Som relativt fersk her på forumet, har jeg lest mye og skrevet lite. Mine favoritter her inne er nok disse reisebrevene alle sammen skriver med liv og lyst, som kan få selv den mest hjemmekjære nordlending til å få lyst til å oppleve verden. Nåvel. Mine reiser er som regel kun begrenset til innenlands, på siste rad til venstre, uten vann. Men nå som jeg skal litt mer ut i verden flasker(?) jeg like godt til med et reisebrev, selv om alt jeg skriver om sikkert ikke er nytt materiale for folk her inne. Litt bakgrunnsinfo behøves. Hepp! Vi er en vennegjeng på 5 som stort sett hver sommer de siste 4 år har tatt oss en ferietur, der vi drar hele verden rundt. Til nå har vi vært i Svolvær, Piteå, Kiruna og Boden. Hele verden der altså... I alle 4 årene har det vært et ønske å dra til Japan, men når alt drar seg til, ender vi på ei hytte i Sverige. Men i år har vi tatt skikkelig tak og har bestilt alt klart. Så nå i disse dager raser vi avgårde til... Hong Kong! Dette krever jo en forklaring. Det var ikke fordi den ene av oss trodde Hong Kong var i Japan når det ble bestilt, men forklaringen er enkel. En har blitt pappa, og er dermed ute av stand (i følge barnemora) til å dra så langt. Nestemann er bare så utrolig dårlig til å spare penger. Med denne erkjennelsen så vi oss nødt til å utsette Japan enda litt. Men vi som enda står fjellstøtt på tradisjonene visste råd. Vi tok Hong Kong. Fortsatt en viss sjanse til å bli totalt forvirret, da downtown Svolvær en gang viste seg å bli for hardt å manøvrere i. Samtidig førte vi ikke resten bak lyset med å dra til Japan. Vel, bare å gi gass. Min bror drar ingensteds uten å fly business, han er slik en businessnisse. Siden jeg er litt farget av dette, samt oppdaget dette forumet, gjorde jeg et hederlig forsøk på å overtale gutta til at business var vel anvendte kronasjer. Med litt marinering over noen uker, kom jeg over en ok pris med Emirates. Så vi endte med business til HKG og economy tilbake for lavere pris enn SAS Go samme dager. Det var tålelig for reisefølget. Litt synd for meg at det ikke ble max utnyttelse av EBG, som til nå nesten kun er brukt innenriks. Men la gå. Hvor galt kan det gå? Da var vi i gang! SAS SK4432 Tromsø (TOS) - Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) Fredag 17. juli Avgang (rute): 1610 (30 min forsinket) Flytid (rute): 01:50(faktisk flytid 1:50) Flytype: Boeing 737-700 Sete: 11A (Go) Jeg snikstarter turen litt med å dra litt før til storbyen, eller noe i nærheten av den. Tar en svipptur til en kompis som har en større, flott og moderne økologisk gård litt øst for Gardermoen, der jeg får kjøre traktor, drikke belgisk øl, grille, fiske, skyte leirduer og sett på ting, slik som ungdommen midt i tyveåra liker. Vel inne i den småfrekke café-loungen på TOS, fikk jeg installert meg med bolle og tropisk juice mens jeg bivånet flyplasslivet i sommermånedene: Vesterålingen med flytevest og fiskestang som håndbagasje, attpåtil på tur i utenlandsterminalen imponerte meg. Han var forøvrig rystet over at ikke den dyre charterbilletten hans ikke gav tilgang på lounge. Slik frekkhet hadde han ikke vært borti. Dette er nok meg om 40 år. (Beklager om bildene er store. Telefonen jeg skriver og knipset med, en finsk saunabehandlet Nokia har en meget vidvinkel). Prøvde meg på et bilde av flyet. Var visst på feil side av gate. Jaja, orker ikke flytte meg nå. Flyet forøvrig 30 min forsinka. Priority boarding annonsert. Myye statuskunder ombord, tydeligvis. Jeg føler meg lite spesiell nå. Vel ombord: De observante av dere leste nok lengre opp at jeg alltid sitter bakerst venstre. Men det stemmer da ikke med dette bildet? Vel, når jeg for en gangs skyld bestilte tidlig, ble det nødutgang. Knyttnevetesten bestod såvidt. Ganske fullt fly, men unge lovende har naturligvis ledig midtsete etter boarding completed. Dette skjer meget ofte for min del, ref andre diskusjoner her på forum. Je klager itte. Update: halsende ned gate kommer det et menneske, hun hadde 10A, men der hadde bestemor og bestefar trodd at det var free seating, så siste innstigende passasjer endte på midtsetet hos meg isteden. Faderen altså! Men vedkommende var mønsterpassasjer, og vi hadde god kjemi på armleneproblematikk. Men ikke ellers. Synd, da hun var utrolig flott. Mulig voicecracken min i første og eneste konversasjon satte førsteinntrykket ned i lasterommet... Men jeg klager ikke! Sier som Klypa: "Fyste dag i ferien. Sola skjine, sveitt atti revjo, ja!" Fin flytur ellers. Podcast med "Serial" på øret. Lite å melde. 30 min forsinka på bakken. På bagasjebåndet lå en gjenglemt/feilsendt koffert med diamanttag. Hvis noen her på forumet mangler denne; 17 jul, OSL, bånd 2 kl 1830. Her er den. Ingen årsak. Nåvel, oppfølging kommer så snart det er tid for det, og jeg får wifi. Hvem vet hva som møter meg (sikkert mange her inne, men hva hjelper vel det). Litt gårdsgutt nå før det blir Emirates business på søndag. Håper noen gidder "staye tuna" til da. Dette ble jo bare et tullete innlegg, egentlig.
