Dublin

Tråd i 'Reisemål' startet av Cecilie, 23. sept 2013.

  1. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Hallo godtfolk!

    Neste tur på programmet går til Dublin en langweekend i november. Far fyller år så vi tar hele familien en tur sammen, for første gang på 3 år :p

    Jeg har booket Radisson Blu Royal neddi by'n fredag-søndag (Club Carlson 2for1) men mangler overnatting søndag-mandag (mor lurer på Fnat Seasons men vi får nå se om det blir å holde seg til samme hotellet siste natten også)

    Tips til what to see and what to do, mottas med stor takk, da ingen av oss har vært i Dublin før.
     
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Westin midt i sentrum er ofte rimelig på helgene. Meget god beliggenhet. http://deals.westin.com/Westin-Dublin-Hotel-Ireland-1314/special-offers?PS=LGEN_AA_DNAD_CGGL_TPRP

    Four Seasons ligger litt utenfor sentrum, ca 20 minutter spasertur. Flotte hoteller begge to.

    Skal ikke påstå at jeg er noen Dublin ekspert. Har vært der 4 ganger, alle gangene på hurratur, så lite museum og severdighetstassing.

    Tips 1: Guinness Storehouse http://www.guinness-storehouse.com/en/Index.aspx?gclid=CJrl3LTJ4bkCFZE7MgodRzoA3A

    Tips 2: The Church er en gammel kirke som er omgjort til restaurant og bar med meget god mat og rimelige priser. http://www.thechurch.ie/
     
    milehigh liker dette
  3. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jøss, en mor som spør om Fnat Seasons. Det er jo fennomenalt. Radisson Blu Royal er helt tipp topp hotell. Har bodd der tidligere og det var knall.

    Guinness Storehouse er en innertier uansett om man liker Guinnes eller ikke. En gammel venninne jeg var på tur der med begynte å like det etter et besøk der.

    Jeg vil også trekke fra Jameson museet. En Irish coffee (eller to) der er fantastisk. Omvisningen er heller ikke til å kimse av. Et besøk på baren Temple Bar er jo også et must. Samt Pub-Grub mens man ser på en Gaelic Football match.

    Men flesteparten av turene mine har vært i samme karakter som Tommy sine altså.
     
  4. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Dublin er såpass trivelig by at du fin kan se mye bare ved å traske rundt i sentrum. Selve "bar-gaten" er full av turister, ellers stort sett bra. Var også innom Guiness parken, kjekt avbrekk.
     
  5. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for supre tips!

    Når jeg sjekker overnatting 17.-18.november skiller det 4 euro i favør Radisson kontra Four Seasons. Kanskje mor da skal få drømmen sin oppfyllt om å bo på et Fnat Seasons hotell?
     
    Fnate liker dette
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Med fare for å gjøre Club Fnatsons representanten på forumet litt sur... Så ville jeg sagt FNAT SEASONS!!!!!!

    Men det er kanskje ikke noen bombe?
     
  7. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Meeeen det ble noe helt annet:

    http://www.radissonblu.ie/sthelenshotel-dublin

    Gleder meg veldig til å prøve dette hotellet. Det har fått gode tilbakemeldinger på Tripadvisor. Booket to business class rom til den nette pris av 390 EUR for en natt. Samme prissjikte som Fnat Seasons og Radisson Blu Royal i sentrum.
     
  8. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Det ser ut som det blir en langhelg i Dublin om noen uker, så da tenkte jeg å høre hva ekspertene sier om hotell.

    Jeg ser selvsagt kun på hoteller hvor jeg har status, og da dukker følgende alternativer opp:
    (Jeg foretrekker å bo nærme der det skjer, og det er vel Temple Bar?)

    Radisson Blu Royal, €198 per natt. Status: Concierge.
    Med denne promoen vil jeg også få 30 000 bonuspoeng. (2-for-1/4-for-2 er dessverre ikke tilgjengelig.)

    InterContinental, €130 per natt. Status: Platinum Ambassador.
    Jeg trenger en helg på IC for å fullføre Set Your Sights-promoen, men hotellet er ikke akkurat sentralt.

    The Morrison, a DoubleTree by Hilton Hotel, €179 per natt. Status: Diamond.
    Ingen promotions for øyeblikket. Sentralt.

