Egotrip til Chicago - 51 1/2 time i Chicago

Tråd i 'Reisebrev' startet av Eddie47, 05. mai 2017.

  1. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Fare for det..:p;)
     
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,731
    Bonuspoeng:
    293
    Rart med det .. da damen på flyet fra CPH til BGO ville ha penger for drikken sa jeg at jeg ikke ville betale ..
    Da kom det en unnskyldning jeg ikke har hørt før.. "IPadene virker ikke så vi vet ikke hvor dere sitter ... "

    Forøvrig var det en sliten A319, det første jeg måtte gjøre var å feste toppen på armlenet som lå løst ..så oppdaget jeg to luftdusedeksker som så løs ut i taket
    IMG_8438.JPG Disse tingene har jo ikke noe med sikkerheten å gjøre, men det ser litt slurvete ut ..,
    Litt Air Madagaskar ..
    Kanskje på tide å pensjonere eller overhale noen av disse gamle sliterne?
    Trange er de også ..
     
  3. jayeff

    jayeff Medlem

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Fantastisk fin reiseskildring!

    Ikke for å pirke, altså. Eller, jo, litt... Voss vann tappes på Iveland (Aust-Agder).

    Men, for ca. 40 kr får man jo en litt stilig flaske. Og Voss Foundation jobber for å gi flere mennesker rent drikkevann. Så, det er et godt formål da.
     
    Calling and Eddie47 like this.
  4. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen hjem. Ser ut til at du har hatt en fin weekendtur over Atlanteren :)
     
    Eddie47 liker dette
  5. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for følget @Eddie47! Neste gang får vi prøve å samordne oss litt bedre, så kanskje vi til og med ender opp på samme kontinent - samtidig?
     
    Eddie47 liker dette
  6. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Hei @Eddie47 beklager å trekke opp et gammel reisebrev, men sitter og vurderer å bestille rom på Radisson Blue Aqua. Var du fornøyd? Prøvde du svømmebassenget? Forlanger de 20% "tips" på dette hotellet?
     
  7. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Hmm her har du litt å gå på siden turen ikke gikk til noen av disse stedene:p hvordan gikk jeg glipp av denne rapporten??:eek:
     
    Eddie47 liker dette
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,731
    Bonuspoeng:
    293
    Hotellet var veldig bra synes jeg og så ligger det et steinkast fra «alt» ..
    Svømmebassenget er ute og det blåste sur kald vind fra Michigansjøen ... så svaret er nei på om jeg prøvde det ...

    Hva du mener med 20% tips vet jeg ikke .. jeg hadde forhåndsbetalt og fikk «vel hjem» da jeg reiste.
     
    Calling and sirwinston like this.
  9. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for svar. Jeg leste på TripAdvisor at blant annen denne karen nevner "For mange europeere er det overraskende at man " må betale" 20% gratitude på allerede høye priser."
     
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,731
    Bonuspoeng:
    293
    ... i USA er det jo alltid pluss TAX på alle priser, like forvirrende hver gang og taxen varier fra stat til stat.
     
    sirwinston liker dette
  11. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Jaså, så dette er noe man får presentert på regning ved utsjekk da? Er det forventet å tipse med småsedler til ansatte ellers?
     
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,731
    Bonuspoeng:
    293
    Vet ikke hvor stor tax er i Illinois, men det er bare noen små prosenter.
    Ellers er det vanlig å gi noen dollars i tips i USA og 10-20% på restauranter ....
     
    Calling and sirwinston like this.
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    I USA er det i de aller fleste serviceyrker lagt opp til at en større (helst) eller mindre del av lønnen er basert på tips. Man skal derfor være forsiktig med å ikke gi tips, faktisk, så vil den jevne amerikaner alltid gi minst 15%, uavhengig av om vedkommende er fornøyd med arbeidet som er utført eller ikke. For oss europeere er dette helt vanvittig. Men som sagt, du skal ikke glemme at det faktisk er lønna til ham/henne du ditcher om du ikke betaler tips.
    I regelen gir du som sagt 15%, og mer om du syns du har fått god service.
    Om du syns dette er drøyt, så er det ikke arbeidstageren du skal ta, men arbeidsgiveren og ikke minst den amerikanske kulturen. Moralen er at du får betalt etter hva du yter. God service = høy tips er det forenklede bildet.
    Derfor også, når du er på restaurant i USA, så legg deg på minnet at prisene du ser, egentlig burde vært 20% høyere for å reelt kunne sammenlignes med f.eks Norge.
    Norge er ikke så dyrt som mange vil ha det til.
    På hotell legger man selvsagt ikke igjen 15-20%, men et par dollar hver dag, det er ikke dumt.
    Det er ikke dumt å ha en neve 1 dollars i lomma.
     
    Sunnfjordingen, DanH, Palg82 and 4 others like this.
  14. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Takk Roadking.
     
    RoadKing liker dette
  15. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Enig. Det viktigste du har med deg en en neve 1 dollars. De kan benyttes overalt, og ikke minst når det er tips.

    En god bunke er good ...
     
    sirwinston liker dette
  16. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Hvor henter man bunker med så små valører? Minibank? Currency exchange kontor?
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Er du der en stund og kjøper smått med 10$ seddel dann og vann blir det fort sedler. Men skal du veksle f.eks $50 bør du nok stikke innom en bank.
     
    sirwinston liker dette

Del denne siden