En lang reise for en kopp kaffe

Tråd i 'Reisebrev' startet av Grove, 22. nov 2017.

  1. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    En kamerat av meg flyttet til Asia for en del år tilbake. Vi har holdt kontakten, men det har blitt lite treff.
    Stort sett hver gang vi har pratet sammen har vi kommet frem til at nå er det på tide å ta en kaffe sammen snart.
    Etter å ha fullført tre år med videreutdanning selv, skulle det vise seg at det nå blir tid for den berømte kaffekoppen.
    Reisen ble booket tidlig i november, med følgende rute:
    OSL-FRA-VIE med Lufthansa Business
    FRA-BKK Eva Air Royal Laurel Class
    BKK-SIN Thai Airways Royal Silk Class
    SIN-BKK-CDG Thai Airways Royal Silk Class
    CDG-BRU Brussel Airlines Business
    BRU-OSL SAS Plus
    map.gif


    Håper snøværet på OSL ikke skaper for store forsinkelser.
    Må gjøre unna noe småtteri på jobb (branntilsyn) før avreise, så tiden er knapp nok som den er.
    Heng på, det blir nok en god del kaffekopper underveis også, da jeg ikke er den store kjenneren på vin og bobleholdig drikke. Kaffe derimot........der er jeg kresen.
    Livet er rett og slett for kort til å drikke dårlig kaffe!
     
    Last edited: 23. nov 2017
    Kristian, pgaa, Baldrick and 21 others like this.
  2. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Litt av en kaffe(g)rute du har valgt. God tur!!
     
    Kristian liker dette
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,731
    Bonuspoeng:
    293
    Det er lurt å ta en kaffe med gamle venner, uansett hvor .. du skulle reist Austrian der har de egen kaffemeny ..
    kanskje de har det hos Thai og Eva også?

    Synes dette er helt innafor ... hvis du kaller det for KaffeÅrsmøte2017 .. så kan du jo gjøre det til en årlig tradisjon ..

    Dette er jo vanlig terminologi her på IF
     
    DanH, Chrisbgg and RoadKing like this.
  4. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Sitter nå i Austrian-loungen på VIE.
    Det var på håret at det gikk. En time i de-iceing-kø på OSL var drøyt lenge. Parkerte i FRA 30 min før avgang til VIE.
    Avgang med BR62 til BKK OM 45 min.
    Kommer bilder og mer oppdateringer i morgen. Da har jeg noen timer i BKK før ferskenfarget videre. Ha en god kveld godtfolk. Pysjen venter!
     
  5. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Vurderte Austrian, men det ble EVA denne gangen. Vet de har en del kaffevarianter der også. Oppdatering kommer.
     
    Eddie47 liker dette
  6. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Boarding time
     

    Attached Files:

    Stuttfeiten, DanH and anders82 like this.
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    God tur, gleder meg til rapport. Min lengste tur for en kopp kaffe var til Øst-Timor. Fint sted for kaffe sånn forøvrig.
     
    Kristian and Insomnia4u like this.
  8. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Valgte heldigvis å dra en halvtime tidligere enn planlagt fra jobben.
    Trafikke til OSL gikk veldig tregt, og jeg var ikke på plass i SAS-loungen før 40 minutter før avgang.
    Ble tid til en liten potetsalat, før jeg tok en espresso og gikk til gate.
    Tur 024.JPG

    Dersom denne espressoen skulle satt standard for hva som er i vente resten av turen, vil jeg bli skuffet. Den hadde VELDIG mye sødme, selv uten at jeg hadde i sukker, at den i tillegg var lunke gjorde at jeg satte den fort fra meg og håpte på bedre opplevelser senere. Terningkast 2.

    Vel om bord i sete 2A ventet dette synet:
    Tur 025.JPG

    Køen til de-iceing var som tidligere nevnt ca en time, så her gikk det mot forsinkelser.
    Ellers en ganske begivenhetsløs flight med LH861 til FRA.
    Kaffen- den smakte papir. Skuffende.

