En uoffisiell oversikt over hva SAS serverer om bord

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Cecilie, 07. juli 2015.

1. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er på ingen måte offisiell info fra SAS, men snarere min tolkning av menyene for servering om bord, og basert på egne erfaringer.

Hvis du synes det er vanskelig å forholde seg til, bare forestill deg hvor vanskelig dette må være for kabinbesetningen.

Og ja, jeg har hatt litt lite å gjøre i dag.

1. Innenriks:

1.1 Plus:
    I SAS Plus serveres det en frokostboks på avganger frem til klokken 09.00. Etter dette er det fritt valg fra serveringstralla.

Det er ingen «ordentlig» matservering om bord på innenriksflyvninger. Det nærmeste du kommer er et WASA ferdigsmurt knekkebrød, en sjokolademuffins, lefse (kun innenriks i Norge), sjokolade eller chips/nøtter.

Unntak 1)
    Kun én alkoholenhet per passasjer er gratis. Ønsker du mer kan du kjøpe dette.
    Årsak: Norsk alkohollovgivning (som også gjelder på svenske og danske innenriksflyvninger)

Unntak 1.1)
    Dersom du er EuroBonus Diamond, så kan du ikke «plusse på» en enhet alkohol i tillegg til den du får utdelt, i kraft av at du sitter i Plus-kabinen. Én gratis alkoholenhet er én gratis alkoholenhet.

Unntak 2)
    På de korteste flyvningene, kan det, som SAS-menyen så fint sier: «exceptions may occur» - så det kan hende besetningen om bord tar en avgjørelse om å kjøre miniservering:
    I Plus vil du få valget mellom en kopp kaffe eller te, samt en sjokoladebit.
    Det vil altså ikke være noen form for servering fra kafésortimentet med snacks og kalde drikkevarer på disse miniflightene.

Unntak 2.1)
    Ingen frokostservering på miniflights

Unntak 3)
    Oslo-Longyearbyen regnes som Norden-flight, serveringsmessig.

Unntak 3.1)
    Oslo-Longyearbyen har i tillegg servering av sandwich

For meny, se her:
    http://viewer.zmags.com/publication/7d155a27#/7d155a27/1

1.2 GO:
    I SAS GO kan du kjøpe varer fra det samme kafésortimentet som Plus kan velge gratis fra. Du kan kjøpe frokostboks på flyvninger frem til klokken 09.00, for 70 NOK/1400 EB-poeng.

Kaffe og te er alltid gratis.

Som EuroBonus Diamond får du gratis drikke når du flyr i SAS GO, til deg selv og en reisepartner (eller opp til fire (4) familiemedlemmer)

Vann er til salgs for 25 NOK per flaske.

Det samme «matutvalget» gjelder også i GO. Det nærmeste du kommer «mat» er et WASA ferdigsmurt knekkebrød, en sjokolademuffins, lefse (kun innenriks i Norge), sjokolade eller chips/nøtter. Dette gjelder også på lange innenriksflyvninger, som Oslo-Tromsø (flytid 1 time og 50 minutter).

Unntak 1)
    Kaffe og te serveres ikke på miniflights.

Unntak 2)
    EuroBonus Diamonds kan ikke få gratis alkoholholdig drikke.
    Årsak: Norsk alkohollovgivning

Unntak 3)
    EuroBonus Diamonds får ikke gratis drikke på miniflights.

Unntak 3.1)
    Hvis du spør pent, så kan det hende du får en boks Cola, Ramlösa eller smuudi.

Unntak 4)
    Oslo-Longyearbyen regnes som Norden-flight serveringsmessig.

Unntak 4.1)
    EuroBonus Diamond får gratis alkohol på Oslo-Longyearbyen og Tromsø-Longyearbyen.

Unntak 4.2)
    På Oslo-Longyearbyen og Tromsø-Longyearbyen er det mulig å kjøpe en sandwich.

Unntak 5)
    Hvis du spør pent, kan det hende du får et glass vann gratis.

For meny, se her:

2. Norden
    2.1 Plus:
    I SAS Plus serveres det en frokostboks på avganger frem til klokken 09.00. Etter dette er det fritt valg fra serveringstralla.

