EBD - beste fordel(er)

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av mrt, 08. okt 2021.

1. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    113
    Beklager å starte tråd, men fant ingen som passet akkurat det jeg lurte på…

Er selv EBG og greit fornøyd med det, men med F&F + 4x kampanje, frister det å få seg EBD.

Jeg registrerer at vi har mistet tilgangen til DK mailen (begynte å like Janni og Linda) som var et stort pluss for meg. Hva er største fordelen med EBD vs EBG?

Ved første øyekast, ser jeg gratis booking av bonusbilletter over telefon. Siden vi er maaange i familien, er det jo potensielt endel kronasjer å spare. Stemmer dette? Hva med endring? Slipper man unna dette gebyret som EBD også?

Jeg vet poeng aldri går ut som EBD, hadde de alt gått tomt istedenfor :p, dette er en fordel jeg hittil ikke ser nytten…

Leser at noen mener det ikke er store forskjellen, men kanskje det er noe mer som jeg ikke har greid å lese meg fram til? o_O

2. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,615
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er i samme båt, har EBG og egentlig fornøyd med det, men når man kan nå diamant for ca 5k så frister det jo veldig, uten at jeg helt klarer la meg overbevise at jeg virkelig trenger det

Slik jeg ser det ville 30% poengrabatt på beste tilgjengelighet(vanlige billetter for poeng)vært største fordel, som @EndreD dokumenterte i en annen tråd kan man i noen tilfeller få tak i nesten like billige poengbilletter som rene bonusbilletter samtidig som man tjener grunnpoeng for å vedlikeholde status.

La oss si jeg bruker 5k for å bli EBD nå, da kan jeg neste år spare ca samme beløp eller mer ved finne godt prisede beste tilgjengelighet billetter til USA, en T/R i Plus vil gi meg nok poeng til å rekvalifisere til EBG, sammen med kredittkortene jeg har.

(Hmm.. tror jeg akkurat overbeviste meg selv for å for EBD :D)

Last edited: 08. okt 2021
    EndreD, mrt, Points4Fun and 2 others like this.
  3. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Sjekk ut denne tråden.

Jeg synes det har vært lite fordeler sammenlignet med EBG. Fint med poeng som ikke går ut på dato (spesielt nå om dagen) og så kan man gi bort gullkort. Høyere prioritet om man byr på oppgradering. Og så kommer man vel før alle EBGene i køer på telefon og slikt.

Noen liker soft-landing til EBG året etter om man ikke kvalifiserer på nytt, men vær obs på at dette ikke teller med til lifetime EBG.

Var litt usikker selv nå om jeg skulle ta en ekstra flyvning for å nå EBD, men så kom alle poengene de kaster etter folk om dagen og blir det uansett. Tror det blir mange EBG og EBD fremover!

Kalsnes and mrt like this.
  4. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    I tillegg til tingene nevnt over liker jeg godt at man (nesten) alltid får ledig sete ved siden av seg som EBD. Tidligere fikk man jo invitasjoner til diverse hyggelige arrangementer også, men nå har vel SAS benyttet Covid som en "unnskyldning" for å permanent (?) fjerne disse.

5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Regner med at dette kommer som en del av SAS sin målsetting om å ha like mange EBD og EBG medlemmer ut av pandemien som de hadde inn i pandemien.
    Sikkert all for mye avskalling.

Shyneno, Mbj and mrt like this.
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,871
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har vært EBD noen år, som et resultat av faktisk flygning, dvs ikke jaget aktivt for å nå det. Jeg er ambivalent på hvor stas det er. Du får ledig sete om det er lite folk ombord (sjelden på mine destinasjoner). Du får gratis drikke (men hei, jeg reiser jo minst plus som regel uansett). 30% på billetter for poeng (som jeg sjelden gjør, betaler stort sett rene bonusreiser eller penger).
    Har fått ta tidligere fly ved gate, men hvorvidt det skyldes Plus billett eller EBD status vites ikke.

tobeornot999, Mbj, mrt and 2 others like this.
  7. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,683
    Bonuspoeng:
    183
    Som EBD slipper du telefongebyret på kr 375 for bookinger som kan gjøres på nett, men er ikke fritatt *A service fee (kr 450) eller endringsgebyr (kr 150).

ChrisTW, Mbj and mrt like this.
  8. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,426
    Bonuspoeng:
    183
    Du må ha Plus, uten hjelper det ikke med status. Nå har de også gjort det om så du må ha fleksibel billett. Den eneste fordelen du har med EBD er at dersom det er flere som vil med så går du foran EBG osv.