    Vi landet i Frankfurt kl 1600, og flyet mitt videre til Wien hadde avgang 16.50
    Fælte vi måtte taxe rundt halve tyskland før vi endelig parkerte på A15, flaks skal man ha. Flyet til Wien gikk fra A21. Hadde akkurat 30 min fra parkering til ny avgang. Gikk fint det gitt.
     
    Olelink, Upsaker, pgaa and 7 others like this.
  9. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    LH1242 FRA-VIE
    Avg. 16.50 (17.07)
    Ank. 18.10 (18.06)
    A321

    Det mar smekkfullt pluss litt til på denne flighten til Wien. Likevel blir ikke Lufthansa fristet til å selge midtsetene i business. Her satt det folk på klapp både foran og bak.
    Fikk servert en Salat med urte/sennepsdressing. Salaten var ikke crispy i det hele tatt, og cashewnøttene i den var myke. Dog et pluss for varme rundstykker.
    Sjokolademousse til dessert, og den smakte nesten ingenting. Industrimat ville Hellstrøm ha sagt.
    Tur 029.JPG

    Vel framme i Wien ble det buss fra F-gatene til D-gatene. Kunne se ut som om det var noe ombygging på gang.
    Med litt over en time til rådighet, var det bare å prioritere å komme seg gjennom passkontrollen.
    Austrian har en lounge etter passkontrollen, men den kunne jeg like gjerne styrt unna.
    Dårlig beliggenhet, og elendig utvalg av mat. Peanøtter, potetgull, tomatsuppe og noen tørre kaker.
    Har du god tid i Wien en gang, så velg en annen lounge.

    Neste post blir flighten med EVA fra WIE til BKK.
    Må prøve å få komprimert noe bilder først, slik at det ikke blir så hinsides mange megabyte som skal lastes opp.
     
    Olelink, Upsaker, Kristian and 12 others like this.
  10. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    BR62
    VIE-BKK

    B777-300 ER Ny i Aprli 2017

    Allerede i sikkerthetskontrollen ved gaten, ble premiumpassasjerer tatt gjennom egen sluse og inn i eget venteområde. De fleste var på plass når jeg ankom gaten drøye 20 minutter før avgang.
    Boarding startet nesten umiddelbart. En av de som boardet rett før meg, var tydligvis kunde med høy staus, tre flyvertinner var på pletten for å hjelpe han, og sørge for at han fant seg godt til rette på sete 2A. Jeg måtte snike meg forbi til setet mitt, 1A:
    EVA sete 1A.jpg

    Ved setet var lt på plass, headset -(ikke åpnet da jeg vill bruke mine egne), slippers, pysj og Rimowa amnity-kit. Pute og teppe var også på plass.
    Setene i kabinen er satt opp i den såkalte reverse herringbone konfigurasjonen. Vindus-setene vender skrått mot vinduene. Jeg liker denne veldig godt, da den gir god skjerming mot midtgang, og veldig bra utsikt ut vinduene.
    Hadde ikke før rukket å komme meg fra til setet, for FA Joanne kom og ønsket meg velkomme, og sa at jeg bare måtte kontakte henne om det var noe jeg trengte. Drikke ble servert umiddelbart.
    Fremre businesskabin var omtrent halvfull, så jeg tror det ble ca 4 passasjerer pr. FA i den kabinen. Med andre ord, her lå det an til god oppvartning.
    Så fort lyset med fest setebeltene var slukket, var det å komme seg på toalettet, og skifte til pysj. De fleste i kabinen gjorde faktisk det da.
    De hadde bare str. M og L. for meg på 180, og en liten kul på magen, funket L veldig greit. Pysjen er av merket Apujan, laget spesielt for EVA. Den var rett og slett deilig å ha på.
    Blir nok fast med på reise denne.....
    Pysj på.jpg

    Som tidligere nevnt er jeg ingen ekspert på bobler, men det hører vel med at man tar et glass når pysjen er på. På denne flighten serverte de Veuve Clicquot LA GRANDE DAME 2006
    Og nå skal jeg banne i kirka: Den var helt grei, men det er mye jeg heller vil drikke. Det holdt med ett glass........
    Meny:
    Drikke1.jpg

    drikke2.jpg

    drikke 3.jpg
    drikke 4.jpg

    drikke 5.jpg

    Drikke 6.jpg

    Som dere sikkert ser, har EVA et bredt utvalg av drikke. Jeg endte opp med å drikke San Pellegrino, vann med kullsyre, isbiter og lime. Etter min mening banker dette Farris så det holder.
    Og sammen med maten hos EVA, funket det helt topp!