Det er ingen «ordentlig» matservering om bord på nordenflyvninger. Det nærmeste du kommer er et WASA ferdigsmurt knekkebrød, en sjokolademuffins, sjokolade eller chips/nøtter.

Unntak 1)
    På de korteste flyvningene, kan det, som SAS-menyen så fint sier: «exceptions may occur» - så det kan hende besetningen om bord tar en avgjørelse om å kjøre miniservering:
    I Plus vil du få valget mellom en kopp kaffe eller te, samt en sjokoladebit.
    Det vil altså ikke være noen form for servering fra kafésortimentet med snacks og kalde drikkevarer på disse miniflightene.

Unntak 1.1)
    Ingen frokostservering på miniflights

Unntak 2)
    Oslo-Longyearbyen og Tromsø-Longyearbyen regnes som Norden-flight.

Unntak 2.1)
    I tillegg til vanlig Norden-sortiment, serveres det en sandwich.

For meny, se her:

2.2 GO:
    I SAS GO kan du kjøpe varer fra det samme kafésortimentet som Plus kan velge gratis fra. Du kan kjøpe frokostboks på flyvninger frem til klokken 09.00, for 70 NOK/1400 EB-poeng.

Kaffe og te er alltid gratis.

Som EuroBonus Diamond får du gratis drikke når du flyr i SAS GO.

Vann er til salgs for 25 NOK per flaske.

Det samme «matutvalget» gjelder også i GO. Det nærmeste du kommer «mat» er et WASA ferdigsmurt knekkebrød, en sjokolademuffins, sjokolade eller chips/nøtter. Dette gjelder også på lange nordenflyvninger, som Tromsø-Stockholm (flytid 1 time og 45 minutter).

Unntak 1)
    Kaffe og te serveres ikke på miniflights.

Unntak 2)
    EuroBonus Diamonds får ikke gratis drikke på miniflights

Unntak 3)
    Oslo-Longyearbyen regnes som Norden-flight. Flyr du med mellomlanding i Tromsø, er serveringskonseptet Oslo-Tromsø som innenriks, og Tromsø-Longyearbyen «Norden» (Se 2. Norden)

Unntak 3.1)
    Du kan også kjøpe sandwich.

Unntak 4)

For meny, se her:

3. Europa
    3.1 Plus
    I SAS Plus serveres det en frokostboks på avganger frem til klokken 09.00. Etter dette er det fritt valg fra serveringstralla. Her kan man velge mellom dagens salat, sandwich eller wrap. Hvilke smaker som er tilgjengelig fra dag til dag, må du spørre betjeningen om bord om.

Drikkevarer inkluderer kaffe, te, softdrinks, vann, øl, vin og sprit. I tillegg serverer SAS også en musserende vin på sine Europa-flyvninger, i 20 cl-flasker.

Snacksutvalget er likt som for Norden-flyvningene.

Unntak 1)
    For flyvninger på under 1 time og 20 minutter, gjelder Norden-menyen. Se 2.1 Plus for mer informasjon.

Unntak 1.1)
    Norden-menyen gjelder for mat/snacks, men på drikkefronten kan du også bestille sprit.

Unntak 2)
    På flyvninger på over 1 time og 20 minutter: På ettermiddagen får man en boks med en kald tre-retters. Liten forrett, dagens salat, og liten kake til dessert.

For meny, se her:
    http://viewer.zmags.com/publication/7d155a27#/7d155a27/4

3.2 GO
    Det samme utvalget som serveres gratis i Plus, er tilgjengelig i GO mot betaling.

Vann koster fortsatt 25 kroner per flaske.

Unntak 1)
    EuroBonus Diamond-medlemmer får gratis drikke, både alkoholholdig og -fri.

Unntak 2)

4. Interkontinentalt (USA og Asia)
    4.1 Business
    I Business serveres en drink før avgang (Champagne, appelsinjuice/tranebærjuice eller vann).
    Etter avgang serveres varme nøtter i en skål og valgfri drink.

Tre-retters lunsj/middag serveres deretter. Forrett og dessert anrettes fra serveringstrallen ved setet, og salaten til hovedretten likeså. Det er valg mellom 2 forskjellige forretter og 4 forskjellige hovedretter.

Buffet i galley med kaffe, drikke, snacks og frukt tilgjengelig mellom måltidene.

