Endring av *A billett ved schedule change

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 04. sept 2024.

  1. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,125
    Likes mottatt:
    9,255
    Bonuspoeng:
    183
    Det blir spennende å se hvordan SAS løser endringer.
    Frivillige endringer fra *A til ST med gebyr om i det hele tatt mulig, men ikke minst ved schedule changes og irrops.
    Del gjerne teori og praksis her.
    Ved irrops T-24h er det vel operating carrier på første segment/airport control. Men ved tidligere schedule changes hører vi mantraet fra SAS om at det må være bonusreiser ledig? Hva om det er en destinasjon ST ikke server?
    For det er vel ticketing carrier og ikke operating carrier som må reticket?
    Og ved reticket ved schedule changes reposter ikke poeng/CT (sånn i tilfelle noe er expired)?

    Har en OSL-WAW-DEL-BKK hvor LOT har kansellert en avgang noen måneder frem i tid, hvilket medfører ankomst i DEL etter at flyet til BKK går. At det kanskje medfører at pax ikke rekker revenue ticket BKK-SYD er en bonus.
     
    1884derby, Wiolenze and Kjetil L like this.
  2. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    2,289
    Bonuspoeng:
    93
    Vi vet fra før at ticketing carrier tar null ansvar for irrops, og vi vet at reglene er slik at ingen frivillige endringer er lov på star tickets.

    Det store ubesvare spørsmålet er hva som skjer hvis du har noe som i utgangspunktet er fiksbart, feks OSL-VIE-BKK hvor feks OSL-VIE blir rescheduled slik at du ikke rekker videreforbindelsen. Jeg har mailen både Aron og Eric ang dette men har ikke fått svar.

    Det du sier er riktig, ved irrops før en dag før må ticketing carrier reissue billetten iht IATA regelverk. Det er bare ved irrops dagen eller dagen før operating carrier kan ta en invol exchange og dermed overta billetten.
     
  3. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,303
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Så lenge ticket er gyldig og du får printet den ut, gått igjennom gate og satt deg på første fly, så er de nok bundet til EU261/04. Så det kan være at de roter det til for seg selv i forhold til dette med å sende folk avgårde på ei umulig reise. Så det kommer til å skje interessante ting her fremover :rolleyes:
     
    eventyrer liker dette
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,928
    Likes mottatt:
    2,529
    Bonuspoeng:
    113
    Vil nok bli stoppet i innsjekk ved gjennomgående billett. Så det er ikke et alternativ.
     
  5. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,880
    Likes mottatt:
    8,505
    Bonuspoeng:
    183
    Også spent på hvordan dette skal løses i praksis.
    Tror dette kan bli en interessant tråd fremover.. :)


    Sjekket med kundeservice hva de kan fikse?

    På businessclass.com så er det også noen som er rammet av kanselleringer/endringer fra LOT - tråd
    For en løste det seg med at han fikk ny billett med LOT og SAS.
    Så det finnes noe handlingsrom til å gjøre endringer på eksisterende *A billett, men det er kanskje begrenset hvor lenge SAS har mulighet til å booke *A awards fremover..
    SQ burde jo være mulig da de fortsatt har en avtale med SAS, indahla fikk jo award billetter med SQ etter å ha klage via pressesjefen, riktignok før 1. September..



    Om det ikke finnes tilgjenglighet i *A så mener jeg en mulig løsning kunne vært at SAS booket en separat PNR med ST i ditt tilfelle til DEL eller BKK om det finnes tilgjengelige awards - ulempe her er jo såklart at du får 2 bookinger med alt det negative det innebærer.





    Til syvende og sist har man EU261 på sin side.

    Får man dokumentert avslag fra Operating Carrier og SAS, samt har litt økonomisk frihet så kan man jo alltid booke turen på nytt og kreve den tilbakebetalt i ettertid..

    I transportklagenemda sak 2023-03582 ble SAS dømt til å betale nye billetter selv om ingen av legsene var med SAS


    Bonsuspørsmål: Når OC kansellerer legs, så blir man jo ofte ombooket til nye flyvninger av OC, i mange tilfeller som i milehigh sitt tilfelle, så er det ikke alltid disse er i synk med resten av reisen.
    Hva er årsaken til at OC ikke kan ombooke en gang til, til tidspunkt som passer?
    Man blir jo da henvist til ticketing carrier, altså SAS.
    Burde ikke SAS her som ticketings carrier(og "reisebyrå") gjøre mer for å legge press på OC til å rebooke til en reise som passer inn?
     
