Egen Autopass på leiebil?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Are, 24. mai 2016.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Er det noen som har erfaring med å bruke egen autopass på leiebli?
    Lite lyst til å betale langt mer enn nødvendig for passeringer når jeg skal kjøre 70 mil med leiebil..
     
  2. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke lov, men bare gjør det...hysj,hysj ;)
    Sørg for at du tar brikken til leiebilen ut av bilen slik at den ikke blir registrert på noen måte.
    Husk å bytt tilbake. Det kan koste deg dyrt hvis ikke.
     
    Are liker dette
  3. FastLane

    FastLane Medlem

    Innlegg:
    141
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Det burde funke, da Autopass bomstasjonene ikke lagrer bilde dersom det er en brikke i bilen.
    Genial ide forresten! :D Fikk en faktura på kr 240 for bare 6 bompasseringer fra Hertz forige mnd (nesten 80kr dyrere enn med brikke), så det lønner seg!
     
    Are liker dette
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tenker også at det bør funke.
    Ikke nok med at man skal betale 25% på toppen, men man mister også de rabatter man normalt har (tror jeg, i alle fall lokalt).
    Så da skal jeg fiske frem min brikke nr 2 og teste dette denne uken, resultat kommer her når faktura kommer (må passere en bom før jeg kommer til brikka)..
     
    FastLane liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Men "ta ut" leiebilbrikken? Man kan jo ikke bare legge den igjen heller?

    Pakke den i sølvpapir og legge den i hanskerommet?
     
  6. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    ..og det skal funke. Bedriften der jeg jobber virkelig sviktet meg og jeg var så provosert at jeg fikk meg en varebil fra AVIS istedenfor. Jeg kjørte tur/retur fra SVG til OSL. Brukte min egen brikke og så på kontoen min at kun jeg var belastet. Så du er good to go :)

    Hvis du pakke den inn i aluminiumsfolie så funke vel det... Ikke vet jeg, men jeg har opplevd kunder som kunne ikke forstå hvorfor de var belastet for autopass siden de brukte sin egen. Jeg spurte hvor var min brikke? I hanskerommet var svaret.
    Så derfor var alltid svaret mitt til kunder som ville "lure" unna, ta ut brikken. Bare for å være helt sikker.
     
  7. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,305
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Da jeg kjøpte ny bil, hadde jeg 2 brikker i bilen jeg lånte av opphavet på tur for å hente bilen. Min brikke pakket i 2 lag alu-folie liggende i midtkonsoll, samt opphavet sin brikke i vinduet.

    Kun brikken til opphavet ble registrert i bommene! Har også lest at enkelte bomselskap anbefaler alu-folie om du må frakte en brikke.
     
  8. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Bare pass på at originalbilen ikke er ute og kjører samtidig, da...kan det kanskje fort bli krøll.

    Har ikke finlest reglene om hvor ofte man kan/har lov til å bytte regnummer på brikken, men skal man ha leiebil en liten stund så burde jo det være mulig ?
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dette problemet løste seg selv ganske greit.
    Den gamle brikka har ikke lenger noe batteri igjen så den funker ikke..

    Mulig det går å spørre om de kan belaste min brikke istedenfor Hertz sin..
     
  10. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Du bør jo bytte regnummer i den perioden du bruker brikken i leiebilen.
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Ok, men da er spørsmålet mitt:
    Si jeg kommer fra Oslo til Stavanger, tar ut en leiebil, sitter i bilen og tar så ut brikken som hører med leiebilen. HVOR skal jeg legge den? Skal jeg gå inn igjen til utleieskranken og gi den til dem?
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det har jeg tenkt på, gjør nok det på returen da jeg skal ha bilen en "ren" dag.

    Står en stor lapp på brikka om at du får et stort gebyr om den fjernes :)

    Jeg plasserte den i midtkonsollen, da lyste ingenting når jeg passerte, så ingen fare der.
     
    RoadKing liker dette
  13. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Det vil nok ikke la seg gjøre, sorry.

    Dette har kunder forsøkt hos oss tidligere på og de blir oppdaget. Hvis det ikke blir rettet opp skikkelig så skaper det så utrolig mye krøll og vi kan faktisk markere deg som en "dårlig" kunde med begrunnelse.
    Eg forstår den ja. Vi vil ikke ta den for deg. Vi vil helst ikke vite at du tar den ut i det hele tatt siden det er ikke lov. Du får sette deg på brikken/ha den godt mellom lårene for hver gang det kommer en bomstasjon. Det funker helt fint. ;)
     
    RoadKing liker dette
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,754
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg solgte en bil for noen måneder siden og tenkte alt var fint så lenge jeg tok ut bombrikka. Her om dagen fant jeg ut at jeg ble belastet for ny eiers passeringer fordi de tok bildet av skiltet når de ikke fant en bombrikke. Jeg ville ikke stolt på at de ikke kan finne på å bruke skiltnummeret, eventuelt belastet dobbelt hvis de ikke får det til å gå opp.
     
  15. FastLane

    FastLane Medlem

    Innlegg:
    141
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg kontaktet Fjellinjen (AutoPass) for et par måneder siden fordi jeg ønsket bilde-bekreftelse på et par passeringer, og da fikk jeg beskjed om at de ikke lagrer bilder når det blir registrert en bombrikke i bilen.

    Da jeg også kjøpte ny bil rett før jul, så satte jeg inn min gamle bombrikke i den nye bilen uten å oppdatere reg. nr hos Fjellinjen, og jeg fikk faktura som vanlig med brikken - så regner med at det burde gå fint så lenge det ikke "registreres" to brikker i kjøretøyet samtidig.
     
  16. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,305
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    En kollega glemte å oppdatere nummer på bilen hos Trøndelag Bomveiselskap, og han opplevde et par ganger å motta faktura på 5 kroner. Da han kontaktet de, fikk han opplyst at han hadde blitt plukket ut til "manuell" kontroll, hvor de sjekket reg. nummer opp mot registrert reg. nummer på brikke, og om disse ikke stemte sendte de faktura...

    Så det er tydeligvis ulik praksis i de ulike selskaper...
     

Del denne siden