    The Westin, €142 per natt. Status: Gold.
    Veldig sentralt. Får doble Starpoints. Samler egentlig ikke poeng på SPG da jeg ikke har toppstatus.

    Er det andre hoteller jeg bør vurdere? Hvilket hotell ville dere ha valgt? Takk for innspill!
     
  9. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg var veldig fornøyd med Radisson Blu Royal altså! Hadde ikke nølt med å bo der igjen. Bra concierge recognition også. Oppgradering og late checkout.

    Og for å komme med en oppfølgingspost til what to see-and-do: Vi dro og hadde superdigg lunsj i The Church. Bar inne i en kirke, jaujau, ei kjærke etter mine preferanser :D
    Trinity College var sabla jillt, særlig biblioteket!

    [​IMG]
    Source: http://www.jti-photography.com/imgs/gallery/21196/21196_13416315794fb9661d811d7.jpg
     
    LN-FHU, Fnate and Henning like this.
  10. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg var også veeeldig fornøyd med Royal.Kort avstand til TB-området og god recognition på status.God frokost med panser-bacon !! :):)
     
  11. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    301
    Likes mottatt:
    331
    Bonuspoeng:
    63
    @Henning Har vært i Dublin 3-4 ganger i året siden 2011 siden foreldrene mine bor der, jeg elsker byen og anser meg som godt kjent i byen. Har aldri bodd på hotell der, så kan ikke svare på annet enn beliggenhet og det jeg har lest meg opp på av hotell.

    Byens mest klassiske og ærverdige hotell er The Shelbourne som hører innunder Renaissance (Marriott). Fantastisk beliggenhet kort og godt, ligger over veien for den flotte parken St. Stephens Green og et steinkast fra gågaten Grafton Street.

    Et annet klassisk og anerkjent hotell like i nærheten er The Westbury, partner i Leading Hotels of the World.

    Noen kommentarer til hotellene du nevner. Radisson Blu Royal ligger litt tilbaketrukket, men likevel bare noen minutters gange fra shopping og attraksjoner sør for elven Liffey. Generelt så kan man nå alt i sentrum (både nord og sør for Liffey) til fots. The Morrison ligger fint til rett på nordsiden av Liffey, kort vei til gågaten Henry Street på nordsiden med alle sine butikker og kjøpesentre, og går du over broen fra hotellet er du i Temple Bar, området med dyrest øl i Dublin. The Westin ligger også sentralt til rett ved hovedfartsåren i sentrum mellom nord/sør og nærmeste nabo er Trinity College, med Book of Kells og det fantastiske Library som Cecilie skriver om over. Intercontinental stusset jeg litt over, men ser at det er gamle Four Seasons. Dette ligger i Ballsbridge et lite stykke sør for sentrum, foreldrene min bor bare 10 minutters gange unna og jeg liker området godt. Busser går inn til sentrum hele tiden. Dette ligger ikke så langt fra Donnybrook og min lokale favorittpub Kielys =)
     
    Jørgen and Henning like this.
  12. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    301
    Likes mottatt:
    331
    Bonuspoeng:
    63
    Du kan jo også vurdere Conrad hvis du har status i Hilton, ligger tilbaketrukket rett vest for St. Stephens Green, gå gjennom parken og du er midt i smørøyet.

    Si fra hvis du vil ha mere input og tips om byen. 19. februar setter jeg kursen mot Dublin på ny
     
    Henning liker dette
  13. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Radisson Blu Royal. Rom 405.
     
  14. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Vil anbefale Conrad Dublin, et bra hotell, ikke de nyeste rommene, men servicene er god. Samme med frokosten, ikke veldig stort utvalg men god kvalitet :) Jeg fikk upgrade til junior suite da jeg var der og jeg er kun gull
     