Pangstart! Kjør på med mer! Kjenner problematikken med lekre versjoner av det motsatte kjønn og midlertidig målbundethet. Slet med å finne ordene da (en da nysingel) prinsesse Madeleine og jeg var på samme flight i Business til EWR for noen år siden. Nå er vi begge gift og har barn, men ikke med hverandre. Og sånn går no dagan...
Fantastisk bra start du skriver morsomt og informativt. Godt gjort å ta bilde fra feil side av gaten men det kan hende den beste. Gleder meg til fortsettelsen.
Flott start - synes bildene holder høy kvalitet - min splitter nye mobilstolthet fra i fjor fra high-end produsenten Huawei tar dårligere bilder enn din saunamarinerte Nokia Gleder meg til del 2!
Topp dette Ingen problemer med bildene på min enhet i lesende øyeblikk (Note 10.1) De skalerer seg fint.
Del 2 Etter en hyggelig tur fredag ned til Oslo, med påfølgende meget hyggelig helg på gård, var det klart for neste etappe. I løpet av disse dager har bygutten gjort mye for første gang. Kjørt traktor, mjølka kyr, drukket råmelk, spist ferskost og ikke minst skutt med hagle. Sistnevnte overrasket jeg meg selv i, med 9/10 treff på leirduekonkurransen. Nok skryt! Jeg hadde bestilt kusk fra Emirates klokken 10:05 til gården. Tidlig klokkeslett grunnet at jeg skulle møte resten av gutta på OSL da de kom tidlig fra Tromsø. Klokka var 09:20, da smyger det seg en flott Mercedes E-klasse ned på tunet. Vi står barbeint på trappa og myser på hva i alle dager hundene bjeffer mot. Det viste seg å være kusken min. En utrolig trivelig type. Vi ba på kaffe og råmelk, og han fortalte mange gode historier om kunder han har kjørt rundt. Så tidlig som han kom, ble det tid til mange historier. Han beklaget forøvrig så meget at det kun var E-klasse til henting. Jeg synes det gikk fint... Vel fremme på OSL var det å møte de andre gutta. Førstemann møtte i joggebukse, med en skinnpung til et par hodetelefoner som håndbagasje. Nestemann så meget respektabel ut, med jeans og skjorte. Men han valgte en vinmonopolpose som håndbagasje. Jeg kjørte ullsokker. Så her sto vi da. Gutta krutt på tur i business. Joggebukse, vinmonopolpose og ullsokker. Jeg lurer på hvorfor hun dama på innsjekk sa "Hei gutter, her er bare skranke for våre businesspassasjerer". Heldigvis kontra en av oss "Nei kor i nasn, kor æ går for førsteklassen?". Da løsnet stemningen og vi kjørte i gang konkurransen om hvem som har med seg minst bagasje for 10 dager. Jeg tapte. Vi hadde hhv 5, 7 og 9 kg. Vel inne fra Fast Track ble det å klatre opp i OSL-loungen. Forøvrig belegg på ca 15-20% i formiddag. Så det var rolige tilstander, her med stemningsbilde: Tid for boarding! Emirates EK Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) - Dubai (DXB) Søndag 19. juli Avgang (rute): 14:50 Flytid (rute): 06:00 Flytype: Boeing 777-300ER Sete: 7K (business) Dagens eneste kø ble i passkontroll. Der sto vi i 1 minutt. Det er noe eget med å passere alle passasjerer til et svært fly, som står som sild i tønne og venter. Det regelrett lyste misunnelse. Litt fælt, men litt godt. Var bare å klistre sølvkortet i panna og dure forbi! Vel inne i gate var det på tide å ta noen bilder av det som er det desidert største flyet jeg har flydd til nå. Motoren kunne vel huset en dash8... Trivelig at dagens flyvertinne TshiTshi (ellernå) ber deg om å gå til venstre når man kommer inn i flyet. Ække nå ekkonomi da, veitje. Setet mitt. Staselige greier for en innenrikskonge som meg: 2-3-2 konfig. God plass til halvsamer: Juice?? Hva?? Fikk sånne varme kluter. Farken hvor varm den første var. Forøvrig fin utsikt utover vinduet. Men det blir så upraktisk å vri seg den veien for lenge. Så etter takeoff brøyt jeg nakken på plass og tok imot