    Last edited: 05. sept 2024
  6. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,125
    Likes mottatt:
    9,255
    Bonuspoeng:
    183
    Meget bra. LOT og SAS har foreløpig ikke klart å gjøre noe, tvertimot. Tross at change mail fra begge selskaper opplyser at man kontakte kundeservice for free changes.
    Foreløpig ser jeg flg muligheter;
    1. Enten på samme eller egen PNR OSL-ARN/CPH-WAW og beholde resten (det er OSL-WAW som er kansellert).
    2. Eller som du sier er det jo bekreftet at LOT har klart å legge inn endringer, så da kan de vel legge inn OSL-WAW kvelden før.
     
    Lars J liker dette
  7. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,309
    Likes mottatt:
    6,458
    Bonuspoeng:
    183
    Saker som dette burde i utgangspunktet kunne løses ved at billettutsteder tar kontakt med ansvarlig flyselskap, utfordringen er at agenter på innleid kundeservice ikke har rutiner for slikt og at mulighetene for eksalering i EuroBonus-systemet er begrenset. Dersom SAS flyr selv på strekningen kan man i noen tilfeller få åpnet opp seter hos SAS, ellers er man gjerne prisgitt ledige bonusseter.

    På samme måte er det vanskelig å komme noen vei når man som forbruker tar kontakt med operating carrier, da kundeservice er innprentet til å alltid henvise til reisebyrå eller flyselskapet som eier billetten for reiser som ikke er booket direkte. Alle selskap som er en del av en booking har selvsagt fulle tilganger til å erstatte/booke om egne segment, men dette skjer på et nivå langt unna førstelinje.

    https://www.travelmiles101.com/options-on-a-changed-partner-award-ticket/
     
  8. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,338
    Likes mottatt:
    5,270
    Bonuspoeng:
    183
    Er kanskje greit å presisere av avgjørelsene i Transportklagenemnda ikke er juridisk bindene, kun rådgivende. Rett nok retter de fleste flyselskapene seg etter avgjørelsene der, men man bør være klar over den potensielle risikoen for at utlegg til nye billetter ikke blir dekket.
     
    Lars J and NoLimit like this.
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,125
    Likes mottatt:
    9,255
    Bonuspoeng:
    183
    SAS booket også om connecting flight DEL-BKK med TG på etterhvert, tilsynelatende på eget initiativ. Revenue connecting flight BKK-PER som heldigvis var flex, men går bare annenhver dag. =2 dager forsinket frem.
    TG har neppe gjort noe, og LO har nok heller ikke gjort noe ift TG flight. Ergo har SK en viss mulighet til å booke *A. Mulig det er carrieravhengig og kommen an på liasonering.
    Pax valgte her å godta, tross at de mister en del av formålet med turen som kun er ca 1 uke til down under, istedet for å ta kampen, legge ut, alltid med en viss risiko etc.
     
  10. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,880
    Likes mottatt:
    8,505
    Bonuspoeng:
    183
    Godt poeng, derfor jeg skrev "økonomisk frihet" altså at man ikke er avhengig av disse pengene i dagliglivet om man velger ett slikt scenario

    Man må være forberedt på at man kanskje må gå rettens vei, og at det kan bli vanskelig å drive inn pengene spesielt om det er ett selskap som ikke har noen relasjon eller operasjoner i Norge.
     
    Jeanette, themichael and milehigh like this.
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,309
    Likes mottatt:
    6,458
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig bra, og i tråd med diverse forsikringer fra SAS om at de skal gjøre sitt beste for å ivareta *A-bookinger gjort fremover i tid. Ble det I-klasse på ny flight DEL-BKK?

    Høres ellers ut som at det kan lønne seg å ha is i magen og vente til SAS har prosessert endringen/teamet på backoffice har jobbet ferdig. Kontakter man kundeservice etter første endringsmelding risikerer man nok en suboptimal løsning pga. begrensede fullmakter hos førstelinje.
     
    Last edited: 06. sept 2024
    themichael, milehigh and Lars J like this.
  12. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,125
    Likes mottatt:
    9,255
    Bonuspoeng:
    183
    upload_2024-9-6_9-44-49.png
     
    Rapolo, Kjetil L, Spielhaug and 2 others like this.
  13. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    2,289
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er veldig lovende. Jeg har TK-booking jeg er spesielt bekymret for. Hvis(når) TK endrer rutetidene kan jeg kanskje bytte ut til TG da og fly dem som ROP Gold.
     
    tobeornot999 liker dette
  14. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,501
    Likes mottatt:
    4,002
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk i dag selv en booking med TK kansellert: 7. november MCT-IST.

