Emirates endret flyvning, wait list, rettigheter.

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Pledriko, 03. aug 2022.

1. Pledriko

Pledriko Nytt Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!

Emirates har nå endret første flyvning av vår retur til Oslo med et døgn. Vi er på wait list fra Dubai, men iflg Emirates er det liten sjanse for å komme med på flyet til Oslo fredag. Vi vil da også bli nektet ombordstigning på første flyvning iflg kundeservice ettersom vi ikke har billett videre.

Hvilke rettigheter har vi egentlig?

Det er ledige seter på business direkte til Oslo samt via Stockholm og København fra Dubai, men det var de ikke villige til å gi oss. Disse er forøvrig nå priset til ca 100.000 kroner for 2 pers.

Dersom vi skal fly Emirates er det muligheter neste uke, men kun business. Prisen varierer noe, men om en uke er det ikke så ille, ca 40.000 for 2 personer en vei. Kan jeg kreve dette av Emirates? Ift opprinnelige tur/retur billett er dette ca 20.000 i ekstra kostnad dersom halve opprinnelig billett refunderes. Økonomibilletter med andre selskaper er ikke så veldig mye billigere noen av dagene den kommende uken og kjøper vi billetter til feks lørdag koster disse nå 60.000 med reisetid på ca 30 timer.

Jeg leser vilkår for reiseforsikring, men blir ikke helt klok på hva den dekker heller. Edit : Storebrand, ser ut til å dekke ubegrenset.

Noen som har erfaring med dette?

Last edited: 03. aug 2022
  2. John in The Tower

John in The Tower Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Hei,

Hadde dere bekreftet billett hele veien? (Fra hvor?)
    Fortstår ikke helt problemet, hvis du hadde gjennomgående billett og EK har endret første leg så er det er EK problem.

Last edited: 03. aug 2022
    Staralliance liker dette
  3. Pledriko

Pledriko Nytt Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!

Vi hadde bekreftet billetter hele veien opprinnelig. Emirates flyttet så første flyvning på hjemreisen en dag uten å samtidig også gi oss billetter videre fra Dubai en dag senere. Når jeg oppdaget dette et par dager før avreise (fikk ikke noe varsel om endring) ringte jeg og de forstod først ikke problemet da hele reisen var bekreftet. Brukte 5 minutter på å forklare at connecting flight gikk ca 17 timer før vi ankom Dubai. Først da satt de oss på venteliste videre til Oslo.

Uansett, flyet har gått og vi står på venteliste for å reise hjem lørdag, dvs til Tyskland. Derfra må vi skaffe egne billetter. Det er liten sjanse for å komme med her også sier de. Fikk beskjed om å kontakte de igjen i dag for å se på andre alternativer hjem til uka. Det finnes neppe da de kun sjekker egne flyvninger og eneste ledig er business.

Antar at man ikke får EU komp da reisen begynner i Asia?

Forsikringsselskapet sier at alt er Emirates sitt ansvar, det er mulig det, men slik de holder på kommer vi aldri hjem

Jeg har selv bestilt billetter i business til uka så jeg vet vi kommer oss hjem, men aner ikke om jeg får deler av dette refundert fra noen. De er ikke så mye dyrere enn økonomi, som feks på søndag koster 40.000 og tar 45 timer.
    Den del av opprinnelig reise som ikke benyttes må vel Emirates uansett refundere (full flex billetter).

Spørsmålet er om Storebrand må dekke noe dersom Emirates nekter. Hotell sa emirates litt nølende at jeg kunne sendes søknad om refusjon for. I tillegg må jeg nå jobbe herfra og har kjøpt skjerm, keyboard osv for å gjøre dette mulig.

4. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,196
    Bonuspoeng:
    183
    Og dere har opprinnelige billetter i økonomi?

Reiseforsikringer har normalt klausul om at de dekker reise i tilsvarende klasse, så om du har booket business ville jeg sørget for å også godt ha dokumentert prisforskjellen og belaget meg på å dekke mellomlegget av egen lomme, alt. tydelig kunne vise at med avreise innen rimelig tid var det ikke ledig i økonomi.