varme nøtter og drink og konsentrerte meg om det viktige som skjedde inne. Cola?? Hva?? Første tida gikk til å trykke på alle knapper, ringe til andre seter og tilkalle flyvertinne. Ingenting med vilje såklart, men knapper skal testes. Første runde med mat. Forrett; Røkt and, thai style salad. Meget god faktisk! Spiste alt på plata, i den tro det var en stor forrett, men da ble jeg uten salat på resten av rettene.... Grillet lammefilet med ertestuing, gulrøtter og en saus. Grei ertestuing, men kjøttet var seigt som ei inntørka kobba. Men det meste går i grisen. Til dessert en glimmers sjokoladekake med bringebærsaus. Lite å melde ellers. Jevn turbulens i mange timer. Jeg liker ikke slikt, men det var merkverdig behagelig å ligge i turbulens. Her er senga i ikke-lie-flat. Funka fjell, sov som ei geit. Våkna av at Tshi-Tshi ville gi ut is. Takk! På skjerm er reiseruten. Dubai! Ikke en sjel i connection security etter landing i DXB. Vi flisa rett opp i loungen, og spiste litt, dusja og venta. Svær sak av en lounge på gates A. Noen bilder følger. Forøvrig 2-3 slike buffetstasjoner pluss et par barer i loungen. Det var også dusj for svettinger som meg. Stort, fint rom. Ble vasket mellom hver dusj. Med tøfler inkludert! Dette var andre del av reisebrevet. Nesten en uke gammelt materiale, men internett har vist seg å være like mye verdt som de herligste edelstener på dette hotellet. Mer om det senere. Neste del blir min første tur med A380. Men det tar så himla lang tid å skrive disse reisebrevene.
Kjempebrev i beskrivelser og (verbale) bilder. Usedvanlig effektiv bagasjepakking, et ppt-kurs for den (øvrige) gemene hop burde ha et marked☺.
Dette er noen av det bedre jeg har lest på en stund. Polpose som carry-on duger. Topper den med sammenknytt Kiwi-pose som innsjekket bagasje til Beijing i 2007 (en i reisefølget). Gleder meg til mer!
Del 3. Har skjønt det slik at kotymen her på forumet er å være noe treg med å få oppdatert disse reisebrevene. I så tilfelle er jeg på høyde med de beste fra utlandet. Fortsetter reisen der vi var i businessclass-loungen i Dubai. Det som er så fint med loungen i Dubai er at det er direkte boarding til flyet fra lounge, så man trenger ikke å gå ned til "krøtterfolket", som vi kalte dem, vel vitende at vi ville sitte der selv om noen dager... Emirates EK Dubai (DXB) - Hong Kong (HKG) Mandag 20. juli Avgang (rute): 03:15 Flytid (rute): ca.07:30t Flytype: Airbus A380-800 Sete: 9K (business) Da var det bare å ta en heis ned til tubene som fører inn til flyet. Jeg var ganske imponert over størrelsen på B777, og ble ikke spesielt mindre imponert når jeg så denne balja stå klar til å ta i mot oss i andre etasje: Vel inne i balja, var det å hilse på flyvertinna Helena("Hjeljeenia", uttaltes det visst) som hadde ansvaret for min del av flyet. Tok en liten sving til høyre og fant mitt sete 9K. Dævven for en forskjell fra det forrige flyet. Her er det 1-2-1 konfig, og min 9K var "innkapslet" inn mot vinduet. Her kunne jeg nok trives. Noen elendige bilder av plassen min følger. Tok de litt i skjul for ikke å virke som en "mystery shopper" evt bare en toskete nordlending. Hyggelig med egen minibar. Dog uten kjøling, så Emirates fikk beholde dette for seg selv. Noe mer oppdatert IFE(ICE) her. Mer smooth betjening, bedre bildekvalitet og mye større utvalg. Det kan bekreftes at både en liten sekk og en polpose får plass oppi skuffene ved vinduet... Det er utrolig mye "treverk" ombord. Skikkelig sandkasse-mercedes preg over det. Det ser skikkelig fælt ut på bildene, men var mer behagelig for øynene i virkeligheten enn det kunne se ut som her... Da var flyturen i gang. Siden det var avgang 03.15, ble det raskt slukket