RoadKing, Mbj and mrt like this.
  9. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,683
    Bonuspoeng:
    183
    Standby samme dag/endring i gate har vært en ikke-annonsert fordel for Plus-billetter, men i følge diverse poster her og på Flyertalk er det nå slutt på dette om man ikke reiser i Plus Flex / C-klasse.

10. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    113
    usj, var det jeg var redd for…

11. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er en av dem som de seneste årene har tjent opp til diamant gjennom reising i jobben. De årene jeg ikke helt har kommet dit har det stort sett greid seg med en 5 segmenter MR (Gdansk/Hamburg), så innsatsen for å holde seg på diamant har vært minimal. Jeg er usikker på om jeg ville ha lagt voldsomt med innsats i det om jeg ikke hadde vært nære uansett, for så store synes jeg ikke fordelene er.
    Når det er sagt så er det veldig kjekt at det som regel er et ledig sete ved siden av meg på flyet, og det er nok den "daglige" fordelen jeg setter mest pris på.
    Ellers var det jo veldig ok (dagens understatement) da jeg fløy til NY med arvingene rett før verden stengte og vi fikk en CU til biz bort og upgrade med poeng (bud) til biz tilbake. Disse er jeg slettes ikke sikker på at jeg hadde fått uten diamant. Spesielt den CU'en

tobeornot999, RoadKing, Mbj and 5 others like this.
  12. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har vel fått noen oppgraderinger på langdistanse fordi jeg er EBD ....
    Dessuten er det jo 30% boost ved bud på oppgradering for penger eller poeng.

13. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skjønner at det meste er oppgradert bort, er det ikke veldig rart at det ikke prioriteres EBD mer?

Shyneno and Mbj like this.
  14. sutenai

sutenai Not throw away...

Likes mottatt:
    3,128
    Bonuspoeng:
    93
    Eneste gang jeg er blitt oppgradert var mens jeg ennå var Gold, så anekdotisk er EBG bedre enn EBD :p Også det sedvanlige styret med å forklare at, jo EBD = *A Gold hver gang jeg prøver å komme inn i en ANA lounge, da.

Etter at diamond.dk ble off limits (RIP in peace) så er vel beste fordelen å kunne gi bort gullkort til fatter'n. Det er en god følelse.

Eddie47, Mbj and Xflipper like this.
  15. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Ja det tror jeg og, men ser det er flere enn meg her på forumet og andre steder som plutselig blir EBD nå på grunn av 4x og halve inntjening på konto (for oss med periode til januar og februar). Jeg hadde blitt værende EBG i normaltider.

Eksisterer courtesy upgrade perken for EBD fortsatt? Det er i så fall et godt argument for EBD! Jeg ble også oppgradert på IC flyvninger da jeg var EBD.

16. paron

paron Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,823
    Bonuspoeng:
    93
    En annen fordel som ikke er nevnt her, er tilgang til lounge ved ankomst. Det benytter jeg ofte ved ankomst OSL, både innenriks og gullstua, før jeg drar videre med Air Leap.;)

jgroneng, Chrisljo, Xflipper and 5 others like this.
  17. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    113
    Fungerer visstnok hele dagen så har man ankomst med SAS og retur med annet selskap kan man bruke SAS loungen på retur.

paron and mrt like this.
  18. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke store fordeler fremfor gull.

Men som flere sier: beste fordel også i mine øyne er soft-block av setet ved siden av deg. Selv når det bare er noen få ledige seter i flyet, får jeg som EBD nesten alltid ledig plass ved siden av meg.

Dette er ikke noe SAS annonserer, eller en gang nevner som en mulig fordel. Og de kan endre når som helst uten varsel. Men vi er mange EBD som har samme erfaring i flere år.

19. Baldrick

Baldrick Cunning Planner

Likes mottatt:
    4,723
    Bonuspoeng:
    113
    +1 på den. Dvs. jeg husker jeg satte pris på den fordelen pre-covid, når det var en stund frem til bussen gikk hjemover fra OSL..

paron liker dette
  20. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    har fått endel courtesy upgrades som ebd på langdistanse. gratis ringi er jo greit nok når man reiser i go, men edb er ikke verdt det hvis man betaler noe særlig ekstra for det iforhold til ebg

Del denne siden