Hei, Tenkte å rådføre meg litt med mer erfarne poengjegere her i.f.t en tur jeg planlegger til vestkysten i USA. Kombinasjonen av ønsket tidspunkt og pris gjør at det kommer opp en del interessante alternativer som ikke bare inneholder SAS, men gjerne andre selskaper som Air Canada, Lufthansa, United etc. Det som da kan bli avgjørende er hvor mye poeng jeg kan tjene på de ulike reisene og som hjelp har jeg brukt enten sas.no eller wheretocredit.com. Jeg tror jeg skjønner det meste av det, men vil likevel sjekke et par ting så jeg ikke har misforstått noe; - Når det står 125%, 200% etc, hva tar det utgangspunkt i i.f.t EB. På WTC står det f.eks i business på Air Canada 125% og 313 miles. Betyr det max 313 poeng i Business Class? På sas.no står det til sammenligning fra 300/600 og 100%. - Kommer de ekstra poengene som EBG i tillegg selv om man reiser hos en partner? - Finnes det en kalkulator noe sted hvor man kan se eksakt hvor mye poeng man får på en gitt reise? - Dersom jeg f.eks kjøper Plus og byr på oppgradering til Business antar jeg at jeg får poeng for dette? Om det derimot er CU, så antar jeg at det ikke er noen forskjell? - De mest aktuelle selskapene er som nevnt AC,LH og UA. Får man velge sete på forhånd hos alle disse? - Dersom man velger Premium Economy og må ha connection med UA, ender man da på vanlig økonomi (jeg skyr egentlig UA som pesten)? - Det siste gjelder AC via Canada, må man ta igjennom to langdryge immigrasjoner både i Canada og USA? Om noen kan hjelpe meg med alt eller noe setter jeg veldig pris på det. Jeg vurderer forsåvidt å fly One World også, men antar at prinsippene er de samme. Om det er andre ting dere mener jeg bør tenke på si si gjerne i fra.. Turen skulle egentlig gå med CT, men min til vanligvis bedre halvdel hadde litt igjen på mattekunnskapene, så der manglet det 2000,-
-Du får prosenter av distansen du flyr, noen selskap rundet opp og ned disse til nærmeset 100, 250 eller 500miles. -Du får kun ekstra hos SAS. -Vet ikke om noen bra side/kalkulator du kan bruke. -Angående setevalg så aner jeg ikke. -Når du byr hos SAS så får du saver opptjening. -Bestiller du eco premium så flyr du i de fleste tilfelle eco innelands på videre connections.
Har selv brukt www.milecalc.com til å se hvor mange miles ruten gir. Legg inn ruten din med flyplasskoder så får du total miles, så ganger du med x% avhengig av hva bookingklassen din gir.
Takk for svar fra begge, men hva betyr det antallet miles som står noen steder, f.eks da 313 på AC. Er det max eller minimum eller betyr det noe helt annet?
Et godt sted å begynne er å google SAS Eurobonus earn chart swiss f.eks.. Da kommer denne opp: https://www.flysas.com/en/eurobonus/earn-points/airlines/swiss/ (Mulig det finnes en liste over alle selskapene, men google funker for meg) Her står det klasse, og hvor mye poeng(minimum) samt prosent, man får på domestic/europe/longhaul... Denne, kombinert med gcmap.com skal gi deg rimelig nøyaktig poengopptjening på de forskjellige selskaper.. C
Med tanke på 313miles du refererer til så er nok det opptjeningen på den ruten, men usikker hvilken rute du sjekker... 313 miles/poeng er 125% av 250 miles/poeng.
Jeg sjekket ingen spesifikk rute. Man legger inn flyselskap og bookingklasse, hvorpå man får opp hvilke bonusprogram man kan kreditere turen på. http://www.wheretocredit.com/sas-scandinavian-airlines/c Siden 313 er 125% av 250 og det står 125% på AC, så vil jeg anta at det er minimum poeng man får. Takk for svar uansett
313 er minimum her. Om du feks flyr 200 miles får man uansett 313. Flyr man 1000 får man da 1250 poeng. Hvordan det bookes mellom selskap (eksempel SAS/united) bestemmes av reglene. Som oftest er det et regelsett som sier at du bookes i * klasse om ledig, ellers **. Godt eksempel er business Saver som bookes i billig domestic First om tilgjengelig. Ellers full fare eco. Dette er svært vanskelig å holde styr på.
Ja jeg har sett stusset litt på hva som kommer opp på enkelte flygninger. På google flight står det noen ganger First og andre ganger ingenting. Ettersom bookingklasse ikke vises på GF, så er det litt knotete. Har hatt utfordringer tidligere med at systemene til BA og AA ikke snakker godt sammen, slik at man ikke får bestilt plasser på nett (og ofte har blitt splittet seter i reisefølget også), er det samme problem med United/SAS, eller får man som oftest valgt sete her? 4-5t med United på økonomi innenriks i USA er ikke veldig fristende med mindre jeg får valgt sete ved booking.
Hjelper kanskje lite akkurat nå, men jeg har vært i kontakt med Owen Rudge, som har lagd en skikkelig bra kalkulator for BAEC og Aegean (og nylig Avianca og TK). Han hadde ingen planer om å gjøre kildekoden open source, men han var ikke fremmed for å legge inn nye program ved en ledig anledning. Har oversendt info til han, så forhåpentligvis kommer det noe i nærmeste fremtid. Her med et eksempel på hvordan det ser ut når man regner ut hva litt SAS-flights krediterer til Aegean sitt bonusprogram -- kjempepraktisk!
Hadde jo vært nydelig om noe slikt hadde vært tilgjengelig på hele *A. Visste ikke om siden så takk for tipset. Får håpe han velger å legge til EB.