Pre-landing meal, enten kald frokost eller lunsj.

Unntak 1)
    Pre-landing meal til Houston er en større porsjon og anrettet av catering på bakken i Stavanger, grunnet ekstra lang flyvetid til Houston, og på grunn av plassmangel/vektutfordringer om bord i 737-flyet.

Unntak 2)
    Varm frokost serveres på flyvninger til Beijing.

For mer info:
    http://www.sas.no/alt-om-reisen/ombord/reiser-i-resten-av-verden/business/

4.2 Plus

Drink og snacks serveres før middag. Snacks er (har pleid å være) en pose cashewnøtter. Deretter serveres en forrett, valg mellom to varme hovedretter og dessert, samtidig på et brett.
    Kaffe og te.

Mellom serveringene kan du kjøpe snacks fra kafésortimentet.

Før landing serveres et lettere kaldt eller varmt måltid.

Unntak 1)
    EuroBonus Diamond får gratis drikke men må betale for snacks fra kafésortimentet.

For mer info:
    http://www.sas.no/upload/SAS Norway/PDF/CloudShop menyer/v6_SASP_0001_Menysidor_Play_9_184x280.pdf
    http://www.sas.no/alt-om-reisen/ombord/reiser-i-resten-av-verden/sas-plus/

4.3 GO
    En vannflaske ligger i setelommen foran deg når du kommer om bord. Etter avgang serveres drikke til maten, og like etter kommer lunsj/middagsserveringen. Etter sigende er det nå slutt på varmretter, så all servering i GO er nå av typen kald.
    All drikke til maten må bestilles i første runde. Det er inkludert en enhet alkoholfri drikke til maten.

På nattflyvningene serveres en liten frokostpakke før landing, og på dagflyvningene serveres et lettere måltid.

Gratis vann til alle fra store flasker, selvbetjent gjennom hele flighten. Både sparkling og still.

Unntak 1)
    EuroBonus Diamond får gratis drikke om bord.

Unntak 2)
    På ruten København-Tokyo-København er det inkludert tre enheter drikke, både alkoholholdig og -fri.

For mer info:
    http://www.sas.no/alt-om-reisen/ombord/reiser-i-resten-av-verden/economy/

Last edited: 10. juli 2015
    TOS, Henrik, Fly med oss and 10 others like this.
  2. AndersB

AndersB Reisende

Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for oversikten, Cecilie. Og takk til SAS som får selvangivelsen til å virke enkel og oversiktlig...

3. Brunello

Brunello A heart's a heavy burden

Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk to til Tokyo, og én tilbake. Den andre måtte jeg betale for.

Det er slike småting som irriterer.

4. Cecilie

Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Står ikke det i menyen, hva er trikset? :p

Aaah, okå. Det kom i alle fall ikke tydelig frem. :p

TOS-ARN er faktisk 769 meter lengre enn OSL-TOS :p
    http://www.gcmap.com/mapui?P=osl-tos-arn

Og så er jo TOS-ARN en av de lengste intra-norden flyvningene, AFAIK? TOS-OSL faller inn under Innenriks i min lille oversikt :p

5. Larata

Larata Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skal aldri klage på "amerikanske" kontrakter mer....NEVER, EVER!

6. hifiman

hifiman Veteran

Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Takk @Cecilie , men kan ikke skjønne hvorfor SK skal gjøre det så vanskelig
    gjør som alle andre på lang ruter (Snacks , varm middag og et lite måltid før landing)+drikke i mellom serveringene ( i GO)
    På de kortere rutene i Euriopa :
    GO: Enkel baguett eller sandwich
    PLUS: Varmt måltid med drikke (alkohol eller brus) som for eks. Swiss

7. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Dette stemmer ikke, du flyr for mye Plus ;)

Spør man om et glass vann får man beskjed om at det må kjøpes. Det er hvertfall min erfaring siden ifjor sommer.

Forøvrig litt av en oversikt, glad jeg ikke jobber i kabinen... :)

8. KristianR

KristianR Incurably jetlagged

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk gratis vann (i glass) fra LHR til OSL i går.

9. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,275
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke spesielt imponerende fra et såkalt "fullserviceselskap" Terningkast 2.

Epilef00 liker dette
  10. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant, kanskje man får legge til "du får kanskje gratis vann"...