    Serveringen på turen var dette:
    meny1.jpg

    meny2.jpg

    Ingen fare med å bli sulten her nei.

    Rakk såvidt å gjøre meg kjent med funksjonene i setet, før FA Joanne var på plass og begynte servering av kanapèr. grunnet mange bilder kommer serveringen i neste post.
     
  11. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Første rett var Kanapèr. Høres veldig fint ut, men egentlig var det bare en liten brødbit med ost, og en liten bit med salami. Enkelt, men presentert på en god måte.
    Kanape.jpg

    Så fort disse var fortært, ble bordet ryddet, og duken kom på.
    Bord klart.jpg

    Utover rundtykket som allerede lå klart ble det servert hvitløksbrød (smakte helt fantastisk) og noen litt grovere rundstykker. Alle får sitt eget fat med salt/ pepperbøsser, smør og en olivenolje blandet med balsamico.
    Gjennom hele måltidet var samtlige FA'er på alerten. Så fort tallerkenen var tom, var de på plass, og ryddet vekk. Ny rett var på bordet innen få minutter. Noen ganger hadde man nesten følelsen av at de stod rett bak meg og ventet på at jeg skulle bli ferdig, og i det øyeblikket jeg la ned gaffelen var de på plass og ryddet vekk.
    Første rett var Spiny Lobster (Hummer, eller mer korrekt Langust) med Quinoa salat.
    Hummer.jpg

    Med litt presset sitron over var dette en aldeles utsøkt kombinasjon av smaker. Kunne godt spist meg mett på bare denne retten. Så små biter av hummer har lett for å bli tørre, men det var ikke tilfelle her. Selv om dette er en rett som serveres romtemperert var kjøtet saftig og fullt av smak.

    Hummeren bla raskt etterfulgt av en Ingefær og gresskarsuppe, med sprøristede gresskarkjerner.
    Gresskarsuppe.jpg

    Her må jeg rett og slett bare dra frem det som finnes av superlativer. Den var så fyldig og god på smak, at jeg ble sittende med et stort glis og bare tenke:"EVA leverer jammen varene her!" Suppa var varm, men ikke mer enn at man fint kan spise uten å være redd for å brenne seg. De ristede gresskarkjernene gav en ekstra smak til det hele, de var i tillegg veldig crispy og lette å tygge.

    Vil tro at FA Joanne og de andre allerede begynte å merke at passasjeren på 1A var særdeles fornøyd med livet akkurat nå. Makan til oppvartning. Glasset med drikke rakk aldri å bli mer en halvveis tomt før noen var på plass og fyllte opp. Og når isbitene begynte å bli borte, bytte de like greit til et nytt glass med nye isbiter og lime.

    Neste rett var en grønn salat med rømmedressing eller vinaigrette.
    Jeg valgte vinaigretten, og skulle komme til å angre veldig på det.
    Salat.jpg

    Den vinaigretten var rett og slett ekstrem. Alt smakte surt, og det var for store mengder av vinaigretten. Her gikk jeg fra å være høyt opp i skyene, til fort å komme ned på jorda. Hvorfor valgte jeg ikke rømmedressing?
    Jeg ble faktisk til dels nummen i kjeften av vinaigretten, og lot derfor være å fullføre salaten. Med håp om at hovedretten skulle være en opptur igjen.

    Og hvilken opptur det ble!
    Lammekoteletter med timiansaus, gratinerte poteter, grønne bønner med baconbiter. Wow!
    Lammekoteletter.jpg

    Selv på bakken har jeg knapt opplevd mørere lammekjøtt. Dette kunne nesten knuses i ganen. Kjøttet var så mørt at gamel folk med gebiss, kunne tatt ut tenna og likevel tygd kjøttet. Har prøvd gratinerte poteter på fly før, og enten er de kalde i midten eller veldig tørre. Disse var varme helt gjennom, og aldeles ikke tørre. Her gikk det veldig fort oppover igjen fra salaten gitt!
    Hadde jeg fått dette servert langt bak på økonomiklasse hadde jeg tatt opp tallerkene og sleiket den ren. Men man gjør da ikke slikt på sete 1A! Litt dannelse har man jo. (Kanskje ille nok å i det hele tatt tenke tanken....)

