EBG vs EBD

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Salvador, 12. febr 2015.

  1. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Hei alle :)

    Jeg er en forholdsvis fersk EBG (inne i min andre periode), og har allerede sikret meg å opprettholde statusen min. Min kvalifiseringsperiode er 1. juni - 31. mai. Under nåværende periode har jeg opparbeidet meg 56675 poeng og 45 flighter.
    Det jeg lurer på; er det noe vits i å kjøre på for å få EBD-status? Jeg har da altså 3,5mnd på meg for å opparbeide drøyt 33k poeng. Kan nevne at jeg allerede har bestilt reiser innenfor nevnte periode som gir meg ca 10k poeng, altså mangler jeg da utenom nevnte reiser drøyt 23k poeng for å oppnå EBD.

    Dere som har EBD; hva er de største fordelene kontra EBG? Å gi bort gullkort, samt at poengene varer lengre er nokså likegyldig for meg. Finnes det andre, "skjulte", fordeler? Jeg vet at det er planlagt å komme flere fordeler for EBD etter hvert, men lurer i denne omgang på om dere som har vært både EBG og EBD har merket noe særlig forskjell mellom nivåene.

    På forhånd takk for svar :)
     
  2. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Til nå så har jeg ikke opplevd noe som skulle tilsi at EBD er noe mer verdt enn EBG for å være dønn ærlig.
     
  3. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Fordeler som faktisk er OK:
    - 30% på "beste tilgjengelighet"
    - Gratis årsavgift på SAS AMEX

    Verdt å fly mye ekstra for? Nei..
     
  4. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Takk Cecilie og Jørgen :)

    Jeg fant faktisk helt nylig ut hva "beste tilgjengelighet" er, og er enig, 30% rabatt for EBD er absolutt ok (dog ikke så stor forskjell fra EBG sine 20%).
    Gratis årsavgift på AMEX er jo også veldig greit.

    Men i det store og det hele er det da ikke noe vits i å fly mer enn jeg per nå planlegger, kun for å oppnå EBD?
    Jeg må faktisk innrømme at det som frister mest med EBD for min del, er det at man kun detter ned et nivå om man ikke klarer å opprettholde nåværende nivå.
    Hvis jeg har forstått det riktig, dersom man har EBD, så er man sikret EBG neste kvalifiseringsperiode uansett hvor mye lite man flyr?
    Dette har faktisk mye å si for meg, da jeg de siste to årene har reist mye ifm. jobb, men dette er nå slutt. Mao. mye vanskeligere å oppnå EBG fremover...
     
  5. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Jo men det gir jo mening, siden EBD bare er 2 x EBG (90 vs 45 legs / tusen poeng)
     
  6. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113

    Det er et godt poeng du viser til her.. Om man vet at man ikke klarer å rekvalifisere til EBG i kommende opptjeningsperiode, kan det absolutt være en fin fordel å ha EBD for å få softlanding til EBG året etter.. Det fordrer jo likevel at man reiser såpass kommende periode at man har brukt for kortet, ikke bare har det i pengeboka :)
     
  7. Bdrag68

    Bdrag68 Pandion member

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    115
    Bonuspoeng:
    33
    Helt enig.
    Jeg tror EBD kortet mest er til for å "fortelle" SAS ansatte at du reiser MYE og at de blir litt observante på deg og innimellom kanskje gir deg det lille ekstra utover en EBG reisende.
     
  8. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo en viss mulighet for at det blir en LITT bedre recognition om de får på plass EBD-prefix ila. sommeren (jfr. samtale med Lindhe), men dette prefikset var lovet allerede Q1/15, så det gjenstår å se når dette faktisk kommer.. Og det gjenstår i allefall å se hva det faktisk vil ha å si. Forventer ikke rockestjerne-behandling over natta..
     
  9. Hoggorm

    Hoggorm Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    13
    Selv reiser jeg hovedsakelig innenlands og opplever ingen fordeler ifbm reisen ved det å være Diamankortholder.