  15. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis du liker historie er Kilmainham Gaol det beste jeg kan anbefale fra Dublin. Det er et gammelt fengsel hvor mange av de mest innflytelsesrike menneskene i Irlands historie har sittet fengslet, de fleste på grunn av sin kamp for uavhengighet fra England. Her kan du få du et unikt innblikk i Irlands harde og blodige kamp for å bli et fritt land. Blant annet får du se fengselscellene til de som signerte den irske uavhengighetserklæringen påsken 1916, og du får se stedet hvor de britiske soldatene senere henrettet dem. Du får også se fengselscellen til Éamon de Valera, hvor henrettelsen ble avlyst i siste liten, som i senere tid ble både statsminister og president i den irske republikken. Det er forøvrig et stilig fengsel som har blitt brukt som kulisse i flere spillefilmer. Koster bare 6€ for en times tur i fengselet med flinke guider. En perle for de historieinteresserte, og noe ikke alt for mange får med seg når de besøker Irlands hovedstad. God tur! Sláinte! :)

    http://www.heritageireland.ie/en/dublin/kilmainhamgaol/
    http://en.wikipedia.org/wiki/Kilmainham_Gaol

    En liten ekstrahistorie: 28 år gamle Joseph Plunkett var en av de som signerte uavhengighetserklæringen, og dermed også sin egen dødsdom. Den 3. mai 1916, dagen før han skulle henrettes, fikk han smuglet sin mangeårige kjæreste Grace Gifford inn i fengselet. Foran to vakter og den katolske presten sa paret ja til hverandre foran alteret i fengselet. Det nygifte paret fikk bare oppleve noen få timer som ektepar. Noen få timer senere, på morgenen 4. mai, ble 28-åringen tatt med ut i fengselsgården og skutt. Senere ble også Grace Gifford satt i fengsel, og hvis du tar turen kan du se hennes fengselscelle og stedet hvor de giftet seg. Den unike kjærlighetshistorien er opphavet til kanskje den fineste irske kjærlighetsvisen som er laget - og som ofte spilles på barer rundt omkring i Dublin.

     
    Last edited: 16. jan 2015
    Henning liker dette
  16. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    mat/drikke:
    Har et sjefstips på tapas / Pub / bar, som jeg var på med en bunch lokale kunder & venner i høst:
    37 Dawson Street (adressen sier seg vel selv. Det er veldig sentralt også, i nærheten av Grafton Street oppe ved parken der. Veldig kult klientell og veldig kult interiør. Ikke turistfelle.
    http://37dawsonstreet.ie/

    hotell:
    Har bodd på flere ulike.
    - Radisson Blu var ok. Nothing more, nothing less.
    - Fitzwilliam hotel var veldig kult. Vant også Grand Travel awards på TripAdvisor
    - Four Seasons. Var bra, men litt usentralt. Sluttet hete Four Seasons den 1/1-2014 og er nå Intercontinental Dublin
    Ellers har jeg bodd på litt bed&breakfast greier som har vært ymse. Men jeg synes generelt at hotellstandarden er ganske høy der.
     
    Henning liker dette
  17. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Kan også hive meg med og anbefale Conrad Dublin. Her var det god service og med bare Gold ble det oppgradering fra standard rom til Deluxe King Suite som var helt kanon. Rolig beliggenhet, men kun en tur gjennom hyggelige St. Stephens Green så er man midt i handlegatene m.m. Frokst med veldig bra kvalitet (full Irish etc) men litt begrenset utvalg. Dette gjorde ingenting, for alt som ble servert var meget bra. Mye økologisk, som forøvrig virker utbredt i Irland. Ja også et uhyrlig grønt lite monster av en Conrad bamse (alltid bamser å få på Conrad), men poden var jo meget fornøyd da.
     
  18. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk nettopp 100 000 Hilton HHonors-poeng flyvende inn på kontoen, så da sjekket jeg om disse kunne brukes fornuftig i Dublin.
    38€ + 12 000 poeng på Hilton Dublin ser jo kurant ut. Hva mener dere? (Jeg er Hilton Diamond.)
    Hva verdsetter dere Hilton-poeng til?

    Hilton Dublin.JPG
     
  19. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Det virker som en knalldeal. En snau tusing for 12,000 poeng.
     
    Henning liker dette
  20. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Plukker opp att denne tråden.
    Me tek turen over til Dublin neste sundag, og har to netter der. Me har booka leiligheit, då me reiser to vaksne og to born på 11 og 6.

    Treng tips på tradisjonelle eller moderne pubar med fantastisk mat. Har funne nokon, men eg veit det er andre som er over middels opptekne av mat.
    Og om nokon har tips til aktivitetar/ting å sjå som passar for ein familie

    Ser ut til at Hop on-Hop off er ikkje noko å satse på?
     

Del denne siden