Ekstra sjafør?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av elgaaen, 18. mai 2018.

1. elgaaen

elgaaen Senior Medlem

Likes mottatt:
    575
    Bonuspoeng:
    93
    Hei.

Angående ekstra sjåfør på leiebil i utlandet. Hva gjelder egentlig?

Hva skjer hvis vi blir stoppet i Spania og min kone kjører, mens jeg er registrert som sjafør?

Eller noen andre i familien?

2. MilageRune

MilageRune Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    3,781
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke så lett å gi ett godt svar på dette.

F.eks. hvem stopper deg: Landeveisrøvere eller politiet?
    For førstnevnte ville jeg satset på å få minst én av ##### under hjulet mens jeg peiset videre. For sistnevnte er det nok greit å stoppe, og så lenge din kone (eller andre i familien) har gyldig førerkort og er sober, burde alt gå greit.

Det er vel strengt tatt kun hvis det oppstår en skade på bilen, og det kommer fram at det ikke var du som kjørte, at du kan få litt trøbbel med utleieselskapet - med mindre du har "ekstra sjåfør" inkludert i leien.

CrotchRocket and vegardg like this.
  3. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Hva med å registrere både deg og kona som sjåfør? så slipper dere å måtte betale hele verdien av bilen når forsikringen ikke er gyldig, og kona krasjer bilen. Så slipper dere å finne ut hva som skjer?

4. Petter B-C

Petter B-C Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du kniper inn på de 80 kronene det ofte koster for ekstra sjåfør, så håper jeg du kan selvforsikre bilen som sikkert koster noen hundretusener ;)

5. wilco

wilco Medlem

Likes mottatt:
    266
    Bonuspoeng:
    63
    Det er vel i tilfeller hvor du skader bilen/noen andre alvorlig du vil få størst problemer. Når det fremgår av politirapporten at det var noen annen enn den registrerte sjåføren som kjørte kan leiebilselskapet si at ingen forsikring er gyldig, og du må dermed dekke alle skader selv.

6. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Men om bilen er booket gjennom avis eurobonus, har han vel gratis ekstrasjåfør inkludert uansett? (forutsatt at det er det selskapet han leier hos, så klart...) Hvis det var hypotetisk, så har vel de andre dekket det du lurte på.

7. AnneO

AnneO EBG

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Book med Avis, så får du gratis ekstrasjåfør. Har gjort det flere ganger, ingen sure miner. Da slipper du slike 'problemos' .

8. elgaaen

elgaaen Senior Medlem

Likes mottatt:
    575
    Bonuspoeng:
    93
    Ro ned folkens, ikke vær så sinte.. Bare lurte på om dette var enda en av de tingene de «lurer» deg til å betale for som så mange andre ting.. Skal leie bil i 22 dager, og med gravid kone som skal kjøre litt, meg selv og svigers så blir 2stk ekstra sjåfør a 36.- pr dag omtrent samme som prisen jeg betaler for bilen..

Del denne siden