    Av de fordeler jeg gjerne kunne tenke meg å benytte meg av:

    Forhåndsbestilling av sete når du reiser med SAS, uansett klasse - Jeg får nå aldri tildelt det setet jeg bestiller og må alltid sitte et annet sted, så dette er en vits.

    Du får høyeste prioritet på venteliste hos SAS, Widerøe og Estonian Air ved fulle fly - Har hatt behov for dette en gang og da fikk jeg plass på neste fly ja. Men det varte bare fem minutter, så fikk jeg beskjed om at jeg måtte vente til neste etter der igjen. Så ikke nok med at jeg ikke ble prioritert, jeg ble dumpet av også...

    Business innsjekking - Finnes ikke på de flyplasser jeg hovedsakelig reiser fra. Og der det finnes blir jeg som regel bare henvist til de automatiske innsjekkingsskrankene.

    Din bagasje prioriteres og er først ute av flyet - Nei, det prioriteres absolutt ikke. I godt over halvparten av de gangene jeg har med bagasje får den ikke Priority tag i det hele tatt, eller kommer langt fra først ut på båndet dersom den har det. I tillegg må jeg nesten alltid spørre dem bak innsjekkingsskranken om ikke de kan være så snille å sette på en Priority tag. Hittil i år har ikke min bagasje blitt prioritert en eneste gang...

    Prioritert ombordstigning - Eksisterer ikke på de flyplasser jeg reiser fra. Eneste er Gardermoen men jeg må likevel brøyte meg frem dersom jeg skal benytte meg av dette. Det er ingen "avslappende sidegate" man kan gå forbi køen på.

    Ser en over her sier at EBD kortet er mest for å fortelle SAS ansatte at en reiser mye og at de blir mer observante på deg - Dette har jeg aldri opplevd. For meg virker det som om de ikke vet hva Diamantkortet er en gang... Og ombord har jeg heller aldri opplevd noen ekstra service pga dette.

    På jobb er det en del som har sølvkort, gullkort og et par med diamantkort. En gang jeg reiste sammen med en med sølvkort ble han oppgradert, mens jeg ikke ble. Så hos oss tuller vi litt med at jo høyere status man har i SAS, jo dårligere service får man. Kanskje fordi de da vet at de har deg på kroken? Et sølvmedlem benytter sikkert konkurrentene mer enn en med diamantkort?
     
    Henning, wilhelm, wreilert and 7 others like this.
  10. expat

    expat Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Som flere har nevnt i tidligere tråder, er steget fra EBG til EBD ganske stort, uten at man får igjen fryktelig mye. Jeg er selv i den situasjonen at EBG er oppnådd flere måneder før perioden er over, men vet at jeg nok "heldigvis" ikke kommer til å passere EBD kravet. Hva skal jeg gjøre da? (Har flere poeng enn jeg klarer å få brukt de neste to år iallefall, så de frister ikke så mye med "bare ekstra poeng" som de forresten har rassert...)

    Joda, jeg går for annen status også. Jeg er basert i en by hvor AirFrance-KLM står sterkt, og de fleste turer fremover blir dermed FB, for å sikre seg iallefall et sølvkort. Ikke de kjempestore fordelene, men småting som lounge/fast track/ekstra bagasje når en reiser på privaten etc.

    Så mitt forslag til SAS er, når du har passert kravet til EBG, hva med å ha "carry over miles" ? Når du kravet til EBD får du uansett soft landing til EBG, så er det da så galt å nesten gi EBG et år ekstra hvis du bare nesten klarer EBD? Og for å ikke være "for generøs" hva med å enten gi halvparten av opptjente poeng over EBG som carry over, eller sette et tak på 25000 poeng? Det burde jo hjelpe til å gi "ekstra motivasjon" for å fortsette å være lojal til SAS?

    (Dette gjelder selvfølgelig ikke alltid, man skal da "nyte godene" man allerede har opptjent som EBG. Men de tilfeller der bonuspoeng tidligere forsvarte dyrere/lengre routing med SAS er egentlig borte nå...)
     
  11. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113

    Veldig bra innlegg. Helt enig i det som skrives her. Er i omtrent helt kliss lik situasjon.