Utover det ville jeg også fått bekreftet fra reiseforsikring at de dekker. Det er Emirates sitt ansvar å få dere tilbake, og hvis jeg forstår det rett har dere billetter på lørdag men med ventelisteplasser? Det er jo fort at det er noen no-shows, kanselleringer eller at Emirates oppgraderer andre kunder og brått får plass til dere, så uten at dere har fått en endelig bekreftelse på at de ikke tilbyr omrouting innen rimelig tid ville jeg trodd at reiseforsikringen ikke vil steppe inn.

At en agent på telefon ikke tør å love at dere kommer med på ventelistede billetter er helt fair, og i seg selv ikke noe dramatisk.

Forøvrig er min betraktning, helt uten noe annet enn synsing som grunnlag, at kjøp av tastatur for det som hittil er én dags forsinkelse er nok litt på grensen til hva som kan regnes som et nødvendig innkjøp. Kjøp av en skjerm fordi du må jobbe litt fra et hotellrom er nok langt unna noe du bør forvente å få refundert.

5. Pledriko

Pledriko Nytt Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Reiseforsikring sa at de ikke dekker noe, uansett, så det spilte ingen rolle for dem at øko koster 47.000 i morgen og tar 50 timer og biz koster 40 000 på tirsdag. Flyselskapets ansvar, selvom vi blir sittende i åresvis.

Vi er nå flyttet til venteliste hos Emirates onsdag i neste uke da de nok en gang sa at vi ikke kommer med i morgen. Problemet et at vi ikke får gå ombord på flyet her før de vet at vi har billetter ut fra Dubai og når den flyvningen er 20 timer senere så vet man ikke hva som kommer av no show. Det er kun kanselleringer inntil 20 timer før som hjelper oss med å komme på første flyvning til Dubai...

Emirates hjelper forøvrig kun med å finne andre Emirates avganger så for å ikke bli værende her til neste år kjøpte vi egne billetter.

Får heller krangle om hvem som kan dekke hva i ettertid. Hjem må vi uansett.

6. Pledriko

Pledriko Nytt Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Hva er forrsten rimelig tid? Nå er vi på venteliste en uke etter opprinnelig avgang.

7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden. Jeg skal aldri reise EK og holde meg unna Storebrand.

Staralliance and Eddie47 like this.
  8. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Men er det egentlig noen forsikringer som vil dekke dette?

9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Nei det er vel antagelig ikke det? :(

10. Pledriko

Pledriko Nytt Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    For meg så er problemet, tror jeg, at Emirates flyttet flygningen. Storebrand og sikker andre krever at at det må skyldes vær eller tekniske feil som årsak til forsinkelsen.

Fra vilkår:
    Dersom det forhåndsbetalte offentlige transportmiddel
    du skal reise med, ikke går til avtalt tidspunkt på grunn av
    værforhold eller rammes av teknisk feil som oppstår etter
    at reisen er påbegynt, erstatter vi nødvendige og dokumen-
    terte merutgifter til overnatting og innhenting av reiseruten.
    Merutgifter til transport erstattes kun hvis transportøren ikke
    klarer å innhente reiseruten innen 24 timer. Vi forutsetter at
    forsinkelsen og årsaken bekreftes skriftlig av reisearrangør
    eller trafikkselskap.

11. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,006
    Bonuspoeng:
    93
    Dette høres ut som merkelig praksis fra Emirates side. Hvor i all verden er dere hvor alle Emirates avganger er smekk fulle i en uke?

Jeg forstår ellers at de ikke booket dere om til biz hos andre selskap fordi dere evt skulle få et døgns forsinkelse - det vil være mye billigere for de å betale eu-erstatning. Var det en løsning foreslått her første gang, som dere ikke aksepterte, som gjorde at dere ble flyttet mer enn et døgn frem?

Del denne siden