    Ikke lenge etter at tallerkene var ryddet bort, kom de med ost- og desserttralla.
    Jeg begynte å bli temmelig mett, så det ble med et bar oster, og en is fra Häagen- Daaz Ost.jpg

    Og selvfølgelig en kopp kaffe, svart:
    Kaffe.jpg

    Dette kompletterte måltidet på en perfekt måte. Blåskimmelosten hadde en skikkelig snert i smaken, men var samtidig rund og god.
    Mango og bringebær-isen var nydelig, og jeg var stappmett.
    Kaffekoppen var meget god å drikke av, selve koppen var varmet opp før kaffe ble hellt i den. Dette gjorde at kaffen holdt seg god og varm lenge. Så langt på turen, den beste kaffen.

    Livet var på dette tidspunkt igjen herlig, og det var snart tid forlitt søvn.
     
    wilhelm, Flosshatt, helged and 37 others like this.
  12. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Skal motsatt vei med Eva på Tirsdag, ser virkelig frem til turen etter denne rapporten. Noen tips til hva man bør og ikke bør på turen?
     
  13. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Ser veldig bra ut, gleder meg til å fly med de i desember. Men jeg trodde de serverte Krug champis. Noen som vet om de fremdeles gjør det på noen flyvninger?
     
  14. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    De veksler mellom hvilken Champagne de serverer.
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for rapport så langt, EVA har klatret høyt opp på listen min for obligatorisk på min første CT, med eller uten Kru,g ser det ut som om de leverer.
     
  16. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Holdt på å si sove minst mulig......
    De yter service helt ut i fingerspissene, rett og slett ekstraordinært. For noen kanskje litt for mye også.
    De serverer en nudelsuppe som snacks underveis. Fikk aldri prøvd den, men har lest andre steder at den er aldeles utsøkt. Ikke finn på å spise deg mett i loungen før avgang. Viktig å ha nok plass til det som serveres ombord.
    Jeg flyr BKK-CDG med Thai på mandag. Blir interessant å sammenligne....
     
    SAJblue liker dette
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Imponerende. Skjønner etterhvert at EVA må prøves, så mange som skryter dem opp i skyene.
     
  18. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Ohh, the blasphemy... :)

    Eg trudde eg var mett når eg kom heim frå jobb og fekk i meg middagen, men no er eg ikkje like sikker lenger. Her var det mykje godt matprat!
     
    Kristian, Baldrick and Eddie47 like this.
  19. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Etter maten var det bare å gjøre seg klar for natta.
    Ikke spesielt trøtt, men det er jo greit med noen timer søvn.
    Moodlight.jpg

    Moodlights i taket kom på, og jeg begynte faktisk å bli litt sigen.....
    Rask tannpuss, og sjekk av toalettet, samtidig som FA la på madrasstrekket på setet.
    (dette glemte jeg selvfølgelig bilde av)
    Fant meg en relativt grei stilling, men slet med å sovne. Det var rett og slett valdig varmt i kabinen. Prøvde uten teppe, uten at det hjalp. Hodeputa var også temmelig hard etter mine preferanser, så jeg ble liggende å vri meg litt rundt før jeg endelig sloknet.
    Våknet litt nå og da, men fikk vel tilsammen 4 timer sønv i løpet av natta. Da var klokka blitt halv ni på morgenen lokal tid BKK, og det var kanskje ikke så dumt å prøve å våkne opp. Greit å komme i gang med å snu døgnet......
    Ble en film, samtidig som FA gikk i gang med frokostservering i kabinen.
    Biler3.jpg

    Guttungen på tre, elsker Biler- så da måtte far pent sjekk om Cars 3 er noe for han. Grei måte å våkne opp på.