    Allerede på god vei mot EBD dette året, Gull passerte jeg for en del flighter siden. Står jeg og vipper mellom gull og diamant, gidder jeg sannelig ikke gjør den ekstra innsatsen for diamant. Det er rett og slett INGEN gode fordeler med å være EBD kontra EBG.

    Eneste jeg vel setter pris på er å slippe de 1800kr i gebyr for SAS Amex Platinum.
     
    wreilert liker dette
  12. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Hey! Den var jeg ikke klar over. Jeg har blitt trukket de 1800 selv om jeg var Diamond på tidspunktet for innkreving av årsavgift, så veldig god er ikke kommunikasjon mellom SAS og DNB...
     
  13. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Nei det står jo ikke akkurat i den flotte EBD pakken, dette må du finne ut av selv ... utrolig nok.

    Ring inn til kundeservice, så fjerner de den for deg, evnt krediterer den om du har betalt regningen allerede.
     
  14. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Tja, selv er jeg ikke alt for imponert over innholdet som EBD, men jeg synes at enkelte her går veldig langt. Jeg var en av de som var kvalifisert til diamantkortet allerede før det ble innført, og hadde i et par år fløyet til omlag det dobble av kravet til kortet. For oss i denne gruppen så er jo alt nytt en forbedring, alternativet hadde jo vært at vi fortsatt bare hadde gullkort. Når jeg reiser så er det ofte sammen med en Pandion og selvfølgelig så skulle jeg ønske at en del av fordelene til Diamond lå nærmere dette nivået, men de reiser ofte mellom 50-100% mer enn det jeg gjør igjen. Så jeg har stukket fingeren i jorda og prøver å være litt realistisk rundt hva som kan forventes av nivået, men skulle gjerne sett en oppgraderings voucher eller to.

    Jeg har også opplevd en liten oppgradering fra gulltiden rundt hva som angår annerkjennelse av SAS personell, der jeg til og med har fått flere beklagelser fra ansatte som gjerne skulle ha gitt det lille ekstra om de viste hvem vi var. Av "ubeskrevne" fordeler så har jeg; fått et par ting gratis fra menyen når jeg har reist i GO, har fått lov å bli med tidligere fly hjem selv på GO billett med mye ledig på begge avganger, og flere lignende små opplvelser som settes veldig pris på. Sist men ikke minst har jeg en fin episode fra en tur hjem fra ORD i busniess class, flyet var nesten helt fult og det var kun to ledige seter i kabinen der fremme den dagen. Samtale med FA den dagen;

    FA: Unskyld, sitter du på riktig sted?

    Jeg: Ææææ...? (Leter etter BP)

    FA: (forklarer videre) Vi er nemlig nesten helt fulle i dag og vi har ordnet det slik at våre to beste kunder har fått ledig sete på siden av seg.

    Jeg: Ok...

    FA: Hvilket sete var det du skulle ha?

    Jeg: Fisker frem EBD kortet og den kvinnelige flyvertinnen blir helt rød i ansiktet og beklager. o_O Men derifra gikk det bare oppover, var en av tidenes beste turer over dammen. Tor jeg må endre utseende slik at jeg ser mer diamant aktig ut :D



    Konklusjon. Kunne diamantkortet inneholdt mer, absolutt! Er jeg mer fornøyd med som EBD enn jeg var som EBG når jeg reiser like mye, uten tvil! Så håper jeg at SAS øker både de nedskrevne og de "uskrevne" fordelene enda mer i tiden som kommer.

