Første rett var Kanapèr. Høres veldig fint ut, men egentlig var det bare en liten brødbit med ost, og en liten bit med salami. Enkelt, men presentert på en god måte.
View attachment 26603
Så fort disse var fortært, ble bordet ryddet, og duken kom på.
View attachment 26604
Utover rundtykket som allerede lå klart ble det servert hvitløksbrød (smakte helt fantastisk) og noen litt grovere rundstykker. Alle får sitt eget fat med salt/ pepperbøsser, smør og en olivenolje blandet med balsamico.
Gjennom hele måltidet var samtlige FA'er på alerten. Så fort tallerkenen var tom, var de på plass, og ryddet vekk. Ny rett var på bordet innen få minutter. Noen ganger hadde man nesten følelsen av at de stod rett bak meg og ventet på at jeg skulle bli ferdig, og i det øyeblikket jeg la ned gaffelen var de på plass og ryddet vekk.
Første rett var Spiny Lobster (Hummer, eller mer korrekt Langust) med Quinoa salat.
View attachment 26605
Med litt presset sitron over var dette en aldeles utsøkt kombinasjon av smaker. Kunne godt spist meg mett på bare denne retten. Så små biter av hummer har lett for å bli tørre, men det var ikke tilfelle her. Selv om dette er en rett som serveres romtemperert var kjøtet saftig og fullt av smak.
Hummeren bla raskt etterfulgt av en Ingefær og gresskarsuppe, med sprøristede gresskarkjerner.
View attachment 26606
Her må jeg rett og slett bare dra frem det som finnes av superlativer. Den var så fyldig og god på smak, at jeg ble sittende med et stort glis og bare tenke:"EVA leverer jammen varene her!" Suppa var varm, men ikke mer enn at man fint kan spise uten å være redd for å brenne seg. De ristede gresskarkjernene gav en ekstra smak til det hele, de var i tillegg veldig crispy og lette å tygge.
Vil tro at FA Joanne og de andre allerede begynte å merke at passasjeren på 1A var særdeles fornøyd med livet akkurat nå. Makan til oppvartning. Glasset med drikke rakk aldri å bli mer en halvveis tomt før noen var på plass og fyllte opp. Og når isbitene begynte å bli borte, bytte de like greit til et nytt glass med nye isbiter og lime.
Neste rett var en grønn salat med rømmedressing eller vinaigrette.
Jeg valgte vinaigretten, og skulle komme til å angre veldig på det.
View attachment 26607
Den vinaigretten var rett og slett ekstrem. Alt smakte surt, og det var for store mengder av vinaigretten. Her gikk jeg fra å være høyt opp i skyene, til fort å komme ned på jorda. Hvorfor valgte jeg ikke rømmedressing?
Jeg ble faktisk til dels nummen i kjeften av vinaigretten, og lot derfor være å fullføre salaten. Med håp om at hovedretten skulle være en opptur igjen.
Og hvilken opptur det ble!
Lammekoteletter med timiansaus, gratinerte poteter, grønne bønner med baconbiter. Wow!
View attachment 26608
Selv på bakken har jeg knapt opplevd mørere lammekjøtt. Dette kunne nesten knuses i ganen. Kjøttet var så mørt at gamel folk med gebiss, kunne tatt ut tenna og likevel tygd kjøttet. Har prøvd gratinerte poteter på fly før, og enten er de kalde i midten eller veldig tørre. Disse var varme helt gjennom, og aldeles ikke tørre. Her gikk det veldig fort oppover igjen fra salaten gitt!
Hadde jeg fått dette servert langt bak på økonomiklasse hadde jeg tatt opp tallerkene og sleiket den ren. Men man gjør da ikke slikt på sete 1A! Litt dannelse har man jo. (Kanskje ille nok å i det hele tatt tenke tanken....)
Ikke lenge etter at tallerkene var ryddet bort, kom de med ost- og desserttralla.
Jeg begynte å bli temmelig mett, så det ble med et bar oster, og en is fra Häagen- Daaz
View attachment 26609
Og selvfølgelig en kopp kaffe, svart:
View attachment 26610
Dette kompletterte måltidet på en perfekt måte. Blåskimmelosten hadde en skikkelig snert i smaken, men var samtidig rund og god.
Mango og bringebær-isen var nydelig, og jeg var stappmett.
Kaffekoppen var meget god å drikke av, selve koppen var varmet opp før kaffe ble hellt i den. Dette gjorde at kaffen holdt seg god og varm lenge. Så langt på turen, den beste kaffen.
Livet var på dette tidspunkt igjen herlig, og det var snart tid forlitt søvn.
Vis alt...