    Frokost serveringen kom som nevnt i gang ganske raskt.
    Først den obligatoriske frukten.
    Frukt til frokost.jpg

    Etterfulgt av den beste omeletten jeg noensinne har fått ombord i et fly.
    Omelett.jpg

    Den var akkurat passe stekt helt gjennom, saftig men ikke rå.
    Soppen var krydret mildt, slik at den passet godt til omeletten, uten å dominere smaksbildet.
    Det ble også servert assortert bakverk, varmt selvfølgelig.

    Etter frokost ble det en tur på toalettet, for å refreshe litt, og få på andre klær.
    Toalettet er fyllt opp med de fleste ting man kunne trenge til et enkelt stell.
    Amenities på do.jpg
    Produkter fra Harrn, på toalettet.

    Før jeg gikk dit, hadde jeg bestilt en Cappuccino, og denne ble servert så fort jeg var tilbake på plass i sete 1A. I likhet med den svarte kaffen, var også denne meget bra. Man kunne kjenne smaken av en god espresso, til tross for at cappuccino består av store mengder melk. Den ble selvfølgelig levert med dryss på toppen, og rørepinne med godt gammeldags candisukker på.
    Capuccino.jpg

    Ikke lenge etter at jeg var ferdig med denne, var vi godt i gang med innflyvningen til BKK: Det var bare snakk om noen få minutter før hjulene tok bakken. En meget bra flytur var over, men jeg er allerede klar for å prøve EVA igjen. Dette gav mersmak.
     
    SAJblue, Olelink, Upsaker and 13 others like this.
  20. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Kom meg raskt gjennom transitkontrollen, og opp på nivå tre igjen. EVA-loungen ligger på pir F, og var nærmest der jeg kom gjennom kontrollen....


    Eva lounge.jpg

    Kunne nok like greit valgt en annen lounge akkurat på dette tidspunktet. Viste seg at EVA hadde tre flighter ut fra BKK i løpet av de neste to timene. Loungen var så og si full.
    Valgte likevel å ta en dusj:
    Dusj.jpg

    fikk utlevert nøkkel i resepsjonen. Badet var meget romslig, og godt utstyrt. Denne dusjen ble lang gitt. Faktisk lenge siden jeg har nytt en dusj så lenge.
    Etter på var det bare å legge håndklær i en kurv, låse døra og levere nøkkle i resepsjonen.
    Med så mye folk i loungen, var det håpløst å få koblet seg på wifi. Jeg låste derfor inn bagasjen min i et av de tilgjengelige skapene, og gikk for å finne et annet sted jeg kunne få nett.
    Hadde ca 4 timer tilneste flight, så jeg hadde gos tid til å kunne gjøre meg kjent.
    Gikk innom Royal Orchid SPA, og fikk 30 minutter nakke/ skulder-massasje. Utrolig at en liten dame i femtiårene kan være så hard i klypa! Og du verden hvor godt det gjorde- etterpå altså.
    Underveis så jeg vel det som var av stjerner og planeter! Her var det nok noe som måtte løses opp i skulderregionen.
    Satte meg ned i en krok i Thai Royal Silk Loungen på pir C. Den er Svær gitt!
    Her var det stille og rolig, og jeg fikk koblet meg på nett og tatt en facetime med barna hjemme i Norge.
    Tuslet tilbake til EVA-lounge etterhvert. Nå var det mye roligere.
    Tok en liten matbit, før jeg tok med meg bagasjen i retning Pir D, og avgang mot SIN.
    Drikke.jpg Drikkeområde EVA-lounge

    Buffet.jpg
    Buffetområdet.
    Her tilbys både supper, DimSum, diverse vestlig mat og bakevarer. Mye godt!
    Sitteområde.jpg
    Sitteområde i loungen

    Var temmlig trøtt og klar for å komme meg videre etter fire timer på flyplassen.
    Oppdaget at Thai hadde byttet fly på avgangen til SIN.
    Var opprinnelig satt opp med 747 med gammel First, men i god tradisjon ble det byttet.
    Fikk til alt hell 747 med ny first i stedet. I og med at det ikke selges First på denne flighten, hadde jeg klart å velge sete 2A.
     
    Olelink, Upsaker, Kristian and 8 others like this.

Del denne siden