    Jeg kjenner meg godt igjen i ditt innlegg, men det er hva jeg opplever av SAS på sitt værste. Selv har jeg rundt 100 innenriksturer i året og kan vel si at ca 30 av dem opplever jeg så ille som du beskriver. Jeg klarer rett og slett (nesten) ikke å tro at en som reiser så ofte innenriks klarer og få så dårlige opplevelser hver gang. Tar for meg et par av punktene:
    • Forhåndsbestilling av sete: Fungerer godt om du ikke på død og liv må velge setet nærmest Plus
    • Prioritet på venteliste: Joda, det fungere også bra så lenge de i skranken vet du er EBD, men selvfølgelig kan det komme EBP eller andre statuskunder med mer komplekse reiseruter som skyver deg ut.
    • Prioritert ombordstigning, nei dette fungere ikke i 95% av tilfellene ;)
    • Prioritert bagasje, virket dårlig før, men nå har SAS virkelig skjerpet seg og jeg synes personlig at det virker bedre og bedre. Viker for meg ca 80% av gangene. Det du beskriver høres ut som noe ala vår 2014.
    • Aldri opplevd å bli avist i avist i betjent skranke som EBD, sist noen glemte å sette pritag på bagasjen var faktisk i ORD, og hun i skranken fikk huden full av station manager som krevde tilbakekalling av bagasjen. Sist det glapp på norsk innenriks var vel i september.
     
    Last edited: 16. febr 2015
    Islending, Trety, Henning and 3 others like this.
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Mine opplevelser som EBG avviker også fra de ovennevnte.
    Jeg får alltid rød lapp på bagasjen (utenom i Danmark om jeg sjekker inn på automat), på Gardermoen står det noen ved automatene og deler ut røde lapper så jeg har fått noen ekstra der.
    Prioritert bagasje fungerer på alle flyplasser jeg har vært på foruten Gardermoen (... og TXL..)
    Jeg får sjelden nytt sete etter jeg har valgt, men jeg sitter gjerne rett over/foran vingene så slipper å bli berørt når plus flyttes 1-2 rader.
    Prioritert booking er nok bare en vits, har forøvrig lagt merke til at de har endret oppropet i Oslo. Nå er det "De som reiser i business class og med små barn kan boarde først, andre bes om å bli sittende".
    Har begrenset erfaring med ombookinger men i de tilfeller hvor det har vært "tilfeldig arbeidsmøte" eller hva det heter i CPH så ble jeg booket om til et direktefly istedenfor det jeg hadde med en mellomlanding uten særlig problem. Ved en instilling ble jeg booket om til et seinere fly men ved å kontakte personal i gaten på CPH ble jeg booket til et tidligere fly, noe vi først ble nektet over telefon.

    Jeg er forøvrig EBD om et par uker så blir spennende å se om det gjør noen forskjell..
     
  16. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er i litt samme situasjon, har pr dd 65000 poeng i inneværende opptjeningsår som går ut 01.07.15, men jeg har bare planlagte reiser som kommer til å gi ca 10.000poeng til, og da havner jeg på 75000 poeng og 15000 poeng unna EBD.
    Jeg er veldig usikker på om jeg klarer å rekvalifisere for gull neste år.
    Etter at SAS rævkjørte EB, hva er nå lettesete vei til å hanke inn 15K poeng?
     
  17. ina_s

    ina_s Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Helt enig.

    Mulig jeg er litt negativ her nå, men mine generelle (dårlige) erfaringer tilsier at fordelene nærmest ikke eksisterer. Skuffende, men lar meg heller bli positivt overrasket :p
     
  18. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Har vel drøyt 70 flights med SAS etter at jeg ble Diamond, og den eneste plassen jeg har merket forskjell er på SAS sitt servicesenter innland ved ombookinger fra sent til tidligere fly med Plus billett... Der det tidligere var at dette ikke var mulig eller koste ekstra, har de ikke tatt betalt for endringer etter at jeg ble EBD.

    @chrisbu en T/R USA i Plus vil fikse den biffen, om du ruter via ARN eller CPH.
     
    Stig-Roger liker dette
  19. Hoggorm

    Hoggorm Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    13
    Redline,

    Om jeg ordla meg slik at dette er noe som skjer hver eneste gang jeg flyr, så ordla jeg meg upresist.