11. KristianR

KristianR Incurably jetlagged

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Kan se ut som at det koker ned til betjeningen og dagsmodusen deres...

12. rkvalvaa

rkvalvaa Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for oversikten, når det gjelder gratis drikke for Diamond i Go, er det ikke bare en enhet eller kan man få flere pr person (gjest/familie)? Normalt løser dette seg ved at det kun er en serveringsrunde, men har noen prøvd å plinge for å få flere runder med gratis drikke?

13. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk avslag på vann CPH-ARN og ARN-OSL med beskjed om at det var pga av tidspress, mener det var en setning i menyen der noen ruter var eksludert. Tilbudt å kjøpe vann på flaske fikk jeg dog.

Men dette var i mai/april, så det kan jo ha endret seg siden en ny meny nå gjelder

14. Cecilie

Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har bestilt flere enheter per drikkerunde, no problem :) Det er ingen begrensning heller i serviceinstruksen til besetningen, så vidt meg bekjent.

15. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror de lengre rutene har det alltid vært slik at du får ett glass vann

16. Cecilie

Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Angående dette med vann, så opplyses det jo ofte i serviceannonseringen etter avgang at vann er til salgs for 25 kr.

Dette bunner ut i et logistikkmareritt som kabinbesetningen er smertelig klar over, og de erger seg minst like mye over dette som passasjerene. Ofte er det ikke lastet nok vannflasker til returflighten til basen for cateringpåfyll.

Hvorfor SAS ikke bare kan laste 1,5-litere med vann om bord, som f.eks Widerøe gjør, og kutte ut disse små flaskene, er beyond me.

17. Bizflyer

Bizflyer Veteran

Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Et par innspill til oversikten herfra:

Plus i Europa over 1:20: På ettermiddagen får man en boks med en kald tre-retters. Liten forrett, dagens salat, og liten kake til dessert.
    Plus i Europa under 1:20: Ikke helt riktig at det er Norden meny som gjelder. Det er korrekt på snacks siden, men på drikkesiden får man også servert sprit. Ref min Gin/tonic på GOT-TXL som er på 1:05.
    På korte ruter innenriks (og jeg flyr en del KRS-OSL-KRS som er på 40-45 min) har jeg noen ganger fått en brusboks både i pluss og go (gratis i go som diamond), mens andre ganger har jeg ikke kunne få. Mitt inntrykk er at de har det med på flyet, og hvis de har tid og noen spør finner de frem det man ønsker og betalingsterminalen. Forsåvidt positivt, men litt inkonsistent. Har man løpt som en elg fra sikkerhetskontrollen til 19G kan man trenge litt drikke....
    Det eneste som er veldig konsistent på GO innenriks er utdeling av en sjokolade, og de sjokoladekulene fra Lindz er skikkelig gode! Det bør du får med i oversikten.

Ellers fatter og begriper jeg ikke hvorfor man får gratis drikke i Plus både innenriks, i Norden og i Europa, men ikke interkontinentalt. At SAS påstår det er 2 forskjellige konsepter faller på sin egen urimelighet ettersom navnet på klassen er det samme, og det er vel også billettklassene?

chrisbu liker dette
  18. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Så problemet er at jeg ikke har spurt pent nok altså... :rolleyes:

Dette har uansett vært tema for diskusjon tidligere i dette og andre forum, så jeg er ikke med på at dette er noe alle kabinansatte er klar over. Tidlig sommer ifjor sluttet SAS med 1.5 liters flasker med vann og siden da har det vært helt tilfeldig om man får et gratis glass med vann eller ikke, som oftest ikke.

TOS and Scandipendler like this.
  19. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Tenkte det samme. Det skal mye til før jeg setter meg på kne med knepte hender og ber pent ett glass vann. Det bør være totalt unødvendig å måtte smiske med betjeningen og si "kanjegværesåsnillåfåettglassvanntakk??".

Som andre har sagt, halvannenlitersflasker bør være tilgjengelig på vogna på alle flighter for folk som ikke drikker kaffe/te / ikke ønsker koffein kl 2100

20. asc

asc Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    På lange Europa-ruter (Sør-Europa) med avgang før kl 9; er det kun frokostboks og dett er dett på Pluss? Eller kan man velge mer fra vogna etter hvert?

Del denne siden