild

    Kimarild Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    Ja, kunne vært greit å høre fra noen her, hvilke ekstra utgifter det er med å gå fra SAGA til PB kunde. Setter ikke igang en slik søknad om jeg ikke tjener noe på det.
     
  20. Kimarild

    Kimarild Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    Har ikke slik innntekt, og ser ikke formeg at det skal sje innen rimelig tid, derfor fokuserer jeg på kapital kravet. Som jeg føler er noe jeg faktisk kan vise til.
     

Del denne siden