    Ofte går ting akkurat som det skal, men det er heller ikke noe ekstraordinært ved det. Om jeg f.eks reiser uten bagasje tror jeg ikke min opplevelse av reisen er så mye annerledes enn en som ikke er medlem av Eurobonus en gang. Jeg opplever ikke å bli «sett» av verken de i innsjekkingsskranken eller på flyet. Det er ingen fast track eller prioritert ombordstigning. Jeg er like spent hver gang på om jeg denne gang vil få et glass vann gratis eller bli krevd penger for dette. En kollega med sølvkort sitter gjerne med ledig midtsete foran meg, mens jeg sitter inneklemt på sete A rett bak. Flyet drar og ankommer på tid. Hele turen forløper som den skal. Likevel er min påstand at opplevelsen er rimelig identisk om du har diamantkort eller ikke er medlem i det hele tatt og reiser en gang i året. Og i vertfall om du har gullkortet slik trådstarter lurer på. Da er det jo INGEN forskjell. Skuffelsen kommer når SAS lover visse fordeler fordi en reiser masse med dem, og jeg opplever at disse fordelene ikke kommer av seg selv. Jeg må mase på dem hele tiden. Og det orker jeg faktisk ikke. Jeg synes faktisk det er pinlig å dra frem Diamantkortet og si «unnskyld. Kan du sette på Priority tag på bagasjen min vær så snill...?» Jeg hadde satt pris på mange av fordelene SAS liksom skal tilby meg, men det er ofte jeg ikke en gang får de få fordelene som tilbys utenfor de store byer og flyplasser.

    Det stemmer som du sier at om en bestiller sete lenger bak enn rett bak Plus, så fungerer dette. Likevel er ikke dette noe som opplyses om. Fordelen er slik de opplyser om det selv: Forhåndsbestilling av sete når du reiser med SAS, uansett klasse. Og dette fungerer ikke. Da bør heller SAS si at du kan forhåndsbestille i radene bak vingen for å være sikre på at de faktisk kan levere det de tilbyr. Så kan jeg heller si fra meg det tilbudet og si at jeg finner heller et sete når det nærmer seg avgang siden jeg vil sitte lenger fremme.

    Jeg reiser som regel uten innsjekket bagasje i det hele tatt, og da opplever jeg selvsagt heller ikke dagens service ifbm prioritert bagasje. Men når jeg faktisk HAR med bagasje, så vil jeg tippe at omkring halvparten av gangene jeg skal hente bagasjen på destinasjonen, så kommer den ikke blant de første. Jeg har også opplevd ved flere tilfeller at min koffert, med priority tag, kommer aller, aller sist. Det synes jeg nesten bare er pinlig. For både SAS og meg.

    Igjen vil jeg påstå at det ikke er noen fordel i forbindelse med reisen å ha EBD i forhold til EBG. Om jeg må flashe Diamantkortet hele tiden for rettferdiggjøre at jeg bør få de fordelene man liksom skal ha så er ikke det godt nok. SAS bør sørge for at de har systemer som plukker opp at det faktisk er noen med den statusen om bord.
     
  20. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Det er mulig jeg har forventningene litt for lavt, men jevnt over så synes jeg fordelene for EBG-kortet fungerer bra. FastTrack, lounge og priority på bagasje er det som i hverdagen betyr helt klart mest, og med unntak av enkelte slip-ups på bagasjedelen (fungerer for meg i ca. 80% av tilfellene, og nesten alltid så lenge TRD ikke er involvert), så fungerer det etter intensjonen. Jeg forventer virkelig ikke at cabincrew skal bukke og neie og ønske meg som EBG ekstra velkommen - det ville bare vært kleint.

    Det jeg dog ikke er imponert over er "prioritet ved ombooking". Jeg stod på OSL med et kansellert AMS-fly, og fikk beskjed i serviceskranken først om å komme igjen om en time (!), og deretter var det liten vilje til å faktisk få meg frem raskest mulig. Heldigvis var vårt nederlandske reisebyrå bedre egnet til å hjelpe, og fikk booket meg over på KLM. Til en smått uhyrlig pris, men det var nødvendig. Prioritert ombordstigning fungerer heller aldri, men det har det heller aldri gjort i Norge... ;) (Unntaket er med WF fra TRD, der damen ville ha ombord barnefamilier først. Saueflokken løp som vanlig bort, men ble kontant avvist. Det var en hyggelig ekstraservice for oss med liten gutt på tur!)
     

Del denne siden