lys og nattinatt uten noe servering uten at du spurte om det. Det ble lagt på madrasser til alle som så noe trøtt ut, inkludert undertegnede. Jeg sov et par timer, men glemte å ta bildet av setet i sengeposisjon (unnskyld). Det var forresten en del bedre enn forrige fly, da dette var et som ble helt flatt. Etterhvert kom jeg på at jeg ikke kunne bruke min første tur på business til å ligge å snorke. Ang snorking; det var så stille i andreetasje av flyet at man hørte veldig mye mer enn normalt fra andre passasjerer. Snorking, og andre ting som skjer under søvn. Føltes litt som fotballturneringene når jeg var liten, med masse semi-komfortable soveplasser knødd inn på minst mulig areal i et klasserom. Dette var en forstyrrende tanke, så jeg gikk en tur i flyet for å se. Glemte naturligvis mobilen for å ta bilder, men førsteetasje var utelukkende First og Business, og førsteetasje var da naturligvis kun Eco. Valgte å ikke gå ned. Bakerst i andreetasje er en stilig bar. De som ikke vet hva jeg snakker om, får søke opp "Emirates A380 Bar" på Google. Da dette var midt i sovetiden, var det kun meg og en kis fra Manchester, og alle flyvertinnene. Jeg er en god lytter, så tok en virgin-drink og satt meg ned og hørte på denne karen når han prata med de ansatte, mens det var fri flyt på whiskey eller noe. Jeg la først og fremst merke til hvor utrolig flink flyvertinnene er til å holde praten i gang. Det er virkelig et poeng for dem at man skal føle seg verdsatt som passasjer. De spør og graver om alt mulig, slik at denne engelskmannen ikke skal føle noe pinlig stillhet. Etterhvert var han tilbake i stolen sin, etterfulgt av en liten "Wow, did you see him? Drank a whole bottle of whiskey... And he didn't get drunk!" fra hun ene. Deretter sto jeg for tur for gjengen! Hyggelig prat, og etter litt obligatorisk chitchat kom vi inn på hvordan det var å være ansatt i Emirates. De tjente bra, flott arbeidsmiljø, ingen begrep om tid/sted/dag, og ønsket å holde det slik så lenge de hadde mulighet. Det er morsomt å høre at de ansatte er fornøyd! Den ene dama var fra Hong Kong, og kunne mate meg litt med tips til ting å gjøre i byen. Etterhvert greide jeg av en eller annen grunn å starte en samtale om håndkrem. Da tok det av blant jentene, og det ble en lang diskusjon som endte med at jeg bare måtte gå, siden jeg egentlig ikke bryr meg overhodet. Dette syntes de var moro, så alle titulerte meg med fornavn resten av turen, samt tilbød meg litt håndkrem fra lomma ved hver anledning... Ut fra samtalen med tidligere nevnte engelskmann, er jeg usikker på om de faktisk vil prate med oss passasjerer slik, eller om det er arbeidsinstruks for å la oss føle oss viktig vet jeg ikke, men det funka på meg. Da var det tid for frokost. Valgte nudler, dimsum, buns og litt rare greier. Smakte funny... God kaffe! Etter frokost var det å smøre med håndkrem og vente på Hong Kong. En god del turbulens hele veien egentlig. Når vi var i Kina prøvde jeg meg på internett. Dette var beskjeden fra internett i Kina: Landing! Landetøflene er på, og klar for nye eventyr! Fikk forresten et Amenity Kit, med toalettmappe og utstyr fra Bvlgari. Har aldri hørt om merket, men har lagt merke til det i ettertid på parfymeri etc. Det lukta litt midt-østen av det meste som inneholdt parfyme. Jeg liker best lukta av feskeslog og fjære. Da gjenstår det i reisebrevet litt bilder og tanker fra byen, samt hjemreisen. Takk for at dere leser, og om dere er i tvil; Ja, jeg koste meg meget på denne flyturen. Unngikk alt som heter jetlag, og var for første gang mer opplagt på tur ut av flyet enn på tur inn. Skjønner hvorfor dette kan være verdt prisen for næringslivet. Hold maska fram til neste del!