    Det er på returreisen. Er det best å vente noe for å se om SAS eller TK selv ordner noe?
    Ellers må jeg vel ringe dem, men usikker hva det hjelper. TK har en annen flyvning på denne dagen. Men kan SAS booke den? SkyTeam flyr ikke til MCT, så det blir ingen løsning.

    Siden resten av billetten er intakt (TRD-MCT, og IST-TRD), kan jeg regne med at jeg får sjekket inn i TRD og IST hvis ikke mer blir kansellert? I såfall har jeg ingen problem med å kjøpe reisen for cash og møte SAS å nemnda eller forliksrådet.

    Jeg er takknemelig for tips (og skal selvsagt oppdatere hva som skjer).
     
  15. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    2,289
    Bonuspoeng:
    93
    Trolig vil TK ordne opp etterhvert, men om du finner et alternativ kan du jo prøve å ringe SAS for å teste ut om de forsatt har tilgang til *A inventory for IRRops-situasjoner.
     
    tobeornot999 and themichael like this.
  16. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,501
    Likes mottatt:
    4,002
    Bonuspoeng:
    113
    Takk! Men i såfall må jeg vel se at det fins ledige bonusbilletter. Eller spiller det ikke lengre noe rolle etter at SAS gikk ut av SkyTeam?
    Ellers ser jeg at det er betalbare Business billetter med Etihad eller Oman Air til Istanbul.
    CT-en som ble brukt er utgått og dersom jeg kansellerer turen så har jeg vel bare 30 dager på meg til å bruke den, riktig? Og vi vet alle at det fins masse gode valg på ST bonus markedet for tiden :(.
     
  17. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    2,289
    Bonuspoeng:
    93
    Om TK booker deg om vil de gjøre det på sitt eget metall uten hensyn til tilgjengelige bonusbilletter. De vil ikke booke deg om til andre flyselskaper.

    Om SAS faktisk ser og kan booke *A så er det en sjanse til å optimalisere turen din nå, og også få SAS til å eventuelt freeselle SK shorthaul.

    Mener du skal få ut måneden og neste når du får refundert en utgått CT. Du kan jo da bare si til SAS at du forventer at de ordner opp og ikke kansellerer reisen. Om ikke annet får du hvertfall forlenget CT'en til mnd reisen starter + neste.
     
    themichael liker dette
  18. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,309
    Likes mottatt:
    6,458
    Bonuspoeng:
    183
    Med forbehold om at ting kan ha endret seg er standard prosedyre at utgått CT forlenges ut inneværende + 3 måneder.
     
    themichael and Kjetil L like this.
  19. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,501
    Likes mottatt:
    4,002
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for veldig gode innspill!
    Jeg skjønner selvsagt at TK booker meg om til annen TK flyvning. De andre selskapene jeg nevnt var mer tenkt som en opsjon dersom jeg betaler for nye billetter MCT-IST kontant.

    Er det noe poeng å kontakte Turkish for å finne en god flyvninger? Ellers frykter jeg at jeg blir plasser på flyvningen som går 2:55 om morgenen. Blir det problematisk om layover i Istanbul blir til stopover med mer enn 24 timer ved ombooking?

    Ellers er det ingen alternativ for meg å avbestille. Jeg finner ikke en ny reise som passer på nåværende tidspunkt med SkyTeam.

    Enn så lenge venter jeg litt på hva som skjer og oppdaterer her.
     
    1884derby liker dette
  20. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,501
    Likes mottatt:
    4,002
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ringte nå inn og etter to minutter sa hun at hun skal sjekke hva som er mulig...det er nå 40 minutter siden (jeg er fremdeles på telefonen). Er det vanlig at det tar så langt? Sannsynligvis på tide å legge på snart :(, tviler på at jeg får svar.

    EDIT: Jeg gjettet riktig. Etter 48 minutter ble samtalen avsluttet. Jeg skal prøve igjen i morgen. Jeg vet ikke om dem fremdeles kan skaffe seter på Star Alliance, men det ønsket jeg i såfall å finne ut. Jeg fant en god rute via ADD og ZRH som har bonusseter hos M&M, men jeg vet ikke om SAS kan få tak i dem.

    EDIT2: Utrolig, nå ringte SAS tilbake fra svensk nummer, men i det jeg når telefonen slutter det å ringe. Oh nei! :(
    Fasiten er: Ha telefonen i rekkevidde dersom SAS avslutter samtalen.
     
    Last edited: 30. sept 2024 kl 21:37
    Lars J and 1884derby like this.

Del denne siden